Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand. De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes. De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes. Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.
Ja het is wel een beetje dom van me om het niet even te vragen. Ben een tijdje terug bij hem geweest en de cilinder zelfs in mijn handen gehad, ik weet alleen dat het een lichtgewicht is.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
Ik heb een vraag over deze cilinder: Ik heb namelijk ooit van Peter Vennix op dit forum geleerd dat een koollaag in de cilinderkop belangrijk is omdat dat een isolerende laag is waardoor de energie van de ontbranding minder "weglekt" als warmte. Is er verschil tussen de warmte afgifte van een aluminium cilinder en een gietijzeren cilinder en heeft dit invloed op de snelheid? mvg Thijs
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand. De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes. De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes. Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.
Ik heb er in ieder geval 1 besteld want ik wil het wel weten hoe dit rijdt. Ik ben alleen benieuwd of iemand hier iets kan vertellen over de voor en nadelen van gietijzeren en aluminium cilinders. Met in mijn achterhoofd het verhaal van de koollaag in de cilinderkop.
Hallo Edgard, bedankt voor de tip. Ik zie op de link dat de Warmtegeleidingscoëfficiënt van aluminium hoger is dan dit van ijzer. Al=235 Fe=75. Betekend dit dan dat de aluminium cilinder minder warm wordt? of spelen er nog andere processen die dit compenseren? En daarop doordenkend: is het volume van de explosie bij de verbranding dan bij aluminium ook wat kleiner ten opzichte van een gietijzeren cilinder? mvg Thijs
In het kort, aluminium geleid de warmte beter dan gietijzer en zorg dus voor betere warmte afvoer (bij zeer hoogtoerige motoren die veel warmte ontwikkelen erg belangrijk), nikasil (wat uitgevonden is door Mahle) zorgt voor een slijtvaste laag op de cilinderwant en geeft ook minder wrijvingsweerstand. Waar ik een beetje bezorgt over ben is dat de motorhendel aan de cilinder zit, alle kracht komt op de cilinder om de motor van en op de band te doen, aluminium is niet zo sterk als gietijzer. Ook de cilinder kopbouten niet te strak aandraaien want de draad in de cilinder ligt er zo uit.
Draadeinden dat zou ik ook gelijk doen anders ben ik bang dat het snel mis zal gaan, denk dat het wel mooi loopt zo'n cilinder, het is het proberen waard.
Draadeinden dat zou ik ook gelijk doen anders ben ik bang dat het snel mis zal gaan, denk dat het wel mooi loopt zo'n cilinder, het is het proberen waard.
Klopt Roelof ;)Die hint gaf ik al verweven in mijn verhaal,de opsieom de kopbouten te laten vervallen is misschien m6 draad lengte op maat maken en vooraf monteren en verlijmen,dan gewoon moertje,s en veerringen bovenop de kop monteren wat hetzelfde effect zou kunnen krijgen als de kopbout maar ook dit moet getest worden,misschien moeten de sponsors een test coureur aanwijzen en hun produkten sponserren. misschien wat voor ons
Ik neem aan dat Jouke dit allemaal al getest heeft. Die heeft al vele testkilometers gemaakt neem ik aan .
Vooral de prijzen zijn goed als het uit China komt. De kwaliteit is afwachten. Kan goed zijn hoor, maar als het tegenvalt, mag jij je verhaal gaan halen.
Ik weet voorbeelden van klanten die in China ingekocht hebben, maar van ellende maar weer gauw naar de leverancier om de hoek zijn gegaan.
ook een kwestie van weten met wie je zaken doet, after sales service enz. dat wordt moeilijk in China.
Als de aantallen groot genoeg zijn is de kostprijs laag. In de handel(winkel) zijn de prijzen hoog omdat iedereen er toch wel wat aan wil verdienen. Op sommige produkten die ik inkoop,krijg ik 60% op!!!!,wat denk je dat op cilinders verdient wordt?? We weten nog niet half wat er uit China komt en als merkartikel in de winkel ligt. En als deze spullen aan de eisen voldoen,dan is het toch in orde ?
Alleen al voor het nikasilen hier in Nederland bij http://www.powerseal.nl/powerseal.php Ben je al zo'n 200 euro ligter, komt nog een origineel yamaha FS1 zuigertje bij van 45 euro. Maar dan heb je wel iets!!!!!
Deze firma kan deze laag aanbrengen op gietijzer, dat kan niet iedereen.
Mocht de nikasil laag eruit lopen (aluminium cilinders), dan kunnen ze dat hier weer aanbrengen, en ik denk beter. http://www.atmoirschot.nl/techniek/ Wat het kost weet ik niet maar geen 200 euro, op aluminium is dat proces gemakkelijker, en dus minder duur.
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat die cilinders niet goed zouden zijn. Ik heb er zelf ook een gekocht om uit te proberen. Maar daarom zouden die cilinders nog wel uit China kunnen komen, toch ?
Zo is dat,je moet er ook vertrouwen in hebben. Iets wat goed is hoeft niet duur te zijn
Tuurlijk komen die cil. uit china en ze zullen best goed zijn, de tijd zal het leren, ik heb een alum.nikasil cilinder voor mijn FS1(ook uit china), een copy van een Athena (eurocilindro)en die ziet er heel mooi uit, maar de gietijzer cilinders uit china zijn niet om aan te zien, een klomp gietijzer met wat gaten, droevig
Tuurlijk komen die cil. uit china en ze zullen best goed zijn, de tijd zal het leren, ik heb een alum.nikasil cilinder voor mijn FS1(ook uit china), een copy van een Athena (eurocilindro)en die ziet er heel mooi uit, maar de gietijzer cilinders uit china zijn niet om aan te zien, een klomp gietijzer met wat gaten, droevig
De originelen FS1 cilinders van Yamaha zijn ook van gietijzer. Ik heb er heeeeel vroeger een gehad, met grote schijf, Carburateur, enz. Liep als de brandweer. En dat heeft hij lang volgehouden.
Je had (even) naar drunen moeten komen Roelof, veeel Yamaha onderdelen.
maar het klopt,die originelen yamaha FS1 gietijzeren cilinders waren/zijn heel goed.
Daarna heb ik eens een zundapp gehad, en er een 70 cc imitatie cilinder op gezet, daar was je na 3 maanden weer vanaf, hardchrome lag er dan uit. ook uit china.
Ik begrijp het, het is voor jouw niet bij de deur. Was voor mij ook de eerste keer in Drunen, maar heb er zeker geen spijt van, verschillende solex onderdelen gekocht voor een "normale" prijs.
oto krukas, oto carter met krukas, 4x spoelenplaat, cilinderkopjes, komplete bosch onstekingen puch-maxi (voor solex) doorvoerhuls oto origineel 10 stuks. Diverse originele uit oude voorraad oto boutjes en moeren, voor bijvoorbeeld ophangingen.
Wij hadden een heeeeeel lijstje, de rest van het clubje heeft de rest.
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand. De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes. De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes. Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.
nee. helaas. ik heb wel contact gehad uiteraard. hij is weggegaan voor 350 euro volgens de verkoper. was best een mooie van te maken zo te zien, veel originele onderdelen in elk geval.
volgende keer beter. ik heb nog een Eysink tandem staan om op te knappen, dus dat ik er echt op zat te wachten is niet helemaal waar.
Ik heb hem al binnen. Ziet er goed uit. Effe geen digitale schuifmaat bij de hand. Met klokschuifmaat meet ik 39,95 en op de zuiger staat 39,95. Klokschuifmaat zal wel iets afwijken. Morgen meet ik met de digitale.
Ik heb de cilinder ook binnen. Ziet er inderdaad goed uit. Ik denk dat je inderdaad met draadeinden moet werken voor de uitlaat en de cilinderkop bevestiging. Ik blijf trouwens nog steeds nieuwsgierig naar de voor of nadelen van het gebruik van aluminium voor deze cilinder. Als je kijkt naar het verbrandingsproces.
. Ik blijf trouwens nog steeds nieuwsgierig naar de voor of nadelen van het gebruik van aluminium voor deze cilinder. Als je kijkt naar het verbrandingsproces.
groet Thijs
Maakt geen drol uit, het enige dat telt is mogelijk een iets andere poorten timing. Mogelijk is de speling iets krapper omdat zuiger en cylinder ongeveer even veel uitzetten en dat doet gietijzer niet.
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
Hoe hoog komt de zuiger bovenin de cylinder ? Wat is de afstand van bovenkant cylinder tot bovenkant uitlaatpoort respectievelijk bovenkant spoelpoort ?
Qua uitlaatpoort lijkt hij ietsie groter, maar de vorm ( rond) is wel heel conventioneel, zeker voor een zuiger met slotpennetjes, daar verwacht je een banaan vormige bovenkant
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
Is dit een foto van de cilinder of een echo van een ongeboren Solex? Mooie foto, dat wel!
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
De cilinder ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit. Het grote verschil is de zuiger. Er zitten uitsparingen bij de spoelpoorten. Ik heb nog even geen tijd om de cilinder te monteren en een en ander te meten. groet Thijs
De verhalen uit Friesland waren dat de eerste proefcilinder voor geen meter liep op een oto, maar de tweede test cilinder waar dit een kopy van zou zijn bijna 50km zou lopen, ik ben benieuwd, als ik naar de poorten kijk zal sinterklaas eerder bestaan.
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten. Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.
mijn maatje Theo, hier ook op het forum onder de naam Theotesty, kocht een solex in het noorden van het land.
Ik rij erop, en ding loop 43 km/uur. Ik kijk naar de instelling van zijn Km teller die op 1852 stond, dus goed.
Even later loopt er een van de 3 boutjes los bij zijn hooftlager, rammel de rammel. Blok moest dus open, ik gelijk naar de cilinder gekeken, niks aan te zien, alles opgemeten helemaal origineel, wel met Goll zuiger, ook nog zonder zuigerpennen. Cilinder een beetje opgepoest (spoelpoorten/uitlaat), zuigerpennetjes gezet, alles weer schoongemaakt, en loopt nu richting de 50 km/uur.
Wat ik wil zeggen is dat er natuurlijk heel veel mallen zijn geweest om de solexcilinders te maken, en het komt erg nauw. Er zit dus veel verschil in de diverse cilinders.
En als ik Jouke was geweest had ik daar rekening mee gehouden.
maar ook deze cilinders zijn denk ik wel weer "snel"te krijgen.
Aluminium is wel makkelijk te bewerken alleen ik ben geen tuner, heb er ook het gereedschap niet voor, er moet toch maar eens een cilinder richting Boxtel geloof ik.
Het gaat steeds beter Roelof, Zoals in elke hobby moet je ervaring opdoen/leren van de fouten die je hebt gemaakt
Maar nu met het blokje waar de "nieuwe" kering inzit, lager met kunstof ring eromheen, bosch ontsteking, tommos vrijloop koppeling, yamaha zuiger, cilinder opgepoetst. loop als een naaimachine, geen bijgeluiden, Een mooi fel geluidje. En nog steeds op aspen. we blijven er nog even mee rijden, om een beetje zeker te zijn van e.e.a.
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten. Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.
mvg Thijs
Je zult dan ook andere draadeinden moeten nemen dan de draadstangen van de bouwmarkt, want dat is "pisbakken-staal"
Mogelijk kun je die standaard kopen bij de bromfietshandelaar? welke lengte, weet iemand dat zo uit zijn hoofd?
maar ik heb ook een paar 3800's die wat achterblijven ondanks gereviseerde blokjes en volledig ontkoold.
Ook daar een keer de maten van poorten opnemen, daar zit vaak veel verschil in en zoals ik al schreef een mm doet heel wat. Jaren terug heb ik eens een keer wat maten van cylinders hier neergezet en het grootste verschil was meen ik 3 mm. kwaliteit ( van mallen maken) is/was ver te zoeken bij de firma.
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten. Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.
mvg Thijs
Je zult dan ook andere draadeinden moeten nemen dan de draadstangen van de bouwmarkt, want dat is "pisbakken-staal"
Mogelijk kun je die standaard kopen bij de bromfietshandelaar? welke lengte, weet iemand dat zo uit zijn hoofd?
het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook.
Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium.
[ het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook.
Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium.
Gietijzer op aluminium ?? waar is dat gietijzer dan ? Koop eventueel in de bouwmarkt een rvs draadeind, maar de gewone zijn gewone genormeerde stalen draadeinden, sterk zat.
Het voordeel van draadeind is dat bij aandraaien van de kop NIET de draad in het aluminium draait maar daar gewoon in stilstaat, dat scheelt een extra draaibelasting op het aluminium.
[ het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook.
Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium.
Gietijzer op aluminium ?? waar is dat gietijzer dan ? Koop eventueel in de bouwmarkt een rvs draadeind, maar de gewone zijn gewone genormeerde stalen draadeinden, sterk zat.
Het voordeel van draadeind is dat bij aandraaien van de kop NIET de draad in het aluminium draait maar daar gewoon in stilstaat, dat scheelt een extra draaibelasting op het aluminium.
Stom stom, ik zat nog steeds met dat gietijzer in m'n hooft.
Joan, RVS op/in alluminium? Dat vreet elkaar op. Dan weet je zeker dat het een rommeltje wordt. Overigens is het apart dat Jouke niet reageert. Hij zou toch het echte advies en alle antwoorden moeten kunnen geven als leverancier?
Hier even een reactie op die geruchten. Ten eerste de 1e cilinder die we hebben binnengekregen liep net iets over de 40kmh. maar deze was tegen de wind in niet zo sterk.Jan de Laat heeft ook net zon exemplaar in zijn bezit. En dit is bereden met een gewoon met een standaard carburateur en standaard uitlaat en een goed functionerend oto blok met 43mm rol.
Waar heb je die teller gemonteerd op het voorwiel of achtwerwiel???????? Nieuwe band of versleten voorband?? Dit kan ook weer wat uitmaken op de tellerinstelling wij stellen hem in op 1875. En het ging ons er niet om een snelle cilinder te leveren maar een goed rijdbare exemplaar.Waar we vervolgens niet een half uur in hoieven lopen te poetsen om dit voor elkaar te krijgen.Dit model hebben we zo op onze oto gezet en ermee wezen rijden, de snelheid ligt zo boven de 35kmh en dit is ons mooi genoeg, anders rij je constant met het gas dicht maar het hangt toch nog altijd van de staat van het onderblok af of dit goed in elkaar zit. En er zijn nog wel mogelijkheden om deze nog sneller te maken maar dat is weggelegd voor de liefhebber.
Jouke, heb je bij deze cilinders rekening gehouden met de wanddikte, m.a.w. is het nu wel mogelijk om een fatsoenlijk 3de poort te maken. Overstroomkanaal.
Das volgens mij wel mogelijk omdat het met aluminium al dikker is uitgevoerd/gemaakt maar dat zou je kunnen nameten met zon speciale schuifmaat. In het gietijzeren exemplaar heb je ook al niet veel vlees maar het kan wel.
Hoezo teller "1875" , is dat een jaartal of zo ? We hebben tegenwoordig GPS
Ja dat getal is voor de oude tellers die nog het aantal omwentelingen van het wiel telt, om dan de snelheid uit te kunnen rekenen heeft dat ding de omtrek van het wiel nodig en dat stellen ze kennelijk in op 1875. Zelf meet ik dat per wiel gewoon in. Wil je harder dan stel je gewoon een groter getal in, per omwenteling rekent hij dan met een groter getal dus meer afstand dus sneller ( de tijd weet dat ding zelf)
In de auto gebruik ik ook GPS als ik dan op mijn teller 130 rijdt geeft de GPS maar 118 aan
Ik heb hem gisteren gemonteerd op een 3800 die niet denderend meer liep en daarna een proefritje gemaakt. De solex loopt nu geweldig. Ik heb er nog niet echt hard mee gereden maar volgens mij haalt hij nu met gemak 35 km/u. Voorlopig maar even rustig aan mee doen zodat hij goed word ingereden. Al met al ben ik dik tevreden.
Ik heb de cilinder gemonteerd op een OTO die overal wat lekt. Eerst leek het een miskoop, maar na wat rommelen met de uitlaat (niet meer vast tegen het spruitstuk aantrekken) en een grotere sproeier monteren) loopt het machientje best goed. Wat opvalt is de sterk toegenomen trekkracht. Na het verhelpen van de carterlekkage verwacht ik een prima optrekkende Solex met een fatsoenlijke topsnelheid. Ik ben zeer tevreden.
De alum. cilinder loopt mooi, erg rustig en (nog) geen bijgeluiden, goede trekkracht en een top van precies 35km en hij moet nog inlopen, eigenlijk het karakter van een standaard TUM 80 cilinder, ik heb de cilinder zo gemonteerd dus zonder draadeinden enz., lijkt geen probleem, ik heb hem wel eerst even zwart gespoten alhoewel grijs ook niet misstaat.
ik heb de cillinder ook gemonteerd op een 2200 loopt zeermooi iets van 29 tot 37 km afhakelijk van de wind , echter voorheen had ik er een oto cillinder op de 2200 zitten die ook goed was voor 29 tot 37 km wat dat betreft ben ik er op snelheid niet op vooruit gegaan maar de solex loopt er wel mooier mee en volgens mij trekt de solex iets beter
Kan iemand mij vertellen hoeveel km ik moet draaien voordat hij ingelopen is en hoe ik de cillinder het beste kan laten inlopen korte stukjes bebouwde kom of lange stukken volgas
Afwisselend gas geven, volgas en weer laten afzakken, beetje extra olie bij mengen, het is een cilinder met nikasilwand dus zal lang duren voor hij los is, denk wel 1000km.
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik geef de voorkeur aan netjes inrijden, vooral omdat er eerst nog geen koollaag op kop en zuiger zit word de cilinder erg heet.
Daar zijn de meningen over verdeeld, over die koollaag en de effecten daarvan. Jan Vennix geeft daar steeds goede ervaringen over. Ik zelf heb er helemaal niets mee. Wat wel zo is dat de hitte die aan de zuiger wordt meegegeven volgens zeggen via de zuigerveren af dient te vloeien naar de cylinder, dus hoe beter dat contact des te beter de warmte afvoer. De warmte aanvoer vindt plaat door geleiding,convectie en straling. Je zou kunnen argumenteren dat bij een nicasil wand de straling teruggekaatst word door het spiegelende effect van de wand. Een koollaag zou juist een goede ontvanger zijn want zwart pakt meer op.
wat je ook ziet is dat bij een hogere compressie of meer voorontsteking de warmtebelasting lager wordt. Bij de verbranding vrijkomende energie wordt dan meer in "werk" omgezet dan in warmte.
Overigens is er niets tegen netjes inrijden want dat komt erop neer dat je feitelijk bezig bent met netjes rijden en daarmee ontzie je de motor
Vandaag van goes naar roosendaal en terug gereden totaal 154 km de solex gaat steets beter lopen ,met de cilinder ik denk dat hij nu wel ingereden is verder onderweg geen problemen gehad , alleen wat zadelpijn
Vandaag van goes naar roosendaal en terug gereden totaal 154 km de solex gaat steets beter lopen ,met de cilinder ik denk dat hij nu wel ingereden is verder onderweg geen problemen gehad , alleen wat zadelpijn
Goed bezig, lekker laten inlopen je zal merken dat hij steeds beter gaat lopen.
ik heb hem zojuist gemonteerd. je kunt geen moertjes van 10 mm. gebruiken, die zijn net iets te groot. even rekening mee houden als je de 9 mm moertjes niet hebt: erbij bestellen.
loopt prima. luchtmengsel moet iets verder naar links dan voorheen. trekkracht is goed. ik heb maar een kilometer of 5 gereden, het zal dus nog verbeteren.
de snelheid van mijn 2200 was 17 km toen ik hem kocht , met deze snelheid was ik niet tevrede met een dike uitlaat en een oto cilinder zat de snelheid op 30 tot 35 nu met de nieuwe cilinder is de snelheid 30 tot 40 km de snelheid is afhankelijk van de wind
de snelheid van mijn 2200 was 17 km toen ik hem kocht , met deze snelheid was ik niet tevrede met een dike uitlaat en een oto cilinder zat de snelheid op 30 tot 35 nu met de nieuwe cilinder is de snelheid 30 tot 40 km de snelheid is afhankelijk van de wind
Mvg Rinus
Dat is dan toch een mooie snelheid, bij de 40 km heb je al een bromfietskenteken nodig en een helm op.
Er zit een gadhendel op , je hoeft geen 40, maar met tegenwint of een heuveltje is het wel handig.
Dat snap ik wel dat er een gashandeltje opzit, maar mij maakt het weinig uit hoe snel mijn solex rijdt als ik maar lekker kan gaan toeren zonder al teveel problemen. Maar toch gaat het met velen te langzaam, kijk maar naar de reactie van velen op het forum.
Ik heb sinds 10 dagen de aluminium cilinder op een OTO gemonteerd die voordien 30 km max haalde. Nu wordt de 35 of iets meer gehaald afhankelijk van de wind. Ik moest wel een dikke uitlaat monteren en sproeier 32. De standaard uitlaat scheelt 3 km en een kleinere spoeier ook een paar km's. Wat ik belangrijk vind is de toegenomen trekkracht. Dat scheelt flink wat km's bij tegenwind en hellingen die je in mijn omgeving nogal eens tegenkomt. Wel maakt de dikke, slecht passende uitlaat een beetje te veel herrie. Daar ga ik nog eens goed naar kijken. Mvg Huub Haaker
Die toegenomen trekkracht heeft weinig met deze alum. cilinder te maken maar meer met de goede zuigerspeling, als je er een nieuw gietijzeren cil. met zuiger op zet heb je het zelfde effect.
Die toegenomen trekkracht heeft weinig met deze alum. cilinder te maken maar meer met de goede zuigerspeling, als je er een nieuw gietijzeren cil. met zuiger op zet heb je het zelfde effect.
denk ik ook. snelheid / trekkracht heeft weinig met het aluminium te maken, meer met de poorten. maar goed, voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
wat zijn de voordelen dan wel? ik kan me voorstellen dat je een geringere zuigerspeling kunt toepassen omdat bij hitte de cilinder en zuiger even hard uitzetten.
Hier in het westen zeggen wij: loopt als een speer, maar daar in het oosten van het land zijn ze zich met hun landklimaat kennelijk al aan het voorbereiden op de winter (wortelen=Hutspot )
Het ging in mijn reactie niet om specifiek het aluminium zijn van de cilinder maar om het totale plaatje (grootte en vorm van inlaat-, spoel- en uitlaatpoort met een optimaal passende zuiger). Ik heb deze cilinder vergeleken met een gehoonde gietijzeren OTO cilinder met nieuwe overmaat zuiger (ongeveer 500 km ingereden). De poorten van deze cilinder zijn niet bewerkt. Ten opzichte van dit setje meet ik met de aluminium cilinder een verbetering in vooral trekkracht. Ik heb zo mijn standaard hellingen om de trekkracht te meten. Het scheelt soms 5 km (28 tegen 23 km). Met kennis van zaken kan je best een gietijzeren cilinder zodanig modificeren dat deze aan snelheid en trekkracht wint, maar blijkbaar is dit in de aluminium cilinder verwerkt. Ik ben dus voor het gemak gegaan en niet voor het eigenhandig proberen een cilinder te modificeren met de kans te lopen een cilinder te verknoeien.
Ik volg de discussie over de nicasil cilinder met grote belangstelling en misschien koop ik er ook nog wel een. Dat dat spul slijtvast is geloof ik graag en het zal best een 24 uurs race zonder luchtfilter overleven. Wat ik me echter afvraag is hoe het zich houdt onder het krimpen en uitzetten van de cilinder. Is deze coating daar tegen bestand? Die aluminium cilinder geeft zijn warmte wel lekker af, maar ook deze zal werken onder temperatuursverschillen.
Ik ben geen materiaaldeskundige, verre van, maar ik weet nog goed dat ik tijdens een koude winter een oude gashaard uit de schuur haalde voor bijverwarming. Een echte zwaar geemailleerde Dru. Hartsikke slijtvaste laag die jaren van mishandeling met Vim had doorstaan. Nou, de lol was van korte duur na aansluiting. De emaille laag sprong er aan alle kanten van af toen ie warm werd. Het gietijzer zette uit en het email gaf geen krimp... Een vergelijking van niks, ik weet het, maar het kwam toch weer even bij me terug toen ik hier de voordelen van Nicasil las.
Alum. nicasil cilinders is al zo oud als de weg naar rome, er werd vroeger al mee geraced, er is nog al wat kwaliteit verschil dat is de ham vraag, en dat weten we pas na...........
IK heb er een op een Black & Roll gezet die rijdt 5 maal in de week mee met een verhuur bedrijf de tijd zal het leren hoe goed de cilinder is, het motortje pakt wel veel beter op en loopt goed stationair,zeker een 30km/uur ,kan een beetje meer zijn als je goed meet. wel een grotere sproeier er op en de gaten in de luchtfilterkap iets uitgeboord.
Jij hebt cilinders laten nicasillen Jan, koste geloof ik meer dan 100 euro, hoe kan het dan dat dit alum. setje kompleet met winst marge 85 euro kost?
Vraag niet hoe het kan Roelof, wat ik wel weet is dat het proces op alu. een stuk makkelijker is dan op gietijzer, Mocht deze laag niet lang blijven zitten, kunnen we bij ATM in Oirschot of bij powerseal een nieuwe nikasil laag laten aanbrengen.
Bij powerseal een laag laten aanbrengen op je gietijzeren cilinder kost ongeveer 200/250 euro. Maar dat is dan ook voor de rest van je solexleven.
Soms heb je die cilinders waar alles van klopt,(getuned) loopt super, dan laten nikasilen.
De cilinders van Kreidler waren vroeger ook al voorzien van een nikasil laag. Die van Zündapp, Mobylette en NSU bijv. hadden een hardchroomlaag.
Er is een Nederlander die deze uitvinding claimt, het is opgepakt door de engelsen die er in WWII hun vliegtuigmotoren mee uitrustten, een stuk lichter, meer PK's en betrouwbaarder, het resultaat is bekend.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Onze jongens hebben er natuurlijk allemaal even op gereden Edgard,(met regenpak) en ik hoop dat jouke er nog een paar heeft, nu moeten ze allemaal zo'n ding.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Solex van mij haalt een gemiddelde van ongeveer 38 km per uur. normale cylinder die peter vennix heeft gereviseerd. met geen wind top 42 km per uur. Waar hebben wij het over? grt Lei
Ik heb ook zo`n Jan Vennix cilinder,dat klopt wel wat je zegt. Die van mij 40 km/h (het waait altijd trouwens).
Solex van mij haalt een gemiddelde van ongeveer 38 km per uur. normale cylinder die peter vennix heeft gereviseerd. met geen wind top 42 km per uur. Waar hebben wij het over? grt Lei
Klopt leis, we hebben het nergens over. maar het is mijn hobby geworden als beginnend tuner een solex wat sneller te laten lopen. Er zijn er hier bij die dat beter kunnen (Joan bijv.) maar ik moet het nog leren, ieder zijn hobby, toch.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Ik heb een paar weken geleden op de Ami van Gemma/Theo gereden. Nou die trok als een tierelier geweldig "niet veel aan gedaan" Jammer dat een motortje niet doorzichtig is
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Ik heb een paar weken geleden op de Ami van Gemma/Theo gereden. Nou die trok als een tierelier geweldig "niet veel aan gedaan" Jammer dat een motortje niet doorzichtig is
Dat bedoel ik!!! deze is niet bij Vennix geweest maar komt uit onze eigen stal.
Solex van mij haalt een gemiddelde van ongeveer 38 km per uur. normale cylinder die peter vennix heeft gereviseerd. met geen wind top 42 km per uur. Waar hebben wij het over? grt Lei
Klopt leis, we hebben het nergens over. maar het is mijn hobby geworden als beginnend tuner een solex wat sneller te laten lopen. Er zijn er hier bij die dat beter kunnen (Joan bijv.) maar ik moet het nog leren, ieder zijn hobby, toch.
idd Geweldige hobby,als ik zo`n werkplaats had zou ik dat ook doen, uhh proberen.
En het is toch raar dat er veel blokjes hier bij Jan Vennix zijn geweest, alleen om schoon te maken???
Gevoelig punt Jan, Trouwens is bij het bewerken van de cilinder de nicasillaag blijven zitten,niet gaan bladderen of zo ?
Nee Ad, geen gevoelig punt, en we hebben het ook nergens over, maar als je klaar bent met je solexen opknappen, ga je iets anders zoeken. We vinden het toch allemaal leuk als je solex gewoon lekker loopt, en ja waar ligt de grens. ik ga hem voor mijn niveau opzoeken.
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Heb ik weer steekjes geplaatst? het ding loopt gewoon super. grt Lei
Ja dat wel Lei, maar dat geef niet. Als ik "NOP" (Norbert) zie rijden op een oud peperbusje of zoiets dan geniet ik ook, en het ding loopt niet harder dan 25 of zoiets, mooi toch.
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Als je eerst de Nikasil laag bewerkt met een Diamant of Borazon ,dat je door de harde laag bent, dan kan de rest(Alu)met de frees weggehaald worden. Deze slijpstiftjes zijn niet prijzig en je spaart je freesje.
En het is toch raar dat er veel blokjes hier bij Jan Vennix zijn geweest, alleen om schoon te maken???
Gevoelig punt Jan, Trouwens is bij het bewerken van de cilinder de nicasillaag blijven zitten,niet gaan bladderen of zo ?
Nee Ad, geen gevoelig punt, en we hebben het ook nergens over, maar als je klaar bent met je solexen opknappen, ga je iets anders zoeken. We vinden het toch allemaal leuk als je solex gewoon lekker loopt, en ja waar ligt de grens. ik ga hem voor mijn niveau opzoeken.
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Mooi werk Jan, gewoon zo door gaan en beginner ben je zeker niet meer, lees graag je berichtjes en je bent de enige die in praktijk laat zien dat wat je maakt ook werkt.
Wat voor app. gebruik je om de poorten te bewerken. foto?
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Als je eerst de Nikasil laag bewerkt met een Diamant of Borazon ,dat je door de harde laag bent, dan kan de rest(Alu)met de frees weggehaald worden. Deze slijpstiftjes zijn niet prijzig en je spaart je freesje.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Heb je dezelfde zuiger gebruikt Jan die jouke bij de cilinder geleverd heeft ? (Ik probeer te begrijpen wat er van binnen allemaal gebeurt)
De poorten in die cilinder lijken verdacht veel op Vennix spoelpoorten. Ik ken ze van jaaaaaren geleden al.
Ik maak ze ook al zo lang als dat ik brommers ken, en in die tijd was alles onder de grote rivieren ons onbekend. gelukkig is er nu internet. Overigens heeft er vroeger in MOTO 73 wel eens een poortendiagram van VHS gestaan alsmede ook kijkjes in de keuken bij diverse andere tuners. Wat gemeenschappelijk is: netjes werken en niet alles tegelijk. wat Solex cylinders betreft, je moet werken met de mogelijkheden (beperkingen) die de originele constructie je biedt en dan zijn er niet zoveel mogelijkheden.
Ik bedoel meer de vorm van de spoelpoorten. En geloof me, ik heb al veel verschillende gezien.
Ik maak ze ook iets anders, heb ik betere resultaten mee. en mijn uitlaatpoorten lijken erg op een paddestoel ( wel met dikke steel) zo een beetje een atoombom zuil.
en die koppeling eruit scheelt ook enorm. Heb je toch niet nodig.
Ik bedoel dus dat ik solexcilinders gezien heb die door Harrie van Hout (VHS motors) en door Jan Smit (niet de zanger maar van Jan Smit's Power Parts) gemaakt zijn en daar zien de poorten ern heel anders uit.
Klopt, zo maak ik ze ook het liefst, dan houd je rekening met de traagheid van het gas, zowel met de start ( als de poort net open gaat en het gas nog stilstaat) als ook met de sluiting, als het gas nog snelheid heeft maar de poort al dicht gaat. Helaas is daar weinig materiaal voor in de solex cylinder
OOk het naar de zuigerkop toe laten stromen en dus niet meteen omhoog richten is beter maar moeilijk waar te maken.
Water bij lage snelheid geeft ongeveer het stromingspatroon aan van gas bij hoge snelheid. een plexiglas prop als zuiger en een waterbak als toevoer doet wonderen om de stroming "aanschouwelijk" te maken, cylinder op zijn kop houden.
want VHS maakte op een gegeven ogenblik de absoluut snelste crossers 50 CC, die wist dus echt wel waar de snelheid gezocht moest worden.
Voor solex geld wat ik eerst schreef, beetje bij beetje niet alles tegelijk. Sommige dingen die algemeen voor tweetakten gelden kan je echt niet aan solex kwijt daar moet je heel alternatief denken, laat dat maar aan oa aan Jan Vennix over. ( En Jan de Laat is ook lekker bezig, die leert hard bij )
Ik haalde nooit mijn grootste winst uit de cylinder. De carburateur was de bottelnek. Een net cylindertje is natuurlijk wel de basis maar wat eraan hangt is bij solex belangrijker.
Door vals te spelen ( gewoon om te proberen) kan ik uit eenzelfde cylinder maar dan met extra groot spruitstuk voor uitlaat en carburateur over de 70 persen en dan heb ik nog niet eens een membraan op het carter. Maar dat mag niet, dus daar begint pas echt de inventiviteit.
1 van de truken was oa gewoon een gat naast het spruitstuk boren als luchtinlaat, dan had je wel een cylinder nodig met die "ruit" inwendig, met handig boren boorde je dan precies in die ruit. ( niet in de spoelpoort boren want dan dicht de zuiger niet meer af. grotere sproeier monteren ( compensatie voor de "valse"lucht) en gaan.
De carburateurs werden toen opgemeten zag ik, dus dat was voor iedereen hetzelfde. Dus het verschil zal wel een heel eind uit de cilinders hebben gekomen denk ik. Maar wellicht denk ik te simpel
Jan Venninx had een slim trukje, die had zelfs nog met een poort gewonnen,
Hier even een reactie op die geruchten. Ten eerste de 1e cilinder die we hebben binnengekregen liep net iets over de 40kmh. maar deze was tegen de wind in niet zo sterk.Jan de Laat heeft ook net zon exemplaar in zijn bezit. En dit is bereden met een standaard carburateur en standaard uitlaat en een goed functionerend oto blok met 43mm rol.
Ben nu meer dan tevreden over de cilinders van Jouke, zeker als je de poorten wat wijzigt. Het cilindertje waar ik wat aan verandert heb, zoals hier eerder beschreven, loopt heerlijk. Ding heeft nu een 200 km gedraaid, en hebben hem er maar meer snel afgehaald, om zo goed mogelijk te proberen de andere zo ook te krijgen. Dat gaat nooit lukken, 2 dezelfde te maken, maar we hebben nu een voorbeeld.
Inmiddels is de puch maxi solex krukas klaar, althans we hebben "een" helft gebruikt.Big-eind pen vervangen voor een 14 mm piston pen van kreidler. Toch meer lood moeten gebruiken onderin, en bovenin wat gaatjes moeten boren om de balans goed/redelijk te krijgen. De gaten in de krukas zijn opgevuld met kurk. We hebben nu een slag van 43 mm, wat inhoud dat we bijna 55 cc hebben. Cilinder omhoog gezet, zodat de poorten verder opengaan, uitlaat gaat nu bijna helemaal open, eerst zag/zie je de bovenste zuigerveer helemaal nog zitten. Ook een puch maxi drijfstang gemonteerd, welke precies de juiste maten hebben, ook de bosch ontsteking van Puch maxi zit erop.
Blokje loopt zo te horen niet slecht, moet vandaag of morgen op een frame gezet worden, en gaan we maar eens rijden, kijken of alles heel blijft, en of we vermogen winnen.
Uiteraard gebruiken we een echte kering achter het lager, wat in een kuntstof ring zit, hier eerder beschreven. Daar zijn al wat km meer gemaakt, goede afdichting, en geen bijgeluiden meer, daar zijn we alvast heel gelukkig mee.
best kans dat er een Yamaha-Japan zuiger in zit en SKF-zweden lagers komt er nog een NGK bougie in en hij loopt op Arabische benzine, indiase bandjes, belgisch bier, hollands zweet ?
De poorten die op vennix poorten lijken dat klopt ook ongeveer, wij hebben weleens kontact met elkaar, Ook jan zijn solexen (hebben- hadden) zulke cilinders en ik denk dat die bijna even goed lopen.(dan die hij nu gebruikt, en al meer dan 20 jaar oud zijn).En ook al niet meer helemaal nieuw.
Maar ik probeer de cilinder zo te maken dat er iedereen goed en gemakkelijk mee kan rijden. Tot 50 k.m. is geen enkel probleem, zefs niet met een kleinere rol, maar dan wil hij onder de 15.k.m.niet goed en mooi meer lopen (uiteraard de carburater en uitlaat geheel orgineel).
Ik ga niet verder dan goed (40 + iets )k.m. Als je nog verder gaat wil de motor niet meer mooi langzaam lopen wat wel nodig is voor een goed wekende koppeling.
Waarom om de krukwang een aluminium ring zit ontgaat mij helemaal. Waarom geen stalen ring dit vergeoot n.l. zeer veel de massa van de krukwang wat zeer goed is voor het verminderen van de krachten op het motorcarter. Een ronde stalen ring geeft geen onbalans en kan zelfs door dat stukje dat weg gehaalt is bij de krukpen de balans nog een beetje verbeteren.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Als ik zo naar foto 3 kijk zou ik toch even de buigtang pakken en ca 15 cm van die knalpijp bocht wegwerken.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Als ik zo naar foto 1 kijk zou ik toch even de frais pakken en de inlaat maken zoals de uitlaat maar dan onderste boven
zou ook bij ( van welk onderdeel is dit een detail topic kunnen horen) of bij het topic over de zuiger/cylindermaten
Maar aangezien het hier over de "Jouke"cylinders gaat maar even hier. Zoals gezegd twee van die cylinders besteld, na twee dagen lagen ze al in de gang. Ziet er goed uit, alleen zoals Jan de laat al beschreef de spoelpoorten kunnen beter. De inlaat is niet zoals op jan zijn schets maar netjes al breed uitgevoerd. de zuiger is "standaard"al kort en laat 3 mm extra de inlaat open in zijn bovenste stand, een waarde die algemeen gebruikelijk is voor de wat snellere brommer cylinders. De inlaat en uitlaat zijn groter dan standaard cylinders, handig om net even dat grotere spruitstuk te maken voor dat beetje extra power ( inlaat is al rond 11 mm) Ik adviseer om hier toch een 8 mm carburateur te gebruiken en een uitlaat met sterk ingekorte bocht.
Dat er kwaliteit geleverd word blijkt wel uit het feit dat rekening is gehouden met de cylinder slijp toleranties, er zitten uitgezochte zuigers bij van een maat die overeenkomt met de cylindermaat, jammer is wel dat de maat niet OOK op de cylinder staat. Alle draad gaten zijn wel wat ruim geboord er zit daarom niet een "vol"draad in, zaak is dus wel om er zeer goede draadeinden in te zetten die de draad goed aanvullen en niet krap gesneden praxis zooi. Ik adviseer draadeinden en geen bouten, draadeinden kun je op lengte maken en die zet je maar 1 keer vast in de cylinder ( eventueel lijmen) bouten schroef je er steeds in en uit en daar krijg je draadslijtage van.
Nu experimenteren hoe er het mooiste lopen uit te krijgen. (Snel hoeft niet want je kan ze toch niet voor een officiele race gebruiken).
Het zou mooi zijn als hij een kist met extra zuigers aan zou laten maken, gekozen is voor een "40" maat ( 39.96) een veel toegepaste maat, is gelijk aan overmaten van solex, oude cylinders zouden door slijpen dus met deze zuigers weer netjes ( en sneller) "opgepiept" kunnen worden, ook goed als racezuiger hoef je niet meer Yamah FS1 of Minarelli zuigers te zoeken.
ziet er niet gek uit hé Joan, nu hopen dat de nikasil blijft zitten.
De spoelpoorten moet je zeker wat aan doen, de inlaat had ik niet geschets, vergeten.
Draadeinde gebruik ik niet, wel voledige draad gebruiken, doen we met het carter toch ook niet. Anders gaan we helycoils zetten. Is geen noodoplossing maar veel sterker.
ik heb de spoelpoorten onder maar niet peervormig gemaakt, anders is het gelijk een "vennix" cilinder, en dat is het niet. Niet dat dat niet goed is, maar we moeten hetzelf ook maar eens gaan proberen.
ziet er niet gek uit hé Joan, nu hopen dat de nikasil blijft zitten.
De spoelpoorten moet je zeker wat aan doen, de inlaat had ik niet geschets, vergeten. Ik doe zelfs nog meer aan de spoelpoorten het nadeel is dat de spoel opening versprongen ligt ten opzichte van het kanaal, het gas wat omhoog giert kan slecht de bocht om, "gewone" cylinders hebben kanalen net zo groot als de poort, ik haal dan ook een hoek weg om met het "coanda" effect het gas de hoek om te zuigen, omdat er nog steeds een langsrichtin component overblijft haal ik ook de bovenkant achter extra door
ik heb de spoelpoorten onder maar niet peervormig gemaakt, anders is het gelijk een "vennix" cilinder, en dat is het niet. Niet dat dat niet goed is, maar we moeten hetzelf ook maar eens gaan proberen. Wat Vennix doet is zeker niet slecht, ik doe iets dergelijks namelijk het "vangen" van het gas onder de zuiger, daarom maak ik de intree van het kanaal afgerond, een venturi vorm, hetgeen ook door Vennix bereikt wordt maar dan wat overdreven.
Deze trekt goed, en loopt zo naar de 45 km/uur. Om aan meer toeren te komen dient de uitlaatpoort hoger te worden en wat breder, overdrijven van de breedte is niet goed want dan smoor je als het ware je uitlaatpoort weer door gas wat teveel van links en rechts komt en dan de port feitelijk dichtspoelt, met water werken om stromingspatronen te bepalen werkt goed, bij een lage snelheid, vanwege het grotere gewicht dan gas en daarmee een grotere massa traagheid vertegenwoordigt dit het gas bij hogere snelheid
Hierbij wat foto's.
Omdat ik slechte ervaringen heb met zuigers waar een heel lange vrij dragende rok aan zit ( scheuren in de hoek) pas ik vaak zuigers aan, door de randen weg te werken en zo krachten te verdelen, ook de hoeken polijsten zodat kerfjes waar scheuren op kunnen ontstaan niet voorkomen.
en deze had ik alvast opgehaald voor de mensen die graag poorten polijsten om de motor sneller te maken, niet doen. Als dat zou werken zouden golfballen glad zijn en niet met dimples.
Even je engels ophalen ( kun je ook aan de foto zien dat gas niet makkelijk een hoek omgaat)
Ik heb eens lang geleden op een ultralicht gevlogen, bij je opleiding krijg je een stukje aerodynamica. Als de luchtstroom aan de bovenkant van je vleugel loslaat,(wat je hier ziet) zit je in een "overtrek" En dat is niet fijn als je laag zit.
Wat ik ook wel eens doe Joan, steek een zuiger op de juiste maat in je cilinder. Zet er de fohn van je vrouw onder, en laat deze wat talkpoeder aanzuigen. Zo zie je een beetje hoe de stroming zal gaan.
Wat ik ook wel eens doe Joan, steek een zuiger op de juiste maat in je cilinder. Zet er de fohn van je vrouw onder, en laat deze wat talkpoeder aanzuigen. Zo zie je een beetje hoe de stroming zal gaan.
Inderdaad maar een beetje want de massa snelheidsverhouding klopt niet, met rook ( zijn ook heel kleine deeltjes, bijna gas)lukt het aardig. Maar ik heb geen goed rooksysteem, dus hou ik het maar op water
Ik heb eens lang geleden op een ultralicht gevlogen, bij je opleiding krijg je een stukje aerodynamica. Als de luchtstroom aan de bovenkant van je vleugel loslaat,(wat je hier ziet) zit je in een "overtrek" En dat is niet fijn als je laag zit.
Klopt. Dit soort plaatjes is echter wel aardig want het maakt niet uit of je het object door stilstaande lucht beweegt of lucht langs een stilstaand opject (gas stromingen in onze cylinders) de onderlinge verhoudingen blijven hetzelfde.
Lucht aaan een oppervlak staat stil want het oppervlak staat stil, snelheid komt er langszaam bij in "schillen", daarom stroomt het in het midden van een pijp het hardst en aan de randen niet. Door de juiste ruwheid krijg je aan het oppervlak heel kleine wervelwindjes, dat kost wel stromingsenergie, maar die werken als kogel lagers op de rest van de lucht. Als de lucht dan maar "laminair" blijft stromen krijg je de beste doorstroming. word de wanorde te groot dan gaat de stroming over in turbulentie en dat kost energie zaak is dus om een werkende doorsnede te bereiken die precies goed is om turbulenie te voorkomen.