Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Beste solexliefhebbers,

Ik heb een probleempje misschien kunnen jullie mij helpen?

Ik heb gisterenavond nog een lekker ritje gemaakt met mijn solex 5000 niks aan de hand starten en lopen.
Nu wil ik vanmorgen weer gaan rijden doet de solex het ineens niet meer.
Ik heb de volgende punten nagekeken:

- er zit voldoende brandstof in de tank.
- heb het luchtfilter,tankfilter en carburateurfilter schoongemaakt.
- de bougie vonkt
- het compressieklepje sluit goed af.
-Bougie is nat dus geen brandstofprobleem.

Ik neem aan dat de compressie nog goed is want vorige week liep de solex perfect. rara wat zou dit kunnen zijn

Misschien is het maar een kleinigheidje maar ik weet het niet meer iemand een idee?

Groeten!
Jens

Last edited by JensGoverde; 24/08/20 10:53 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
5000's zijn rare dingen. zit de originele uitlaat er nog onder ? . probeer eens zonder demper . sproeier nog goed door te blazen ? Loopt er benzine terug de tank in ? ( er kan spontaan een kogeltje in de pomp blijven kleven )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Klopt de oude uitlaat zit er nog onder, ik onderzoek deze even.
Aan het benzinepompje ligt het alvast niet. Daar stroomt genoeg 2 takt door.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bougie is nat dus geen brandstofprobleem.

Inderdaad, dus.... een ontstekingsprobleem.
Begin daar maar met onderzoeken.
Geen vonk?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Beste,

Ik heb een andere uitlaat opgestoken maar dit heeft niets veranderd.
Er loopt voldoende 2takt terug in de tank & de sproeier is nog goed door te blazen.
Precies of de solex schiet net niet in gank.
Dit heb ik wel gezien. http://prntscr.com/uasdln (hier wel al wat afgekuist) Er loopt tamelijk wat 2takt uit het sproeistuk naar de uitlaat.
Dit wil toch zeggen dat er genoeg 2takt stroomt?
Misschien toch een ontstekingsprobleem? Alhoewel ik veel vonken zie als ik bougie op mijn cilinderkop vonk?

Gewoon het principe dat ik de avond ervoor nog een mooie 35km/u haalde & de ochtend erna niet meer kon starten?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jens Goverde

Last edited by JensGoverde; 03/09/20 01:50 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, ontstekingsprobleem, daar waren we al achter. Zie boven je laatste post

Geen vonk, zwakke vonk, verkeerd tijdstip ..... allemaal mogelijk.
Check it.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Vonken doet hij zeker & ik vind hem best wel goed. Verkeerde tijdstip? Hoe check ik deze?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Draai aan je vliegwiel en kijk naar de contactpuntjes.
Zodra de merktekens (rupture) tegenover elkaar staan moeten je puntjes juist beginnen te openen.


Wat je ook nog wel eens ziet is de moer op de bougie die er origineel op zit (dat hoge busje). Deze kan kortsluiting veroorzaken in je luchtfilterkap. Ook dan heb je met testen wél een vonk maar met rijden niet. (Probeer eens zonder luchtfilter).

Ook kan het schroefoogje in de bougiekabel slecht contact maken. Klein stukje kabel afknippen en opnieuw erin draaien. Of je spoel maakt slecht contact met de kabel.

Zo maar wat oorzaken waarvan je kunt zeggen dat hij het gisteren nog deed.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Draai aan je vliegwiel en kijk naar de contactpuntjes.
Zodra de merktekens (rupture) tegenover elkaar staan moeten je puntjes juist beginnen te openen. EN haal je bougie eruit om te controleren of je zuiger bijna boven staat ( nog ca 2 mm te gaan) als de punten opengaan/de merktekens bij elkaar staan. ik heb het meegemaakt dat een solex spontaan met een "pets" stopte net genoeg om de spie van het vliegwiel weg te schuiven waarmee het vliegwiel NIET meer op de goede positie stond ten opzichte van de zuigerstand, dan kun je de puntjes stellen wat je wilt komt het niet meer goed


Wat je ook nog wel eens ziet is de moer op de bougie die er origineel op zit (dat hoge busje). Deze kan kortsluiting veroorzaken in je luchtfilterkap. Ook dan heb je met testen wél een vonk maar met rijden niet. (Probeer eens zonder luchtfilter).

Ook kan het schroefoogje in de bougiekabel slecht contact maken. Klein stukje kabel afknippen en opnieuw erin draaien. Of je spoel maakt slecht contact met de kabel.

Zo maar wat oorzaken waarvan je kunt zeggen dat hij het gisteren nog deed.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (Jay, Oto66), 212 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.056s Queries: 33 (0.009s) Memory: 0.9970 MB (Peak: 1.1670 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 22:42:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS