Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 6 of 54 1 2 4 5 6 7 8 53 54
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
2 dagen bezig geweest om een 3800 carburateur om te bouwen naar 8 mm, is niet zo maar even een kwestie van de boor er doorheen, hij neemt nu ook traploos gas terug met de remhevel, is heel goed te doseren.
Snelheid van blok valt nog een beetje tegen, bij montage van de onderbouw had ik al het gevoel dat er nog iets zwaar liep ( niet echt zwaar anders had ik niet doorgebouwd maar toch voelde het niet lekker, mogelijk ergens iets scheef aan het blok)
lastige van een 3800 met dat vaste lager is dat je de montage niet zo maar even over doet.
Tijdje rijden en dan blok weer bijna helemaal demonteren kijken of dat "gevoel" er nog in zit.

overigens is 38 KM/hr niet echt slecht maar precies zo eentje loopt zo maar 47 .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
verloop bussen gedraaid om een éénweg naaldlager op de krukas te zetten als startkoppeling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
verloop bussen gedraaid om een éénweg naaldlager op de krukas te zetten als startkoppeling

Foto ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
verloop bussen gedraaid om een éénweg naaldlager op de krukas te zetten als startkoppeling

Foto ??
volgt nog


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik probeer je te begrijpen maar heb nog geen idee waar je mee bezig bent. confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik het goed begrijp zit er bij jou ook een vrijloopkoppeling in Alfons.
Hiervoor moet het een en ander aangepast worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De makkelijkste rollen om een eenrichtiggingsnaaldlager in te bouwen zijn de geheel stalen binnenbussen n.l.twee dezelfde lagers waartussen een afstandsbus op diameter gemaakt moet worden voor het lager(eenricgtings) en een bus die vast in de bus past(waarin het meeneenlager in vast zit).
Nu het hele pakket tegelijk in de bus persen (let op draairichting) en klaar is het spul.
Let op de bijde bussen moeten precies even lang zijn.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt FF die zit er in en ook gas-om op de carb. Heerlijk om zo te rijden.

Ik dacht wel zoiets waar Joan mee bezig is, maarja je weet maar nooit wat die doktoren allemaal bedenken. smile

Last edited by Alfons_Amuse; 28/03/12 08:12 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Bij mij zit de vrijloop precies in de rol.
Inmiddels alles gemonteerd, nu de ontsteking nog.
Ik heb 1 origineel lager gemonteerd om de rol in de dwarsrichting te fixeren, als ik alleen de vrijloop had gemonteerd had de rol dwars gaan zweven over de binnenbus van het eenweg naaldlager


Attached Images
solex-bussen.jpg (114.46 KB, 163 downloads)
Last edited by Joan; 29/03/12 04:47 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooie foto.
Zit het vrijlooplager opgesloten tussen messing bussen ?? of word dat zo geleverd


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan, heb je nu een tomos koppeling gebruikt die je verbouwd hebt, want ik zie ook kettingschakeltjes?
De trommel is toch ook aners dan de solex of zie ik het verkeerd?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Let er wel op dat je dat éénrichting"lager" niet echt als lager kunt gebruiken.

ik heb een groot type dat heeft twee echte (naald)lagers links en rechts van de eenweg naalden zitten, er zitten dus 3 lagers in 1 huls


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Joan, heb je nu een tomos koppeling gebruikt die je verbouwd hebt, want ik zie ook kettingschakeltjes?
De trommel is toch ook aners dan de solex of zie ik het verkeerd?

deze koppeling komt uit een JLO

Last edited by Joan; 29/03/12 09:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Die trommel is gewoon van Solex hoor. Hij is wel ooit erg heet geweest getuige de kleur van de trommel.
De rol is zo te zien met een stuk schuurlinnen gemaakt.

klopt, maar de trommel is niets mis mee.
schuurlinnen ( dure van 3M) is speciaal bewerkt om te kunnen lijmen, heb ik heel goede ervaring mee met mijn racers, gaat ca 3 banden mee voordat de linnen het opgeeft

Last edited by Joan; 29/03/12 09:31 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Mooie foto.
Zit het vrijloop lager opgesloten tussen messing bussen ?? of word dat zo geleverd

het vrijloop lager is al gemonteerd in de rol, wat je ziet is de geharde bus die bij het vrijloop lager hoort, daar zit nu een verloopbus in van messing om van de 17 mm krukas naar de 20 mm binnendiameter van die bus te komen
van messing omdat ik daar een buis van had liggen die al precies 20 mm buitenwerks was, scheelt een hoop draaiwerk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
vandaag nog niks, maar dat ga ik over een uur meer dan goed maken
zaterdag doe ik wel weinig, lekker naar hardenberg FF scheumen of er nog bruikbaar Zundapp spul ligt en FF kleppen met wat solex leveranciers, kijken of er 1 is die zijn volle en of alternatieve krukassen bij zich heeft.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De binnenbus kan je maken van een INA gehardstalen as van 20 m.m.
Deze as is van binnen gewoon zacht en dus goed uit te draaien.
Hierop past een lager met een eenrichtingslager met aan de bijde zijden een rollager.
Plaats aan de kant van de krukas nu een bijbehorende afdichting van 20 naar 26 m.m. en aan de andere kant een gewoon goed verkrijgbaar lager dicht lager.
Deze mannier gebruiken we al minstens 20 jaar,je moet dan wel de bus voor de rol met de koppeling zelf ook nog draaien.
Maak nu de plaats waar de stenen rol moet komen op de juiste diameter om er weer een rol op te kunnen maken.
De koppeling kan van verschillende merken zijn,maar soms moet je deze andersom in elkaar monteren.
Ook die met de kettingschalmen zitten net verkeerd om in elkaar voor soepel wegrijden,als deze gaan pakken dan gaan ze wanneer ze wat ingelopen zijn ineens vastpakken doordat de schalmen door de schuine stand van de schalmen ,deze ineens vastgedrukt worden,
Dat geld ook voor de tomoskoppeling.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan Vennix
als deze gaan pakken dan gaan ze wanneer ze wat ingelopen zijn ineens vastpakken doordat de schalmen door de schuine stand van de schalmen ,deze ineens vastgedrukt worden,
Dat geld ook voor de tomoskoppeling.


Dat ken ik, en dat rijdt niet prettig frown

Vandaag nog een winterslaper (vanaf september 2011)uit de stalling getrokken. Hoewel de ontsteking er keurig uitzag gaf hij toch een zwakke vonk. Electronische ontsteking erin gezet en hij loopt weer als vanouds.

Maar meteen nieuwe electronische ontsteking besteld voor het geval van je weet maar nooit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaha, ik heb ook wat gedraaid op de draaibank. Dat was zeker 27 jaar geleden. Effe met mijn collega van de metaal zo'n nieuwe draaibank bekeken en getoont hoe het moest en eerst wat geoefend en nu heb ik zelf 2 rondjes gedraaid. 1 van 10,2 mm en 1 van 10,4 mm. Beide 6 mm lang. Deze zijn voor Carl want die is bezig met een blokje voor iemand anders.

Leuk om te doen hoor.

Attached Images
DSCN1428.jpg (82.06 KB, 115 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mooi... dat kan niet iedereen, waar zijn die dopjes voor?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voor in een carter. Bij sommige caters zit er aan de bovenkant blijkbaar zo'n propje van zo'n kanaal die waarschijnlijk ergens uitkomt bij de afdichting bij de rolzijde.

Carl is bezig het blokje in orde te maken voor een jongen van 15 die een solex gekocht had maar die niet goed wilde. Dat propje is eruit dus moet er een nieuwtje in. Ook konden we zien dat er wat beschadiging was om dat dat propje tussen krukwang en carter was gekomen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Moet daar geen plaatje in ipv zo'n dopje?
groet
Thijs

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dat is een dun plaatje maar er is ruimte genoeg om een 6 mm propje erin te doen dan blijft het beter zitten dan een dun plaatje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Motormarkt Hardenberg geweest, was gezellig en druk, heel veel bekenden gesproken, toch nog wat dingetjes gevonden waaronder een stander voor mijn koffertje, volgens Joan niet de goede...ik hoop van wel maar we zullen zien.
Het hele gebeuren werd opgeschrikt door een paar enorme knallen......dit was de oorzaak.

Attached Images
Foto0055 (Small).jpg (135.32 KB, 103 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk zo'n gas kanon. Maar waarom was dat nodig. Jij ging er niet van lopen iig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het was wel in één keer erg druk in de tent. grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik denk om koopjesjagers af te schrikken wink

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexnl
Ik denk om koopjesjagers af te schrikken wink


De zogenaamde "Kraaien" (Eksters ??) wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.

Attached Images
IMG_7184 (Small).JPG (105.38 KB, 102 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je heb er geen 1200, ik tel er maar 1198. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Origineel bericht van: Roelof
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.


Kun je 600 forum leden blij maken grin


Groetjes Willy B.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Je heb er geen 1200, ik tel er maar 1198. laugh


Heb je niet goed geteld het zijn er 1197 cool


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: citrofieltje
Origineel bericht van: Roelof
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.


Kun je 600 forum leden blij maken grin


Misschien wel 1200 want meestal mist er maar 1 kogeltje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.??


Dacht dat ze van glas waren .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De eerste pompjes zaten stalen kogels in, later werden ze van glas, uit een inktpatroon zijn van plastic.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De truc heeft altijd goed gewerkt maar met de hedentendaagse toevoegingen aan de benzine niet meer, ik ben wel eens boos geweest op iemand die elke keer met het zelfde probleem langs kwam...kogeltje weg...zal je zelf wel met het schoonmaken van het pompje kwijd geraakt zijn....maar het lag niet aan hem dus. blush


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ik heb ze een tijd geleden bij Jouke besteld, stuk of 20, geen probleem.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Staat niet bij van wat voor materiaal ze zijn, was ik wel benieuwd naar.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Niet vandaag maar afgelopen week een Westerterp 5000 van snor naar supersnor omgebouwd, grotere rol...alle restricties er uit en motor gereviseerd, stuk meer snelheid en dat lijkt zo dicht bij de grond op zo'n klein ding bijna angstaanjagend.... wink grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Niet vandaag maar afgelopen week een Westerterp 5000 van snor naar supersnor omgebouwd, grotere rol...alle restricties er uit en motor gereviseerd, stuk meer snelheid en dat lijkt zo dicht bij de grond op zo'n klein ding bijna angstaanjagend.... wink grin


Miep miep!!!! laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag nogmaar eens eentje aan het dak opgehangen.
Ditmaal met behulp van een nieuwe aanwinst : een fiets- (lees :Solex) lift , op lucht.
Handig ding en geen gedoe meer met het houtje-touwtje takeltje.

Attached Images
DSC01830..JPG (27.48 KB, 110 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Goed bezig, Adje????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Eh!! geeeeen witte bandjes???
Ronald, dat kan echt niet!!!!!!!!!!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Eh!! geeeeen witte bandjes???
Ronald, dat kan echt niet!!!!!!!!!!!!!


Euhhhhh , kan ech wel .
Wat daar hangt is de Orbea (Spaans) , GEEN Oto (Hollands) .
Ik weet het niet zeker maar witte banden zijn Hollandsch ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Neeeeee Ronald, je snapt er niets van.
witte bandjes zijn INTERNATIONAAL!!!!!!!!!!!!!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
grin grin Ja dan is ie meteen zooooooveeeeel mooier grin

Last edited by trommel; 09/04/12 10:52 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zelfs op de Philipijnen rijden ze met witte bandjes. laugh

Er zijn er hier nog meer die het niet snappen, je bent niet de enige cry Misschien toch hulp gaan zoeken laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Weten ze dat in Spanje ook ???

Attached Images
Solex Orbea 2.jpg (39.16 KB, 92 downloads)
europe-011.jpg (7.54 KB, 84 downloads)
europe-012.jpg (13.86 KB, 87 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Daar lopen ze wel een beetje achter, ik zal ze een mailtje sturen dat het zo echt niet kan grin


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Nee dat weten ze in spanje ook niet schijnbaar.En jullie huurders van de solexen vinden dat veeel mooier, wedden?


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb je ook gelijk in.
Als de bandjes versleten zijn zullen ze vervangen worden door "witte boorden " wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
2e paasdag mijn nieuwste experiment op een frame gehangen, te nat om hem te proberen, komt nog.
Een frame gebruikt van een racer was toch over weinig racen de laatste tijd, zitten geen trappers op zou ook niet nodig moeten zijn met het blok met verbeterde koppeling en eenweg glijlager om te starten.
verder aangepaste JRT cylinder en echte electronische ontsteking ( zoals op mijn 4 takt blokken van de minibikes)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als iedereen witte bandjes gaat rijden dan ben ik diegene die iets bijzonders heeft.

laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik ben ook een zwartrijder vaak omdat de PK's en de experimenten de banden wegvreten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
ik heb ook nog OTO's met zwarte banden, maar als die aan vernieuwing toe zijn krijgen ze witte wink

Vandaag om 10.00 uur ben ik bij RDW in Elsloo om mijn gepoederlakte OTO uit 1962 (zie topic van deze winter) te laten keuren.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik neem aan julie Elsloo en niet die in de buurt van Roelof ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Elsloo -Exloo , klinkt alsloo


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
klinkt als . . . laugh

Elsloo ligt bij Geleen in de buurt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zou wel makkelijk zijn een RDW in Exloo....kan je hier even en bakkie doen...


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Keuring verliep probleemloos.
Zeer enthousiaste keurmeester die me complimentjes gaf, alles zag er prima uit. "Een echte onvervalste Van der Heem" zei hij. Een kenner dus, hoewel, het staat overal op de stickers... laugh

"hoe kom je aan die mooie witte banden, die zijn prachtig" was zijn commentaar.

Ik dacht nog ja ja, die heeft niet iedereen grin


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
"hoe kom je aan die mooie witte banden, die zijn prachtig" was zijn commentaar.

Ik dacht nog ja ja, die heeft niet iedereen grin

confused


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaja John, wrijf het er nog maar een keer in. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Straks met 65jaar Solex hoeft niemand zich af te vragen wie Alfons is.....je kijkt gewoon naar de bandjes.....ook wel handig natuurlijk. grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HAHHA, ik zeg altijd 'Black is beautiful'. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
geef mij toch maar een blanke ( lol )
gr pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Pierre
geef mij toch maar een blanke ( lol )
gr pierre


Eeehhh, mmhhaaaa. LOL

Attached Images
eeehhh.jpg (106.5 KB, 99 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
hele avond aan de binnenkant van een aluminium cylinder staan "poetsen" was nog niet tevreden over het stromingspatroon boven op de zuiger.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag weer eens mijn reserve blokje laten draaien. Was zeker 6 maanden geleden maar hij sloeg zo aan.
Toen een cilinder erop gezet die ik wat bekeken heb zeg maar.
Loopt een stuk harder. Ach zomaar wat spelen.

laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Wat een schitterende brom / snorfiets, Peter.
Is het zadel hetzelfde type als van de Oto?

ken ik die banden? (Lommel) laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Mijn eerste rit gemaakt


Het is altijd maar even.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: ghostrider
Het zadel op de foto IS van een Solex. Ik heb er nu een ander zadel op gezet.

Die banden zitten er al 15 jaar omheen.

Dat zijn de beste banden als je ze maar koel, droog en donker bewaart.
Wielrenners laten hun tubes jaren (hangend) rijpen om bij glad wegdek met taaie banden met minder luchtdruk te rijden.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Origineel bericht van: ghostrider
En....?
Ging het goed ?


Het ging perfect


Het is altijd maar even.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Vandaag een Solex bekeken waar de fut een beetje uit was, hij heeft altijd perfect gelopen tot nu...

Zie de foto. Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje wink

Attached Images
IMG_3981.JPG (69 KB, 95 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag een Solex bekeken waar de fut een beetje uit was, hij heeft altijd perfect gelopen tot nu...

Zie de foto. Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje wink


Met Aspen had je toch geen kool?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Sommige geloven in kool. Ik absoluut niet, ook niet op de zuiger.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: john meisters
Vandaag een Solex bekeken waar de fut een beetje uit was, hij heeft altijd perfect gelopen tot nu...

Zie de foto. Inmiddels loopt hij weer als een zonnetje wink


Met Aspen had je toch geen kool?


Kool heb je altijd, alleen met Aspen veel minder.
Ook meng ik wel eens wat bij, zoals ik al eerder schreef.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Toevallig ook aspen erin gedaan.
Wist niet of dit goed was, doen er dus meerdere.

Wat voor mengverhouding houden jullie normaal aan?


Het is altijd maar even.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Sommige geloven in kool. Ik absoluut niet, ook niet op de zuiger.

ik een beetje, om naar het spoelpatroon te kijken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Sommige geloven in kool. Ik absoluut niet, ook niet op de zuiger.

ik een beetje, om naar het spoelpatroon te kijken.



ik wel, het beter rijden na zo'n 500 km. komt voor een groot deel doordat je een koollaagje vormt dat supergoed afdicht.

ik geloof niet in kool in de uitlaatpoort, die moet eruit wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Rodekool en spitskool das niks nee. whistle


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
De discussie over kool op de zuiger en in de cilinderkop steekt regelmatig de kop op. Peter V heeft me ooit op dit forum uitgelegd dat de temperatuur door de koolvorming hoger is. Omdat de koollaag een isolerende werking heeft blijft de warmte in de cilinder en "vloeit" minder weg via de cilinderkop en zuiger. Daarbij wordt gesteld dat de explosie bij een hogere temperatuur meer ruimte inneemt. (Als ik het goed begrepen heb).Wanneer je nu de temperatuur meet van de cilinderkop met kool en daarna als de koollaag verwijderd is, zou je dan kunnen iets kunnen zeggen over een al dan niet positief effect van de koollaag?
groet
Thijs

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Sommige geloven in kool. Ik absoluut niet, ook niet op de zuiger.

ik een beetje, om naar het spoelpatroon te kijken.



Oke, dan wel Joan, daar heb je gelijk in. Daarna die kool weg ermee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb je kool dan heb je kool , het is natuurlijk wel een SOLEX. wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik rij al meer dan een jaar met een JdL Alum. nikasil cilinder en stook euro95 1:35 Castrol RS 2T en nog steeds geen kool in de uitlaatpoort, cilinder is wel bijgewerkt en geeft betere prestaties en verbranding, met een paar kleine aanpasingen kan de slechte verbranding dus wel verbeteren.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is wel zo maar in de standaard cilinders zit nogal wat verschil en de ene doet het wat beter dan der andere.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Vlot geteld zal deze Solex een slordige 1500 km gereden hebben.
Wat is normaal, iemand een idee?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Daar heb je gelijk aan maar als je die dan opstuurd naar Jan Vennix zijn ze allemaal weer optimaal.
Maar ontkolen hoort er ook wel een beetje bij eigenlijk, het blijft een Solex.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Achja elke 2takt zal wel met kool te maken hebben.

Idd Roelof ook ik met zo'n alu cilinder vorig jaar een goede 1500 km gereden en ik meng 1:40 en ook geen kool in het uitlaatpoortje. Wel een druiper aan het uitlaatpijpje.

Dan zou onze conclusie best zo kunnen zijn dat wanneer de cilinder wat bekeken is 'wij weten wat er bedoelt wordt' de verbranding beter is en de poort niet zo snel dichtkoold.

MMhh kool op de zuiger en dan een hogere compressie. Nou als ik een hogere compressie wil dan draai ik de kop wel wat af.
Ik wil geen kool op de zuiger, en daar blijf ik bij. Heb al eens de argumenten gezegd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
MMhh kool op de zuiger en dan een hogere compressie. Nou als ik een hogere compressie wil dan draai ik de kop wel wat af.
Ik wil geen kool op de zuiger, en daar blijf ik bij. Heb al eens de argumenten gezegd.


Heb pas nog een kop vol staan lassen want dat randje achter de bougie zint me niet en binnen een paar km testen had ik voorheen in die dooie hoek al kooldrab zitten. niet alleen afdraaien dus ook inwendig "flowen"
zal binnenkort ( moet eerst kilometers maken) de resultaten wel even op de plaat vastleggen.
hij liep al wel spontaan 47 ( wind in de rug) met een 8 mm carburateur het is mijn doorgezette experiment met alu cylinder waar ik verleden jaar al wat filmpjes van heb gemaakt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Beïnvloed het laagje kool in de cilinderkop het stromingspatroon?
groet
Thijs

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Het stromingspatroon beinvloed het laagje kool


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je mag zo lang blijven schoppen als je zelf wil.Maar vermogen is nog altijd afhankelijk van hoeveel je opstookt en hoeveel warmte er van kan overhouden om de zuiger naar beneden te drukken ,en ik blijf erbij dat alle warmte die waar ook verloren gaat altijd minder vermogen zal opleveren om te rijden Ik heb het nooit over dat de uitlaatpoort met de aanhang niet goed moet ontkolen ,maar het ontkolen van de verbrandingsruimte is altijd een groot verlies aan vermogen en de moter zal veel heter worden ,zo heet zelfs dat de olie overal waar die de kans krijgt aan vast te bakken.
Bij een goed werkende moter zal de koollaag nooit dikker worden da 0,1 tot 0,2 m.m.
Een kleine stapel hout zal altijd een kleiner vuurtje geven dan een zelfde stapel hout die groot is (tenminste zo was het bij ons vroeger ).
Een kleine hoeveelheid brandstof zal met een hogere samenpersing wel wat meer druk geven ,een kleinere ruimte kan minder afkoeling geven, dus minder verlies.
Maar vermogen krijg je nog steeds door te zorgen dat er in die ruimte gewoon een grotere stapel brandstof staat die je een veelgrotere drukverhoging en veel langer op de zuiger zal drukken
Klein voorbeeldje
Slag van de zuiger 50 c.c.
vers gas per slag 25 c.c.
Samen persen tot max druk
Door de kleine hoeveelheid zal de druk snel zakken als de zuiger gaat zakken.
Groot voorbeeldje
Slag van de zuigher 50c.c.
Vers gas per slag 40 c.c.
Samen persen tot dezelfde ruimte
Druk zal nu vanzelf hoger zijn (volgens mij tenminste ,0f is dat nu ook al anders geworden tegenwoordig)
Als nu de grote stapel aan gestoken is geworden dan zal volgens (weer ) mij de hoeveelheid gas nu toch
wel een beetje groter zijn (alweer) volgens mij en zal de zuiger toch iets feller naar beneden gaan en de grotere hoeveelheid gas de zuiger over een grotere slag wat sneller naar beneden proberen te stuwen ( of is dat tegenwoordig ook al niet meer )
Vroeger had ik dat moten leren (buiten de vakantietijd) dat alle energie maar een keer kan gebruiken.
dus voor de zuiger te bewegen of in het andere geval om de aarde een beetje meer op te warmen.
Is niet helemaar correct want door het rijden gaat ook alles in warmte op plus wat aan slijtage.
Dus laat alle kool op de zuiger zitten ,tenzij het kool is dat door een zeer slechte verbranding heeft afgezet, maar dat komt bij ons niet voor.
Ik heb een tweetact vervoermiddel meer dan 23 jaar gereden zonder ooit te ontkolen met een oliesoort dat wil je niet weten.
En na 278000 k.m. nog goed rijdend verkocht aan een verzamelaar.
Met soms ook jonge bestuurders die alles harder en beter kunnen als ik .

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Sorry Jan als je denkt dat ik aan het schoppen ben, dat is niet de bedoeling. je hebt gelijk met je betoog over warmte en enrgie, die energie geef je 1 keer uit en daar dien je dan zoveel mogelijk vermogen uit weg te trekken in plaats van verlies warmte.

Mijn uitspraak was "Het stromingspatroon beinvloed de kool"
Als ik namelijk met een "verse" schone zuiger begin gaat daar zich kool op af zetten, maar dat gebeurd niet homogeen.
stroming kan plaats vinden laminair maar ook turbulent.
Laminaire stroming gaat in laagjes, tegen de wand aan is de snelheid nul en hoe verder je van een wand komt hoe hoger de snelheid, het hebben van een wand is dus een nadeel.
Turbulente stroming is ook een nadeel, het gas kan zelfs stil staan en ter plaatse in een wervelstormpje rond blijven draaien
hetgeen alleen energie kost en niets bijdraagt aan het vermogen.
Kool vormt zich overal in het verbrandingsprocess echter de plaats waar het zich af laat zetten is afhankelijk van de gas stroomsnelheid en het type van stroming ( kijk maar eens op het strand hoe zand beweegt en duinen zich vormen)
Ik maak dus gebruik van het kool om te zien hoe met name de uitstroom uit een spoelpoort zich ontwikkelt en werk dan de poort bij om het patroon te verbeteren, daarna laat ik de kool rustig zijn gang gaan.

verder heb ik in een eerdere stukje het over kooldrab gehad, bij een goede verbranding vormt zich alleen kool, bij een slechte verbranding blijven er ook nog onverbrande koolwaterstoffen over ( een gedeelte van de brandstof olie mengsel), deze koolwaterstoffen hadden mee kunnen doen aan de verbranding en dus energie opwekken. als de sproeier bezetting goed is en je houd nog steeds deze drab is meestal gebrek aan compressie of verkeerde wervelingen ( de onsteking kom niet bij dat gebied) de oorzaak. door de kop aan te passen is dat te verbeteren.

Last edited by Joan; 18/04/12 04:59 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan, kun je hier iets mee.



Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zit een hoop water in de lucht wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als we een slechte verbranding hebben en er ontstaat redelijk veel kool, deze pakt samen tussen de zuigerveren. Gevolg doorblazing (lekkage) langs de zuiger. Zo het carter in. Dag vermogen. Verder onstaat er een lakachtige substantie op de cilinderwand die de warmte van de zuiger niet opneemt dus uitzetten zuiger en vastlopen. En als de zuigerveer vastkoold, zal de zuigerveer de warmte van de zuiger ook niet doorgeven aan de cilinder. Ook zal bij doorblazen langs de zuigerveren de zuiger ook in temperatuur toenemen, dus uitzetten en vastlopen.

Kortom, laten we zorgen voor een goede verbranding met zo weinig mogelijk kool.

Dus mijn uitspraak. Ik wil geen kool.

Mijn ervaring: alle motoren die ik open gehaald heb of zien liggen die veel kool hadden, stonken, liepen slecht, kapotte lagers, verstopte oliekanalen, ingesleten cilinders, halve vastlopers, enz...
Motoren die goed liepen, weinig kool en geen bijzondere slijtages.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kijk je zegt het zelf al-fons.
Motoren die goed liepen, weinig kool en geen bijzondere slijtages


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Joan, kun je hier iets mee.



Heb ik zelf ook regelmatig gedaan, geeft een aardige indruk van je patroon maar de dichtheid van water is anders en dat dien je te compenseren met de juiste stroomsnelheid.
"Zuiger" van plexiglas maken geeft je een andere indruk want dan neem je ook het coanda effect mee van de stroming over de kop van de zuiger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
nog even ter aanvulling op het koolpatroon, ik heb er net 1 onder handen, is zeker al 6 keer uit elkaar geweest en nog zie je spoelpoort 2 met extra wervelingen, er is oa een patroon regelrecht de uitlaatpoort in. kanaal 1 spoelt uitstekend en bestrijkt ca 2/3 van de zuigerkop. kanaal twee laat het redelijk afweten. je ziet goed de afscheiding tussen kanaal 1 en 2. Overigens loopt deze solex er wel uitstekend mee, trekt tussen 20 en 35 de straatstenen uit de weg, loopt op het vlakke makkelijk door naar de 42 en met veel wind in de rug of heuvel af is 47 geen probleem

Maar het kan beter, vooral die trekkracht nog, dus andere zuiger gemonteerd ( is ook wat aan veranderd) en weer opnieuw beginnen

Attached Images
zuigerpatroon.jpg (145.9 KB, 102 downloads)
zuiger-nieuw.jpg (90.74 KB, 93 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
een "snelle"uitlaat verbouwd.
ik had er al eerdere 1 verbouwd en bij montage van een 2e op dezelfde solex liep deze ineens 8 kilometer langzamer.
Nu is mijn verbouwing wel een verbetering ten opzichte van een "standaard" snelle uitlaat maar dit was wel erg veel.
Blijkt bij de verbouwing van nr 2 waarom deze uitlaat veel slechter was
kennelijk zijn de 18 mm pijpjes niet met een zaag gedaan maar met een haakse slijper, als je haast hebt en veel duwt geeft dat nogal een braam, laat je die zitten heb je je pijp aardig dicht zitten en is je hele voordeel naar de gallemiezen

Attached Images
uitlaatpijp-in-potje.jpg (95.52 KB, 100 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Page 6 of 54 1 2 4 5 6 7 8 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 116 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.223s Queries: 226 (0.126s) Memory: 1.9740 MB (Peak: 2.9712 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-13 23:12:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS