Dank je wel. Er moet nog wel het 1 en ander aan gebeuren maar het grootste gedeelte is gebeurd nu. Het rijdt zoveel anders dan een origineel blokje. De volgende plannen zijn er ook al. Geheel origineel 'iets' maar dan moet eerst de 3800 verkocht zijn en de Antex gereed zijn.
Vandaag was de bobine aan de beurt. De mooiste plek die ik kon bedenken is was in de koplamp. De 3800 lamp is niet diep genoeg om daarin de bobine te monteren, na een berichtje van Joan opzoek gegaan naar een koplamp van een 4800/B&R. Eerst heb ik de reflector bewerkt met een drempel en ruimte gemaakt. Daarna een nieuwe beugel gemaakt van een deel van een oud bed. Nu nog wat afwerken en montagepunten maken en een afdekplaatje maken.
Ik heb 3 jaar in Belgie gewoont dus ben bekend met veel uitdrukkingen en woorden haha
Maar... ik was niet tevreden dus plannen aangepast. Ik had een plaatje gemaakt welke de dikte van de montage punten van de koplamp opvulde. Deze ligt bij de verzameling "leuk maar gaan we niet gebruiken" net zoals de koplamp zelf. Ik ga een bakje in de vorm van een koplamp laten 3D printen welke ik ga gebruiken. Voordeel van plastic is dat je er gemakkelijker een stukje vanaf kan halen, iets wat bij glas niet makkelijk is. Daarnaast heb ik vandaag een nieuwe beugel gemaakt om de bobine aan de koplamp te kunnen monteren. De m6 schroeven worden nog vervangen voor maarschijnlijk m5 en komen ook op een andere plaats.
Vandaag was ik bij Ad en kwam het ijzeren tankje van Marcel ter sprake. Ad had er een aantal liggen en na er zeker van te zijn dat m9 x 1 past ook maar 1 meegenomen voor de nieuwe motor
Ik probeer er alles aan tedoen om alle Solex tekst ed weg te halen. Gisteren het vliegwielkap onderhande genomen. Helaas staan er ook letters in de nieuwe tank.. ik denk dat ik dit ga oplossen met giet epoxy, of heeft iemand een andere optie om de letters Solix te verwijderen?
Ik probeer er alles aan tedoen om alle Solex tekst ed weg te halen. Gisteren het vliegwielkap onderhande genomen. Helaas staan er ook letters in de nieuwe tank.. ik denk dat ik dit ga oplossen met giet epoxy, of heeft iemand een andere optie om de letters Solix te verwijderen?
andere optie om de tankletters te laten verdwijnen: ook zo een gaasje en metalen ring? ben je aan beide kanten symmetrisch.
Dat is ook een optie , maar dan is er weer een ander probleem. Het tankje moet van kleur veranderen en de schrijf en gaas moeten blank blijven. Afplakken kan, maar dan blijft de achtergrond zwart. Ik neem de spullen wel eens mee, dan kunnen we samen een kijkje nemen.
4,6,8 messing proppen met draad in de tankwand mee solderen, zet je hem met boutjes vast. heel veel tanks hebben ingesoldeerde/gelastte proppen oa voor ophanging of om beenschilden of logos te kunnen monteren
Helaas zondag vervelend nieuws gekregen van de man die had aangeboden mijn frame te gaan lassen. Hij heeft andere zaken aan zijn hoofd. Dus dan heb ik 2 opties.. iemand anders zoeken of zelf gaan doen. Mocht ik het zelf gaan doen, moet ik eerst lange tijd gaan oefenen en weet niet of dat een goed idee is.
Vorige week een start gemaakt met het lassen van de framedelen, vandaag is dit afgerond. Mijn collega heeft mij geholpen en heeft precies gedaan wat ik vroeg. Nu is het aan mij om alle delen netjes te maken. Mijn grootste angst was de zadelbalk, hier moest een bottom bracket shell in gelast worden, samen met een verstevigingsplaatje. Dit is allemaal goed gegaan. Vandaag toch maar iets gekocht zodat ik voortaan zelf kan lassen, maar eerst oefenen :-)
De zadelbalk is vlak geslepen en in principe klaar voor de eindbehandeling. Er zitten een aantal kleine putjes in waarvan ik nog niet weet of en hoe ik die weg ga werken. Dit is ook afhankelijk van de manier van kleur aanbrengen. Mooiste uitdaging is de putjes wegwerken met smeertin.
ik heb vandaag de poedercoaten gebeld en hij raadde het af. Dit omdat het niet zeker is dat de tin bij het stralen blijft zitten. Mocht ik toch smeertin willen gebruiken dan de zilvertin. Verder kan het frame niet verzonken worden, dit ivm het framenummer wat daarna niet meer zichtbaar is.
Quatch allemaal: vertinnen na het stralen ( dus dat mag geen probleem zijn) en poeder coaten gaat tegenwoordig al bij een lagere temperatuur dan vroeger, moet dat tin ook tegen kunnen en verzinken dien je electrolitisch te doen en niet vuurverzinken want dan trekt alles krom en een verzinker hoort te weten dat er speciale schellak is waar je even elk gebied mee afstrijkt ( oa schroefdraad ) waar je geen zink wil hebben want die lak isoleert. hebben ze er gewoon geen zin in ?
Hij gaf aan dat ergens andere manier van verzinken is die beter toepasbaar was. Ze hadden zeker wel zin om me te helpen. Dit bedrijf heeft al vele delen van de Buick gegalvaniseerd en ge passiveerd. Een Solex liefhebber laat bij hetzelfde bedrijf vele bouten en moeren behandelen.
Een coater gaat altijd nastralen om een goede hechting te krijgen.
Waarom wil je eerst verzinken en dan nog een keer poedercoaten? Als er goed gepoedercoat wordt (meerlaags) is de hechting zo sterk dat het eigenlijk overbodig is om te verzinken. In mijn werkzame leven hebben we dit meerdere keren onderzocht met lichtmasten. Er zijn heel veel poedercoaters die niet eens kunnen stralen. Ik zou alle delen lekker glad maken. Dat kan zelfs met goede autoplamuur. En dan de delen waar geen coating op moet afplakken of lakken zoals Joan aangaf.
er zijn heel veel (anti) corrosie adviezen die toch adviseren om een eerste zinklaag aan te brengen, eventueel scoperen. Komt er dan een beschadiging aan de topcoat dan vreet roest zich niet onderlangs door ( filigrain roest)
Vandaag een tip gekregen van een poedercoaten, na het zien van zijn werk wil ik het frame naar hem toebrengen. Hij kan eventueel speciale effecten toebrengen die een normale coater niet voor mogelijk houd. Dus 'even' het frame gereed maken en dan kan hij weg.
Het frame is eindelijk uit de takels, dit betekend dat hij binnenkort naar de coater gebracht kan worden. Ik heb nog een kleine dag nodig .... eindelijk
Ja eindelijk beginnen met de opbouw. Het doel is nog steeds om half Mei gereed te zijn. Hopelijk komt er niet teveel tussendoor waardoor ik geen tijd dan wel zin heb op de Solex af te bouwen.
Vandaag begin ik met het schoonmaken van de delen die zijn aangebracht om de schroefdraad te beschermen. De draad van de trapas is onbeschadigd. Bij de lasmoeren zit nog iets omheen en de draad van de tank is ook nog voorzien van een dopje die ik moet verwijderen
Gisteren 1 schroefdraad schoon gemaakt en daarna weer wat spullen besteld zodat ik niet droogloop tijdens montage. Op de trapas na heb ik nu 95 % van alle onderdelen.
De trapas tijdens montage wil ik vervangen door een betere versie. De huidige was nog geen 10 euro.
Vandaag de zadelpen gemonteerd aan de zadelbalk. Ik ben nog niet helemaal tevreden , door de coating is alles iets dikker geworden dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Ik ga waarschijnlijk een stukje weg schuren wat niet zichtbaar is.
ik zou toch ook nog onderleg ringen gebruiken ( en iets vet tussen ring en coating/moer zodat alles makkelijk glijdt ) en daarbij ook goed opletten welke kant naar de coating toe ( de ronde kant) want zonder onderlegring en/of ring verkeerd om spat de coating nogal makkelijk weg is mijn ervaring
Vandaag de voorvork in elkaar gezet en de zadelbalk verder aangepast. Ik was opzoek naar mooie bouten voor de voorvork aangezien ik de originele niet mooi vind, maar wel gebruik makend van de originele moeren. Mijn zoektocht eindigde een stukje lager bij de trapas.. De bouten zijn normaal voorzien van een kunststofring om water tegen te houden, deze heb ik verwijderd. Tussen de bouten en frame zit nog een extra ring.
Dank je wel. Het is stiekum nog veel werk en het weer werkt de eerste maanden ook niet mee. Beetje voor beetje vorderd het project. Ik moet nog wat delen naar een verzinken brengen, maar daarvoor moet ik het frame eerst gedeeltelijk opbouwen om de juiste maat te weten van de delen.
Gisteren de achterbrug in elkaar gezet , het begint al ergens op te lijken. Tevens het midden van de framebuis bepaald voor het monteren voor de remkabel beugels.
Zondag in de kou heb ik de 2 framebouten schoon gemaakt en gepolijst, deze zijn ook weer toonbaar en hoef geen nieuwe te kopen.
nou was even lezen hoor wat een mooi projeckt word heel mooi frame zeg blokje ben ik wel jaloers op ben benieuwd hoe die klinkt
wat voor cnc carter had jij nu gebruikt een 2200
want ik denk eraan om ook cnc carter aan te schafen
je kan niet zekker een 2200 krukas in de 3800 cnc carter zetten?
Wat betreft de motor: ik heb een rondje gereden met de motor op een ander frame. De motor is niet tevergelijken met een standaard motor. Viaduct op kon ik een scooter bijhouden. De motor is niet gebouwd om een hoge snelheid te bereiken. Volgens Joan zit het met de snelheid wel goed. Trekkracht is stukken beter. Geluid is vergelijkbaar met origineel.
Ik ben rustig aan nu alles aan het opbouwen. Ondanks dat ik rekening heb gehouden met de coat lagen, moet ik toch nog wat aanpassen. Door de kleur heeft de coater ook 1 of 2 extra lagen moeten aanbrengen. Beetje bij beetje wordt het weer 1 geheel.
Vandaag, naast wat polijst activiteiten en het inkorten van de frame bussen, de beugels voor de remleiding geplaatst. Omdat ik nog geen foto van het tankje had geplaats, doe ik dat alsnog. De ring moet nog gepolijst worden.
De laatste werkzaamheden van 2022, het achterwiel gemonteerd. Ik wil voor de kettingspanner nog een andere ring maken, welke ik net na het gat 90 graden ga omzetten.
Dank je wel Johnny. Waarom de kettingspanner zo? Ik wilde iets anders en niet de gebruikelijke bmx spanner gebruiken. Ik kan de normale fiets spanners gebruiken.
Gisteren de tijdelijke trapas (nieuwe is onderweg) crankstel en ketting gemonteerd. Zoals te verwachten is de ketting te lang/te kort. Ik heb een aantal opties om dit goed te krijgen.
* halve schakel gebruiken * zorgen dat het wiel verder naar achteren kan * gebruik maken van een kettingspanner (met tandwiel) * opzoek naar een vervangend tandblad met meer dan wel minder tanden
Ik heb gekozen voor de laatste keuze... MITS er een BLAUW 35T tandwiel leverbaar is.
ik kies steeds voor een kettingspanner die net achter onder het voortandwiel komt, je lift daarmee de onderste ketting omhoog en hebt beter plek om ook de standaard hoger te hangen geeft meer vrijheid in de bochten
Aan die oplossing heb ik ook gedacht, de spullen om dat te maken heb ik ook thuis liggen, maar ga toch kiezen voor een kleiner tandwiel. Voordeel is dat ik niet aan een verplicht tandwiel verhouding hoef te houden.
Met de aanschaf van een ander tandwiel is het probleem opgelost. Volgende probleem.... trapas is verkeerd geleverd. Ik had een BSA68 besteld en een ander type ontvangen. Wordt vervolgd
Vandaag weer wat kleine dingen gedaan aan mijn projectje en wat nieuwe delen besteld/gekocht.
Extra ring tussen naaf en ophanging waardoor er iets meer ruimte ontstaat Tandwiel netjes gemonteerd met bijpassende bouten Trapper gemonteerd om een algemeen beeld te krijgen Nieuwe, smallere trapas besteld (de geleverde was het verkeerde type) Balhoofdmoer Citta gekocht (zelfde maat als sommige type Solexen)
Mijn eerste ritje met mijn zelf opgebouwde Solex heeft geresulteerd in een klapband, waardoor ik de Solex niet onder bedwang kon houden en ik ben gevallen. Resultaat: tank beschadigd, beugeltje krom en knie is kapot. Ik heb helemaal niet hard gereden, hoogste snelheid is nog geen 30 km/uur.
Niets aan te doen. Nu rustig alles weer vernieuwen en weer door... hopelijk is het tankje niet kapot en nog te redden. Er zit een deur ik en een scheurtje zie ik. Hopelijk is die scheur alleen door de lak en poedercoat laag. Repareren zal niet meteen meevallen, ik wil geen plamuur gebruiken, dus denk nu aan solderen of vertinnen.