Al een tijdje opzoek naar een passende hendel/lever om de decompressie te kunnen bedienen, nu 1 gevonden die gebruikt wordt icm MTB voorvorken. Je kunt de hedel vergrendelen (dan is de decompressie geopend) druk je op een knopje dan sluit de decompressie en hopelijk start de motor dan.
Ik zag dat ik nog geen foto had geplaatst van de hendel.
Al een tijdje opzoek naar een passende hendel/lever om de decompressie te kunnen bedienen, nu 1 gevonden die gebruikt wordt icm MTB voorvorken. Je kunt de hedel vergrendelen (dan is de decompressie geopend) druk je op een knopje dan sluit de decompressie en hopelijk start de motor dan.
Ik zag dat ik nog geen foto had geplaatst van de hendel.
welke functie heeft die op een MTB ? vergrendelen voorvork vering of zo iets ?
Een kleine update. Vandaag het carter opgehaald incl boormal. Nu tijd vinden om wat gaten te boren.
Waarom heeft de frezer of draaier de gaten niet geboord? hij kan toch de coördinaten er in G-code zo inzetten? Nou moet je gaan liggen hannesen met een mal en die dan ook nog goed op je werkstuk geklemd krijgen en houden.
Haha dank je Joan, qe zijn al bijna klaar, 30 november moet ik de sleutel inleveren.
Wat betreft Ant-ex...
hoezo "wat betreft antex" ?? daar moet je dan nog maar eens de tijd voor nemen en goed over nadenken. Om te beginnen zit de tank aan de verkeerde kant. ( zal dat ook even laten zien met een gedraaide foto )
Joan, ik weet niet hoe ik de tank aan de andere kant gemonteerd kan krijgen. Als deze motor fout is is mijn 3800 motor ook verkeerd opgebouwd vanuit de fabriek.
Inderdaad raar dat die aan de linkerkant zit. Had ik ook nog nooit gezien. Misschien een uitvoering ergens uit het buitenland waar ze de pomp aan de linkerkant van de weg hebben staan.
Inderdaad raar dat die aan de linkerkant zit. Had ik ook nog nooit gezien. Misschien een uitvoering ergens uit het buitenland waar ze de pomp aan de linkerkant van de weg hebben staan.
Groet Johnny-Solex.
wel een stuk veiliger, als het vliegwiel ontploft heb je de stukken niet in je lijf . dat risico hadden ze heel vroeger niet met de aluminium en stalen kappen
Welke schroeven zijn het beste om te monteren in aluminium, met rekening ermee te houden dat het vochtig kan worden?
RVS Gegalvaniseerd OF titanium
hangt van het RVS af, hangt van "gegalvaniseerd " af, Ti hangt van de kwaliteit af . RVS vreet in principe het meest op zichzelf daar dien je een anti "galling" vloeistof te gebruiken en als je RVS in vochtige condities gebruikt dien je minimaal A4 kwaliteit te gebruiken. gegalvaniseerd in aluminium, is handig om te passiveren anders gaat het zink er alsnog aan . Titanium komt in "grades" en afhankelijk van deze grade is niet overal toepasbaar maar heeft wel mijn voorkeur
Nee, nooit gedaan. Maar zo vochtig wordt het nou ook weer niet. Bij de echte langslapers zie je wel eens wat witte aanslag om bv de carterbouten, maar nooit een groot probleem gehad hiermee.
Ik had al titanium bouten gevonden, gebruikt voor autosport oa. Kosten ongeveer 3 euro per stuk, maar voordeel is dat je er geen 20 van nodig hebt. Misschien toch alle m6 boutjes vervangen in Titanium? Dus ook van de carterdeksel. Dat is voor latere zaak, voor het passen en meten gebruik ik bouwmarkt boutjes. Als alles past dan ga ik een bestelling maken voor de speciale bouten en moeren.
Een kleine update. Vandaag het carter opgehaald incl boormal. Nu tijd vinden om wat gaten te boren.
Inmiddels zitten er wat gaten in en draad M5 met name het derde gat voor de carterbout , er was niet genoeg ruimte voor M5 en daarbij is M5 best zat . Tevens de 3 bouten om de ontsteking te borgen, normaliter gaat dat met M4 maar de gleuven zijn nogal wijd dan kom je met M5 beter weg
Vandaag toch maar een racekop besteld incl bijbehorende bougie en nieuwe buitenbanden, maar deze zijn voor de S3800. Ik zag ook een volle krukas...die laat ik (nog) liggen.
Onlangs nog een kettingschermpje voor een 2200 gemaakt, daar moesten ook 2 doordrukkingen in. Dit gedaan met de buitenring van een kogellager en een (sluit)ring en een "kniehefboom"persje. Had een schermpje van een 3800 besteld maar deze blijkt totaal anders van afmeting en niet bruikbaar voor een 2200.
Hbm heeft ponsen voor 20 euro, maar dat is niet wat ik zoek. Een dimple die ( wat is het Nederlandse woord??) Zorgt voor stevigheid en gewicht besparing
Hbm heeft ponsen voor 20 euro, maar dat is niet wat ik zoek. Een dimple die ( wat is het Nederlandse woord??) Zorgt voor stevigheid en gewicht besparing
ik meen me te herinneren uit een grijs verleden toen ik als vakantiewerker in een werkplaats werkte dat ze iets dergelijks daar "bomberen" noemden. ( maak je er een soort van poffertjespan van ) Mijn vader maakte vroeger van autoplaat kaarsen standaards en die had van de kop van een bout een golfpatroon gemaakt daar "golfde" hij de randen van de plaat mee ( met een hamertje, de smalle kant, de rand in die golven tikken ) en het centrum sloeg hij met een bolkophamertje allemaal putjes is en dan met zwarte kachelpoets de plaat kleuren
Ik heb nog eens verder gezocht op "dimple die" en deze gaan ervan uit dat er EERST een gat in plaat gemaakt wordt waarna de gatrand dan naar 1 kant ( naar keuze) naar buiten wordt gedrukt om zo voor stevigheid van de gatrand te zorgen.voorbeeld Wat ik met "bomberen" bedoelde is dan toch wat anders, daar druk je de plaat in huppeltjes zodat hij steviger wordt heb je niet de gaten maar wel extra sterkte
Ik maak ze zelf wel. Ik maak wel meer persmallen. heb ik ook gedaan voor oa de modderspatplaat voor mijn 3800 vrijloopkoppelingen dat is de gewelfde plaat die tussen carter en rol komt om de modder weg te houden bij de keerring
Apart maar wel slim, de décompresseur met een dubbele plaat waardoor de 3800 versie past. (Draai wel even het luchtfilterbeugeltje om, die moet naar voren wijzen). 🤗
Ik wilde perse de motor lifter van een Oto en een decompressie met kabel bediening. Om die reden moest ik gaan denken hoe ik dit passend kon krijgen zonder teveel aanpassingen. Nu heb ik een kleine zaagsnede moeten maken en een klein stukje weg vijlen.
Ik wilde perse de motor lifter van een Oto en een decompressie met kabel bediening. Om die reden moest ik gaan denken hoe ik dit passend kon krijgen zonder teveel aanpassingen. Nu heb ik een kleine zaagsnede moeten maken en een klein stukje weg vijlen.
(Beugel wordt gedraaid en racekop gemonteerd)Dan kun je weer opnieuw gaan zagen want bij een racekop zit de bougie in het midden en de deco staat er schuin naast, wordt je lifthendel echt gatenkaas
Ik hou wel van een uitdaging en dus meteen de motor uit de schuur getrokken en op de aanrecht gezet. Wat ik nog moet bedenken is een scharnierpunt bij het gezette gedeelte van de motorlifter en het bougie gat groter maken.
Omdat ik weer iets aparts wil hebben, een racekopje met decompressie klep en kabel bediening, en dit natuurlijk weer niet plug and play is ben ik aan de gang geweest met een zaag en een vijl. Het normale plaatje wat je kan kopen werkt niet samen met de racekop met decompressieklep. Wat ga je dan doen..tekenen en bedenken wat de gemakkelijkste oplossing is. Na navraag bij een bedrijf die kan lasersnijden heb ik een offerte gekregen voor 1, 2, 5 en 10 stuks. Had ik er 10 nodig dan was het wel rendabel voor 1 stuks dus niet. Dan toch maar zelf proberen te maken. Na een half dagje werk ben ik zover als op de foto. Volgende stap is het aan elkaar vast solderen van de 2 platen en het maken van een scharnierpunt.
Joan, bedankt alweer. Nu ben ik wel benieuwd naar het totaal plaatje. Het extra gewicht qat tegen het vliegwiel gemonteerd moet worden ligt ook in de doos. Helaas ben ik de bobine vergeten dus kan dat stukje niet afmaken helaas.
Edit: er zijn nog wel wat dingen die ik op de motor zal wilen zien echter hebben deze helemaal geen nut. Bv de instelbare sproeier, de kleppen in het carterdeksel.
de bobine is er wel heb je laten zien en de discussie was/is ok ik de ophangplaat van zijn klinknagels zou verlossen. het geheel vonkt als ik de boormachine op stand 2 zet,stand 1 is te langszaam, ik heb ook met verf de indicator streepjes moeten "opleuken" voor de stroboscoop ( zie foto)
Pas op met het aansluiten de bobine moet met de massa kabel verbinding hebben met het carter/ontsteking, dit kan anders een ontsteking kosten. ( Maar dat wist je wel)
Vandaag weer wat verder gegaan met mijn plaatje tbv kabel bediening decompressie klep. Het moet nog verder aangepast worden maar dat moet even wachten.
Nu moet ik nog een scharnierpunt maken om de hevel te kunnen laten bewegen. Daarvoor heb ik vandaag een stuk aluminium gehaald en een kabelklem. Alleen wat ga ik gebruiken. Aluminium is mooi omdat deze mooi aan het plaatje gelast kan worden. De klem kan ik op 2 manieren gebruiken. Als U en als J.
Vandaag weer wat spullen naar Joan gebracht. Mijn home made plaatje was bijna goed, dus niet helemaal. Maar goed, dit wordt aangepast. De bobine heeft ook genoeg ruimte (gelukkig) . We kunnen dus weer verder.
inmiddels voor diverse projecten ( waaronder ook deze ) een serie M9 banjobouten gemaakt en slangpilaren om de tank op de pomp aan te kunnen sluiten middels een slang. De originele metalen leidingen hebben een wartel die mij te snel dol draait in een plastic tank ( vaak zijn de wartels niet eens 9 mm maar slechts 8.5 mm en draad in plastic is mechanisch gezien al een waanzin constructie
Gisteren het blok op een testframe gemonteerd. Als uitlaat een 18 mm "race" uitlaat erbij gedaan. aan het eind van de middag kwam hij met een grote rookpluim tot leven ( montage olie, ben ik dol op) rijden met luchthevel helemaal op links. Ik had eerdere al eens gesteld dat ik het jammer vindt dat een 9 mm carburateur niet is uitgerust met een venturibuisje, er zit slechts een gat in de wand voor de brandstof en bij de wand is ( volgens de stromingsleer) de luchtsnelheid nagenoeg nul. Vandaag de "32"sproeier nagemeten en die blijkt een boring van 0.50 mm te hebben. andere sproeier gemonteerd met een gaatje 0.60 mm. testritje gemaakt, 's tervens koud en wat een wind. Sproeier 0.70 gemonteerd want de 0.60 blijkt nog te klein. Weer testrit gemaakt , toen helemaal gestorven van de kou. Het blok rukt nu het rubber van de voorband. Zal ook wel aan de kou liggen
Planning is om die ook blauw te maken, net zoals de lichtkap. Volgende stap is het frame af te werken en daarna de kleuren van de motor daarop aanpassen. Misschien zeg ik straks : laat maar lekker zwart.
fabrieksnummers zijn vaak fantasie cijfers. In het geval van solex is mijn aanname ooit geweest dat er een proefopstelling was met een bepaalde vloeistofkolom die voor een druk zorgde dat er 28 CC per tijdseenheid ( 1 minuut) doorheen kwam want de oude sproeiers hadden als code niet alleen maar het getal maar altijd "CC" erachter. ( wat door de "namaak" gelezen werd als "00" en er zijn dus sproeiers daar staat dan "2800" op) . Om merken met elkaat te vergelijken ( zo gebruikt "Bing" een factor 0.9) meet je dus de diameter van het gaatje voor de sproeier "32" was dat dus 0.50 Om zelf sproeiers te maken gebruik ik OF conische ruimers OF een mini boren setje van HBM. Om de maat te meten gebruik ik OF een caliber"boekje" OF de achterkant van de miniboren van datzelfde setje
Net even met Joan gepraat over het motortje.. nog wat afstellen en dan loopt hij netjes. Ik ben zeer tevreden, ook al heb ik er geen meter mee gereden.
Gelukkig is het wat beter weer. Ik zie dat je een lamp hebt gemonteerd, ben je wel voor het begin van de avond klok weer thuis? Die andere pijl snap ik niet.
Gelukkig is het wat beter weer. Ik zie dat je een lamp hebt gemonteerd, ben je wel voor het begin van de avond klok weer thuis? Die andere pijl snap ik niet.
die pijlen wijzen de solex aan die getest gaat worden, bij mij zie je anders "door de bomen het bos niet meer "
Vandaag een aantal km de de motor en test Solex gereden. Wat een verschil met mijn 3800. Ik weet niet in welk standje Joan zijn gashendel had staan maar ik kon goed bijhouden, moest wel af en toe mijn gashendel dicht draaien. De motor loopt zoveel rustiger in vergelijking met de 3800 motor. We hebben nog 1 probleem wat er opgelost moet worden. Daarna nog wat kleine aanpassingen en dan kan de motor wachten op zijn frame.
Joan, nogmaals hartelijk dank voor al je werk en uren dat je in de motor gestopt hebt.
Dank je wel. Er moet nog wel het 1 en ander aan gebeuren maar het grootste gedeelte is gebeurd nu. Het rijdt zoveel anders dan een origineel blokje. De volgende plannen zijn er ook al. Geheel origineel 'iets' maar dan moet eerst de 3800 verkocht zijn en de Antex gereed zijn.
Dank je wel. Er moet nog wel het 1 en ander aan gebeuren maar het grootste gedeelte is gebeurd nu. Het rijdt zoveel anders dan een origineel blokje. De volgende plannen zijn er ook al. Geheel origineel 'iets' maar dan moet eerst de 3800 verkocht zijn en de Antex gereed zijn.