Dit is denk ik een makkelijke manier om zuigerveerslotjes te zetten.
Men nemen een z.g. "spiraalspanbus", deze zijn in meerdere laagjes opgerold staal waardoor het blijft klemmen. En jawel ze zijn er in 1,5 mm, (hoe krijgen ze ze gemaakt) en kosten geen drol. Midden in de zuigerveergleuf een gaatje boren van 1,5 mm, de spanstift is 1,55/1,6 mm dik. Tik hem erin, en als je de zuiger nadert dan een pennetje gebruiken (oud boortje) om hem wat dieper te tikken, zo ongeveer halfweg. Zuigerveren met bijvoorbeeld een dremel, de hoekjes weg slijpen. Zie foto.
Klaar!!!!!!
Nu hoor ik jullie al denken, die spantstiften zijn toch hol, en dan heb ik een lekkage.
deze spanstiftjes zijn van opgerold staal, ze zijn 1,5 mm buitenwerk, dus je snap wel dat er niet veel meer overblijft. ik heb voor de zekerheid het stiftje even tegen de loctite bus gehouden, zodat het gaatje gevuld is, en de zuigerveren sluiten het ook af.
Ik vind het heel erg technisch van u, en het zal ongetwijfeld een goede vinding zijn. Maar ik snap alleen niet waarom ik bijvoorbeeld niet gewoon een nieuw veertje zou kopen. Het verhaal verteld een beginneling als ik niet, wat de reden is van deze vinding. Kunt u mij dat uitleggen aub .
Ik vind het heel erg technisch van u, en het zal ongetwijfeld een goede vinding zijn. Maar ik snap alleen niet waarom ik bijvoorbeeld niet gewoon een nieuw veertje zou kopen. Het verhaal verteld een beginneling als ik niet, wat de reden is van deze vinding. Kunt u mij dat uitleggen aub .
Hoi Robert,
De reden is eigenlijk heel simpel. Als je de nieuwe zuigerveertjes monteerd zet je deze zo dat de sluitingen van de veertjes van de uitlaat/inlaat poort en van elkaar weg staan. Wanneer je lekker kilometertjes gaat tuffen hebben de sluitingen neiging om naar de inlaat/uitlaatpoort toe te draaien waardoor ze wat zullen gaan lekken en wat resulteert in vermogensverlies. Daarom kun je zuigerslotjes plaatsen zodat de veren mooi op hun plek blijven en niet naar de uitlaat/inlaat poort kunnen draaien.
Mooi gemaakt en uitgelegd ome_jan hebben we weer wat van geleerd.
Er zijn zuigers waar deze spanstiften al standaard gemonteerd zijn, het is dus een bewezen toepassing maar kennlijk duurder dan de gewone messing of stalen pennetjes want je ziet ze maar weinig. de plek waar ze komen hebben in het gietstuk van de zuiger extra materiaal zodat er geen lekkage door het penntje optreed. Met de hitte aan de zuiger geef ik weinig voor een loctite als afdichting, met hun pakking pasta zal het mogelijk wel gaan alleen dat is slecht aan te brengen.
Er zijn zuigers waar deze spanstiften al standaard gemonteerd zijn, het is dus een bewezen toepassing maar kennlijk duurder dan de gewone messing of stalen pennetjes want je ziet ze maar weinig. de plek waar ze komen hebben in het gietstuk van de zuiger extra materiaal zodat er geen lekkage door het penntje optreed. Met de hitte aan de zuiger geef ik weinig voor een loctite als afdichting, met hun pakking pasta zal het mogelijk wel gaan alleen dat is slecht aan te brengen.
Joan hallo,
Ik had ze voor deze toepassing nog niet gezien, maar kwam ze op mijn werk tegen en dacht Hé.
Loctite is anders raar spul Joan, maar het overgebleven gaatje is zo klein dat ik me daar geen zorgen over maak.