Solex forum
Posted By: carl zijdelingse speling - 25/12/11 10:27 PM
Bij een blokje van een 3800 die ik nu open heb zit best wel gehoorlijke zijdelingsespeling tussen de moer en de krukwang als de drijfstang gemonteerd zit, bij een ander blok vanmiddag ff gekeken en dat is daar velemalen minder tot bijna niets.

Zou het afdoende zijn als ik daar een nieuwe ring tussen zet of zijn daar ook dikkere ringen voor, de moer krijg ik er niet verder op.

Welke speling is acceptabel ??

Groetjes carl
Posted By: Alfons_Amuse Re: zijdelingse speling - 25/12/11 10:44 PM
Carl, is dat onderste drijfstanglager wel in orde. Is hij even breed ?? Kun je met misschien een voelermaat meten hoe veel het is bij beide blokjes.
Posted By: carl Re: zijdelingse speling - 25/12/11 11:19 PM
Het 3800 blokje waarvan de speling weg tecijferen is dat is weer netjes dicht.

Volgens mij is er met de drijfstang niets mis maar ik zal als ik de moer los heb ( loskrijg, deze zit muur vast ) eens kijken of er verschil in zit met een andere drijfstang, maargoed je komt toch een keer Alfons om een zuiger intemeten in de juiste cilinder, zolang laat ik dit blokje wel openliggen hoor.

Wel denk ik dat hierdoor de zuiger is aangetast met krassen erin, maargoed de cilinder ziet er nog wel goed uit dus het blijft nog een raadsel.

Groetjes Carl
Posted By: Jan Vennix Re: zijdelingse speling - 26/12/11 12:09 AM
Als de zijdelingse speling groot is dan is er ooit een nieuw drijfstanglager ingeperst van een breedte van 12 m.m. en is er geen nieuwe bus van 12,5 m.m. gemonteerd.
De orginele lagers van de drijfstang zijn n.l. breder (ongeveer 13 m.m. Nadella). en de lagerbus eveneens zoveel breder.
Het smalle lager op een te lange bus is niet schadelijk voor het lopen.
Ik ga er vanuit dat u niet de speling op het krukas lager bedoelt
Posted By: Joan Re: zijdelingse speling - 28/12/11 02:01 AM
Of zit het lagerbusje verkeerd om zodat hij niet ver genoeg op het 10 mm pennetje schuift ?
Posted By: carl Re: zijdelingse speling - 28/12/11 03:08 AM
Origineel bericht van: Joan
Of zit het lagerbusje verkeerd om zodat hij niet ver genoeg op het 10 mm pennetje schuift ?


Dat zou kunnen Joan, maar ik heb de moer nog niet los gehad deze zit super vast en verder heb ik er nog niet naar gekeken.
Wel heeft deze aangelopen in het carter deksel, dus iets zit er niet goed.

Groetjes Carl
Posted By: zeezout Re: zijdelingse speling - 28/12/11 03:28 AM
Heb pas een nieuwe nicasil cilinder/zuiger gemonteerd op de Oto en ik bemerkte ook een behoorlijke speling van de drijfstang van links naar rechts. Verticaal is er echter totaal geen speling en ook op de piston pen niet dus ik denk (met Jan Vennix) dat de zijdelingse speling geen kwaad kan.
Posted By: Jan Vennix Re: zijdelingse speling - 29/12/11 03:12 AM
De kruktap waar de moer op zit hoort beslist niet tegen het carterdeksel te kunnen komen. Dat kan alleen als bij een 3800 het lager los is gekomen uit het carter.
Bij de andere modellen kan dat alleen wanneer er bij het loshalen van het vliegwiel een verkeerde mannier is gebruikt n.l. een te grote hamer om het vliegwiel een flinke opdonder te geven om hem los te halen.
Hierdoor is de borgplaat verbogen die het lager op zijn goede plaats moet houden.
De as kan dan te ver naar binnen gedrukt worden.
Dan moet het hele blok uit elkaar on het lager weer op de goede plaats te monteren met een nieuwe borgplaat of een borgplaat die weer in ere is gesteld door hem weer in de juiste vorm te maken.
Posted By: carl Re: zijdelingse speling - 23/01/12 04:02 AM
Even terugkomend op de zijdelingse speling, en het aanlopen in het carterdeksel.
Ik heb de moer los en daarna zagen Kees en ik dat het busje inderdaat verkeerdom zat op het tien mm pennetje dit hebben we met heel veel kracht ervan af moeten halen en toen heb ik er een andere opgezet.
Hier was kennelijk al aangesleuteld door iemand voordat ik deze heb gekocht.
Nu heb ik nog een vraagje zit er qua carterdekseltjes veel verschil in of kunnen deze gewoon op verschillende type's geplaatst worden.
Het kan namelijk zijn dat er een ander dekseltje geplaatst is, op een ander blokje wat ik nog heb zit eréén die aan de buitenzijde een gestanste ring heeft en het dekseltrje wat op de bewuste zit is geheel vlak.

Groetjes carl
Posted By: Joan Re: zijdelingse speling - 23/01/12 01:05 PM
carterdeksels voor glijlager drijfstangen hebben een dikkere borst die in het carter valt, voor die met een naaldlager moest deze dunner gemaakt worden omdat het bigend groter is in diameter om plaats te maken voor de naalden. als je daar op let past verder alles.
Posted By: Kemon Re: zijdelingse speling - 24/01/12 04:25 AM
Dat zal het zijn Carl, bij jou zitten er naaldlagers in.
Posted By: carl Re: zijdelingse speling - 24/01/12 10:40 PM
Origineel bericht van: Kemon
Dat zal het zijn Carl, bij jou zitten er naaldlagers in.


Inderdaat dat zal het wel zijn dan, maargoed de drijfstang kan toch niet terug, omdat bij het smal-end de naalden eruit vallen.
Is zo'n smal-end lager tevervangen en hoe moet je dat doen.

Groetjes carl
Posted By: FFAnders Re: zijdelingse speling - 24/01/12 11:21 PM
Als je de naaldjes kompleet hebt kan je ze terug plaatsen (plakken) met behulp van kogellagervet.
Dus lager"huis" met vet insmeren (niet te veel) en dan de naaldjes terugplaatsen.
Posted By: Roelof Re: zijdelingse speling - 24/01/12 11:53 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Als je de naaldjes kompleet hebt kan je ze terug plaatsen (plakken) met behulp van kogellagervet.
Dus lager"huis" met vet insmeren (niet te veel) en dan de naaldjes terugplaatsen.


Als de naaltjes er spontaan uitvallen is het lager versleten, je kan het lager er uit persen en vervangen door een nieuw naaldlager, kan je bestellen op www.solexservice.com
Posted By: Joan Re: zijdelingse speling - 25/01/12 01:13 PM
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: FFAnders
Als je de naaldjes kompleet hebt kan je ze terug plaatsen (plakken) met behulp van kogellagervet.
Dus lager"huis" met vet insmeren (niet te veel) en dan de naaldjes terugplaatsen.


Als de naaltjes er spontaan uitvallen is het lager versleten, je kan het lager er uit persen en vervangen door een nieuw naaldlager, kan je bestellen op www.solexservice.com


drijfstang eerst goed warm maken, lagers kunnen nogal behooooorlijk vast zitten
© Solex Forum