Ik heb bij veel Solexen de lichtspoel eruit gehaald. Alleen vervelend als je bij de koppeling moet zijn omdat ik de spoelenplaattrekker gebruik die onder de spoelen inhaakt.
ach daar heb ik die grote 3 armige poelietrekker voor, 4 keer zo snel als die solex trekker
Ja dat heb ik gezien. Mijn grootste trekker haalt het net niet. Ooit loop ik daar nog wel eens tegen aan
Conrad ? HBM ? de mijne is van een ALDI aanbieding heel lang geleden kwamen in een set van 3 verschillende alleen andere bouten in gedaan want dat was Crap
heb sinds kort wel een originele solex trekker van een oude fietsenmaker overgenomen maar die beugels om de spoelen vouwen loopt niet altijd zo heel makkelijk
Ik dacht dat je geen 3 poot mocht gebruiken om te gebruiken bij een Solex ivm breken van diverse onderdelen?
inderdaad de discussie gaat uitsluitend over de spoelenplaat, het vliegwiel bij voorkeur met de originele trekker en of een soortgelijk systeem zoals in een andere topic al belicht, 3 gatenplaate en eventueel draadeinden met losse moer en dan het vliegwiel naar de gatenplaat trekken .
Ff denken of ik hem nu al ga bestellen of in Budel ga kopen. De website werkt niet echt lekker. Voor elk deel moet je verzendkosten betalen ook zit je onder het gewicht van verzenden. In Budel staan ze ook en dan kan ik meteen wat meer materiaal aanschaffen.
Gisteren bij een bedrijf geweest, van Cranenbroek, en daar waren de poelietrekkers in de aanbieding..kosten wel 4 euro.
Vandaag na een beetje twijfelen begonnen om de motor te demonteren. Ik had er een klein beetje een hard hoofd in of ik het voor elkaar kon krijgen. Na een uurtje of 2 lag de gehele motor uit elkaar. Zelf heb ik 1 ring, die achter de lager van de krukas zit, gesloopt, dus dat valt mee :-)
Dat kon niet gezegd worden van de onderdelen die te zien zijn op de onderstaande foto's.
Op deze facebookpagina probeer ik het project een beetje bij te gaan houden.
Het leuke aan alles is, is dat het carter gemaakt is op mijn verjaardag alleen wel een jaar of 8 eerder.
Natuurlijk is het niet fool proof. Wanneer je naar bepaalde filmpjes op YouTube kijkt lijkt het allemaal gemakkelijk. Ik neem aan dat wanneer je 1 ding fout doet je het gehele blok naar filistijnen kan helpen. Dat, en niet in het bezit van het goede gereedschap abonnement nemen op de nieuwsbrief van HBM tevens CONRAD bezoeken en af en toe in de rekken van de action kijken kom je al een heel eind verder in het hoofdstuk "gereedschap" , is de reden dat ik het (nog) niet zelf aandurf om een blokje op te bouwen.
Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.
Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.
hangt er een beetje vanaf hoever je wilt gaan als je al goed fietsgereedschap hebt kom je een heel end , een zuigerpendrukker en warm maak gereedschap , die 3 armige poulietrekker dus ( dat adres van antoine is wel heel goedkoop) ook de action met sleuteltjes 9 ( wel de goede uit het rek halen er zitten er ook bij die lelijk zijn"gestoken' om dan heet iets te verbuigen of plat te slijpen ( slijpmachine is ook handig) zodat je ergerns makkelijker bij kan
Gisteren er achter gekomen dat de draadeinden van het carter schreef erin zitten, die gaan we dus niet meer gebruiken.
of zijn de draad einden krom ? gebeurd veel, als gevolg van veel te vast aandraaien als gevolg dat het pasvlak van de cilinder onder de moertjes niet echt vlak is, trek je de cilinder maar met moeite van de draadeinden af bij demontage, ik "richt' de draadeinden terug door een koppelmoer te gebruiken ( 10mm) en daarop een ringsleutel te zetten en dan heel voorzichtig eraan gaan trekken diagonal richting want dat is in de meeste geval ook de richting geweest van uitbuigen, word dan "inbuigen"
De draadeinde stonden, in vergelijking met onder een mm of 4 schreef (naar de kant van het vliegwiel). Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om aan dit carter te gaan hobbieën , ik ga 250 euro sparen :-)
Joan, heb mij nu ingeschreven op de nieuwsbrief van HBM. Ik wil zo op een aantrekkelijke wijze aan gereedschap komen. Kun je aangeven welk specifiek gereedschap je je nodig hebt? Ik sleutel zelf aan fietsen dus het "normale" gereedschap heb ik al.
[/color] hangt er een beetje vanaf hoever je wilt gaan als je al goed fietsgereedschap hebt kom je een heel end , een zuigerpendrukker en warm maak gereedschap [color:#FF0000]verfföhn , die 3 armige poulietrekker hoe lang moeten de armen zijn?dus ( dat adres van antoine is wel heel goedkoop) ook de action met sleuteltjes 9 heb ik van gedore ( wel de goede uit het rek halen er zitten er ook bij die lelijk zijn"gestoken' om dan heet iets te verbuigen of plat te slijpen ( slijpmachine is ook handig) zodat je ergerns makkelijker bij kan
Ik moet alleen nog een zuigerpendrukker ergens op de kop tikken, dat scheelt weer.
Het Cnc carter dient opgebouwd te worden met onderdelen van een type oto.
Ik ben niet zeker maar denk dat het niet gaat met je huidige krukas en rolunit, dit past niet.
Was de reactie van Ad op de vraag of ik mijn krukas kon gebruiken in het CNC carter. Mijn vraag.. wat zijn de verschillen tussen de diverse krukassen? Is een krukas van een 2200 hetzelfde als die van een OTO?
Het Cnc carter dient opgebouwd te worden met onderdelen van een type oto.
Ik ben niet zeker maar denk dat het niet gaat met je huidige krukas en rolunit, dit past niet.
Was de reactie van Ad op de vraag of ik mijn krukas kon gebruiken in het CNC carter. Mijn vraag.. wat zijn de verschillen tussen de diverse krukassen? Is een krukas van een 2200 hetzelfde als die van een OTO?
ik heb ooit fotos aangeleverd van diverse krukassen, die staan nog op de website in het fotoalbum
Bedankt voor de foto's die had ik nog niet gevonden. Zie ik nu goed dat de 3800 krukas lang en glad is en dat de as van een OTO ,2200 meerdere vlakken Heeft? Die van mij heeft verschillende vlakken/hoogtes
Bedankt voor de foto's die had ik nog niet gevonden. Zie ik nu goed dat de 3800 krukas lang en glad is en dat de as van een OTO ,2200 meerdere vlakken Heeft? Die van mij heeft verschillende vlakken/hoogtes
ja elke plek voor een lager heeft de diameter 17 mm, om "schuiven" van de onderdelen te vergemakkelijken hebben de plekken waar niets komt een laagte ( kleiner dan 17 mm) dus niet spreken van hoogtes maar van laagtes en inderdaad "vlakken" is ook goed, de "lager-aanlig-vlakken" daarom kun je krukassen niet willekeurig uitwisselen, dat kan zwevende lagers opleveren, geen aanlegvlak op de goede plek
verder is de "17"mm niet altijd dezelfde "17" mm, voor een 3800 as ( die in het midden een heel stuk heeft dat dunner is ) is de 17 mm ter plekke van het krukas lager iets strekker dan de 2200/OTO passing want de 3800 krukas moet uit zichzelf ( door de perspassing) op zijn plaats blijven terwijl de 2200/OTO met bussen ( en lagers) door de koppelingsmoer tegen het krukas lager word aangetrokken lengte van bussen dus goed uitvullen anders trek je de rol naar het carter toe, deze tip vooral als je overweegt een CNC carter te gaan gebruiken
Net nagemeten met een schuifmaat, de as heeft 3 vlakken van 17mm de ruimtes ertussen is een halve mm kleiner. Ik ga weer eens je filmpje bekijken op Youtube.
Net nagemeten met een schuifmaat, de as heeft 3 vlakken van 17mm de ruimtes ertussen is een halve mm kleiner. Ik ga weer eens je filmpje bekijken op Youtube.
dat is voor het type OTO/2200 met 17 mm bij de krukwang voor het krukaslager en de carterhals bus, en dan kort tegen de draad aan twee vlakken elk voor een lager van de rol en om je koppeling segmenten gecentreerd te kunnen monteren
Is het decompressie systeem van een solex 5000 over te bouwen op andere solexen, dus met kabel ipv spaak? Dus met gebruik te maken van een hendel, kabel, beugeltje en motorlifter?
Is het decompressie systeem van een solex 5000 over te bouwen op andere solexen, dus met kabel ipv spaak? Dus met gebruik te maken van een hendel, kabel, beugeltje en motorlifter?
ja hoor en ook nog anders dan bij de 5000 en blijf uit de buurt van die Chinese versie ( 4800) dan buigt de constructie in plaats van dat de klep open gaat . ik heb oa voor 24 uurs solexen puch maxi hendels gebruikt daar zit ook aan het handvat een extra hendeltje voor decompressie, ook Peugeot handvaten zijn te gebruiken hebben extra hendels voor zowel choke als decompressie, er is zo veel materiaal beschikbaar waarvan het meeste beter doordacht is dan S.....
Vandaag een dagje aan het zoeken en bedenken geweest wat ik allemaal wil. De spaak is wel origineel maar een kabel kan je netter wegwerken. Dus ik weet weer wat ik moet gaan zoeken.
Vandaag nog een oude boorstandaard gehaald bij mijn ouders. Die ga ik gebruiken als motorsteun welke nog verstelbaar is ook.
krukassen hangt af van welke rol er bij welke motor gebruikt word. je kunt best andere krukassen gebruiken maar dan dien je de overeenstemmende rol te gebruiken, de plekken waar de lagers in de rol zitten dienen overeen te komen met de plekken waar de krukas een diameter heeft van 17 mm . het meest wat je nu nog vind is de 3800 ( en latere) uitvoering deze gaan met een krukas met twee 17 mm plekken en rollen met twee glijlagers die elk aan het uiteinde van de rol zitten, dus daar zitten de 17 mm plekken het verst uit elkaar
Omdat het de bedoeling is om iets moois van de motor te gaan maken, wilde ik graag een steun waaraan in de motor kon monteren en zo gemakkelijk kan werken. Na wat zoeken op het internet had ik een beugel gezien, maar die lijk wel ergens op. Ik wist dat mijn ouders een oude boormachine standaard hadden staan. voordeel van zo'n standaard is dat je hem nog in hoogte kan verstellen. Na het zoeken van 2 hoekprofielen en het uitgeven van 1 euro aan bouten en moeren, is dit wat het ongeveer moet worden. De breedte moet nog een beetje aangepast worden en alles moet nog netjes gemaakt worden.. tot op dit moment ben ik tevreden.. laat het blok maar komen :-)
Oja, de gaten die zorgen voor montage van de glijplaten en montage van het spatbord zijn ook niet meer helemaal rond.
Omdat het de bedoeling is om iets moois van de motor te gaan maken, wilde ik graag een steun waaraan in de motor kon monteren en zo gemakkelijk kan werken. Na wat zoeken op het internet had ik een beugel gezien, maar die lijk wel ergens op. Ik wist dat mijn ouders een oude boormachine standaard hadden staan. voordeel van zo'n standaard is dat je hem nog in hoogte kan verstellen. Na het zoeken van 2 hoekprofielen en het uitgeven van 1 euro aan bouten en moeren, is dit wat het ongeveer moet worden. De breedte moet nog een beetje aangepast worden en alles moet nog netjes gemaakt worden.. tot op dit moment ben ik tevreden.. laat het blok maar komen :-)
Oja, de gaten die zorgen voor montage van de glijplaten en montage van het spatbord zijn ook niet meer helemaal rond.
dat zijn de stevige, waarschijnlijk een "wolfcraft" ik gebruik er zo eentje als tapmachine om draad recht ( eronder) in iets te tappen anders dan handmatig met het onderdeel in een klem of bankschroef Gaten niet helemaal rond, ik neem aan in carter, niet echt erg als je maar goede ringen gebruikt, advies om de al een keer eerdere geschetste M8 bij 1 mm bouten te gebruiken die fietstrappers op het vierkante crank vast bouten en niet de originele solex bouten te gebruiken waar het spatbordje omheen kan klepperen, als je die in on-ronde gaten aandraait heb je kans dat de bout in het gat gaat vallen en hem uiteen drukt
On-ronde gaten vertellen je dat deze bouten los hebben gezeten. Hierdoor krijgen ze speling in de gaten, en als je maar lang genoeg doorrijdt scheuren ze uit. Regelmatig krijg ik zo’n Solexen op de werkbank. Mijn eigen Solexen houd ik angstvallig in de gaten hierop, maar soms gebeurt het toch
Hier een voorbeeld van deze week, niet mijn eigen Solex. Was al eens gefixt maar de kleine boutjes waren weer losgekomen. Loctite en goed vastzetten helpt
Vandaag thuis gekomen en de verschillen eens bekeken tussen een cnc carter en de originele. Wat me opvalt is dat de rolunit te breed is. Moet ik opzoek naar een ander type en welk type? Ik moet zo wie zo een andere unit hebben, die van mij is beschadigd.
Ik heb het probleem dat de rol gaat klemmen als ik de moer met veerring aandraai. Vermoedelijk op te lossen met een iets langere bus of een opvulring. Ook mijn eerste cnc carter dus geen ervaring mee. Maar bij oto en 2200 carters heb ik dat probleem ook al eens gehad.
Na je reactie van vanmorgen heb ik de foto's ook geplaatst. Ik heb dus hetzelfde probleem zoals je kan zien. Over een half jaartje kan ik je precies vertellen hoe je het moet opbouwen ;-) Ad had het over een langere bus monteren, maar ben vergeten te vragen of de stofring ook gemonteerd moet worden.
Na je reactie van vanmorgen heb ik de foto's ook geplaatst. Ik heb dus hetzelfde probleem zoals je kan zien. Over een half jaartje kan ik je precies vertellen hoe je het moet opbouwen ;-) Ad had het over een langere bus monteren, maar ben vergeten te vragen of de stofring ook gemonteerd moet worden.
Dus vanaf de krukas..
Lager-grote ring- keering-stofring?
in eerdere gedachtenwisselingen ( ook Facebook) al aangeven dat je met ringen/bussen moet werken want een CNC is vlak en solex carters hebben diverse verschillende uitstulpingen ook dan dien je vanwege de verschillen tussen solex onderdelen onderling goed uit te vullen maar ja dat is de charme van het zelf beter willen maken die stofring laat ik weg bij CNC want die zou de droge originele bus van solex moeten beschermen, je hebt nu een keerring die het vuil maar moet verwerken
Die ervaring had ik ook dat de rol tegen het carter aankwam. Bij opbouwen van het carter geen probleem geconstateerd maar na een stukje rijden en opwarmen van het carter, blijkt dat de rol tegen het carter aan ging schuren met als resultaat dat de rol de geest gaf....... Ik heb dat opgelost door er een sluitring tussen te plaatsen van +/- 1,5mm, binnendiameter 17 en buiten 20mm. Op de bus waar de rol opzit zit nog een stofring geperst,aan de koppelingzijde, deze moet dan ook een stukje richting rol gedrukt worden.
Het opvullen had ik al begrepen van je Joan. Omdat John me vanochtend vertelde over zijn 'probleem ' had ik het hier nog eens geplaatst. Hopelijk kunnen 'we' andere liefhebbers helpen met het oplossen van problemen.
Gisteren wat nieuwe onderdelen binnen gekregen waaronder een tandwiel en trapas bouten, heb ik vandaag in China kettingspanners en Hydraulische remleiding gekocht.
De trapas bouten worden gebruikt om de onderkant van de motorplaten te monteren aan het carter.
Ik heb op mijn solex Facebook pagina een lijst met maten geplaatst die ik heb gevonden. In die lijst staan diverse afmetingen van fiets onderdelen. Niet specifiek Solex maar wel handig wanneer je andere onderdelen wil gaan monteren.
Gisteren op een Facebook pagina was er een topic over een motor die 55 km/uur liep. Op deze topic kwamen reacties met de vraag of hij het vliegwiel veranderd had. Nu had ik al begrepen dat het vliegwiel dat voorzien is van schroepen niet been vriendelijk zijn. Maar wat moet er aangepast worden om een 'glad' vliegwiel te monteren?
Gisteren op een Facebook pagina was er een topic over een motor die 55 km/uur liep. Op deze topic kwamen reacties met de vraag of hij het vliegwiel veranderd had. Nu had ik al begrepen dat het vliegwiel dat voorzien is van schroepen niet been vriendelijk zijn. Maar wat moet er aangepast worden om een 'glad' vliegwiel te monteren?
Het ging om het hoge toerental, daar kan de zamac niet tegen, groot risico dat je vliegwiel uit elkaar slingert
Ik ben op zoek naar een passende ontsteking voor onze racer, plug&play want een draaibank heb ik niet.
Peugeot vliegwielen passen direkt, ik weet echter niet of de spoel ook zomaar past.
Bij Stoolex kun je ontstekingen kopen voor ca € 250,- speciaal voor de racerij.
Alle tips zijn welkom :-) Ik denk dat het 'veel' goedkoper moet kunnen dan doe 250 euro.
"Veel goedkoper" kan wel als je het zelf maakt en dan niet de gemaakte uren erbij gaat rekenen. Doe je dat wel dan kan je nog wel eens "Veel duurder" uitkomen (mijn ervaring, maar ik werk wel erg langzaam )
ja als je gaat rekenen kom je aan een aardig bedrag, ontstekingen op zich zijn meestal al niet goedkoop en dan komen daar inderdaad nog uren werk en materiaal bij . alleen als je sloop ontstekingen van puch maxi koopt ben je meestal een 30 tot 50 euro kwijt maar daar zit nogal wat extra werk aan om het betrouwbaar te maken en aardig wat draaiwerk om de spoelenplaat op de solex te passen en de conus van het vliegwiel aanpassen is ook niet simpel ze zakken al heel snel te diep weg want het gat begint al vrij groot, ik krijg ze net aan goed door maar de helft van de juiste conus te voorzien en de rest maar gewoon te groot te laten
en van peugeot passen alleen de oude type ontstekingen, de nieuwe zijn al weer anders .
Er kunnen moeilijk plug&play ontstekingen gemaakt worden voor de solex, als je vooraan mee wil doen. Dat heeft te maken met veel verschillende reglementen, wel of geen volle krukas bijv. enz.
Mijn advies, origineel laten als je twee linkerhanden hebt, en er geen drol voor over hebt.
Ik zie al lang af van een elektrische ontsteking, niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik mijn oren en ogen goed open hou ;-) Ik zal wel graag een vliegwiel zonder schroepen hebben. Dit lijkt me ook geen plug & play?!
Tussen 'veel' goedkoper en 'veel goedkoper' zit trouwens een groot verschil ;-)
Ik zie al lang af van een elektrische ontsteking, niet omdat ik er geen geld voor over heb, maar omdat ik mijn oren en ogen goed open hou ;-) Ik zal wel graag een vliegwiel zonder schroepen hebben. Dit lijkt me ook geen plug & play?!
Tussen 'veel' goedkoper en 'veel goedkoper' zit trouwens een groot verschil ;-)
ja zet je een OTO loos vliegwiel erop . Ik denk nog na over iets wat bijna "plug en play" zou kunnen zijn. nadeel is wel dat je moet zorgen voor voldoende vliegwiel werking want de krukas op zich heeft hopeloos te weinig en dan past oa dat peugeot vliegwiel wel aardig maar die mist nogal wat vliegwiel werking. DKW RT 98, maar die zijn ook niet meer zo dik gezaaid . en 125 cc scooters hebben meestal nogal een dikke kruktap toch eens zoeken of daar kandidaten bij zitten
Ik had nog wat vrije tijd en heb gekeken naar HPI ontstekingen. Ik weet dat dit ook werkend te maken is, onderdelen kosten nieuw rond de 200 euro. Binnenkort nog eens informeren bij iemand die dit al geïnstalleerd heeft.
ik heb HPI op sachs en zundapp, je kunt de binnenrotor met klein gat laten komen en dan zelf je conus steken heb daar wel kontakt over gehad met belgie en vandaar laten komen, de verdelers hier hebben standaard setjes
Ik heb dit systeem ooit eens werkend gezien op een Solex (zoals op de foto te zien is) en vond de motor mooi en rustig lopen. Momenteel kan ik niet zo veel uitzoeken omdat ik hoofdpijn heb, zal me wel te druk hebben gemaakt...
Ik ben opzoek naar de manier dat de carburateur aan is gesloten. Je hebt aan de bovenkant 3 aansluitingen. Bij onze geliefde Solexen zit daar het filter en de luchtfilter gemonteerd.
Dat help al een klein beetje, bedankt. Wat is het grote witte gedeelte boven de carburateur. Is dit ook een luchtfilter? Aan de voorkant van de carburateur heb je een koperen (benzine) aansluiting. Waar gaat deze naartoe, weet iemand dit?
Lap Top kaduuk dus voorlopig even met een vergrootglas boven een Klein schermpje
1e = luchtfilterklopt valt in het driehoekige voorframe dat 1 grote metalen doos is met de balhoofdbuis 2e = dat leidinkje gaat naar de pomp, net als bij een Solex . (links op de afbeeldingen)klopt, alles werkt hier met rubber slangetjes, zo ook de aanzuigbuis tussen carburateur en cilinder
en omdat de carburateur dus feitelijk "zweeft" zit er een oortje aan meegegoten zodat je hem met een boutje "ergens" aan kan vastzetten
en nog een dingetje: alleen de aller eersten zien er ongeveer uit als een carburateur zoals gemonteerd op de rol solexen, omdat de carburateur hier dwars geplaatst is gaf dat problemen bij optrekken en remmen omdat de brandstof dan door de remkrachten en optrek krachten verkeerd in de carburateur schommelde. hebben ze de carburateur in spiegelbeeld gebouwd was het over. wil je deze dus op een rol solex monteren en houd je de sproeier "in zicht" komt je brandstof toevoer dus links te zitten in plaats van rechts
Joan, misschien ga ik deze monteren op mijn Solex. Dit zijn 8mm carburateurs en vond ze toevallig op de beurs van afgelopen zondag, voor weinig geld. Ik heb momenteel iets te veel hoofdpijn dus kan maar weinig uitzoeken en achter/voor de PC zitten helaas. Hierbij een 2 tal foto's. Gelukkig heb ik weer een eigen site dus kan weer van alles online plaatsen zonder gebruik te moeten maken van bv facebook.
ja allemaal het laatste type bij montage op de solex met rol en sproeier "in zicht" zit je aanvoer en afvoer dan links voor de aanvoer geen probleem, pak je een oud type pomp met een schroef van boven, schroef je deze los en maar daar je uitgang kun je over het blok heen in een keer doorsteken naar de carburateur, andere uitgang afblinden, zorg dat je een type pomp hebt waar het bovenste kogeltje er niet uit kan. zelf zou ik de retour met een slang terugvoeren naar een tank die onderop een aftap plug heeft en daar een aansluiting met banjo bout op maken stuur je daar de benzine heen met een retour slang voorlangs het blok want je zit met de uitlaat
Vandaag mijn opgeknapte en opgeboorde cilinder opgehaald bij Jan , die ziet er weer netjes uit. Bedankt Jan. Als beloning had hij roze Solex stickers van mij gekregen :-)
Deze week een motor standaard gekocht en ontvangen . Vandaag ben ik rustig aan begonnen met de 20 lagen verf te verwijderen. Gelukkig voor dat allemaal wel mee en ben alleen wat oppervlakkige roest tegen gekomen.
Tijdens die werkzaamheden zat ik te denken hoe de diverse delen te verstevigen zijn. Voor de voorvork heb ik al 2 plaatjes die erin te lassen zijn. Maar ik wil nog meer delen verstevigen. Ik denk zelf aan wat kokers die in de diverse delen gelast gaan worden. Heeft er iemand foto's van gedaande verstevigen?
inderdaad, ik ga naar de bouwmarkt en in de stelling liggen daar diverse vierkante pijpen die een maat hebben die je makkelijk in een kaal stuk solex "U" frame deel duwt. voor hoekijzer profiel om de liggers naar je achterwiel te verstevigen is het handiger om naar een speciaal ijzerzaak te gaan en daar een "gezet" L profiel koopt, die hebben iets afgeronde hoeken, getrokken L materiaal heeft scherpe hoeken en dan past slecht in Solex L profiel dat ook "gezet" is en een zekere afronding heeft . voor de voor vork las ik geen plaat IN de u van de vork maar pak ik een "koppelplaat" uit de bouw en zoek daar de 6 mm gaten zodanig uit dat ze op de plek komen van de originele solex ophangogen, deze gaan er dan ook af en de hele plaat word tegen de achterkant van de vork "U "gelast, plaat steekt er dan van voor en achter uit, iets in profiel bij zagen maar veel laten staan, houdt je een hoop gaten over om van alles en nog wat met boutjes vast e zetten o.a. spatbord beugels en/of remanker stangen
Voorvork verlengen heb ik wel al gezien maar niet aan gedacht. Waar breken ze dan af? Ik neem aan het gedeelte wat je niet verstevigd? Ik zal de 24 uur topics eens ga aan doorspitten. Ik dacht ook de Zadelbalk te verstevigen echter moet je daar rekening houden met je achterwiel.
Nogal een paar klopt ik heb er nog 3 staan nu . Alle 3 super mooie en heel speciale frames. Een gele een groene en een roze !!! En een blauwe hebben we ook gemaakt voor Jan de Laat. Zijn alle 4 even oud !!
Ik heb trouwens ook veel frames aangepast voor Side car team bax bij jou uit het dorp.
Ik heb er ook een staan een gele met een zijspan eraan Zomaar gemaakt voor de fun .
Gr christ
Last edited by stoolex; 02/07/1802:38 PM.
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Voorvork verlengen heb ik wel al gezien maar niet aan gedacht. Waar breken ze dan af? Ik neem aan het gedeelte wat je niet verstevigd? Ik zal de 24 uur topics eens ga aan doorspitten. Ik dacht ook de Zadelbalk te verstevigen echter moet je daar rekening houden met je achterwiel.
Ze breken bij het kroonstuk af als je de vorkpoten niet verlengt. Probleem is wel dat altijd ergens een zwakker punt is waar iets gaat vervormen. Bij ons was dat het gaatje voor de rem- en achterlichtkabel
Hier zie je een voorbeeld van een mooi verlengde vork
Vandaag een beetje gestoeid met aluminium en een carburateur. Het is nog niet 100 % maar ben wel tevreden. Ik had dit al weken geleden bedacht en dan is het wel leuk dat het ook nog werkt zoals je wil.
Dank je. Dit is waarom een Solex een leuke hobby is.. kost (bijna) niets en je kan van alles zelf maken. Ik had het natuurlijk ook op de manier van John of iemand anders kunnen maken, maar dan valt een klein beetje het hobby gevoel weg.
Het mechanisme is gereed en werkt naar behoren, misschien nog wat afwerken en klein beetje aanpassen. Graag zal ik het laten maken in metaal, maar denk dat dat te kostbaar gaat worden helaas. Ik heb een filmpje maar moet even kijken of ik een link hier kan plaatsen.
Als het goed is krijg ik morgen 4 vliegwielen van een Peugeot 102 binnen. Niet allemaal voor mij, ik hou er 1 of 2, dat ligt nog een beetje aan 1 persoon :-)
Vandaag in Roermond 2 frames opgehaald. Aangezien onderdelen schaars beginnen te raken moet je wel iets verzinnen. De delen krijgen een goed nieuw onderkomen.
De frame's liggen gedemonteerd in de schuur. Binnenkort de 23" delen verzamelen en dan gaan deze in de verkoop, ik hou alleen de delen die ik kan gebruiken voor de 3800 en dat zijn er niet zoveel.
Soms kom je ook nog leuke dingen tegen zoals SOLEX binnenbanden en velglinten