Dat gaatje is nodig om er voor te zorgen dat het carter daar goed kan doorluchten. Dat gat komt uit op een ringvormige ruimte in het gedeelte waar de as en het carter zouden moeten afdichten. En dat zal ook goed gaan zolang het lager niet totaal versleten is en niet te los in het carter zit. De werking is als volgt. Bij het lopen van de motor is de gemiddelde druk in het carterveel hoger dan de druk van buiten. Anders zou het niet mogelijk zijn de motor laten lopen. Nu de afdichting omdat de gemiddelde druk hoger is zal er een beetje lucht proberen naar dat kanaal te gaan en na een kleine weerstand naar buiten. Deze lucht is schoon en goed. Bij de volgende aanzuiging( die niet zo sterk is )zal van deze lucht weer een beetje worden terug gezogen ( let wel deze lucht is nog schoon ). Onmiddellijk word deze luchthoeveelheid onmiddellijk aangevuld doordat er lucht door het vrij grote gat kan toestromen. Maar omdat dat maar om een paar kubic m.m.gaat zal er geen zand in de ringvormige ruimte kunnen komen en zal bij de volgende carterdruk het terug gekomen lucht weer naar buiten drukken plus nog een beetje meer . En zo kan er nooit geen zand in het carter komen omdat er steeds een kleine hoeveelheid lucht naar buiten komt. Is het lager en wat er bij hoort zover versleten dat het afdicht gat als lager is gaan werken dan werkt het gehele systeem niet meer . Een lager met een afdichtlip is niet in staat de carter een goede afdichting te geven met dat kleine dunne velletje van het lager en zal na korte tijd dus niet meer werken.
Zie ik nou soldeer aan de binnenkant onder van het carter? Verder zie ik een streep/scheur net buiten het lagerpassing van 11:00 tot 17:00 h Groet ANdre
gelijk heb je Andre , vraag is of dit zo mag blijven of moet /kan daar iets aan verholpen worden ? mij verontrust het , daarom heb ik de foto geplaatst , om de mening van kenners te horen. groeten Alain
Beste Alain, Dit zijn schokkende beelden! Mijn advies: Ken je beperkingen op technisch gebied! De vaardigheden komen heus nog wel maar die zijn er op dit moment nog niet. En ik weet er alles van. Heb in het verleden genoeg verprutst. Als je de Solex wilt opknappen en misschien zelfs bewaren voor het nageslacht zoek dan iemand die wel de juiste vaardigheden heeft. Anders is ie ten dode opgeschreven vrees ik. Zou zonde zijn! Zomaar een tip van een ex Solex bezitter.
Beste Alain, Dit zijn schokkende beelden! Mijn advies: Ken je beperkingen op technisch gebied! De vaardigheden komen heus nog wel maar die zijn er op dit moment nog niet. En ik weet er alles van. Heb in het verleden genoeg verprutst. Als je de Solex wilt opknappen en misschien zelfs bewaren voor het nageslacht zoek dan iemand die wel de juiste vaardigheden heeft. Anders is ie ten dode opgeschreven vrees ik. Zou zonde zijn! Zomaar een tip van een ex Solex bezitter.
Kan het niet heel goed beoordelen vanaf de foto maar het carter ziet er nogal moe uit met flinke putten in het materiaal. En die brok tin of aluminium onderin hoort daar ook zeker niet.
Ik raad je aan om de gegeven tip, om een solex kenner als Marcel vd Ven te gaan bezoeken, maak vooraf wel een afspraak, en laat hem je helpen.
Ik heb al carters met minder schade geprobeerd te repareren , helaas geen goeie resultaten. Ik wi je zeker niet ontmoedigen, maar ga eens bij een ervaren iemand met je spullen langs. En dan komt het wel goed denk ik Groet ANdre
er zijn er aardig wat die van alle gezeur af willen zijn en een CNC carter gaan gebruiken als "onderbouw" hoewel je daar ook wel van goede huize moet zijn om daar de originele delen in en aan te hangen ( Met OTO delen is het makkelijker)
Een zuiger met krassen heb ik geen problemen mee zolang de diameter van de zuiger goed is en de veergroeven nog in orde zijn.
Onderstaand plaatje van de zuiger van de 24-uurs motor die in 2015 wat schade had opgelopen. Dezelfde zuiger heeft in 2016 ook in de motor zijn best gedaan (na 18 intensieve arbeidsuren brak het bigend af ) en heeft ook nog de race van 2017 de volledige 24 uur keihard voor ons gewerkt !!! Heb er voor 2018 toch afscheid van moeten nemen omdat de diameter van de zuiger toch wat te klein werd.
Kortom, een zuiger met groeven hoeft geen foute zuiger te zijn en kan nog TOP presteren en zeker in een standaard Solexmotor.
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden Alain
Vullisbak! er is een alternatief
schuurpapier grit 600 met motorolie op een houten verfroerstok en dan wegpoetsen met een wippende beweging van de roerstok om de diameter te volgen zonder bijwerken kan hij inderdaad richting de "prijzenkast" als afschrikwekkend voorbeeld. diverse oorzaken voor dit falen waaronder te weinig of verkeerde mengolie in de benzine of te lang tegen de wind in klunen ( of anderzijds overmatig hard moeten werken met weinig koeling )
om "binnenmaten" van cilinders goed te meten kom je het beste weg met een binnendiameter opnemer ( taster) , twee bolletjes met een flexibel steeltje aan elkaar verbonden en daar in het midden van een "T "steel om dat flexibele vast te pinnen. Je kunt dan eenmaal buiten de cilinder de maat van de afstand van die twee bolletjes nameten met een schuifmaat bijvoorbeeld, kom je ook diep mee de cilinder in, dat haal je met een schuifmaat niet.
voorbeeld duurdere uitvoeringen hebben een aangebouwde meetklok, maar daar moet je ook maar mee om kunnen gaan
Mooi gereedschap Joan. Maar wel voor de Meesters denk ik. Als je nou gewoon die zuiger met schuurpapier en olie polijst, de cilinder nakijkt en eventueel nieuwe zuigerveren plaatst, en daarna met de hand voelt om te kijken of er genoeg compressie is? Als dat zo is dan moet zo’n Solexje wat dat betreft toch goed lopen? Ervan uitgaande dat ontsteking enz in orde is natuurlijk.
Mooi gereedschap Joan. Maar wel voor de Meesters denk ik. Als je nou gewoon die zuiger met schuurpapier en olie polijst, de cilinder nakijkt en eventueel nieuwe zuigerveren plaatst, en daarna met de hand voelt om te kijken of er genoeg compressie is? Als dat zo is dan moet zo’n Solexje wat dat betreft toch goed lopen? Ervan uitgaande dat ontsteking enz in orde is natuurlijk.
ja zo doe je dat, geleerd in de tijd dat er geen cent te makken was en "het" toch moest werken het is en blijft geen "Arabier" onder de paarden
Nee hoor, maar Alain vroeg om een reactie, en naar mij bescheiden mening ga je een zuiger die zo gehavend is toch niet meer gebruiken als je een blokje opnieuw gaat opbouwen, en al helemaal niet als je max 30 tientjes kwijt bent voor een nieuw zuigertje met veren. Het is natuurlijk een hobby maar ik zie de bui al hangen als die volgend voorjaar met goed weer gaat rijden en het blkkie toch niet helmaal lekker wil lopen. Kan natuurlijk niet in de knip van Alain kijken maar dit schuurt tegen verkeerde zuinigheid aan, om maar even bij het gehavende onderwerp te blijven.
andere zuigerveren plaatsen moet je los zien van het bijwerken van de zuiger. Je kunt geen goede zuigerveren zetten en een zuiger gebruiken die kennelijk plaatselijk TE groot is en verruwd door opname van vreemd materiaal Het zomaar plaatsen van een nieuwe zuiger in de gebruikte cilinder kan best leiden tot een zuiger die er alsnog hetzelfde gaat uitzien als de zuiger die eruit komt
Ik denk ook aan het rubber ringetje bij de spoel, vreemd dat het open is. Zit je kabel nog strak tegen de spoel aan of heb je speling en daarmee los contact?
k'heb een foutje gemaakt John , mijn bougiekabel vergeten te plaatsen , zal voor morgen zijn , weet dus zeker dat dit rubbertje daar niet van komt. de bougiekabel is trouwens nieuw en dat rubbertje heeft zijn beste tijd gehad , misschien de reden dat het opengeknakt is . heb ook wat rondgesnuffeld op het net , en ik heb een vaag vermoeden dat dit wel eens zou kunnen komen van de contactpunten , eerst nakijken dus , maar die kleine onderdelen zijn vaak niet zo duidelijk afgebeeld. groeten Alain
k'heb een foutje gemaakt John , mijn bougiekabel vergeten te plaatsen , zal voor morgen zijn , weet dus zeker dat dit rubbertje daar niet van komt. de bougiekabel is trouwens nieuw en dat rubbertje heeft zijn beste tijd gehad , misschien de reden dat het opengeknakt is . heb ook wat rondgesnuffeld op het net , en ik heb een vaag vermoeden dat dit wel eens zou kunnen komen van de contactpunten , eerst nakijken dus , maar die kleine onderdelen zijn vaak niet zo duidelijk afgebeeld. groeten Alain
Bij de contactpunten zit niet zo'n rubbertje. Wil je de kabel fatsoenlijk plaatsen dan moet je dit doen alvorens je de spoel plaatst. Veel mensen proberen de kabel in het gat te schroeven maar er zit door dat rubbertje best veel voorspanning op waardoor je vaak de eerste windingen van de kunststof schroefdraad vermeubelt. Denk niet sneller te werken, probeer juist béter te werken, soms kost dat iets meer moeite. Eerst de kabel plaatsen zonder spoel, daarna pas de spoel ertegen schroeven. Zit je vliegwiel er al op? Dan moet dat er uiteraard allereerst van af.
dank voor het advies ; morgen mijn domme fout meteen verhelpen en misschien komt het rubbertje/plaats toch te voorschijn; nog een vraagje : kan het hoge stationair draaien teruggedrongen worden door eventueel een kleinere sproeier te plaatsen ? zit nu een 28 in , of is dit een verkeerde veronderstelling ? groeten Alain
dank voor het advies ; morgen mijn domme fout meteen verhelpen en misschien komt het rubbertje/plaats toch te voorschijn; nog een vraagje : kan het hoge stationair draaien teruggedrongen worden door eventueel een kleinere sproeier te plaatsen ? zit nu een 28 in , of is dit een verkeerde veronderstelling ? groeten Alain
solex heeft geen stationair, vol gas of half gas zijn de keuzes en anders ga je maar fietsen dat kan ook met een solex
Heb je het pompplaatje goed gemonteerd, plat tegen het carter en over het uitgaande gaatje van het carter? Anders voorzichtig in de tank blazen en zo de brandstof omhoog persen.
Er zijn in dit topic enkele tips gegeven hoe je het lager vast moet zetten. Die heb je zo te lezen niet opgevolgd. Daarna begrijp ik niet goed hoe je de spoelenplaat geplaatst hebt, maar ik heb zo'n vermoeden dat je de 3 carterbouten hebt gebruikt om het zaakje bij elkaar te trekken/duwen?
Deze reparatie is onbetrouwbaar. Ik ga niet meeredeneren waarom je Solex niet loopt, sorry. Mocht hij straks lopen dan zit je lager binnen de kortste keren weer los in de behuizing. Loctite gaat dat niet op zijn plaats houden.
Er was nog een tip, om de spullen mee te nemen naar bv Marcel van de Ven of Ad van Heerbeek. Die tip herhaal ik hier nog eens, verder ga ik er niet meer op in.
beste John , ik heb wel degelijk aandacht besteed aan jullie tips en advies , want ik ben en blijf een leek , maar ik moet me behelpen met jullie kennis/ervaring en mijn aanwezig materiaal , dat het niet de meest evidente manier van werken is besef ik ook wel , maar ik kan me moeilijk een kast materiaal aanschaffen om een eenmalig project te repareren . de spoelenplaat heb ik inderdaad met behulp van de aanwezige bouten voorzichtig beetje bij beetje aangehaald en alles zit mooi strak. het zal dus bij dit ene solexje blijven , die ik alleen gebruik om een beetje te tuffen bij mooi weer , mede daar mijn echtgenote inmobiel is en zich buitenshuis dient te verplaatsen met een electrisch scootertje , bekomen via het ziekenfonds door haar handicap. zo kunnen we samen ook nog eens op stap , anderszijds dient alles met de wagen te gebeuren.
uw advies om met de onderdelen naar nederland te komen is zeker verstandig , maar dit is een beetje eeen brug te ver gezien de afstand . ikzelf ben met ouder worden niet meer zo'n held in het drukke hedendaagse verkeer , en uiteraard probeer ik graag zelf iets te repareren , vandaar mijn persoonlijke beslissingen.
Het is altijd je eigen keuze hoe je je Solex repareert. Het is alleen jammer want wij hebben hier met zijn allen de ervaring dat dit geen reparatie is die je als leek moet gaan uitvoeren. Respect dat je het toch hebt geprobeerd, maar de konsekwentie is wel dat je Solex niet lekker in elkaar zit. Je lager is losgekomen omdat er speling is ontstaan, je lagergat is groter dan je lager. Loctite, nogmaals, gaat dat niet houden.
Ik heb hier al vaker Solexen binnen gehad van mensen die het zelfde geprobeerd hadden, zonder succes. Om dat weer in orde te brengen is nooit een leuk klusje. Ik vrees ervoor dat dit bij jou ook het geval gaat zijn. Ik gun je dat zeker niet maar de kans is helaas aanwezig.
kun je nog beschrijven hoe je het pompje hebt gemonteerd, ook hier is veel aandacht voor nodig zeker gezien dat veel van de plastic achterplaten niet passen op het carter en meestal het centrale gat iets uitgeruimd moet worden om over een opstandje heen te vallen, doe je dat niet goed gaat het fladderplaatje ( membraan) dat tussen pomp en achterplaat hoort ( werkt tevens als pakking) nooit meer fladderen en zo geen benzine verplaatst.
het poetsen van de zuiger is mooi verlopen en de nieuwe zuigerveren zijn geplaatst en sluiten beter aan dan de vorige , de openingen heb ik zo geplaatst : onderste >>carterdeksel ; midden >>vliegwielkant ; bovenste >> recht vooruit , bij het draaien aan het vliegwiel en mijn hand op de cilinder voel ik een stevige zuigkracht. indien niet correct hoor ik het graag vriendelijke groet Alain
Geen slotjes in de zuigerveren dan maakt het geen bal uit hoe je de openingen plaatst,, de veren gaan vanzelf draaien en dan is het reëel te zeggen dat ze wel in een of ander spoelkanaal belanden.
Geen slotjes in de zuigerveren dan maakt het geen bal uit hoe je de openingen plaatst,, de veren gaan vanzelf draaien en dan is het reëel te zeggen dat ze wel in een of ander spoelkanaal belanden.
toch moet je ergens beginnen en veelal valt dat draaien ook best nog wel mee. Kijk als je ze meteen al de kans geeft, dan is je zaak verloren. Het is overigens altijd de uitlaat die pijn gaat doen. De spoelpoorten zijn relatief klein en hebben ook een taartschep model ( als poort volkomen uit de boze) ( sommige zeggen dat ze het model van een vlag hebben maar dan zeker het model van de seinvlaggen zoals op boten gebruikt dus houd ik het maar bij taartschep) om het veeruiteinde te geleiden
wel ondervind ik weinig tegenstand bij het ronddraaien van het vliegwiel maar misschien heeft dit niets te maken met de werking van het pompje ,
Wat bedoel je met weinig weerstand? Kun je het vliegwiel met je pink ronddraaien? Je zult als de zuiger in het bovenste dode punt komt toch best wat moeite moeten doen om hem daar doorheen te krijgen. Als je dat met je pink lukt dan zijn je zuiger/cilinder/veren niet in orde!
[/quote] hoeft er geen pakkingringetje bij de sproeier ? [/quote]
Nee, dit is een conische afdichting, met beleid vast zetten!
is verder wel alles gemonteerd ? pompje werkt alleen maar als alle onderdelen ook goed zijn gemonteerd en er een carter onderdruk en overdruk aangemaakt kan worden bij rond draaien van het vliegwiel. Blaas ook eens met de mond ( via een slang ) wat druk in de tank met alle pomponderdelen goed gemonteerd, je druk van het blazen in de tank moet volstaan om de brandstof bovenuit de leiding van de carburateur te drukken, zo niet steekt er ergens toch iets vast
dank voor de tips , heb mij het "doe het zelf handleiding" aangeschaft , lijkt mij handiger dan steeds weer met de laptop op de werkbank bezig te zijn . zal morgen eens een beetje druk in het tankje blazen , we zien wel wat het geeft.
ondertussen heb ik ook eens opgezocht waar Sevenum( M Van de Ven ) ligt , is 246 km van bij mij thuis , zal dus de allerlaatste optie zijn indien het mij niet lukt.
eindelijk heb ik na wat sleutelen en blazen met jullie advies het motertje aan de praat gekregen , zij het naar mijn mening nog niet 100% . raar maar waar , wanneer de moter draaid lekt het tankje , geef ik wat gas bij lekt het nog harder , en bij niet draaien lekt die dan weer niet. ook aan het in/uitlaat spruitstuk zie ik lekkage alhoewel dit volledig vernieuwd is inclusief de pakking , waarna het hele zaakje strak vast zit . kan iemand me raad geven ?? groetjes Alain
Veel pakkingen zijn slecht van pasvorm. Goed kijken zowel op cilinder als het spruitstuk. De flens van het spruitstuk controleren op vlakheid. Ik denk zelf dat je wartel op het pomje misschien lekt en dan loopt het naar beneden en lijkt of het tankje lekt. Je geeft niet aan waar je eventueel lekkage ziet.
wat voor tank zit erop ? controleer ook of je retour slang van de carburateur goed aansluit op de pilaar van de tank. gebruik GEEN slangeklem om de slang aan de tank te maken, daar gaat in 90 van de 100 gevallen de slang van open staan, mocht je daar extra spanning op de slang willen aanbrengen dan is een rond hulsje om de slang de beste manier om aan te drukken
op het pompje zelf ziet alles mooi droog , is trouwens ook nieuw. het tankje is het originele kunststoftankje dat er voordien opzat , maar het spruitstuk is nieuw en de leiding van pompje naar carburator ziet ook niet droog , het lekt onderaan het tankje , wanneer ik een doekje tegen de wartel hou , stopt het lekken , vandaar dat ik denk de draad vernield te hebben of net niet genoeg heb aangedraaid , ook heb ik een nieuw filtertje in het tankje gestopt . maar waarom lekt het tankje enkel wanneer het motertje draaid , komt er misschien extra druk in de leidingen bij het draaien , vind ikzelf vreemd. groe tjes Alain
nou een solex trilt nogal en dat geeft hij door aan dat leidinkje, alsof je er steeds zelf aan zit te frutten. Ik schuif een minuscuul o ringetje over de leiding zodat hij afknelt tussen het uiteinde ( bolletje) van de leiding en de wartel zelf, dan zet de o ring iets uit en blokkeert de passage van benzine je hoeft dan de wartel ook niet in extrema aan te draaien want dat gaat niet, trek je het plastic draad uit de tank
hoe zit de simmerring ( kant van het carterdeksel ) juist geplaatst , met veertje wijzend naar het carterdeksel of omgekeerd ?? ik stel deze vraag omdat voordien ik een lekkage had en na demontage bleek de simmerring met veertje (richting rol) uit elkaar. nu heb ik een nieuwe geplaatst op dezelfde wijze als voordien , maar de lekkage lijkt niet opgelost , moet het dan toch andersom. ook merk ik dat er voor een 3800 twee simmerringen bestaan , met en zonder veertje , welke is nu de juiste ?? graag jullie mening groetjes Alain
er bestaan wel twee soorten keerringen voor de 3800, die voor een bus van 20 mm en die voor een bus van 21 mm. Zonder veertje ken ik niet, je hebt daar ook niets aan. Wel zijn er keerringen in dezelfde maatvoering die specifiek zonder veertje gemaakt worden , bedoeld voor lage druk toepassingen zoals stof buiten houden of uitgaande assen van versnellingsbakcarters de olie tegen te houden daar is de constructie veelal geplaagd door gebrek aan constructieruimte . Dit type zou je niet moeten misbruiken voor compressie carters
Is je bronzen bus nog wel OK ? dat spul laat zich op die plek nogal makkelijk verslijten. Ook de krukas, die niet gehard is, kan nogal tamelijk versleten zijn dan golfed die bus daar ook maar een beetje in de rondte omheen.
Je ziet ze altijd met het veertje naar buiten ( zichtbaar dus) hoewel ik zelf vind dat montage technisch gezien het veertje aan de binnenkant moet. met het veertje naar buiten: als je dan met een bus gaat duwen, dan duw je bij montage de keerring dicht (kleiner) vaak met gevolg dat het veertje uit zijn groefje spring en dus niets meer doet. Met het veertje naar binnen: als je dan met een bus gaat duwen dan duw je de keerring open, de bus gaat er makkelijker in en het veertje blijft sowieso op zijn plek. Met het veertje naar binnen wil wel eens niet gaan ten opzichte van het lager.
waarom ooit begonnen met veertje naar buiten ? Nou de eerste 3800's hadden een vlakke keerring die je van binnen in het carter moest stoppen, rubber en veertje staken daar buiten de rand van de vlakke keerring dus moest het wel naar buiten wijzen want aan de binnenkant kwam het lager al . Verbeter ( nou ja eigenlijk niet) je de constructie door een wat ander type keerring ( een bredere) te gebruiken blijven ze vasthouden aan dat "veertje naar buiten" systeem
Hallo Alain , ziet er precies naar uit <geen ontsteking ?? >testen met nieuwe bougie of de ontstekingskabel iets (1mm) van de massa houden en dan draaien aan vliegwiel