Beste forumleden,
Onlangs heb ik een Franse Solex op de kop kunnen tikken waarvan de motor vast stond.
De zuiger heb ik niet kunnen recupereren doordat deze zodanig aangetast was door corrosie van vele jaren stil te staan. Na de zuiger en cilinder verwijdert te hebben van het carter was er nog steeds geen beweging in de krukas te komen. Naderhand is dan gebleken dat het lager die in het carter zit volledig vast geroest zat. Dit heb ik dus moeten vervangen, er zat niets anders op. Hiervoor heb ik beroep gedaan op dit forum om dit zo goed mogelijk voor elkaar te brengen door een schuine kan aan het lager aan te brengen het op die manier opnieuw te borgen in het carter.
Ook de naaldlagers van de drijfstang vertoonden veel roest en konden mij ook niet meer bekoren. Het leek mij niet slim om deze te laten zitten en werden vervangen door de huidige verkrijgbare versie die dus iets smaller zijn toch wat het big end betreft.
Ik had eerder gelezen op dit forum dat dit geen problemen gaf.
Na alles opnieuw zorgvuldig gemonteerd te hebben, en de ontsteking af gesteld te hebben was de motor terug vlotjes aan de praat. Daarna terug gemonteerd op het frame.
De Solex loopt 32km zonder enige aanpassing om die sneller te laten lopen.
Het enige dat mij stoort zijn doffe tot heldere klappen die te horen zijn vooral bij volgas in de cilinder.
Dit baart mij wel wat zorgen alleen weet ik niet wat hier van de oorzaak kan zijn.
Het kopje en cilinder heb ik er vandaag afgenomen om een mogelijk probleem om te sporen.
Hiervan heb ik foto’s gemaakt en hieronder geplaatst.
Misschien kan aan de hand hiervan iemand een paar zaken duidelijker worden.
Wat ik zelf heb vast gesteld is dat de (nieuwe) zuiger voor een achter wat wrijving vertoont met de cilinder.
Op de zijkanten waarde de gaten zitten is dit niet het geval.
De bovenkant van de zuiger vertoont een raar verbrandingspatroon.
Het lijkt ofdat er meerdere ontstekingshaarden zijn.
Ik moet er ook nog bij vermelden dat de motor heb best loopt wanneer de starthendel van de carburator bijna volledig naar links moet staan dus met weinig lucht toevoer.
Mocht er iemand zijn die dit herkent dan hoor ik het zeer graag.
Ook alle opmerkingen zijn welkom.
binnenkant cilinderkop voorkant zuiger zuigerkop achterkant zuiger