Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#29755 29/03/09 10:20 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Hoi jongens,

Dit is denk ik een makkelijke manier om zuigerveerslotjes te zetten.

Men nemen een z.g. "spiraalspanbus", deze zijn in meerdere laagjes opgerold staal waardoor het blijft klemmen.
En jawel ze zijn er in 1,5 mm, (hoe krijgen ze ze gemaakt) en kosten geen drol.
Midden in de zuigerveergleuf een gaatje boren van 1,5 mm, de spanstift is 1,55/1,6 mm dik.
Tik hem erin, en als je de zuiger nadert dan een pennetje gebruiken (oud boortje) om hem wat dieper te tikken, zo ongeveer halfweg.
Zuigerveren met bijvoorbeeld een dremel, de hoekjes weg slijpen. Zie foto.

Klaar!!!!!!

Nu hoor ik jullie al denken, die spantstiften zijn toch hol, en dan heb ik een lekkage.

deze spanstiftjes zijn van opgerold staal, ze zijn 1,5 mm buitenwerk, dus je snap wel dat er niet veel meer overblijft. ik heb voor de zekerheid het stiftje even tegen de loctite bus gehouden, zodat het gaatje gevuld is, en de zuigerveren sluiten het ook af.

Attached Images
2880-spiraalspanbus.jpg (11.32 KB, 985 downloads)
2881-zuiger.jpg (21.21 KB, 1095 downloads)
2882-zuigerveren.jpg (35.17 KB, 2530 downloads)
2884-zuigerverenopen.jpg (12.73 KB, 956 downloads)
2885-zuigerverendicht.jpg (14.87 KB, 920 downloads)
Last edited by ome_Jan; 29/03/09 10:23 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #29766 29/03/09 11:21 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
hee Jan, een super-idee. en met een beetje geduld door de meesten van ons wel toe te passen. bedankt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jan #29768 29/03/09 11:45 PM
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Beste ome Jan,

Ik vind het heel erg technisch van u, en het zal ongetwijfeld een goede vinding zijn.
Maar ik snap alleen niet waarom ik bijvoorbeeld niet gewoon een nieuw veertje zou kopen.
Het verhaal verteld een beginneling als ik niet, wat de reden is van deze vinding.
Kunt u mij dat uitleggen aub smile .


Vriendelijke groet, Robert.
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Robert1976
Beste ome Jan,

Ik vind het heel erg technisch van u, en het zal ongetwijfeld een goede vinding zijn.
Maar ik snap alleen niet waarom ik bijvoorbeeld niet gewoon een nieuw veertje zou kopen.
Het verhaal verteld een beginneling als ik niet, wat de reden is van deze vinding.
Kunt u mij dat uitleggen aub smile .

Hoi Robert,

De reden is eigenlijk heel simpel. Als je de nieuwe zuigerveertjes monteerd zet je deze zo dat de sluitingen van de veertjes van de uitlaat/inlaat poort en van elkaar weg staan. Wanneer je lekker kilometertjes gaat tuffen hebben de sluitingen neiging om naar de inlaat/uitlaatpoort toe te draaien waardoor ze wat zullen gaan lekken en wat resulteert in vermogensverlies. Daarom kun je zuigerslotjes plaatsen zodat de veren mooi op hun plek blijven en niet naar de uitlaat/inlaat poort kunnen draaien.

Mooi gemaakt en uitgelegd ome_jan hebben we weer wat van geleerd. smile

Groeten Rob

Jan #29772 30/03/09 07:16 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Er zijn zuigers waar deze spanstiften al standaard gemonteerd zijn, het is dus een bewezen toepassing maar kennlijk duurder dan de gewone messing of stalen pennetjes want je ziet ze maar weinig.
de plek waar ze komen hebben in het gietstuk van de zuiger extra materiaal zodat er geen lekkage door het penntje optreed.
Met de hitte aan de zuiger geef ik weinig voor een loctite als afdichting, met hun pakking pasta zal het mogelijk wel gaan alleen dat is slecht aan te brengen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #29791 30/03/09 07:34 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Er zijn zuigers waar deze spanstiften al standaard gemonteerd zijn, het is dus een bewezen toepassing maar kennlijk duurder dan de gewone messing of stalen pennetjes want je ziet ze maar weinig.
de plek waar ze komen hebben in het gietstuk van de zuiger extra materiaal zodat er geen lekkage door het penntje optreed.
Met de hitte aan de zuiger geef ik weinig voor een loctite als afdichting, met hun pakking pasta zal het mogelijk wel gaan alleen dat is slecht aan te brengen.


Joan hallo,

Ik had ze voor deze toepassing nog niet gezien, maar kwam ze op mijn werk tegen en dacht Hé. smile

Loctite is anders raar spul Joan, maar het overgebleven gaatje is zo klein dat ik me daar geen zorgen over maak.

Het ding loopt weer als een trein.





[Linked Image from jandelaat.nl]

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 188 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 28 (0.009s) Memory: 0.9685 MB (Peak: 1.1237 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 05:54:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS