Ik ook een tochtje gemaakt op den solex. Zes km voor dat ik thuis was een verstopte sproeier gehad. Tijdens het demonteren van de sproeier is ie uit mijn handen geglipt. Nooit meer teruggevonden.
Dus fietsend naar huis met deze temperaturen.
Peter
Dan is hij natuurlijk ergens tussen gevallen en opeens kom je hem later tegen en dan zeg je 'hoe is het mogelijk' B.v. tussen de rem en die afdekplaat ofzo. Let maar op.
Ja vandaag de Elfstedentocht. Nou de opkomst viel een beetje tegen. Ongeveer 80 rijders terwijl er vorig jaar bijna 150 solexrijders waren. Maar wel prachtig weer en natuurlijk een hele mooie tocht
Ik ook een tochtje gemaakt op den solex. Zes km voor dat ik thuis was een verstopte sproeier gehad. Tijdens het demonteren van de sproeier is ie uit mijn handen geglipt. Nooit meer teruggevonden.
Dus fietsend naar huis met deze temperaturen.
Peter
Even de Solex op de kop houden en de sproeier rolt je tegemoet
Vandaag een Solexvrije dag gehad en naar Scharendijke-Zeeland geweest. 16 graden en zeemist . Later op de dag klaarde het goed op en hebben we nog een mooie dag gehad. Overigens ,géén solex gezien.
Idd, gevonden. Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd. De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen. Precies in een hoekje waar veel vuil lag. Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd. Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.
Solex met CNC carter afgebouwd, loopt als de brandweer, echter de "dwarse triling" boven de 40 verrammelt de remluchtinstelling nogal. Inmiddels ook opgelost. ( niet die "dwarse trilling")
Idd, gevonden. Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd. De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen. Precies in een hoekje waar veel vuil lag. Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd. Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.
Idd, gevonden. Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd. De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen. Precies in een hoekje waar veel vuil lag. Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd. Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.
Groetjes Peter
He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
(mmhhh ben ik nu helderziend ??)
FF Testen : Heb ook iets laten vallen , : weet jij wat en waar ??
Idd, gevonden. Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd. De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen. Precies in een hoekje waar veel vuil lag. Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd. Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.
Groetjes Peter
He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
(mmhhh ben ik nu helderziend ??)
FF Testen : Heb ook iets laten vallen , : weet jij wat en waar ??
EEhhh effe zien in de glazen bol, mmhh ja ik zie het.
Idd, gevonden. Thuis de bril opgezet,de lamp gepakt en een paar delen gedemonteerd. De sproeier was achter het afdekkapje van het rem mechanisme gevallen. Precies in een hoekje waar veel vuil lag. Mbv een oude spaak en een haakse puntang is ie weer in de carburateur geschroefd. Haha ,dus niet meer laten vallen, en een bril meenemen voortaan.
Groetjes Peter
He zei ik dat niet. Ook toevallig he.
(mmhhh ben ik nu helderziend ??)
FF Testen : Heb ook iets laten vallen , : weet jij wat en waar ??
EEhhh effe zien in de glazen bol, mmhh ja ik zie het.
Iets in een pot vanmorgen vroeg.
Ruil die glazen Bol maar niet in , weggooien dat ding en eentje van Kristal aanschaffen , die zijn betrouwbaarder.
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.
Gisteren een fietsendrager gehaald en deze vandaag aangepast voor de Solex Oto. Hopelijk is het zaterdag mooi weer, dan kunnen we gaan toeren.
Vandaag bij het bezoeken van de fietsenmaker voor bindbandjes, viel ik zowat over een fietstas heen, die ik al even aan het zoeken was. Dus weer helemaal tevreden. :lol:
Ook nog een rammeltje uit de Skalex gehaald en een stuk gereden op deze laatste. Veel positieve reacties van een toerbus ouderen die bij de Aspergeboer op visite was. :lol:
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.
Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het. Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.
Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het. Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen
Aan de veertjes te zien is de rem ankerplaat van het oude type (als ik mij niet vergis).
Thijs schreef het volgende over de lagers.
Quote:
De naaf zal inderdaad vaak een probleem blijven. De lagers zijn namelijke ook vaak slecht. Dat komt omdat de assen en afstandbussen niet goed zijn. De afstand bussen kunnen vast tegen het lager aangedraaid worden. Met als gevolg dat de lagers (zijn andere lagers dan bij 3800) kapot gaan. Dat kan er ook voor zorgen dat het wiel in één keer blokkeerd. Omdat het wiel niet mooi rond in het lager loopt.
groet
Thijs (Zie topic "Gasmechanisme S4800")
Bij mijn Black 'n Roll zijn de lagers in perfecte conditie, maar zit ik met het probleem van een gebroken remschoen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ja denk het wel, het is de constuctie van afstandbussen, de lager binnenringen worden eigenlijk naar elkaar toe getrokken waardoor er spanning in het lager ontstaat en gaat wringen, ik ga kijken of dit beter kan.
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.
Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het. Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen
Aan de veertjes te zien is de rem ankerplaat van het oude type (als ik mij niet vergis).
Thijs schreef het volgende over de lagers.
Quote:
De naaf zal inderdaad vaak een probleem blijven. De lagers zijn namelijke ook vaak slecht. Dat komt omdat de assen en afstandbussen niet goed zijn. De afstand bussen kunnen vast tegen het lager aangedraaid worden. Met als gevolg dat de lagers (zijn andere lagers dan bij 3800) kapot gaan. Dat kan er ook voor zorgen dat het wiel in één keer blokkeerd. Omdat het wiel niet mooi rond in het lager loopt.
groet
Thijs (Zie topic "Gasmechanisme S4800")
Bij mijn Black 'n Roll zijn de lagers in perfecte conditie, maar zit ik met het probleem van een gebroken remschoen.
Een set nieuwe remschoenen 80mm kan je zo bestellen.
Ik denk inderdaad dat dat de reden is. Zou het werken om het dikke deel van de as te verlengen met busjes? Zodat de afstandbussen daar goed overheen passen en dat de moeren tegen de busjes aan komen en de afstandbussen niet tegen de lager binnenringen aan drukken. Thijs
Het geheel moet wel speling vrij zijn, zoals het nu is is het een om moeilijkheden vragende constructie, als er maar geen zijdelingse druk op de lagers is zal het wel goed werken, ik ga morgen naar de lagerspecialist misschien zijn conische lagers mogelijk.
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
Zou het zo kunnen zijn dat door het kapotte lager de remtrommel zich perfect centreerd en met zo'n lange hefboom zal hij dan lekker remmen.
Lijkt me niet Alfons, de remvoeringen zitten aan de hevel kant scharnierend waardoor ze altijd centreren, ik heb 3 wielen liggen allemaal het zelfde..remmen blokkeren en de solex komt met gillende banden tot stilstand, het is de omgekeerde wereld want de remmen op een solex zijn niet je van het. Kan zijn dat de lagers wel de oorzaak zijn want die horen als een pepermolen
Dan zou het best kunnen dat door het remmen de kapotte kogels op een platte kant dan klem komen te zitten en het lager loopt vast. Dus de rem is niet de schuldige maar het lager wat ahw vast loopt tijdens remmen. Daar kom je natuurlijk achter als je de lagers hebt vernieuwd en de rem werk gewoon. Zou zomaar kunnen.
Solex zal ongetwijfeld het beste zijn... maar zijn de remschoenen dan niet universeel?
Voor 9 euro + verendkosten zijn is de achterrem weer in orde. Ze passen door de brievenbus , dussss...
Het lagerprobleem is op te lossen met nieuwe lagers en de juiste lengte afstandbus. Mogelijk dat de lagers ook los in de naafzitten , hiesvoor kan je wel Locktite gebruiken. Het blokkeren kan komen door versleten remschoenen in combinatie met de lange remhefboom. De remkracht kan zeer hoog oplopen in dit geval
Dat is te controleren ofdat dat zo is door de ankerplaat in het wiel te zetten , rem met de hand aandrukken,markeren (eddingstift), ankerplaat eraf halen , rem hefboom op markering zetten en dan kijken hoever de remnokken verdraaid zijn.
Voor 9 euro + verendkosten zijn is de achterrem weer in orde. Ze passen door de brievenbus , dussss...
Ha... dat is goed nieuws, ik bestel meteen 2 paar. Zijn de remschoenen voor het voorwiel dezelfde? (nee, ik ga ze niet meten )
Kan ik het geld overmaken per overschrijving?
En werken ze alleen postorder? Ik zou nog wat andere spulletjes willen. Een uitstapje Nederland lijkt me een leuke combinatie, een praatje maken ter plaatse over de Solex.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ja denk het wel, het is de constuctie van afstandbussen, de lager binnenringen worden eigenlijk naar elkaar toe getrokken waardoor er spanning in het lager ontstaat en gaat wringen, ik ga kijken of dit beter kan.
Zit ik goed?
je zit hardstikke goed, de afstandbus dien een paar tiende mm langer te zijn dan de afstand tussen de "borsten" in de naaf waar de buitenringen van het lager tegenaan liggen. met de steekas trek je de binnenringen strak naar elkaar toe, het chinesche staal is te dun en boterzakt en dat krult dus naar binnen en wordt daarmee korter dan de afstsnd tussen de "borsten" , gevolge dat de binnenringen van de lagers de kogels strak in de lagerschalen drukken en de boel knalt. Ik maak van dikker en steviger staal nieuwe binnen bussen die je niet in elkaar kan drukken. GROOT probleem bij minibike wielen.
Ander constructies die ik voorgesteld zie werken niet want je dient altijd je spankracht kwijt te raken aan de binnen ringen van je lager want dat zijn de stilstaande onderdelen, de rest giert er omheen ( als je rijdt tenminste)
Een Black &Roll achterwiel uitelkaar, de lagers zijn al versleten en het probleem is dat het wiel blokkeerd tijdens het remmen, de lagers ga ik vervangen maar waarom dit type wiel te goed remt is me nog niet duidelijk.
De lagers zijn vervangen, even een ander type lager is zo maar niet mogelijk, heb er dus voor gekozen om nieuwe SKF 6001-2RSH lagers te monteren, de lagerpassing moet wel verwarmd worden voor de/montage, heb ook een nieuwe afstandbus tussen de lagers gedraaid die 0,3mm langer is, de originele zijn te kort, nu kan ik alles strak inelkaar draaien en de as blijft mooi soepel lopen.
Heb andere remvoeringen gemonteerd, 1 wiel met zachtere remvoeringen en een wiel met nieuwe remvoeringen die ik diagonaal ingeslepen heb, kijken wat beter remt.
Met veel enthousiasme probeer ik het allemaal te begrijpen. Maar de binnen- en buitenringen en de afstandbussen sla ik eigenlijk allemaal door elkaar. Verder weet ik ook niet wat ik me moet voorstellen bij “de borsten in de naaf”, en is er een verschil tussen de as en de steekas?
Ik heb al eens tevergeefs gezocht of er zoiets als een mechanica voor dummy’s boek te vinden is.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Een "borst" is een verdikking (Aanslag) op b.v. een bout. Als een steekas uit het wiel gehaald wordt blijft de lagering e.d. zitten, bij de andere as zitten er konen opgedraaid , deze zijn onderdeel van de lagering.
normaal gesproken zie je de afstandbus nooit want die dient opgesloten te zijn tussen de lagers die je normaliter ook nooit uit de naaf hoeft te halen. zoals eerder al uitgelegd dient deze bus om de lagers uit elkaar te houden als je de as aandraait, daar komen zulke grote krachten uit dat schroefdraad bij vastdraaien van de moer dat je alles naar elkaar toe duwt ( wat nodig is om het wiel vast aan het frame te krijgen, maar dat is net iets waar die lagers niet tegen kunnen, die willen alleen maar draaien
Dank je wel Joan. Ik zou eens een slachtoffer aan een dissectie moeten onderwerpen.
Vandaag zijn mijn Rob Van Der Plas Fietsboekjes terug bovengekomen, Prisma pockets uitgegeven door Het Spectrum eind jaren 70 – begin jaren 80, de badzijden zijn al aardig vergeeld. Ik denk er wat aan te hebben voor het fiets en frame gedeelte van mijn Solex.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Toch maar weer de omgebouwde motor op het frame gezet en een proefritje gemaakt. De rol is ,tot nu toe , heelgebleven en de vrijloopkoppeling doet wat hij doen moet . Nu nog kilometers maken en kijken of het allemaal heel blijft en blijft werken.
De standaard Solex koppeling zit erin en een ring (50cent !!!) die de schoentjes in ruststand nét vrij laten lopen. Bij verhoging van toerental komen de schoentjes weer tegen de trommel. Dit is in eerste instantie de simpelste en snelste oplossing zonder de standaard koppeling te veranderen. Als ik de extra ring eruit haal werkt het weer als voorheen, op de "Solex manier". De Tomos koppeling komt "later" , daar moet nog het een en ander aan aangepast worden.
In een koppeling worden de schoentjes met veren tegen de trommel gedrukt. Wanneer je de cetrifugaalgewichten iets naar buiten drukt wordt de druk van de schoentjes op de trommel minder , dit met behulp van hefboompjes (zie foto). Proefondervindelijk wordt bepaald hoever de gewichten naar buiten moeten om de druk van de schoentjes op de trommel zo klein mogelijk te maken. De maat /diameter binnen de gewichten is de maat die de buitenmaat van de ring moet worden. Een ,te grote , ring op maat draaien , (ik dacht in dit geval 46mm) en in de koppeling leggen, verende borgring en moer erop draaien . Klaar !! Verder is de rol ook aangepast met een vrijlooplager.
Vandaag met een vriend een rondje Maas gedaan van Ravenstein naar Lith via de noord zijde en via de zuid zijde weer terug.
Achterop de nieuwe fietsensteun naar Ravenstein.
De mijne (geel spatbordje) is alleen op de terugweg in Megen blijven steken. Mijn nieuwe achterwiel met achteruittrapremnaaf blokkeerde en hierdoor zijn er 5 spaken uit de velg gerukt en zit er een slag in het wiel. De aftermarket naaf kan ik dus ZEKER AFRADEN!!! Ze remmen nauwelijks en als ze blokkeren ben je de nationale.
De velg ligt nu bij de spaker/verkoper. En hij heeft me enkele nette opties aangeboden om het op te lossen. Dit onder de noemer garantie. Erg netjes. Er komt een ander merk (tweedehands) naaf in en hij gaat proberen de oude velg te gebruiken, maar nu met dikkere nippels en op de 5 plaatsen waar hij eruit getrokken is extra vulplaatjes. Hopelijk is het dan opgelost.
Voor mij in iedergeval geen nieuwe prut remnaaf meer!!!
Last edited by Punky; 02/06/1211:50 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Jawel. De naaf hoorde bij de gegeven remkracht niet te blokkeren. Het zijn sowieso prutnaven de vaker kapot getrapt worden, maar dat ze blokkeren was nieuw. Of ze remmen niet, of je krijgt dus dit. Daarnaast zal de nippel misschien ook net iets te klein zijn geweest. Mij zie je niet meer rijden met een dergelijke naaf.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Kreeg net een mailtje van de verkoper en het wiel is alweer klaar. Velg was gelukkig nog te redden en er zitten nu extra plaatjes op de plekken waar hij uit de velg is getrokken en er zijn andere nippels gebruikt. Ook hoop ik dat deze naaf die nu gebruikt is beter remt. Deze is van het merk Promax. In de tussentijd ga ik wel uitkijken naar een Beckson, voor het geval deze ook de geest geeft.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Mmhh, ik vind je zadel een beetje ver achterover hangen. Of vind je dat lekker rijden zo?
Krijg ik vaker te horen. Heb hem al eens anders gezet, maar zit dan teveel op het zadel zeg maar. Vind het zelf prettiger als ik wat dieper zit. Vandaar.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
ik heb vandaag de ami verder afgewerkt ander pompje gestoken en gehoonde cilinder met piston en andere jasbechermers geplaatst nu is hij zoals ik hem wilde hebben kijk maar ik moet hem alleen nog eens testen op de weg als het weer goed is groetjes pierre
Vandaag voor en achtervelg schoon gemaakt (van de solex 3800) en het chroom gepoetst wat een ............. werk maar wel mooi geworden en lekker in het zonnetje
Dagenlang aan een Black en Roll gewerkt. werkt nu weer naar behoren en zelfs iets beter. wat er fout was: iemand had de zuiger 4 mm ingekort ter hoogte van de inlaat en de zuiger is al zo kort, blies dus erg terug in de carburateur waardoor het mengsel niet was in te stellen, zuiger omgedraaid. Ontsteking stuk, via Ad van Heerbeek nieuwe besteld. Carburateur stond strak tegen de plaat op de kop ( motorlichterplaat) daar moest een heel stuk uitgevijld worden om plaats te maken voor de carburateur. voorvorkbouten los. positie voor benzine pomp niet vlak, ook een nieuwe achterplaat boog bol omhoog, gat in achterplaat ook niet groot genoeg, op maat gemaakt en pakking ACHTER de achterplaat met centraal gat van 10 mm on het hoogte verschil te overbruggen zodat plaat vlak blijft ( met holling aan de voorkant) nieuwe membraan gemonteerd. Cylinder opgemeten en de poorten bleken nogal "Laag" in de cylinder gegoten te zijn, uitlaatpoort iets opgehaald, spoelkanalen dichtgekoold ( omdat uitlaatgas niet tijdig uit de cylinder kan drukt een best beetje terug het carter in) spoelkanalen schoon gemaakt en uitstroom richting ites aangepast. omdat poorten nogal laag in de cylinder extra voetpakking ( 1mm ) gemonteerd, daarom ook weer de kop afgedraaid om compressie te winnen. Carburateur bleek scheef geboord, met tapse ruimer de boel in lijn gebracht. Sproeier te krap, opgeruimd naar standaard waarde. plastic carburateurfilter aangepast.
resultaat van niet lopen ( toen hij wel liep met moeite 20) tot een happy 30 a 35, wel erg gevoelig op zijn luchthevel instelling Nog hier en daar wat lopen frutten.
Die spoelpoorten die met kool wat verstopt waren, dat komt natuurlijk ook omdat het carter niet voldoende druk opbouwde. Had ik nog niet gehoord of gezien maarja alles is mogelijk blijkt met een Solex. Als we een B&W een Solex mogen noemen. 4 mm inkorten vind ik niet eens zoveel, maar de cilinder was natuurlijk ook slecht en daarom wilde hij natturlijk niet. Nou je weekend was natuurlijk weer lekker gevuld en heb je je niet verveeld. Toch mooi dat je zoiets weer lekker lopende hebt.
toch altijd leuk als het weer gelukt is voer voor mij als "speurneus" ( alleen eventueel scheurende carters zoals anderen meegemaakt hebben is niet leuk).
zojuist de "doorkijkbougie" getest. Werkt goed, nog een beetje leren analyseren, maar dat komt vanzelf goed als er straks wat patienten op de werkbank staan.
het proefkonijn had in elk geval een keurig blauwe vlam.
Vandaag het filterbusje uit de carburateur onder handen genomen. Er zat zoals ik vorige keer al zei iets zwart in het gaasje. Eerst volgespoten met ontvettingsmiddel van Facom, daarna met het luchtdrukspuitbusje, hielp niet meteen, uiteindelijk kwam er beweging in door met de vinger tikjes te geven. Er bleek een hol overblijfsel van het achterlijf van één of ander insect uit te vallen.
Ik ben ook nog te weten gekomen dat je best niet het scharnierpunt van je rol vastschroeft, want dan kan de motor niet meer op de band. Aan één zijde ontbrak een boutje, dus ik bedacht niets beter dan er maar een boutje op te zetten. Aan de andere kant had de vorige eigenaar er een bout met een tiental ringen op gezet.
Hier moet een bout zonder draad onder de kop neem ik aan.
Toch nog een mooie rit van 30 km gereden, nog steeds geen verbetering qua snelheid. Ik vermoedde dat er een lekje in de retourslang zat, gelukkig is dit niet het geval.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik denk dat de vorige eigenaar het ook niet helemaal begrepen door er een stapeltje ringen tussen te doen. Er hoort een veer en een grote ring tussen te zitten die doormiddel van wrijving voorkomt dat de motor gaat stuiteren op de band.
Voor dit type frictieveer is eigenlijk maar 1 goede manier altijd goed montage.
Je hebt nodig een M6x20 bout, carrosseriering met 6mm gat, carrosseriering met 8mm gat, veer en de M6 aandrukmoer.
Bout gaat door de motorplaat, aan de anderekant de carrosseriering M6 gat, de frictiearm, de carrosseriering met M8 gat, de veer, en nu de aandrukmoer aandraaien tot door de carrosseriering EN de frictiearm en vast draaien op de carrosseriering M6. De frictie arm zit nu opgesloten tussen de 2 carrosserieringen en word door de veer op spanning gehouden, deze druk is altijd goed en constant, eventueel een klein beetje siliconenolie er bij.
De foto maakt het denk ik duidelijk, is wat een erotische foto geworden.
Dat is dus een frictieveer, nu dacht ik dat het allemaal ringen waren, ik vond het al wat vreemd. Men leert met schaad en schande hé. Kan ik dit ook in de ijzerwinkel vinden?
Het zou misschien wel eens best kunnen zijn dat ik hierdoor minder snelheid haal.
Last edited by AlienSolexfiend; 15/06/1208:27 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"