Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136705 20/05/20 10:48 AM
Joined: Apr 2020
Posts: 4
J
Jos67 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 4
Ik ben nieuw hier, heb een OTO uit 65 aangeschaft.
Opknapper uit de verhuur. Heb een hele stijle technische learning curve hier op dit forum maar Ik kan nieuw technish inzicht gebruiken...
Motor loopt op zich prima, start meteen loopt 4-takt de eerste 150 meter en begint daarna beter te lopen. Mengselhendeltje wat naar rechts en zo langzaam maar zeker doet ie het beter. Uiteindelijk mengselhendeltje 3/4 naar rechts. Als ie eenmaal warm is loopt ie als een tierelier....
Echter....ineens begint het vermoge langzaam terug te lopen... ik zie brandstof in de retourleiding..
En gister kwam ik erachter dat als ik het mengsel hendel naar 1/4 zet hij weer goed begint te lopen...
Ik rij door, rij over een hobbel en het vermogen loopt weer terug maar komt weet op nivo als het MH weer op 3/4 gezet wordt.....

Iemand enig idee ?
Iets los in de carb ?


From the fastest to the slowest form of transportation
Jos67 #136709 20/05/20 04:13 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,729
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,729
Likes: 9
Waarschijnlijk heeft je brandstof systeem een schoonmaakbeurtje nodig. Heb je een ijzeren tankje? Daar zit vaak roest in en dat kan je sproeier verstoppen of gedeeltelijk verstoppen, en dan moet je mh naar links.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2020
Posts: 4
J
Jos67 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 4
Inderdaad ijzeren tankje, heb ik al goed bekeken, zag er schoon uit maar dat zegt niks natuurlijk.
Ik ga de boel eens goed schoon maken.


From the fastest to the slowest form of transportation
Jos67 #136715 20/05/20 06:09 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
heb ik op het ogenblik ook met sommige solexen waar de tank meer dan 3/4 vol zit. De tankdop ontlucht niet goed genoeg met dit warme weer, de brandstof blijft hangen in de retour slang en hij verzuipt dan gaat hij langszamer .
daardoor wijzigen ook de trillingen in de tank en het gedans van de benzine, de benzine loopt weer goed terug en de motor gaat weer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136725 20/05/20 10:18 PM
Joined: Apr 2020
Posts: 4
J
Jos67 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 4
Dan zou ik een volle retourleiding verwachten en dat is niet het geval.
Over het algemeen zie je een retourstroompje en af en toe een soort bubbel ontstaan.
Maar niks speciaals gedurende de vermogens terugval....


From the fastest to the slowest form of transportation
Jos67 #136727 21/05/20 06:43 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,729
Likes: 9
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,729
Likes: 9
Originally Posted by Jos67
Dan zou ik een volle retourleiding verwachten en dat is niet het geval.
Over het algemeen zie je een retourstroompje en af en toe een soort bubbel ontstaan.
Maar niks speciaals gedurende de vermogens terugval....


Dat euvel hebben wel meer Solexen, als je over een flinke hobbel rijdt dan verslikt hij zich even, dat is normaal van korte duur. Voordat je de mh hebt verzet is het al over.

Als het langer aanhoudt dan heeft er toch iets vastgezeten dat door de schok is losgekomen. Tenminste dat is mijn redenatie.

De boel eens goed schoonmaken en nieuwe benzine erin, en dan nog eens kijken hoe het gaat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jos67 #136820 26/05/20 10:13 PM
Joined: Apr 2020
Posts: 4
J
Jos67 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2020
Posts: 4
Eindelijk tijd om de boel eens goed schoon te maken.
De koperen moer onderop de tank verwijderd en daar bleek inderdaad veel drap in te ziten.
Bij het schoonmaken met wasbenzine bleek dat het allemaal kleine roest deeltjes waren.
Ook het “filter” wat over het aanzuigbuisje zat was onderin vol. Wat veel wil zeggen want dat filter stelt echt helemaal niks voor. Dacht eerst dat het amateur gefreubel was. Maar nee dat hoort zo......
In de carburateur zag ik in het venturi dat er wat vreemde stukjes in de luchtstroom staken, dat bleken stukjes van de nylon ring te zijn.
Voorzichtig weggepulkt en de boel weer in elkaar gezet. Ik kan me voorstellen dat die stukjes de doorstroom opening verkleinden en ook de luchtstroom nadelig verstoorden
Ook bij het monteren van het spruitstuk goed opgelet dat de pakking netjes de in en uitlaat gaten vrijlaat. Is beter voor de ademhaling denk ik zo.
Bij het het nalopen van het brandstofsyteem viel me op dat de brandstofpomp van een nieuw type is en dus zit er dus nergens in de leiding een fatsoenlijk filter.
Dat heb ik opgelost door er een modelbouw filtertje voor het pompje te plaatsen met wat extra benzine slang.

Net even een 5 km proefritje gemaak. En ben tevreden.
Loopt als een tierelier, lijkt wel of er wat meer kracht onderin zit. En Na het starten duurt het minder lang (kort zelfs) voordat het allemaal lekker snort.
(Kan ook aan de buitentemperatuur liggen). Krijg ook de indruk dat ie wat iets harder loopt.
Morgen eens even meten.
Maar al met al een tevreden motortje zo te horen. En te voelen.

Last edited by Jos67; 26/05/20 10:14 PM.

From the fastest to the slowest form of transportation
Jos67 #136825 27/05/20 11:32 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Kijk mooi, en nu gas erop. laugh
Ja, elk jaar toch effe de tank aflaten.
Die stap ontstaat door Euro 95.
NOOIT 95 tanken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (derkdevries, Antoine), 13 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.026s Queries: 31 (0.008s) Memory: 0.9855 MB (Peak: 1.1501 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-12-03 16:52:51 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS