|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Hoe merk ik als de zuigerveren zijn versleten
|
|
|
|
Joined: Oct 2017
Posts: 231 Likes: 3
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2017
Posts: 231 Likes: 3 |
Dat Merk je door Dat er minder Compressie is
Groet Johnny _Solex
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Hallo ik heb als ik aan het vliegwiel draai voldoende compressie maar als ik rijd heb ik geen trek kracht en snelheid is 22 km alle pakkingen zijn dicht koppeling is vet vrij dus ik denk dat het aan de zuiger veren ligt Of heb je een ander idee heeft tot vorige week steeds 36 km per uur gehaald
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Hoi Theo, soms komt er iets door de luchtinlaat dat niet in de motor thuishoort, en dit kan behoorlijke schade toebrengen aan je zuiger en cilinderwand. Zie je flinke krassen als je het kopje verwijdert dan weet je hoe laat het is.
Zuigerveren kun je controleren door ze zonder zuiger in de cilinder te plaatsen. Als ze nog goed zijn zie je geen (of nauwelijks) een lichtspleet. Hoe groter de lichtspleet is hoe erger ze versleten zijn.
In jouw geval, van de ene op de andere dag zon groot verschil, zoek ik het niet in normale slijtage. Waarschijnlijk heeft de Solex zich verslikt in iets hards.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Zal maandag eens kijken wat bedoel je met iets hards
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Zal maandag eens kijken wat bedoel je met iets hards Kan een steentje zijn of een stukje metaal, in elk geval iets dat je cilinder en zuiger kan beschadigen. Check meteen je luchtfilter, vaak is dat een baggersponsje of een ijzergaasje waar nog halve bakstenen doorheen passen.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Feb 2010
Posts: 35
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Feb 2010
Posts: 35 |
probeer eens een nieuwe condensator daar kan hij ook fut loos van worden omdat je aan het vliegwiel draait en nog wel compressie voelt
groeten Hendrik
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Condensator heb ik getest die was nog goed Of zou ik toch een nieuwe plaatsen ????
Last edited by theohendriks; 28/09/19 10:18 PM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Een slechte condensator verraad zichzelf als de contactpunten erg spetteren, dat hoort een klein blauw vonkje te zijn (als het al zichtbaar is). Een oorzaak voor vermogensverlies kan ook zijn dat er ergens een carterlekkage isbij het carterdeksel of krukaskeerring. Wat ook nog mogelijk is dat het tailpijpje van de uitlaat nagenoeg verstopt is door een stuk dempermateriaal (staalwol) of een losgekomen stuk kool.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Als ik de motor van de band haal loopt hij wel volle toeren Maar met de motor op de band haal ik nog ongeveer 22 A 24 km vorige week nog 34 km Dus van het ene op andere moment verlies ik snelheid Zoals ik al aangaf pakkingen zijn oke heb ik de motor afgeperst met 8 bar nergens geen lekkage rol is ook droog Als ik aan vliegwiel draai voel ik veel compressie Kan nog decompressie meten hoe hoog moet die zijn
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Als ik de motor van de band haal loopt hij wel volle toeren Maar met de motor op de band haal ik nog ongeveer 22 A 24 km vorige week nog 34 km Dus van het ene op andere moment verlies ik snelheid Zoals ik al aangaf pakkingen zijn oke heb ik de motor afgeperst met 8 bar nergens geen lekkage rol is ook droog Als ik aan vliegwiel draai voel ik veel compressie Kan nog decompressie meten hoe hoog moet die zijn hoe zwaar is je veerdruk ? heb je soms een nieuwe band gemonteerd ? een te hoge veerdruk kost ongelooflijk veel kilometers in topsnelheid . en lopen de wielen wel licht ?
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Hallo Joan geen nieuwe band of trekveren geplaatst snelheid ging op de een of andere met 10 km naar beneden ik had er niets aan gedaan
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
wat voor uitlaat zit eronder ? ook daar wil inwendig nog wel eens wat los schieten en het pijpje verstoppen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
De normale uitlaat dus geen sport uitlaat Heb compressie gemeten kom uit op 7 bar Met onbelaste motor dus met boormachine op krukas En dan laten draaien
Last edited by theohendriks; 30/09/19 10:21 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
en als je eens zonder uitlaat rijdt wat haal je dan voor snelheid ? die compressie is wel "des solex" daar zitten geen wonderwaarden aan vast
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Hallo Joan zonder uitlaat was het geen verbetering toen cilinder gedemonteerd en jawel zat er een stukje kool in een spoelpoort Dat verwijderd cilinder weer gemonteerd nu is het probleem opgelost Nu heb ik nog een vraag wat ontsteking afstellen betreft merktekens gelijk zetten is oké maar als ik een petje monteer dat 1mm is afgevlakt klopt deze afstelling niet meer weet u hoeveel voor het b.d.p de ontsteking moet openen
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ongeacht wat voor kop erop zit blijft de voorontsteking 1,8mm voor Bovenste Dode punt (BDP) en dat is het punt waar de merktekens tegenover elkaar staan.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160 Likes: 81 |
Ongeacht wat voor kop erop zit blijft de voorontsteking 1,8mm voor Bovenste Dode punt (BDP) en dat is het punt waar de merktekens tegenover elkaar staan. Ja want het BDP slaat op de stand van de zuiger en dat verandert niet met een andere kop, alleen als je met een kop gaat werken met extreem meer compressie heb je kans dat je naar 0.8 mm toe moet maar dat is niet aan te raden want dan krijgt "het systeem" moeite om de zuiger door de compressie heen te krijgen en raak je je top toerental kwijt , heb je kans dat je niet boven de 12.000 toeren uit komt ( iets waar solex ook al geen last van heeft)
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jul 2004
Posts: 362 |
Dus ook als de kop 1 mm is afgevlakt toch de merktekens aanhouden
Last edited by theohendriks; 01/10/19 12:31 PM.
|
|
|
|
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2013
Posts: 182 |
Ja, merktekens aanhouden. Al zit er geen kop op, het gaat om de stand van de zuiger.
|
|
|
0 members (),
299
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|