Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#20019 24/03/08 09:16 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Van het weekend weer eens een Beckson naaf uit elkaar gehaald
schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.

Heb alle onderdelen nog eens goeg aan gekeken op hun constructie en het viel me op dat er bij de Solex naaf wel heeeeel weinig ruimte op
het vierkante stuk zat om de laatste onderdelen te monteren, zij kunnen er makkelijk af vloepen.

Heb de naaf dan ook anders in elkaar gezet dan ik gebruikelijk doe.
Normaal zette ik de as met de platte kant waar de remhevel op zit in de bankschroef, zette de onderste kogelring erop , dan onderdelen stapelen, naaf erover en af stellen met de kleine konus op de kogeltjes van het tandwiel.

Nu echter:
as met de platte kant waar de remhevel op zit in de bankschroef,
onderdelen stapelen ( dikke ring met vierkant gat, zeskante ring
met rond gat,dunne ring met vierkant gat en zo verder tot de dunnen ringen op zijn, dan weer dikke ring met vierkant gat
cupje met vierkant gat en verende armpjes, kleine pyramide vormige kegel met vierkant gat, bus met schroefspil (inwendig), zeskantige bus met conische holte, plastic stootring en tandwielsectie met schroefspil (uitwendig) waarop al voorgemonteerd de grote kogelring.
dan de kleine kogelring en konus. Deze afstellen zodat hij bijna vast zit.
Dan 1 keer remmen door het tandwiel tegen de klok in te draaien
( nog steeds de naaf NIET gemonteerd)
dan de rem weer lossen door tandwiel met de klok mee te draaien.
Nu is het overtollige vet/olie tussen de platen uit gedrukt.

Ik heb vervolgens gekeken hoever ik het platenpakket op kon tillen en de kogel konus zo ver terug gesteld dat ik het platen pakket maar ca 1 tot 1.5 mm op kon tillen.
Ik weet nu zeker dat de laatste onderdelen dus niet zo ver opgetild kunnen worden dat ze van het vierkante stuk van de as afkunnen, zij worden goed tegen gehouden door het tandwiel samenstel met schroefspil.

Daarna de gehele combinatie in de naaf laten zakken en vanaf de andere kant afgemonteerd met kogelring kogelconus en stofkap.
ik heb een stofkap gebruikt met kartels, dat werkt als een handwiel om de conus te stellen ( goed opletten dat de doorgedrukte delen van de stofkap vallen in de gleuven van de conus)
Afgesteld en geborgd (ronde borgmoer met ring met tandje tussen borgmoer en stofkap/conus).

Weer een perfect wiel met een aanspreken van de rem binnen een kwart slag verdraaing van het tandwiel
( ik ken wielen die 2 keer in de rondte moeten voor de rem het doet)



Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#20028 24/03/08 11:15 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Moet je de inhoud helemaal vullen met vet ,kun je daar schroefas vet voor gebruiken om eventueel vocht buiten te houden?
Groeten Hans


Verschillend, de kogels met dik kogellager vet de platen met SAE90 cardanolie of speciaal hoge temperatuurvet eventueel molykote product want de platen lopen continue tegen elkaar en worden bij remmen nogal warm. gewoon vet kan verbranden of loopt weg.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#20034 25/03/08 08:35 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Ok!
Ik had dus nog een tube schroefasvet zo doende.
Dus niet met de scheepvaart gaan kombineren.
Groeten Hans


Een lelijke eend kun je nog leren zwemmen, van een solex die kan zwemmen heb ik nog niet gehoord.
Er zijn wel veel solexen geweest die voor hun duikbrevet gingen.
Meestal kwamen deze pas na een paar jaar weer boven water.
( voor deze solexen gold dat dus letterlijk, er zijn ook nog steeds solexen die staan te wachten tot ze figuurlijk weer boven water komen, op zoldertjes, in schuurtjes, onder doeken of in dozen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#20049 25/03/08 06:48 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Heb een tijdje geleden ook mijn Beckson naaf uit elkaar gehaald, hier wat foto's ervan. SAE 80/90 gebruikt.

Gr.
Rob

Attached Images
1836-Remonderdelen.jpg (91.8 KB, 1303 downloads)
1837-Remdelen.jpg (81.44 KB, 961 downloads)
1838-Remnaaf.jpg (91.34 KB, 1999 downloads)
1839-Werkbank.jpg (95.08 KB, 997 downloads)
Joan #20060 25/03/08 11:13 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Van de meeste Beckson-naven kan je de "remslag" verstellen
zonder de naaf los te halen, en zelfs uit het frame te halen.
De naaf-plaatjes vragen om een dikke olie, zodat het gaat
werken als een soort vloeistof koppeling.
Lagers kun je volgens mij het beste smeren met vet van het
merk Cyclon. Deze heeft een lagervet met teflon, zo neemt het geen water op.

Johnnie #20062 25/03/08 11:29 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A

#20063 25/03/08 11:36 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: solex-4-ever
Heb een tijdje geleden ook mijn Beckson naaf uit elkaar gehaald, hier wat foto's ervan. SAE 80/90 gebruikt.

Gr.
Rob


Mijn naaf heeft de delen zoals bij jouw op de tekening staan.
Jouw naaf heeft iets andere onderdelen rondom de schroefspil.
Zo te zien bouw hij hem op zoals ik eerst deed, nl beginnen bij het lager aan de remhevelkant. Dat is bij mij nu het sluitstuk.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#20079 26/03/08 12:39 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
grin

Joan #20080 26/03/08 12:41 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Klopt, ik heb hem net andersom in elkaar gezet

Joan #78801 17/07/12 05:50 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 14
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Nov 2007
Posts: 14
ook ik heb dit weekend een beckonnaaf "geopereerd'.
met behulp van voorschrift 46a. laat dat nu ook de manier zijn die joan beschrijft.
onderdelen gedemonteerd, schoongemaakt en netjes op rij op een stuk karton, ten overvloede hetonderdeelnr erbij geschreven daarna monteren zoals beschreven ,druppeltje olie ep 90 hulpstukje 1,5 mm tussen de remplaten. konus afgestelt
als laatste as aan kant remhevel zonder speling afgesteld.
tot zover alles goed, alleen de as blijft zwaar lopen.
wat doe ik fout? te weinig speling tussen de remplaten? verkeerde olie gebruikt ?. de zeskantige remplaten zijn niet geperforeerd. ik zag ook slijtage sporen tussen de ringen.het voor de remslag tandwiel tegen de klok in draaien heb ik niet gedaan. wie helpt mij uit de droom?
vriendelijke groet
bert

tweetakt #78831 17/07/12 09:15 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
dat is helaas een beetje het systeem, het blijft een remsysteem met constant wat wrijving want de platen met het vierkante gat zitten aan de as en die met zeskante buitenkant vast aan de naaf en dat zijn er heel wat die tegen elkaar lopen, je moet wat vertrouwen hebben in de afstelling als de lagers maar niet op spanning staan en dat is simpel te controleren.
het franse remsysteem met velgremmen is wat wrijving betreft een stuk "PK" vriendelijker


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 54 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 39 (0.011s) Memory: 1.0107 MB (Peak: 1.2027 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 02:01:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS