2 dagen bezig geweest om een 3800 carburateur om te bouwen naar 8 mm, is niet zo maar even een kwestie van de boor er doorheen, hij neemt nu ook traploos gas terug met de remhevel, is heel goed te doseren. Snelheid van blok valt nog een beetje tegen, bij montage van de onderbouw had ik al het gevoel dat er nog iets zwaar liep ( niet echt zwaar anders had ik niet doorgebouwd maar toch voelde het niet lekker, mogelijk ergens iets scheef aan het blok) lastige van een 3800 met dat vaste lager is dat je de montage niet zo maar even over doet. Tijdje rijden en dan blok weer bijna helemaal demonteren kijken of dat "gevoel" er nog in zit.
overigens is 38 KM/hr niet echt slecht maar precies zo eentje loopt zo maar 47 .
De makkelijkste rollen om een eenrichtiggingsnaaldlager in te bouwen zijn de geheel stalen binnenbussen n.l.twee dezelfde lagers waartussen een afstandsbus op diameter gemaakt moet worden voor het lager(eenricgtings) en een bus die vast in de bus past(waarin het meeneenlager in vast zit). Nu het hele pakket tegelijk in de bus persen (let op draairichting) en klaar is het spul. Let op de bijde bussen moeten precies even lang zijn.
Bij mij zit de vrijloop precies in de rol. Inmiddels alles gemonteerd, nu de ontsteking nog. Ik heb 1 origineel lager gemonteerd om de rol in de dwarsrichting te fixeren, als ik alleen de vrijloop had gemonteerd had de rol dwars gaan zweven over de binnenbus van het eenweg naaldlager
Joan, heb je nu een tomos koppeling gebruikt die je verbouwd hebt, want ik zie ook kettingschakeltjes? De trommel is toch ook aners dan de solex of zie ik het verkeerd?
Joan, heb je nu een tomos koppeling gebruikt die je verbouwd hebt, want ik zie ook kettingschakeltjes? De trommel is toch ook aners dan de solex of zie ik het verkeerd?
Die trommel is gewoon van Solex hoor. Hij is wel ooit erg heet geweest getuige de kleur van de trommel. De rol is zo te zien met een stuk schuurlinnen gemaakt.
klopt, maar de trommel is niets mis mee. schuurlinnen ( dure van 3M) is speciaal bewerkt om te kunnen lijmen, heb ik heel goede ervaring mee met mijn racers, gaat ca 3 banden mee voordat de linnen het opgeeft
Mooie foto. Zit het vrijloop lager opgesloten tussen messing bussen ?? of word dat zo geleverd
het vrijloop lager is al gemonteerd in de rol, wat je ziet is de geharde bus die bij het vrijloop lager hoort, daar zit nu een verloopbus in van messing om van de 17 mm krukas naar de 20 mm binnendiameter van die bus te komen van messing omdat ik daar een buis van had liggen die al precies 20 mm buitenwerks was, scheelt een hoop draaiwerk
vandaag nog niks, maar dat ga ik over een uur meer dan goed maken zaterdag doe ik wel weinig, lekker naar hardenberg FF scheumen of er nog bruikbaar Zundapp spul ligt en FF kleppen met wat solex leveranciers, kijken of er 1 is die zijn volle en of alternatieve krukassen bij zich heeft.
De binnenbus kan je maken van een INA gehardstalen as van 20 m.m. Deze as is van binnen gewoon zacht en dus goed uit te draaien. Hierop past een lager met een eenrichtingslager met aan de bijde zijden een rollager. Plaats aan de kant van de krukas nu een bijbehorende afdichting van 20 naar 26 m.m. en aan de andere kant een gewoon goed verkrijgbaar lager dicht lager. Deze mannier gebruiken we al minstens 20 jaar,je moet dan wel de bus voor de rol met de koppeling zelf ook nog draaien. Maak nu de plaats waar de stenen rol moet komen op de juiste diameter om er weer een rol op te kunnen maken. De koppeling kan van verschillende merken zijn,maar soms moet je deze andersom in elkaar monteren. Ook die met de kettingschalmen zitten net verkeerd om in elkaar voor soepel wegrijden,als deze gaan pakken dan gaan ze wanneer ze wat ingelopen zijn ineens vastpakken doordat de schalmen door de schuine stand van de schalmen ,deze ineens vastgedrukt worden, Dat geld ook voor de tomoskoppeling.
als deze gaan pakken dan gaan ze wanneer ze wat ingelopen zijn ineens vastpakken doordat de schalmen door de schuine stand van de schalmen ,deze ineens vastgedrukt worden, Dat geld ook voor de tomoskoppeling.
Dat ken ik, en dat rijdt niet prettig
Vandaag nog een winterslaper (vanaf september 2011)uit de stalling getrokken. Hoewel de ontsteking er keurig uitzag gaf hij toch een zwakke vonk. Electronische ontsteking erin gezet en hij loopt weer als vanouds.
Maar meteen nieuwe electronische ontsteking besteld voor het geval van je weet maar nooit
Jaha, ik heb ook wat gedraaid op de draaibank. Dat was zeker 27 jaar geleden. Effe met mijn collega van de metaal zo'n nieuwe draaibank bekeken en getoont hoe het moest en eerst wat geoefend en nu heb ik zelf 2 rondjes gedraaid. 1 van 10,2 mm en 1 van 10,4 mm. Beide 6 mm lang. Deze zijn voor Carl want die is bezig met een blokje voor iemand anders.
Voor in een carter. Bij sommige caters zit er aan de bovenkant blijkbaar zo'n propje van zo'n kanaal die waarschijnlijk ergens uitkomt bij de afdichting bij de rolzijde.
Carl is bezig het blokje in orde te maken voor een jongen van 15 die een solex gekocht had maar die niet goed wilde. Dat propje is eruit dus moet er een nieuwtje in. Ook konden we zien dat er wat beschadiging was om dat dat propje tussen krukwang en carter was gekomen.
Motormarkt Hardenberg geweest, was gezellig en druk, heel veel bekenden gesproken, toch nog wat dingetjes gevonden waaronder een stander voor mijn koffertje, volgens Joan niet de goede...ik hoop van wel maar we zullen zien. Het hele gebeuren werd opgeschrikt door een paar enorme knallen......dit was de oorzaak.
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.
Kun je 600 forum leden blij maken
Misschien wel 1200 want meestal mist er maar 1 kogeltje.
Vandaag de nieuwe stalen pompkogeltjes binnen gekregen, 1200 stuks kleinere verpakking hadden ze niet, dit ter vervanging van de inktpatroon kogeltes truc...die moet je maar snel vergeten, met de benzine van tegenwoordig lossen ze op.??
De truc heeft altijd goed gewerkt maar met de hedentendaagse toevoegingen aan de benzine niet meer, ik ben wel eens boos geweest op iemand die elke keer met het zelfde probleem langs kwam...kogeltje weg...zal je zelf wel met het schoonmaken van het pompje kwijd geraakt zijn....maar het lag niet aan hem dus.
Niet vandaag maar afgelopen week een Westerterp 5000 van snor naar supersnor omgebouwd, grotere rol...alle restricties er uit en motor gereviseerd, stuk meer snelheid en dat lijkt zo dicht bij de grond op zo'n klein ding bijna angstaanjagend....
Niet vandaag maar afgelopen week een Westerterp 5000 van snor naar supersnor omgebouwd, grotere rol...alle restricties er uit en motor gereviseerd, stuk meer snelheid en dat lijkt zo dicht bij de grond op zo'n klein ding bijna angstaanjagend....
Vandaag nogmaar eens eentje aan het dak opgehangen. Ditmaal met behulp van een nieuwe aanwinst : een fiets- (lees :Solex) lift , op lucht. Handig ding en geen gedoe meer met het houtje-touwtje takeltje.
2e paasdag mijn nieuwste experiment op een frame gehangen, te nat om hem te proberen, komt nog. Een frame gebruikt van een racer was toch over weinig racen de laatste tijd, zitten geen trappers op zou ook niet nodig moeten zijn met het blok met verbeterde koppeling en eenweg glijlager om te starten. verder aangepaste JRT cylinder en echte electronische ontsteking ( zoals op mijn 4 takt blokken van de minibikes)
Keuring verliep probleemloos. Zeer enthousiaste keurmeester die me complimentjes gaf, alles zag er prima uit. "Een echte onvervalste Van der Heem" zei hij. Een kenner dus, hoewel, het staat overal op de stickers...
"hoe kom je aan die mooie witte banden, die zijn prachtig" was zijn commentaar.
Vandaag weer eens mijn reserve blokje laten draaien. Was zeker 6 maanden geleden maar hij sloeg zo aan. Toen een cilinder erop gezet die ik wat bekeken heb zeg maar. Loopt een stuk harder. Ach zomaar wat spelen.
Het zadel op de foto IS van een Solex. Ik heb er nu een ander zadel op gezet.
Die banden zitten er al 15 jaar omheen.
Dat zijn de beste banden als je ze maar koel, droog en donker bewaart. Wielrenners laten hun tubes jaren (hangend) rijpen om bij glad wegdek met taaie banden met minder luchtdruk te rijden.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De discussie over kool op de zuiger en in de cilinderkop steekt regelmatig de kop op. Peter V heeft me ooit op dit forum uitgelegd dat de temperatuur door de koolvorming hoger is. Omdat de koollaag een isolerende werking heeft blijft de warmte in de cilinder en "vloeit" minder weg via de cilinderkop en zuiger. Daarbij wordt gesteld dat de explosie bij een hogere temperatuur meer ruimte inneemt. (Als ik het goed begrepen heb).Wanneer je nu de temperatuur meet van de cilinderkop met kool en daarna als de koollaag verwijderd is, zou je dan kunnen iets kunnen zeggen over een al dan niet positief effect van de koollaag? groet Thijs
Ik rij al meer dan een jaar met een JdL Alum. nikasil cilinder en stook euro95 1:35 Castrol RS 2T en nog steeds geen kool in de uitlaatpoort, cilinder is wel bijgewerkt en geeft betere prestaties en verbranding, met een paar kleine aanpasingen kan de slechte verbranding dus wel verbeteren.
Daar heb je gelijk aan maar als je die dan opstuurd naar Jan Vennix zijn ze allemaal weer optimaal. Maar ontkolen hoort er ook wel een beetje bij eigenlijk, het blijft een Solex.
Achja elke 2takt zal wel met kool te maken hebben.
Idd Roelof ook ik met zo'n alu cilinder vorig jaar een goede 1500 km gereden en ik meng 1:40 en ook geen kool in het uitlaatpoortje. Wel een druiper aan het uitlaatpijpje.
Dan zou onze conclusie best zo kunnen zijn dat wanneer de cilinder wat bekeken is 'wij weten wat er bedoelt wordt' de verbranding beter is en de poort niet zo snel dichtkoold.
MMhh kool op de zuiger en dan een hogere compressie. Nou als ik een hogere compressie wil dan draai ik de kop wel wat af. Ik wil geen kool op de zuiger, en daar blijf ik bij. Heb al eens de argumenten gezegd.
MMhh kool op de zuiger en dan een hogere compressie. Nou als ik een hogere compressie wil dan draai ik de kop wel wat af. Ik wil geen kool op de zuiger, en daar blijf ik bij. Heb al eens de argumenten gezegd.
Heb pas nog een kop vol staan lassen want dat randje achter de bougie zint me niet en binnen een paar km testen had ik voorheen in die dooie hoek al kooldrab zitten. niet alleen afdraaien dus ook inwendig "flowen" zal binnenkort ( moet eerst kilometers maken) de resultaten wel even op de plaat vastleggen. hij liep al wel spontaan 47 ( wind in de rug) met een 8 mm carburateur het is mijn doorgezette experiment met alu cylinder waar ik verleden jaar al wat filmpjes van heb gemaakt.
Je mag zo lang blijven schoppen als je zelf wil.Maar vermogen is nog altijd afhankelijk van hoeveel je opstookt en hoeveel warmte er van kan overhouden om de zuiger naar beneden te drukken ,en ik blijf erbij dat alle warmte die waar ook verloren gaat altijd minder vermogen zal opleveren om te rijden Ik heb het nooit over dat de uitlaatpoort met de aanhang niet goed moet ontkolen ,maar het ontkolen van de verbrandingsruimte is altijd een groot verlies aan vermogen en de moter zal veel heter worden ,zo heet zelfs dat de olie overal waar die de kans krijgt aan vast te bakken. Bij een goed werkende moter zal de koollaag nooit dikker worden da 0,1 tot 0,2 m.m. Een kleine stapel hout zal altijd een kleiner vuurtje geven dan een zelfde stapel hout die groot is (tenminste zo was het bij ons vroeger ). Een kleine hoeveelheid brandstof zal met een hogere samenpersing wel wat meer druk geven ,een kleinere ruimte kan minder afkoeling geven, dus minder verlies. Maar vermogen krijg je nog steeds door te zorgen dat er in die ruimte gewoon een grotere stapel brandstof staat die je een veelgrotere drukverhoging en veel langer op de zuiger zal drukken Klein voorbeeldje Slag van de zuiger 50 c.c. vers gas per slag 25 c.c. Samen persen tot max druk Door de kleine hoeveelheid zal de druk snel zakken als de zuiger gaat zakken. Groot voorbeeldje Slag van de zuigher 50c.c. Vers gas per slag 40 c.c. Samen persen tot dezelfde ruimte Druk zal nu vanzelf hoger zijn (volgens mij tenminste ,0f is dat nu ook al anders geworden tegenwoordig) Als nu de grote stapel aan gestoken is geworden dan zal volgens (weer ) mij de hoeveelheid gas nu toch wel een beetje groter zijn (alweer) volgens mij en zal de zuiger toch iets feller naar beneden gaan en de grotere hoeveelheid gas de zuiger over een grotere slag wat sneller naar beneden proberen te stuwen ( of is dat tegenwoordig ook al niet meer ) Vroeger had ik dat moten leren (buiten de vakantietijd) dat alle energie maar een keer kan gebruiken. dus voor de zuiger te bewegen of in het andere geval om de aarde een beetje meer op te warmen. Is niet helemaar correct want door het rijden gaat ook alles in warmte op plus wat aan slijtage. Dus laat alle kool op de zuiger zitten ,tenzij het kool is dat door een zeer slechte verbranding heeft afgezet, maar dat komt bij ons niet voor. Ik heb een tweetact vervoermiddel meer dan 23 jaar gereden zonder ooit te ontkolen met een oliesoort dat wil je niet weten. En na 278000 k.m. nog goed rijdend verkocht aan een verzamelaar. Met soms ook jonge bestuurders die alles harder en beter kunnen als ik .
Sorry Jan als je denkt dat ik aan het schoppen ben, dat is niet de bedoeling. je hebt gelijk met je betoog over warmte en enrgie, die energie geef je 1 keer uit en daar dien je dan zoveel mogelijk vermogen uit weg te trekken in plaats van verlies warmte.
Mijn uitspraak was "Het stromingspatroon beinvloed de kool" Als ik namelijk met een "verse" schone zuiger begin gaat daar zich kool op af zetten, maar dat gebeurd niet homogeen. stroming kan plaats vinden laminair maar ook turbulent. Laminaire stroming gaat in laagjes, tegen de wand aan is de snelheid nul en hoe verder je van een wand komt hoe hoger de snelheid, het hebben van een wand is dus een nadeel. Turbulente stroming is ook een nadeel, het gas kan zelfs stil staan en ter plaatse in een wervelstormpje rond blijven draaien hetgeen alleen energie kost en niets bijdraagt aan het vermogen. Kool vormt zich overal in het verbrandingsprocess echter de plaats waar het zich af laat zetten is afhankelijk van de gas stroomsnelheid en het type van stroming ( kijk maar eens op het strand hoe zand beweegt en duinen zich vormen) Ik maak dus gebruik van het kool om te zien hoe met name de uitstroom uit een spoelpoort zich ontwikkelt en werk dan de poort bij om het patroon te verbeteren, daarna laat ik de kool rustig zijn gang gaan.
verder heb ik in een eerdere stukje het over kooldrab gehad, bij een goede verbranding vormt zich alleen kool, bij een slechte verbranding blijven er ook nog onverbrande koolwaterstoffen over ( een gedeelte van de brandstof olie mengsel), deze koolwaterstoffen hadden mee kunnen doen aan de verbranding en dus energie opwekken. als de sproeier bezetting goed is en je houd nog steeds deze drab is meestal gebrek aan compressie of verkeerde wervelingen ( de onsteking kom niet bij dat gebied) de oorzaak. door de kop aan te passen is dat te verbeteren.
Als we een slechte verbranding hebben en er ontstaat redelijk veel kool, deze pakt samen tussen de zuigerveren. Gevolg doorblazing (lekkage) langs de zuiger. Zo het carter in. Dag vermogen. Verder onstaat er een lakachtige substantie op de cilinderwand die de warmte van de zuiger niet opneemt dus uitzetten zuiger en vastlopen. En als de zuigerveer vastkoold, zal de zuigerveer de warmte van de zuiger ook niet doorgeven aan de cilinder. Ook zal bij doorblazen langs de zuigerveren de zuiger ook in temperatuur toenemen, dus uitzetten en vastlopen.
Kortom, laten we zorgen voor een goede verbranding met zo weinig mogelijk kool.
Dus mijn uitspraak. Ik wil geen kool.
Mijn ervaring: alle motoren die ik open gehaald heb of zien liggen die veel kool hadden, stonken, liepen slecht, kapotte lagers, verstopte oliekanalen, ingesleten cilinders, halve vastlopers, enz... Motoren die goed liepen, weinig kool en geen bijzondere slijtages.
Heb ik zelf ook regelmatig gedaan, geeft een aardige indruk van je patroon maar de dichtheid van water is anders en dat dien je te compenseren met de juiste stroomsnelheid. "Zuiger" van plexiglas maken geeft je een andere indruk want dan neem je ook het coanda effect mee van de stroming over de kop van de zuiger
nog even ter aanvulling op het koolpatroon, ik heb er net 1 onder handen, is zeker al 6 keer uit elkaar geweest en nog zie je spoelpoort 2 met extra wervelingen, er is oa een patroon regelrecht de uitlaatpoort in. kanaal 1 spoelt uitstekend en bestrijkt ca 2/3 van de zuigerkop. kanaal twee laat het redelijk afweten. je ziet goed de afscheiding tussen kanaal 1 en 2. Overigens loopt deze solex er wel uitstekend mee, trekt tussen 20 en 35 de straatstenen uit de weg, loopt op het vlakke makkelijk door naar de 42 en met veel wind in de rug of heuvel af is 47 geen probleem
Maar het kan beter, vooral die trekkracht nog, dus andere zuiger gemonteerd ( is ook wat aan veranderd) en weer opnieuw beginnen
een "snelle"uitlaat verbouwd. ik had er al eerdere 1 verbouwd en bij montage van een 2e op dezelfde solex liep deze ineens 8 kilometer langzamer. Nu is mijn verbouwing wel een verbetering ten opzichte van een "standaard" snelle uitlaat maar dit was wel erg veel. Blijkt bij de verbouwing van nr 2 waarom deze uitlaat veel slechter was kennelijk zijn de 18 mm pijpjes niet met een zaag gedaan maar met een haakse slijper, als je haast hebt en veel duwt geeft dat nogal een braam, laat je die zitten heb je je pijp aardig dicht zitten en is je hele voordeel naar de gallemiezen