|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Bij een blokje van een 3800 die ik nu open heb zit best wel gehoorlijke zijdelingsespeling tussen de moer en de krukwang als de drijfstang gemonteerd zit, bij een ander blok vanmiddag ff gekeken en dat is daar velemalen minder tot bijna niets.
Zou het afdoende zijn als ik daar een nieuwe ring tussen zet of zijn daar ook dikkere ringen voor, de moer krijg ik er niet verder op.
Welke speling is acceptabel ??
Groetjes carl
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Carl, is dat onderste drijfstanglager wel in orde. Is hij even breed ?? Kun je met misschien een voelermaat meten hoe veel het is bij beide blokjes.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Het 3800 blokje waarvan de speling weg tecijferen is dat is weer netjes dicht.
Volgens mij is er met de drijfstang niets mis maar ik zal als ik de moer los heb ( loskrijg, deze zit muur vast ) eens kijken of er verschil in zit met een andere drijfstang, maargoed je komt toch een keer Alfons om een zuiger intemeten in de juiste cilinder, zolang laat ik dit blokje wel openliggen hoor.
Wel denk ik dat hierdoor de zuiger is aangetast met krassen erin, maargoed de cilinder ziet er nog wel goed uit dus het blijft nog een raadsel.
Groetjes Carl
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Als de zijdelingse speling groot is dan is er ooit een nieuw drijfstanglager ingeperst van een breedte van 12 m.m. en is er geen nieuwe bus van 12,5 m.m. gemonteerd. De orginele lagers van de drijfstang zijn n.l. breder (ongeveer 13 m.m. Nadella). en de lagerbus eveneens zoveel breder. Het smalle lager op een te lange bus is niet schadelijk voor het lopen. Ik ga er vanuit dat u niet de speling op het krukas lager bedoelt
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82 |
Of zit het lagerbusje verkeerd om zodat hij niet ver genoeg op het 10 mm pennetje schuift ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Of zit het lagerbusje verkeerd om zodat hij niet ver genoeg op het 10 mm pennetje schuift ? Dat zou kunnen Joan, maar ik heb de moer nog niet los gehad deze zit super vast en verder heb ik er nog niet naar gekeken. Wel heeft deze aangelopen in het carter deksel, dus iets zit er niet goed. Groetjes Carl
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Heb pas een nieuwe nicasil cilinder/zuiger gemonteerd op de Oto en ik bemerkte ook een behoorlijke speling van de drijfstang van links naar rechts. Verticaal is er echter totaal geen speling en ook op de piston pen niet dus ik denk (met Jan Vennix) dat de zijdelingse speling geen kwaad kan.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
De kruktap waar de moer op zit hoort beslist niet tegen het carterdeksel te kunnen komen. Dat kan alleen als bij een 3800 het lager los is gekomen uit het carter. Bij de andere modellen kan dat alleen wanneer er bij het loshalen van het vliegwiel een verkeerde mannier is gebruikt n.l. een te grote hamer om het vliegwiel een flinke opdonder te geven om hem los te halen. Hierdoor is de borgplaat verbogen die het lager op zijn goede plaats moet houden. De as kan dan te ver naar binnen gedrukt worden. Dan moet het hele blok uit elkaar on het lager weer op de goede plaats te monteren met een nieuwe borgplaat of een borgplaat die weer in ere is gesteld door hem weer in de juiste vorm te maken.
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Even terugkomend op de zijdelingse speling, en het aanlopen in het carterdeksel. Ik heb de moer los en daarna zagen Kees en ik dat het busje inderdaat verkeerdom zat op het tien mm pennetje dit hebben we met heel veel kracht ervan af moeten halen en toen heb ik er een andere opgezet. Hier was kennelijk al aangesleuteld door iemand voordat ik deze heb gekocht. Nu heb ik nog een vraagje zit er qua carterdekseltjes veel verschil in of kunnen deze gewoon op verschillende type's geplaatst worden. Het kan namelijk zijn dat er een ander dekseltje geplaatst is, op een ander blokje wat ik nog heb zit eréén die aan de buitenzijde een gestanste ring heeft en het dekseltrje wat op de bewuste zit is geheel vlak.
Groetjes carl
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82 |
carterdeksels voor glijlager drijfstangen hebben een dikkere borst die in het carter valt, voor die met een naaldlager moest deze dunner gemaakt worden omdat het bigend groter is in diameter om plaats te maken voor de naalden. als je daar op let past verder alles.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Dat zal het zijn Carl, bij jou zitten er naaldlagers in.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
|
OP
15000km gereden
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772 |
Dat zal het zijn Carl, bij jou zitten er naaldlagers in. Inderdaat dat zal het wel zijn dan, maargoed de drijfstang kan toch niet terug, omdat bij het smal-end de naalden eruit vallen. Is zo'n smal-end lager tevervangen en hoe moet je dat doen. Groetjes carl
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Als je de naaldjes kompleet hebt kan je ze terug plaatsen (plakken) met behulp van kogellagervet. Dus lager"huis" met vet insmeren (niet te veel) en dan de naaldjes terugplaatsen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Als je de naaldjes kompleet hebt kan je ze terug plaatsen (plakken) met behulp van kogellagervet. Dus lager"huis" met vet insmeren (niet te veel) en dan de naaldjes terugplaatsen. Als de naaltjes er spontaan uitvallen is het lager versleten, je kan het lager er uit persen en vervangen door een nieuw naaldlager, kan je bestellen op www.solexservice.com
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,172 Likes: 82 |
Als je de naaldjes kompleet hebt kan je ze terug plaatsen (plakken) met behulp van kogellagervet. Dus lager"huis" met vet insmeren (niet te veel) en dan de naaldjes terugplaatsen. Als de naaltjes er spontaan uitvallen is het lager versleten, je kan het lager er uit persen en vervangen door een nieuw naaldlager, kan je bestellen op www.solexservice.com drijfstang eerst goed warm maken, lagers kunnen nogal behooooorlijk vast zitten
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
27
guests, and
4
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|