Kan iemand mij vertellen hoeveel km ik moet draaien voordat hij ingelopen is en hoe ik de cillinder het beste kan laten inlopen korte stukjes bebouwde kom of lange stukken volgas
Afwisselend gas geven, volgas en weer laten afzakken, beetje extra olie bij mengen, het is een cilinder met nikasilwand dus zal lang duren voor hij los is, denk wel 1000km.
Daar zijn de meningen over verdeeld, ik geef de voorkeur aan netjes inrijden, vooral omdat er eerst nog geen koollaag op kop en zuiger zit word de cilinder erg heet.
Daar zijn de meningen over verdeeld, over die koollaag en de effecten daarvan. Jan Vennix geeft daar steeds goede ervaringen over. Ik zelf heb er helemaal niets mee. Wat wel zo is dat de hitte die aan de zuiger wordt meegegeven volgens zeggen via de zuigerveren af dient te vloeien naar de cylinder, dus hoe beter dat contact des te beter de warmte afvoer. De warmte aanvoer vindt plaat door geleiding,convectie en straling. Je zou kunnen argumenteren dat bij een nicasil wand de straling teruggekaatst word door het spiegelende effect van de wand. Een koollaag zou juist een goede ontvanger zijn want zwart pakt meer op.
wat je ook ziet is dat bij een hogere compressie of meer voorontsteking de warmtebelasting lager wordt. Bij de verbranding vrijkomende energie wordt dan meer in "werk" omgezet dan in warmte.
Overigens is er niets tegen netjes inrijden want dat komt erop neer dat je feitelijk bezig bent met netjes rijden en daarmee ontzie je de motor
Vandaag van goes naar roosendaal en terug gereden totaal 154 km de solex gaat steets beter lopen ,met de cilinder ik denk dat hij nu wel ingereden is verder onderweg geen problemen gehad , alleen wat zadelpijn
Vandaag van goes naar roosendaal en terug gereden totaal 154 km de solex gaat steets beter lopen ,met de cilinder ik denk dat hij nu wel ingereden is verder onderweg geen problemen gehad , alleen wat zadelpijn
Goed bezig, lekker laten inlopen je zal merken dat hij steeds beter gaat lopen.
ik heb hem zojuist gemonteerd. je kunt geen moertjes van 10 mm. gebruiken, die zijn net iets te groot. even rekening mee houden als je de 9 mm moertjes niet hebt: erbij bestellen.
loopt prima. luchtmengsel moet iets verder naar links dan voorheen. trekkracht is goed. ik heb maar een kilometer of 5 gereden, het zal dus nog verbeteren.
de snelheid van mijn 2200 was 17 km toen ik hem kocht , met deze snelheid was ik niet tevrede met een dike uitlaat en een oto cilinder zat de snelheid op 30 tot 35 nu met de nieuwe cilinder is de snelheid 30 tot 40 km de snelheid is afhankelijk van de wind
de snelheid van mijn 2200 was 17 km toen ik hem kocht , met deze snelheid was ik niet tevrede met een dike uitlaat en een oto cilinder zat de snelheid op 30 tot 35 nu met de nieuwe cilinder is de snelheid 30 tot 40 km de snelheid is afhankelijk van de wind
Mvg Rinus
Dat is dan toch een mooie snelheid, bij de 40 km heb je al een bromfietskenteken nodig en een helm op.
Er zit een gadhendel op , je hoeft geen 40, maar met tegenwint of een heuveltje is het wel handig.
Dat snap ik wel dat er een gashandeltje opzit, maar mij maakt het weinig uit hoe snel mijn solex rijdt als ik maar lekker kan gaan toeren zonder al teveel problemen. Maar toch gaat het met velen te langzaam, kijk maar naar de reactie van velen op het forum.
Ik heb sinds 10 dagen de aluminium cilinder op een OTO gemonteerd die voordien 30 km max haalde. Nu wordt de 35 of iets meer gehaald afhankelijk van de wind. Ik moest wel een dikke uitlaat monteren en sproeier 32. De standaard uitlaat scheelt 3 km en een kleinere spoeier ook een paar km's. Wat ik belangrijk vind is de toegenomen trekkracht. Dat scheelt flink wat km's bij tegenwind en hellingen die je in mijn omgeving nogal eens tegenkomt. Wel maakt de dikke, slecht passende uitlaat een beetje te veel herrie. Daar ga ik nog eens goed naar kijken. Mvg Huub Haaker
Die toegenomen trekkracht heeft weinig met deze alum. cilinder te maken maar meer met de goede zuigerspeling, als je er een nieuw gietijzeren cil. met zuiger op zet heb je het zelfde effect.
Die toegenomen trekkracht heeft weinig met deze alum. cilinder te maken maar meer met de goede zuigerspeling, als je er een nieuw gietijzeren cil. met zuiger op zet heb je het zelfde effect.
denk ik ook. snelheid / trekkracht heeft weinig met het aluminium te maken, meer met de poorten. maar goed, voor de prijs hoef je het ook niet te laten.
wat zijn de voordelen dan wel? ik kan me voorstellen dat je een geringere zuigerspeling kunt toepassen omdat bij hitte de cilinder en zuiger even hard uitzetten.
Hier in het westen zeggen wij: loopt als een speer, maar daar in het oosten van het land zijn ze zich met hun landklimaat kennelijk al aan het voorbereiden op de winter (wortelen=Hutspot )
Het ging in mijn reactie niet om specifiek het aluminium zijn van de cilinder maar om het totale plaatje (grootte en vorm van inlaat-, spoel- en uitlaatpoort met een optimaal passende zuiger). Ik heb deze cilinder vergeleken met een gehoonde gietijzeren OTO cilinder met nieuwe overmaat zuiger (ongeveer 500 km ingereden). De poorten van deze cilinder zijn niet bewerkt. Ten opzichte van dit setje meet ik met de aluminium cilinder een verbetering in vooral trekkracht. Ik heb zo mijn standaard hellingen om de trekkracht te meten. Het scheelt soms 5 km (28 tegen 23 km). Met kennis van zaken kan je best een gietijzeren cilinder zodanig modificeren dat deze aan snelheid en trekkracht wint, maar blijkbaar is dit in de aluminium cilinder verwerkt. Ik ben dus voor het gemak gegaan en niet voor het eigenhandig proberen een cilinder te modificeren met de kans te lopen een cilinder te verknoeien.
Ik volg de discussie over de nicasil cilinder met grote belangstelling en misschien koop ik er ook nog wel een. Dat dat spul slijtvast is geloof ik graag en het zal best een 24 uurs race zonder luchtfilter overleven. Wat ik me echter afvraag is hoe het zich houdt onder het krimpen en uitzetten van de cilinder. Is deze coating daar tegen bestand? Die aluminium cilinder geeft zijn warmte wel lekker af, maar ook deze zal werken onder temperatuursverschillen.
Ik ben geen materiaaldeskundige, verre van, maar ik weet nog goed dat ik tijdens een koude winter een oude gashaard uit de schuur haalde voor bijverwarming. Een echte zwaar geemailleerde Dru. Hartsikke slijtvaste laag die jaren van mishandeling met Vim had doorstaan. Nou, de lol was van korte duur na aansluiting. De emaille laag sprong er aan alle kanten van af toen ie warm werd. Het gietijzer zette uit en het email gaf geen krimp... Een vergelijking van niks, ik weet het, maar het kwam toch weer even bij me terug toen ik hier de voordelen van Nicasil las.
Alum. nicasil cilinders is al zo oud als de weg naar rome, er werd vroeger al mee geraced, er is nog al wat kwaliteit verschil dat is de ham vraag, en dat weten we pas na...........
IK heb er een op een Black & Roll gezet die rijdt 5 maal in de week mee met een verhuur bedrijf de tijd zal het leren hoe goed de cilinder is, het motortje pakt wel veel beter op en loopt goed stationair,zeker een 30km/uur ,kan een beetje meer zijn als je goed meet. wel een grotere sproeier er op en de gaten in de luchtfilterkap iets uitgeboord.
Jij hebt cilinders laten nicasillen Jan, koste geloof ik meer dan 100 euro, hoe kan het dan dat dit alum. setje kompleet met winst marge 85 euro kost?
Vraag niet hoe het kan Roelof, wat ik wel weet is dat het proces op alu. een stuk makkelijker is dan op gietijzer, Mocht deze laag niet lang blijven zitten, kunnen we bij ATM in Oirschot of bij powerseal een nieuwe nikasil laag laten aanbrengen.
Bij powerseal een laag laten aanbrengen op je gietijzeren cilinder kost ongeveer 200/250 euro. Maar dat is dan ook voor de rest van je solexleven.
Soms heb je die cilinders waar alles van klopt,(getuned) loopt super, dan laten nikasilen.
De cilinders van Kreidler waren vroeger ook al voorzien van een nikasil laag. Die van Zündapp, Mobylette en NSU bijv. hadden een hardchroomlaag.
Er is een Nederlander die deze uitvinding claimt, het is opgepakt door de engelsen die er in WWII hun vliegtuigmotoren mee uitrustten, een stuk lichter, meer PK's en betrouwbaarder, het resultaat is bekend.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Onze jongens hebben er natuurlijk allemaal even op gereden Edgard,(met regenpak) en ik hoop dat jouke er nog een paar heeft, nu moeten ze allemaal zo'n ding.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Solex van mij haalt een gemiddelde van ongeveer 38 km per uur. normale cylinder die peter vennix heeft gereviseerd. met geen wind top 42 km per uur. Waar hebben wij het over? grt Lei
Ik heb ook zo`n Jan Vennix cilinder,dat klopt wel wat je zegt. Die van mij 40 km/h (het waait altijd trouwens).
Solex van mij haalt een gemiddelde van ongeveer 38 km per uur. normale cylinder die peter vennix heeft gereviseerd. met geen wind top 42 km per uur. Waar hebben wij het over? grt Lei
Klopt leis, we hebben het nergens over. maar het is mijn hobby geworden als beginnend tuner een solex wat sneller te laten lopen. Er zijn er hier bij die dat beter kunnen (Joan bijv.) maar ik moet het nog leren, ieder zijn hobby, toch.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Ik heb een paar weken geleden op de Ami van Gemma/Theo gereden. Nou die trok als een tierelier geweldig "niet veel aan gedaan" Jammer dat een motortje niet doorzichtig is
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Ik heb een paar weken geleden op de Ami van Gemma/Theo gereden. Nou die trok als een tierelier geweldig "niet veel aan gedaan" Jammer dat een motortje niet doorzichtig is
Dat bedoel ik!!! deze is niet bij Vennix geweest maar komt uit onze eigen stal.
Solex van mij haalt een gemiddelde van ongeveer 38 km per uur. normale cylinder die peter vennix heeft gereviseerd. met geen wind top 42 km per uur. Waar hebben wij het over? grt Lei
Klopt leis, we hebben het nergens over. maar het is mijn hobby geworden als beginnend tuner een solex wat sneller te laten lopen. Er zijn er hier bij die dat beter kunnen (Joan bijv.) maar ik moet het nog leren, ieder zijn hobby, toch.
idd Geweldige hobby,als ik zo`n werkplaats had zou ik dat ook doen, uhh proberen.
En het is toch raar dat er veel blokjes hier bij Jan Vennix zijn geweest, alleen om schoon te maken???
Gevoelig punt Jan, Trouwens is bij het bewerken van de cilinder de nicasillaag blijven zitten,niet gaan bladderen of zo ?
Nee Ad, geen gevoelig punt, en we hebben het ook nergens over, maar als je klaar bent met je solexen opknappen, ga je iets anders zoeken. We vinden het toch allemaal leuk als je solex gewoon lekker loopt, en ja waar ligt de grens. ik ga hem voor mijn niveau opzoeken.
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Heb ik weer steekjes geplaatst? het ding loopt gewoon super. grt Lei
Ja dat wel Lei, maar dat geef niet. Als ik "NOP" (Norbert) zie rijden op een oud peperbusje of zoiets dan geniet ik ook, en het ding loopt niet harder dan 25 of zoiets, mooi toch.
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Als je eerst de Nikasil laag bewerkt met een Diamant of Borazon ,dat je door de harde laag bent, dan kan de rest(Alu)met de frees weggehaald worden. Deze slijpstiftjes zijn niet prijzig en je spaart je freesje.
En het is toch raar dat er veel blokjes hier bij Jan Vennix zijn geweest, alleen om schoon te maken???
Gevoelig punt Jan, Trouwens is bij het bewerken van de cilinder de nicasillaag blijven zitten,niet gaan bladderen of zo ?
Nee Ad, geen gevoelig punt, en we hebben het ook nergens over, maar als je klaar bent met je solexen opknappen, ga je iets anders zoeken. We vinden het toch allemaal leuk als je solex gewoon lekker loopt, en ja waar ligt de grens. ik ga hem voor mijn niveau opzoeken.
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Mooi werk Jan, gewoon zo door gaan en beginner ben je zeker niet meer, lees graag je berichtjes en je bent de enige die in praktijk laat zien dat wat je maakt ook werkt.
Wat voor app. gebruik je om de poorten te bewerken. foto?
Nikasil blijft mooi zitten, niks aan te zien, gaat niet bladderen. Laag is wel hard, kost je wel freesjes
Als je eerst de Nikasil laag bewerkt met een Diamant of Borazon ,dat je door de harde laag bent, dan kan de rest(Alu)met de frees weggehaald worden. Deze slijpstiftjes zijn niet prijzig en je spaart je freesje.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Makkelijk 45 km/h Jan ? Had je ook in de gaten dat het vandaag hard waaide , wind in de rug ?
serieus Ad, loopt erg goed, hij rammeld zo naar de 45. Je moet er gewoon een keer op rijden. (volgende week zaterdag???) Jopie onze Test rijder, gaat er nu dagelijks mee naar zijn werk om wat km te maken.
Heb je dezelfde zuiger gebruikt Jan die jouke bij de cilinder geleverd heeft ? (Ik probeer te begrijpen wat er van binnen allemaal gebeurt)
De poorten in die cilinder lijken verdacht veel op Vennix spoelpoorten. Ik ken ze van jaaaaaren geleden al.
Ik maak ze ook al zo lang als dat ik brommers ken, en in die tijd was alles onder de grote rivieren ons onbekend. gelukkig is er nu internet. Overigens heeft er vroeger in MOTO 73 wel eens een poortendiagram van VHS gestaan alsmede ook kijkjes in de keuken bij diverse andere tuners. Wat gemeenschappelijk is: netjes werken en niet alles tegelijk. wat Solex cylinders betreft, je moet werken met de mogelijkheden (beperkingen) die de originele constructie je biedt en dan zijn er niet zoveel mogelijkheden.
Ik bedoel meer de vorm van de spoelpoorten. En geloof me, ik heb al veel verschillende gezien.
Ik maak ze ook iets anders, heb ik betere resultaten mee. en mijn uitlaatpoorten lijken erg op een paddestoel ( wel met dikke steel) zo een beetje een atoombom zuil.
en die koppeling eruit scheelt ook enorm. Heb je toch niet nodig.
Ik bedoel dus dat ik solexcilinders gezien heb die door Harrie van Hout (VHS motors) en door Jan Smit (niet de zanger maar van Jan Smit's Power Parts) gemaakt zijn en daar zien de poorten ern heel anders uit.
Klopt, zo maak ik ze ook het liefst, dan houd je rekening met de traagheid van het gas, zowel met de start ( als de poort net open gaat en het gas nog stilstaat) als ook met de sluiting, als het gas nog snelheid heeft maar de poort al dicht gaat. Helaas is daar weinig materiaal voor in de solex cylinder
OOk het naar de zuigerkop toe laten stromen en dus niet meteen omhoog richten is beter maar moeilijk waar te maken.
Water bij lage snelheid geeft ongeveer het stromingspatroon aan van gas bij hoge snelheid. een plexiglas prop als zuiger en een waterbak als toevoer doet wonderen om de stroming "aanschouwelijk" te maken, cylinder op zijn kop houden.
want VHS maakte op een gegeven ogenblik de absoluut snelste crossers 50 CC, die wist dus echt wel waar de snelheid gezocht moest worden.
Voor solex geld wat ik eerst schreef, beetje bij beetje niet alles tegelijk. Sommige dingen die algemeen voor tweetakten gelden kan je echt niet aan solex kwijt daar moet je heel alternatief denken, laat dat maar aan oa aan Jan Vennix over. ( En Jan de Laat is ook lekker bezig, die leert hard bij )
Ik haalde nooit mijn grootste winst uit de cylinder. De carburateur was de bottelnek. Een net cylindertje is natuurlijk wel de basis maar wat eraan hangt is bij solex belangrijker.
Door vals te spelen ( gewoon om te proberen) kan ik uit eenzelfde cylinder maar dan met extra groot spruitstuk voor uitlaat en carburateur over de 70 persen en dan heb ik nog niet eens een membraan op het carter. Maar dat mag niet, dus daar begint pas echt de inventiviteit.
1 van de truken was oa gewoon een gat naast het spruitstuk boren als luchtinlaat, dan had je wel een cylinder nodig met die "ruit" inwendig, met handig boren boorde je dan precies in die ruit. ( niet in de spoelpoort boren want dan dicht de zuiger niet meer af. grotere sproeier monteren ( compensatie voor de "valse"lucht) en gaan.
De carburateurs werden toen opgemeten zag ik, dus dat was voor iedereen hetzelfde. Dus het verschil zal wel een heel eind uit de cilinders hebben gekomen denk ik. Maar wellicht denk ik te simpel
Jan Venninx had een slim trukje, die had zelfs nog met een poort gewonnen,
Hier even een reactie op die geruchten. Ten eerste de 1e cilinder die we hebben binnengekregen liep net iets over de 40kmh. maar deze was tegen de wind in niet zo sterk.Jan de Laat heeft ook net zon exemplaar in zijn bezit. En dit is bereden met een standaard carburateur en standaard uitlaat en een goed functionerend oto blok met 43mm rol.
Ben nu meer dan tevreden over de cilinders van Jouke, zeker als je de poorten wat wijzigt. Het cilindertje waar ik wat aan verandert heb, zoals hier eerder beschreven, loopt heerlijk. Ding heeft nu een 200 km gedraaid, en hebben hem er maar meer snel afgehaald, om zo goed mogelijk te proberen de andere zo ook te krijgen. Dat gaat nooit lukken, 2 dezelfde te maken, maar we hebben nu een voorbeeld.
Inmiddels is de puch maxi solex krukas klaar, althans we hebben "een" helft gebruikt.Big-eind pen vervangen voor een 14 mm piston pen van kreidler. Toch meer lood moeten gebruiken onderin, en bovenin wat gaatjes moeten boren om de balans goed/redelijk te krijgen. De gaten in de krukas zijn opgevuld met kurk. We hebben nu een slag van 43 mm, wat inhoud dat we bijna 55 cc hebben. Cilinder omhoog gezet, zodat de poorten verder opengaan, uitlaat gaat nu bijna helemaal open, eerst zag/zie je de bovenste zuigerveer helemaal nog zitten. Ook een puch maxi drijfstang gemonteerd, welke precies de juiste maten hebben, ook de bosch ontsteking van Puch maxi zit erop.
Blokje loopt zo te horen niet slecht, moet vandaag of morgen op een frame gezet worden, en gaan we maar eens rijden, kijken of alles heel blijft, en of we vermogen winnen.
Uiteraard gebruiken we een echte kering achter het lager, wat in een kuntstof ring zit, hier eerder beschreven. Daar zijn al wat km meer gemaakt, goede afdichting, en geen bijgeluiden meer, daar zijn we alvast heel gelukkig mee.
best kans dat er een Yamaha-Japan zuiger in zit en SKF-zweden lagers komt er nog een NGK bougie in en hij loopt op Arabische benzine, indiase bandjes, belgisch bier, hollands zweet ?
De poorten die op vennix poorten lijken dat klopt ook ongeveer, wij hebben weleens kontact met elkaar, Ook jan zijn solexen (hebben- hadden) zulke cilinders en ik denk dat die bijna even goed lopen.(dan die hij nu gebruikt, en al meer dan 20 jaar oud zijn).En ook al niet meer helemaal nieuw.
Maar ik probeer de cilinder zo te maken dat er iedereen goed en gemakkelijk mee kan rijden. Tot 50 k.m. is geen enkel probleem, zefs niet met een kleinere rol, maar dan wil hij onder de 15.k.m.niet goed en mooi meer lopen (uiteraard de carburater en uitlaat geheel orgineel).
Ik ga niet verder dan goed (40 + iets )k.m. Als je nog verder gaat wil de motor niet meer mooi langzaam lopen wat wel nodig is voor een goed wekende koppeling.
Waarom om de krukwang een aluminium ring zit ontgaat mij helemaal. Waarom geen stalen ring dit vergeoot n.l. zeer veel de massa van de krukwang wat zeer goed is voor het verminderen van de krachten op het motorcarter. Een ronde stalen ring geeft geen onbalans en kan zelfs door dat stukje dat weg gehaalt is bij de krukpen de balans nog een beetje verbeteren.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Als ik zo naar foto 3 kijk zou ik toch even de buigtang pakken en ca 15 cm van die knalpijp bocht wegwerken.
Eerlijk is eerlijk ik was een beetje sceptisch toen ik de poorten van de nieuwe nikasil cilinder van Jouke zag. Maar wat ik hier lees, is een gemiddelde van 35 km/uur heel mooi voor onze solex. Maar als je de poorten en beetje weet te verleggen/aanpassen heb je een erg goed lopend ding.
Vorige week getuned, en vandaag getest, in de regen cilinder op een origineel blokje, trekt goed, en haalt een mooie snelheid.
teller staat op 1852 mm ingesteld, geen viaduct af, of andere gekke dingen loopt ie zo gemakkelijk 45 km/uur. Daar zal in der loop der tijden een paar km bijkomen, alles moet zicht "zetten" en inlopen.
Ik heb het even geschetst wat ik zo ongeveer gedaan heb. Zie bijlage.
Als ik zo naar foto 1 kijk zou ik toch even de frais pakken en de inlaat maken zoals de uitlaat maar dan onderste boven
zou ook bij ( van welk onderdeel is dit een detail topic kunnen horen) of bij het topic over de zuiger/cylindermaten
Maar aangezien het hier over de "Jouke"cylinders gaat maar even hier. Zoals gezegd twee van die cylinders besteld, na twee dagen lagen ze al in de gang. Ziet er goed uit, alleen zoals Jan de laat al beschreef de spoelpoorten kunnen beter. De inlaat is niet zoals op jan zijn schets maar netjes al breed uitgevoerd. de zuiger is "standaard"al kort en laat 3 mm extra de inlaat open in zijn bovenste stand, een waarde die algemeen gebruikelijk is voor de wat snellere brommer cylinders. De inlaat en uitlaat zijn groter dan standaard cylinders, handig om net even dat grotere spruitstuk te maken voor dat beetje extra power ( inlaat is al rond 11 mm) Ik adviseer om hier toch een 8 mm carburateur te gebruiken en een uitlaat met sterk ingekorte bocht.
Dat er kwaliteit geleverd word blijkt wel uit het feit dat rekening is gehouden met de cylinder slijp toleranties, er zitten uitgezochte zuigers bij van een maat die overeenkomt met de cylindermaat, jammer is wel dat de maat niet OOK op de cylinder staat. Alle draad gaten zijn wel wat ruim geboord er zit daarom niet een "vol"draad in, zaak is dus wel om er zeer goede draadeinden in te zetten die de draad goed aanvullen en niet krap gesneden praxis zooi. Ik adviseer draadeinden en geen bouten, draadeinden kun je op lengte maken en die zet je maar 1 keer vast in de cylinder ( eventueel lijmen) bouten schroef je er steeds in en uit en daar krijg je draadslijtage van.
Nu experimenteren hoe er het mooiste lopen uit te krijgen. (Snel hoeft niet want je kan ze toch niet voor een officiele race gebruiken).
Het zou mooi zijn als hij een kist met extra zuigers aan zou laten maken, gekozen is voor een "40" maat ( 39.96) een veel toegepaste maat, is gelijk aan overmaten van solex, oude cylinders zouden door slijpen dus met deze zuigers weer netjes ( en sneller) "opgepiept" kunnen worden, ook goed als racezuiger hoef je niet meer Yamah FS1 of Minarelli zuigers te zoeken.
ziet er niet gek uit hé Joan, nu hopen dat de nikasil blijft zitten.
De spoelpoorten moet je zeker wat aan doen, de inlaat had ik niet geschets, vergeten.
Draadeinde gebruik ik niet, wel voledige draad gebruiken, doen we met het carter toch ook niet. Anders gaan we helycoils zetten. Is geen noodoplossing maar veel sterker.
ik heb de spoelpoorten onder maar niet peervormig gemaakt, anders is het gelijk een "vennix" cilinder, en dat is het niet. Niet dat dat niet goed is, maar we moeten hetzelf ook maar eens gaan proberen.
ziet er niet gek uit hé Joan, nu hopen dat de nikasil blijft zitten.
De spoelpoorten moet je zeker wat aan doen, de inlaat had ik niet geschets, vergeten. Ik doe zelfs nog meer aan de spoelpoorten het nadeel is dat de spoel opening versprongen ligt ten opzichte van het kanaal, het gas wat omhoog giert kan slecht de bocht om, "gewone" cylinders hebben kanalen net zo groot als de poort, ik haal dan ook een hoek weg om met het "coanda" effect het gas de hoek om te zuigen, omdat er nog steeds een langsrichtin component overblijft haal ik ook de bovenkant achter extra door
ik heb de spoelpoorten onder maar niet peervormig gemaakt, anders is het gelijk een "vennix" cilinder, en dat is het niet. Niet dat dat niet goed is, maar we moeten hetzelf ook maar eens gaan proberen. Wat Vennix doet is zeker niet slecht, ik doe iets dergelijks namelijk het "vangen" van het gas onder de zuiger, daarom maak ik de intree van het kanaal afgerond, een venturi vorm, hetgeen ook door Vennix bereikt wordt maar dan wat overdreven.
Deze trekt goed, en loopt zo naar de 45 km/uur. Om aan meer toeren te komen dient de uitlaatpoort hoger te worden en wat breder, overdrijven van de breedte is niet goed want dan smoor je als het ware je uitlaatpoort weer door gas wat teveel van links en rechts komt en dan de port feitelijk dichtspoelt, met water werken om stromingspatronen te bepalen werkt goed, bij een lage snelheid, vanwege het grotere gewicht dan gas en daarmee een grotere massa traagheid vertegenwoordigt dit het gas bij hogere snelheid
Hierbij wat foto's.
Omdat ik slechte ervaringen heb met zuigers waar een heel lange vrij dragende rok aan zit ( scheuren in de hoek) pas ik vaak zuigers aan, door de randen weg te werken en zo krachten te verdelen, ook de hoeken polijsten zodat kerfjes waar scheuren op kunnen ontstaan niet voorkomen.
en deze had ik alvast opgehaald voor de mensen die graag poorten polijsten om de motor sneller te maken, niet doen. Als dat zou werken zouden golfballen glad zijn en niet met dimples.
Even je engels ophalen ( kun je ook aan de foto zien dat gas niet makkelijk een hoek omgaat)
Ik heb eens lang geleden op een ultralicht gevlogen, bij je opleiding krijg je een stukje aerodynamica. Als de luchtstroom aan de bovenkant van je vleugel loslaat,(wat je hier ziet) zit je in een "overtrek" En dat is niet fijn als je laag zit.
Wat ik ook wel eens doe Joan, steek een zuiger op de juiste maat in je cilinder. Zet er de fohn van je vrouw onder, en laat deze wat talkpoeder aanzuigen. Zo zie je een beetje hoe de stroming zal gaan.
Wat ik ook wel eens doe Joan, steek een zuiger op de juiste maat in je cilinder. Zet er de fohn van je vrouw onder, en laat deze wat talkpoeder aanzuigen. Zo zie je een beetje hoe de stroming zal gaan.
Inderdaad maar een beetje want de massa snelheidsverhouding klopt niet, met rook ( zijn ook heel kleine deeltjes, bijna gas)lukt het aardig. Maar ik heb geen goed rooksysteem, dus hou ik het maar op water
Ik heb eens lang geleden op een ultralicht gevlogen, bij je opleiding krijg je een stukje aerodynamica. Als de luchtstroom aan de bovenkant van je vleugel loslaat,(wat je hier ziet) zit je in een "overtrek" En dat is niet fijn als je laag zit.
Klopt. Dit soort plaatjes is echter wel aardig want het maakt niet uit of je het object door stilstaande lucht beweegt of lucht langs een stilstaand opject (gas stromingen in onze cylinders) de onderlinge verhoudingen blijven hetzelfde.
Lucht aaan een oppervlak staat stil want het oppervlak staat stil, snelheid komt er langszaam bij in "schillen", daarom stroomt het in het midden van een pijp het hardst en aan de randen niet. Door de juiste ruwheid krijg je aan het oppervlak heel kleine wervelwindjes, dat kost wel stromingsenergie, maar die werken als kogel lagers op de rest van de lucht. Als de lucht dan maar "laminair" blijft stromen krijg je de beste doorstroming. word de wanorde te groot dan gaat de stroming over in turbulentie en dat kost energie zaak is dus om een werkende doorsnede te bereiken die precies goed is om turbulenie te voorkomen.