Beckson naaf - 24/03/08 07:16 PM
Van het weekend weer eens een Beckson naaf uit elkaar gehaald
schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Heb alle onderdelen nog eens goeg aan gekeken op hun constructie en het viel me op dat er bij de Solex naaf wel heeeeel weinig ruimte op
het vierkante stuk zat om de laatste onderdelen te monteren, zij kunnen er makkelijk af vloepen.
Heb de naaf dan ook anders in elkaar gezet dan ik gebruikelijk doe.
Normaal zette ik de as met de platte kant waar de remhevel op zit in de bankschroef, zette de onderste kogelring erop , dan onderdelen stapelen, naaf erover en af stellen met de kleine konus op de kogeltjes van het tandwiel.
Nu echter:
as met de platte kant waar de remhevel op zit in de bankschroef,
onderdelen stapelen ( dikke ring met vierkant gat, zeskante ring
met rond gat,dunne ring met vierkant gat en zo verder tot de dunnen ringen op zijn, dan weer dikke ring met vierkant gat
cupje met vierkant gat en verende armpjes, kleine pyramide vormige kegel met vierkant gat, bus met schroefspil (inwendig), zeskantige bus met conische holte, plastic stootring en tandwielsectie met schroefspil (uitwendig) waarop al voorgemonteerd de grote kogelring.
dan de kleine kogelring en konus. Deze afstellen zodat hij bijna vast zit.
Dan 1 keer remmen door het tandwiel tegen de klok in te draaien
( nog steeds de naaf NIET gemonteerd)
dan de rem weer lossen door tandwiel met de klok mee te draaien.
Nu is het overtollige vet/olie tussen de platen uit gedrukt.
Ik heb vervolgens gekeken hoever ik het platenpakket op kon tillen en de kogel konus zo ver terug gesteld dat ik het platen pakket maar ca 1 tot 1.5 mm op kon tillen.
Ik weet nu zeker dat de laatste onderdelen dus niet zo ver opgetild kunnen worden dat ze van het vierkante stuk van de as afkunnen, zij worden goed tegen gehouden door het tandwiel samenstel met schroefspil.
Daarna de gehele combinatie in de naaf laten zakken en vanaf de andere kant afgemonteerd met kogelring kogelconus en stofkap.
ik heb een stofkap gebruikt met kartels, dat werkt als een handwiel om de conus te stellen ( goed opletten dat de doorgedrukte delen van de stofkap vallen in de gleuven van de conus)
Afgesteld en geborgd (ronde borgmoer met ring met tandje tussen borgmoer en stofkap/conus).
Weer een perfect wiel met een aanspreken van de rem binnen een kwart slag verdraaing van het tandwiel
( ik ken wielen die 2 keer in de rondte moeten voor de rem het doet)
schoon gemaakt en weer in elkaar gezet.
Heb alle onderdelen nog eens goeg aan gekeken op hun constructie en het viel me op dat er bij de Solex naaf wel heeeeel weinig ruimte op
het vierkante stuk zat om de laatste onderdelen te monteren, zij kunnen er makkelijk af vloepen.
Heb de naaf dan ook anders in elkaar gezet dan ik gebruikelijk doe.
Normaal zette ik de as met de platte kant waar de remhevel op zit in de bankschroef, zette de onderste kogelring erop , dan onderdelen stapelen, naaf erover en af stellen met de kleine konus op de kogeltjes van het tandwiel.
Nu echter:
as met de platte kant waar de remhevel op zit in de bankschroef,
onderdelen stapelen ( dikke ring met vierkant gat, zeskante ring
met rond gat,dunne ring met vierkant gat en zo verder tot de dunnen ringen op zijn, dan weer dikke ring met vierkant gat
cupje met vierkant gat en verende armpjes, kleine pyramide vormige kegel met vierkant gat, bus met schroefspil (inwendig), zeskantige bus met conische holte, plastic stootring en tandwielsectie met schroefspil (uitwendig) waarop al voorgemonteerd de grote kogelring.
dan de kleine kogelring en konus. Deze afstellen zodat hij bijna vast zit.
Dan 1 keer remmen door het tandwiel tegen de klok in te draaien
( nog steeds de naaf NIET gemonteerd)
dan de rem weer lossen door tandwiel met de klok mee te draaien.
Nu is het overtollige vet/olie tussen de platen uit gedrukt.
Ik heb vervolgens gekeken hoever ik het platenpakket op kon tillen en de kogel konus zo ver terug gesteld dat ik het platen pakket maar ca 1 tot 1.5 mm op kon tillen.
Ik weet nu zeker dat de laatste onderdelen dus niet zo ver opgetild kunnen worden dat ze van het vierkante stuk van de as afkunnen, zij worden goed tegen gehouden door het tandwiel samenstel met schroefspil.
Daarna de gehele combinatie in de naaf laten zakken en vanaf de andere kant afgemonteerd met kogelring kogelconus en stofkap.
ik heb een stofkap gebruikt met kartels, dat werkt als een handwiel om de conus te stellen ( goed opletten dat de doorgedrukte delen van de stofkap vallen in de gleuven van de conus)
Afgesteld en geborgd (ronde borgmoer met ring met tandje tussen borgmoer en stofkap/conus).
Weer een perfect wiel met een aanspreken van de rem binnen een kwart slag verdraaing van het tandwiel
( ik ken wielen die 2 keer in de rondte moeten voor de rem het doet)