Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand. De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes. De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes. Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.
Ja het is wel een beetje dom van me om het niet even te vragen. Ben een tijdje terug bij hem geweest en de cilinder zelfs in mijn handen gehad, ik weet alleen dat het een lichtgewicht is.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
Ik heb een vraag over deze cilinder: Ik heb namelijk ooit van Peter Vennix op dit forum geleerd dat een koollaag in de cilinderkop belangrijk is omdat dat een isolerende laag is waardoor de energie van de ontbranding minder "weglekt" als warmte. Is er verschil tussen de warmte afgifte van een aluminium cilinder en een gietijzeren cilinder en heeft dit invloed op de snelheid? mvg Thijs
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand. De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes. De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes. Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.
Ik heb er in ieder geval 1 besteld want ik wil het wel weten hoe dit rijdt. Ik ben alleen benieuwd of iemand hier iets kan vertellen over de voor en nadelen van gietijzeren en aluminium cilinders. Met in mijn achterhoofd het verhaal van de koollaag in de cilinderkop.
Hallo Edgard, bedankt voor de tip. Ik zie op de link dat de Warmtegeleidingscoëfficiënt van aluminium hoger is dan dit van ijzer. Al=235 Fe=75. Betekend dit dan dat de aluminium cilinder minder warm wordt? of spelen er nog andere processen die dit compenseren? En daarop doordenkend: is het volume van de explosie bij de verbranding dan bij aluminium ook wat kleiner ten opzichte van een gietijzeren cilinder? mvg Thijs
In het kort, aluminium geleid de warmte beter dan gietijzer en zorg dus voor betere warmte afvoer (bij zeer hoogtoerige motoren die veel warmte ontwikkelen erg belangrijk), nikasil (wat uitgevonden is door Mahle) zorgt voor een slijtvaste laag op de cilinderwant en geeft ook minder wrijvingsweerstand. Waar ik een beetje bezorgt over ben is dat de motorhendel aan de cilinder zit, alle kracht komt op de cilinder om de motor van en op de band te doen, aluminium is niet zo sterk als gietijzer. Ook de cilinder kopbouten niet te strak aandraaien want de draad in de cilinder ligt er zo uit.
Draadeinden dat zou ik ook gelijk doen anders ben ik bang dat het snel mis zal gaan, denk dat het wel mooi loopt zo'n cilinder, het is het proberen waard.
Draadeinden dat zou ik ook gelijk doen anders ben ik bang dat het snel mis zal gaan, denk dat het wel mooi loopt zo'n cilinder, het is het proberen waard.
Klopt Roelof ;)Die hint gaf ik al verweven in mijn verhaal,de opsieom de kopbouten te laten vervallen is misschien m6 draad lengte op maat maken en vooraf monteren en verlijmen,dan gewoon moertje,s en veerringen bovenop de kop monteren wat hetzelfde effect zou kunnen krijgen als de kopbout maar ook dit moet getest worden,misschien moeten de sponsors een test coureur aanwijzen en hun produkten sponserren. misschien wat voor ons
Ik neem aan dat Jouke dit allemaal al getest heeft. Die heeft al vele testkilometers gemaakt neem ik aan .
Vooral de prijzen zijn goed als het uit China komt. De kwaliteit is afwachten. Kan goed zijn hoor, maar als het tegenvalt, mag jij je verhaal gaan halen.
Ik weet voorbeelden van klanten die in China ingekocht hebben, maar van ellende maar weer gauw naar de leverancier om de hoek zijn gegaan.
ook een kwestie van weten met wie je zaken doet, after sales service enz. dat wordt moeilijk in China.
Als de aantallen groot genoeg zijn is de kostprijs laag. In de handel(winkel) zijn de prijzen hoog omdat iedereen er toch wel wat aan wil verdienen. Op sommige produkten die ik inkoop,krijg ik 60% op!!!!,wat denk je dat op cilinders verdient wordt?? We weten nog niet half wat er uit China komt en als merkartikel in de winkel ligt. En als deze spullen aan de eisen voldoen,dan is het toch in orde ?
Alleen al voor het nikasilen hier in Nederland bij http://www.powerseal.nl/powerseal.php Ben je al zo'n 200 euro ligter, komt nog een origineel yamaha FS1 zuigertje bij van 45 euro. Maar dan heb je wel iets!!!!!
Deze firma kan deze laag aanbrengen op gietijzer, dat kan niet iedereen.
Mocht de nikasil laag eruit lopen (aluminium cilinders), dan kunnen ze dat hier weer aanbrengen, en ik denk beter. http://www.atmoirschot.nl/techniek/ Wat het kost weet ik niet maar geen 200 euro, op aluminium is dat proces gemakkelijker, en dus minder duur.
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat die cilinders niet goed zouden zijn. Ik heb er zelf ook een gekocht om uit te proberen. Maar daarom zouden die cilinders nog wel uit China kunnen komen, toch ?
Zo is dat,je moet er ook vertrouwen in hebben. Iets wat goed is hoeft niet duur te zijn
Tuurlijk komen die cil. uit china en ze zullen best goed zijn, de tijd zal het leren, ik heb een alum.nikasil cilinder voor mijn FS1(ook uit china), een copy van een Athena (eurocilindro)en die ziet er heel mooi uit, maar de gietijzer cilinders uit china zijn niet om aan te zien, een klomp gietijzer met wat gaten, droevig
Tuurlijk komen die cil. uit china en ze zullen best goed zijn, de tijd zal het leren, ik heb een alum.nikasil cilinder voor mijn FS1(ook uit china), een copy van een Athena (eurocilindro)en die ziet er heel mooi uit, maar de gietijzer cilinders uit china zijn niet om aan te zien, een klomp gietijzer met wat gaten, droevig
De originelen FS1 cilinders van Yamaha zijn ook van gietijzer. Ik heb er heeeeel vroeger een gehad, met grote schijf, Carburateur, enz. Liep als de brandweer. En dat heeft hij lang volgehouden.
Je had (even) naar drunen moeten komen Roelof, veeel Yamaha onderdelen.
maar het klopt,die originelen yamaha FS1 gietijzeren cilinders waren/zijn heel goed.
Daarna heb ik eens een zundapp gehad, en er een 70 cc imitatie cilinder op gezet, daar was je na 3 maanden weer vanaf, hardchrome lag er dan uit. ook uit china.
Ik begrijp het, het is voor jouw niet bij de deur. Was voor mij ook de eerste keer in Drunen, maar heb er zeker geen spijt van, verschillende solex onderdelen gekocht voor een "normale" prijs.
oto krukas, oto carter met krukas, 4x spoelenplaat, cilinderkopjes, komplete bosch onstekingen puch-maxi (voor solex) doorvoerhuls oto origineel 10 stuks. Diverse originele uit oude voorraad oto boutjes en moeren, voor bijvoorbeeld ophangingen.
Wij hadden een heeeeeel lijstje, de rest van het clubje heeft de rest.
Hier de primeur!!!!! De nieuwe Solex cilinderkit van aluminium voorzien van nicasil cilinderwand. De kit wordt compleet geleverd met zuiger,pistonpen en pistonpenborgveertjes. De zuiger is tevens al voorzien van zuigerveerslotjes. Zuigerveerstlotjes zijn uitgevoerd als c-slot.
nee. helaas. ik heb wel contact gehad uiteraard. hij is weggegaan voor 350 euro volgens de verkoper. was best een mooie van te maken zo te zien, veel originele onderdelen in elk geval.
volgende keer beter. ik heb nog een Eysink tandem staan om op te knappen, dus dat ik er echt op zat te wachten is niet helemaal waar.
Ik heb hem al binnen. Ziet er goed uit. Effe geen digitale schuifmaat bij de hand. Met klokschuifmaat meet ik 39,95 en op de zuiger staat 39,95. Klokschuifmaat zal wel iets afwijken. Morgen meet ik met de digitale.
Ik heb de cilinder ook binnen. Ziet er inderdaad goed uit. Ik denk dat je inderdaad met draadeinden moet werken voor de uitlaat en de cilinderkop bevestiging. Ik blijf trouwens nog steeds nieuwsgierig naar de voor of nadelen van het gebruik van aluminium voor deze cilinder. Als je kijkt naar het verbrandingsproces.
. Ik blijf trouwens nog steeds nieuwsgierig naar de voor of nadelen van het gebruik van aluminium voor deze cilinder. Als je kijkt naar het verbrandingsproces.
groet Thijs
Maakt geen drol uit, het enige dat telt is mogelijk een iets andere poorten timing. Mogelijk is de speling iets krapper omdat zuiger en cylinder ongeveer even veel uitzetten en dat doet gietijzer niet.
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
Hoe hoog komt de zuiger bovenin de cylinder ? Wat is de afstand van bovenkant cylinder tot bovenkant uitlaatpoort respectievelijk bovenkant spoelpoort ?
Qua uitlaatpoort lijkt hij ietsie groter, maar de vorm ( rond) is wel heel conventioneel, zeker voor een zuiger met slotpennetjes, daar verwacht je een banaan vormige bovenkant
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
Is dit een foto van de cilinder of een echo van een ongeboren Solex? Mooie foto, dat wel!
Ziet de alum. cilinder van jullie er ook kwa poorten zo standaard uit?? volgens zeggen zou deze cilinder ruim over de 40km moeten lopen maar met deze standaard poorten geloof ik dat nog niet direkt
De cilinder ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit. Het grote verschil is de zuiger. Er zitten uitsparingen bij de spoelpoorten. Ik heb nog even geen tijd om de cilinder te monteren en een en ander te meten. groet Thijs
De verhalen uit Friesland waren dat de eerste proefcilinder voor geen meter liep op een oto, maar de tweede test cilinder waar dit een kopy van zou zijn bijna 50km zou lopen, ik ben benieuwd, als ik naar de poorten kijk zal sinterklaas eerder bestaan.
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten. Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.
mijn maatje Theo, hier ook op het forum onder de naam Theotesty, kocht een solex in het noorden van het land.
Ik rij erop, en ding loop 43 km/uur. Ik kijk naar de instelling van zijn Km teller die op 1852 stond, dus goed.
Even later loopt er een van de 3 boutjes los bij zijn hooftlager, rammel de rammel. Blok moest dus open, ik gelijk naar de cilinder gekeken, niks aan te zien, alles opgemeten helemaal origineel, wel met Goll zuiger, ook nog zonder zuigerpennen. Cilinder een beetje opgepoest (spoelpoorten/uitlaat), zuigerpennetjes gezet, alles weer schoongemaakt, en loopt nu richting de 50 km/uur.
Wat ik wil zeggen is dat er natuurlijk heel veel mallen zijn geweest om de solexcilinders te maken, en het komt erg nauw. Er zit dus veel verschil in de diverse cilinders.
En als ik Jouke was geweest had ik daar rekening mee gehouden.
maar ook deze cilinders zijn denk ik wel weer "snel"te krijgen.
Aluminium is wel makkelijk te bewerken alleen ik ben geen tuner, heb er ook het gereedschap niet voor, er moet toch maar eens een cilinder richting Boxtel geloof ik.
Het gaat steeds beter Roelof, Zoals in elke hobby moet je ervaring opdoen/leren van de fouten die je hebt gemaakt
Maar nu met het blokje waar de "nieuwe" kering inzit, lager met kunstof ring eromheen, bosch ontsteking, tommos vrijloop koppeling, yamaha zuiger, cilinder opgepoetst. loop als een naaimachine, geen bijgeluiden, Een mooi fel geluidje. En nog steeds op aspen. we blijven er nog even mee rijden, om een beetje zeker te zijn van e.e.a.
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten. Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.
mvg Thijs
Je zult dan ook andere draadeinden moeten nemen dan de draadstangen van de bouwmarkt, want dat is "pisbakken-staal"
Mogelijk kun je die standaard kopen bij de bromfietshandelaar? welke lengte, weet iemand dat zo uit zijn hoofd?
maar ik heb ook een paar 3800's die wat achterblijven ondanks gereviseerde blokjes en volledig ontkoold.
Ook daar een keer de maten van poorten opnemen, daar zit vaak veel verschil in en zoals ik al schreef een mm doet heel wat. Jaren terug heb ik eens een keer wat maten van cylinders hier neergezet en het grootste verschil was meen ik 3 mm. kwaliteit ( van mallen maken) is/was ver te zoeken bij de firma.
Ik ga draadeinden gebruiken. Als je naar de schroefdraad kijkt in de cilinder dan kan dat niet lang meegaan. Ik ga ze met locktide vastzetten. Ook met draadeinden zal de cilinderkop en het spruitstuk met veel beleid aangedraaid moeten worden.
mvg Thijs
Je zult dan ook andere draadeinden moeten nemen dan de draadstangen van de bouwmarkt, want dat is "pisbakken-staal"
Mogelijk kun je die standaard kopen bij de bromfietshandelaar? welke lengte, weet iemand dat zo uit zijn hoofd?
het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook.
Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium.
[ het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook.
Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium.
Gietijzer op aluminium ?? waar is dat gietijzer dan ? Koop eventueel in de bouwmarkt een rvs draadeind, maar de gewone zijn gewone genormeerde stalen draadeinden, sterk zat.
Het voordeel van draadeind is dat bij aandraaien van de kop NIET de draad in het aluminium draait maar daar gewoon in stilstaat, dat scheelt een extra draaibelasting op het aluminium.
[ het eerste aluminium cilindertje van Jouke hebben we geen draadeinde gebruikt, cilindertje is al diverse keren gemonteerd geweest, nog niks aan de hand. Mocht de draad eruit gaan zet dan een helycoil, is nog beter ook.
Als je toch draadeinde gaat gebruiken gebruik dan een 8:8 een "hardere" kan breken, i.v.m. het werken van gietijzer op aluminium.
Gietijzer op aluminium ?? waar is dat gietijzer dan ? Koop eventueel in de bouwmarkt een rvs draadeind, maar de gewone zijn gewone genormeerde stalen draadeinden, sterk zat.
Het voordeel van draadeind is dat bij aandraaien van de kop NIET de draad in het aluminium draait maar daar gewoon in stilstaat, dat scheelt een extra draaibelasting op het aluminium.
Stom stom, ik zat nog steeds met dat gietijzer in m'n hooft.
Joan, RVS op/in alluminium? Dat vreet elkaar op. Dan weet je zeker dat het een rommeltje wordt. Overigens is het apart dat Jouke niet reageert. Hij zou toch het echte advies en alle antwoorden moeten kunnen geven als leverancier?
Hier even een reactie op die geruchten. Ten eerste de 1e cilinder die we hebben binnengekregen liep net iets over de 40kmh. maar deze was tegen de wind in niet zo sterk.Jan de Laat heeft ook net zon exemplaar in zijn bezit. En dit is bereden met een gewoon met een standaard carburateur en standaard uitlaat en een goed functionerend oto blok met 43mm rol.
Waar heb je die teller gemonteerd op het voorwiel of achtwerwiel???????? Nieuwe band of versleten voorband?? Dit kan ook weer wat uitmaken op de tellerinstelling wij stellen hem in op 1875. En het ging ons er niet om een snelle cilinder te leveren maar een goed rijdbare exemplaar.Waar we vervolgens niet een half uur in hoieven lopen te poetsen om dit voor elkaar te krijgen.Dit model hebben we zo op onze oto gezet en ermee wezen rijden, de snelheid ligt zo boven de 35kmh en dit is ons mooi genoeg, anders rij je constant met het gas dicht maar het hangt toch nog altijd van de staat van het onderblok af of dit goed in elkaar zit. En er zijn nog wel mogelijkheden om deze nog sneller te maken maar dat is weggelegd voor de liefhebber.
Jouke, heb je bij deze cilinders rekening gehouden met de wanddikte, m.a.w. is het nu wel mogelijk om een fatsoenlijk 3de poort te maken. Overstroomkanaal.
Das volgens mij wel mogelijk omdat het met aluminium al dikker is uitgevoerd/gemaakt maar dat zou je kunnen nameten met zon speciale schuifmaat. In het gietijzeren exemplaar heb je ook al niet veel vlees maar het kan wel.
Hoezo teller "1875" , is dat een jaartal of zo ? We hebben tegenwoordig GPS
Ja dat getal is voor de oude tellers die nog het aantal omwentelingen van het wiel telt, om dan de snelheid uit te kunnen rekenen heeft dat ding de omtrek van het wiel nodig en dat stellen ze kennelijk in op 1875. Zelf meet ik dat per wiel gewoon in. Wil je harder dan stel je gewoon een groter getal in, per omwenteling rekent hij dan met een groter getal dus meer afstand dus sneller ( de tijd weet dat ding zelf)
In de auto gebruik ik ook GPS als ik dan op mijn teller 130 rijdt geeft de GPS maar 118 aan
Ik heb hem gisteren gemonteerd op een 3800 die niet denderend meer liep en daarna een proefritje gemaakt. De solex loopt nu geweldig. Ik heb er nog niet echt hard mee gereden maar volgens mij haalt hij nu met gemak 35 km/u. Voorlopig maar even rustig aan mee doen zodat hij goed word ingereden. Al met al ben ik dik tevreden.
Ik heb de cilinder gemonteerd op een OTO die overal wat lekt. Eerst leek het een miskoop, maar na wat rommelen met de uitlaat (niet meer vast tegen het spruitstuk aantrekken) en een grotere sproeier monteren) loopt het machientje best goed. Wat opvalt is de sterk toegenomen trekkracht. Na het verhelpen van de carterlekkage verwacht ik een prima optrekkende Solex met een fatsoenlijke topsnelheid. Ik ben zeer tevreden.
De alum. cilinder loopt mooi, erg rustig en (nog) geen bijgeluiden, goede trekkracht en een top van precies 35km en hij moet nog inlopen, eigenlijk het karakter van een standaard TUM 80 cilinder, ik heb de cilinder zo gemonteerd dus zonder draadeinden enz., lijkt geen probleem, ik heb hem wel eerst even zwart gespoten alhoewel grijs ook niet misstaat.
ik heb de cillinder ook gemonteerd op een 2200 loopt zeermooi iets van 29 tot 37 km afhakelijk van de wind , echter voorheen had ik er een oto cillinder op de 2200 zitten die ook goed was voor 29 tot 37 km wat dat betreft ben ik er op snelheid niet op vooruit gegaan maar de solex loopt er wel mooier mee en volgens mij trekt de solex iets beter