Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 2 1 2
Alain #131405 01/12/18 02:19 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
welke functie heeft het gaatje rechtsbovenaan op de laatste foto ??
groeten
Alain

Alain #131406 01/12/18 02:31 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Quote
Dat gaatje is nodig om er voor te zorgen dat het carter daar goed kan doorluchten.
Dat gat komt uit op een ringvormige ruimte in het gedeelte waar de as en het carter zouden moeten afdichten.
En dat zal ook goed gaan zolang het lager niet totaal versleten is en niet te los in het carter zit.
De werking is als volgt.
Bij het lopen van de motor is de gemiddelde druk in het carterveel hoger dan de druk van buiten.
Anders zou het niet mogelijk zijn de motor laten lopen.
Nu de afdichting omdat de gemiddelde druk hoger is zal er een beetje lucht proberen naar dat kanaal te gaan en na een kleine weerstand naar buiten.
Deze lucht is schoon en goed.
Bij de volgende aanzuiging( die niet zo sterk is )zal van deze lucht weer een beetje worden terug gezogen ( let wel deze lucht is nog schoon ).
Onmiddellijk word deze luchthoeveelheid onmiddellijk aangevuld doordat er lucht door het vrij grote gat kan toestromen.
Maar omdat dat maar om een paar kubic m.m.gaat zal er geen zand in de ringvormige ruimte kunnen komen en zal bij de volgende carterdruk het terug gekomen lucht weer naar buiten drukken plus nog een beetje meer .
En zo kan er nooit geen zand in het carter komen omdat er steeds een kleine hoeveelheid lucht naar buiten komt.
Is het lager en wat er bij hoort zover versleten dat het afdicht gat als lager is gaan werken dan werkt het gehele systeem niet meer .
Een lager met een afdichtlip is niet in staat de carter een goede afdichting te geven met dat kleine dunne velletje van het lager en zal na korte tijd dus niet meer werken.


De uitleg van Jan V.


solexliefhebbers.nl
Antoine #131407 01/12/18 03:37 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank voor de uitleg Antoine , lijkt me nogal technisch !
kan dit gaatje ook verstopt raken en zoja , hoe kun je dit dan schoonmaken ?
al mijn vragen zijn bedoeld om géén foute handelingen te doen !
groeten
Alain

Alain #131409 01/12/18 05:14 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Zie ik nou soldeer aan de binnenkant onder van het carter?
Verder zie ik een streep/scheur net buiten het lagerpassing van 11:00 tot 17:00 h
Groet
ANdre

Last edited by dreke2; 01/12/18 05:29 PM.

't is ginne logie!
dreke2 #131410 01/12/18 05:48 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
gelijk heb je Andre , vraag is of dit zo mag blijven of moet /kan daar iets aan verholpen worden ?
mij verontrust het , daarom heb ik de foto geplaatst , om de mening van kenners te horen.
groeten
Alain

Alain #131411 01/12/18 06:17 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Originally Posted by Alain
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.

Beste Alain,
Dit zijn schokkende beelden!
Mijn advies: Ken je beperkingen op technisch gebied! De vaardigheden komen heus nog wel maar die zijn er op dit moment nog niet. En ik weet er alles van. Heb in het verleden genoeg verprutst.
Als je de Solex wilt opknappen en misschien zelfs bewaren voor het nageslacht zoek dan iemand die wel de juiste vaardigheden heeft. Anders is ie ten dode opgeschreven vrees ik.
Zou zonde zijn!
Zomaar een tip van een ex Solex bezitter.


Groet, Tim
zeezout #131412 01/12/18 06:32 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by zeezout
Originally Posted by Alain
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.

Beste Alain,
Dit zijn schokkende beelden!
Mijn advies: Ken je beperkingen op technisch gebied! De vaardigheden komen heus nog wel maar die zijn er op dit moment nog niet. En ik weet er alles van. Heb in het verleden genoeg verprutst.
Als je de Solex wilt opknappen en misschien zelfs bewaren voor het nageslacht zoek dan iemand die wel de juiste vaardigheden heeft. Anders is ie ten dode opgeschreven vrees ik.
Zou zonde zijn!
Zomaar een tip van een ex Solex bezitter.

Sluit ik me bij aan
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Alain #131413 01/12/18 06:45 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
enkele foto's van mijn inwendig krukas/carter.
aardige foto's, zeker van dat carter, vooralsnog "gruis" daar gaat aardig wat werk in zitten om dat zo te kuisen dat hij weer bruikbaar wordt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131414 01/12/18 07:51 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
zijn er dan géén 2éhands carters te verkrijgen zodat er verder aan opgeknapt kan worden ?
ben van plan om maandag eens bij een brommer dealer langs te gaan , eens horen wat die te vertellen heeft.
alvast bedankt voor het advies
groeten
Alain

Alain #131415 01/12/18 09:25 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Kan het niet heel goed beoordelen vanaf de foto maar het carter ziet er nogal moe uit met flinke putten in het materiaal. En die brok tin of aluminium onderin hoort daar ook zeker niet.

Ik raad je aan om de gegeven tip, om een solex kenner als Marcel vd Ven te gaan bezoeken, maak vooraf wel een afspraak, en laat hem je helpen.


Salut!
Mark
MarkN #131416 02/12/18 01:00 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Ik heb al carters met minder schade geprobeerd te repareren , helaas geen goeie resultaten.
Ik wi je zeker niet ontmoedigen, maar ga eens bij een ervaren iemand met je spullen langs.
En dan komt het wel goed denk ik
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Alain #131423 02/12/18 11:47 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een brommer dealer of scooterzaak, hebben totaal geen verstand van solexen. Moet je hier zijn. Hier zitten mensen die alles van solexen weten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
dreke2 #131426 02/12/18 11:54 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
ik heb hier nu tips en advies gekregen in verband met het carter , waarvoor mijn welgemeende dank , solderen of zelf proberen te herstellen zal ik dus zeker al niet doen ! heb er trouwens het materiaal niet voor.
ook heb ik een foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden , gezien ik géén ervaring heb met dergelijke toestanden , dus nogmaals de vraag : hebben die krassen op de zuiger invloed op de prestatie van de motor ? is die nog bruikbaar of dient die vervangen te worden ?
Aan de hand van jullie bevindingen kan ik dan een gezond besluit nemen. ik ben trouwens zeer leergierig in deze materie , ben wel een beetje te oud om nog naar school te gaan ,
dit forum hier is echter zeer tof en leerrijk , heb reeds veel kennis opgedaan hier ( Joan hoeft zich géén zorgen te maken over facebook gedoe ) , heb zelfs geleerd hoe ik foto's met een bepaalde extentie kan plaatsen , waarvoor mijn dank aan iedereen.
groeten en tot wederhoren
Alain

Alain #131428 02/12/18 12:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er zijn er aardig wat die van alle gezeur af willen zijn en een CNC carter gaan gebruiken als "onderbouw" hoewel je daar ook wel van goede huize moet zijn om daar de originele delen in en aan te hangen ( Met OTO delen is het makkelijker)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Alain #131433 02/12/18 04:10 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!


Salut!
Mark
MarkN #131434 02/12/18 04:46 PM
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!

************************************************************

Ho Ho Mark, niet meteen gaan schelden he. wink

Berth #131437 02/12/18 11:14 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Bertie
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!

************************************************************

Ho Ho Mark, niet meteen gaan schelden he. wink


Een zuiger met krassen heb ik geen problemen mee zolang de diameter van de zuiger goed is en de veergroeven nog in orde zijn.

Onderstaand plaatje van de zuiger van de 24-uurs motor die in 2015 wat schade had opgelopen.
Dezelfde zuiger heeft in 2016 ook in de motor zijn best gedaan (na 18 intensieve arbeidsuren brak het bigend af cry ) en heeft ook nog de race van 2017 de volledige 24 uur keihard voor ons gewerkt !!!
Heb er voor 2018 toch afscheid van moeten nemen omdat de diameter van de zuiger toch wat te klein werd.

Kortom, een zuiger met groeven hoeft geen foute zuiger te zijn en kan nog TOP presteren en zeker in een standaard Solexmotor.





[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
MarkN #131439 03/12/18 09:51 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak! er is een alternatief
schuurpapier grit 600 met motorolie op een houten verfroerstok en dan wegpoetsen met een wippende beweging van de roerstok om de diameter te volgen zonder bijwerken kan hij inderdaad richting de "prijzenkast" als afschrikwekkend voorbeeld. diverse oorzaken voor dit falen waaronder te weinig of verkeerde mengolie in de benzine of te lang tegen de wind in klunen ( of anderzijds overmatig hard moeten werken met weinig koeling )

Last edited by Joan; 03/12/18 09:55 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131441 03/12/18 12:19 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
wéér wat wijzer geworden , prijzenkast nog even dichtlaten en de meest vriendelijke manier van Joan toepassen , zien dan wel waar die beland , in de prijzenkast of in de cilinder.
zal eerst nog eens de digitale schuifmaat erop zetten en de binnenmaat van de cilinder nemen , hoeveel speling mag er eigenlijk zijn ?
weerom bedankt voor de info
Groeten
Alain

Alain #131442 03/12/18 05:51 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
wéér wat wijzer geworden , prijzenkast nog even dichtlaten en de meest vriendelijke manier van Joan toepassen , zien dan wel waar die beland , in de prijzenkast of in de cilinder.
zal eerst nog eens de digitale schuifmaat erop zetten en de binnenmaat van de cilinder nemen , hoeveel speling mag er eigenlijk zijn ?
weerom bedankt voor de info
Groeten
Alain
om "binnenmaten" van cilinders goed te meten kom je het beste weg met een binnendiameter opnemer ( taster) , twee bolletjes met een flexibel steeltje aan elkaar verbonden en daar in het midden van een "T "steel om dat flexibele vast te pinnen. Je kunt dan eenmaal buiten de cilinder de maat van de afstand van die twee bolletjes nameten met een schuifmaat bijvoorbeeld, kom je ook diep mee de cilinder in, dat haal je met een schuifmaat niet.

voorbeeld duurdere uitvoeringen hebben een aangebouwde meetklok, maar daar moet je ook maar mee om kunnen gaan

Last edited by Joan; 03/12/18 05:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131443 03/12/18 06:22 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Mooi gereedschap Joan.
Maar wel voor de Meesters denk ik.
Als je nou gewoon die zuiger met schuurpapier en olie polijst, de cilinder nakijkt en eventueel nieuwe zuigerveren plaatst, en daarna met de hand voelt om te kijken of er genoeg compressie is?
Als dat zo is dan moet zo’n Solexje wat dat betreft toch goed lopen? Ervan uitgaande dat ontsteking enz in orde is natuurlijk.


Groet, Tim
zeezout #131445 03/12/18 07:02 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by zeezout
Mooi gereedschap Joan.
Maar wel voor de Meesters denk ik.
Als je nou gewoon die zuiger met schuurpapier en olie polijst, de cilinder nakijkt en eventueel nieuwe zuigerveren plaatst, en daarna met de hand voelt om te kijken of er genoeg compressie is?
Als dat zo is dan moet zo’n Solexje wat dat betreft toch goed lopen? Ervan uitgaande dat ontsteking enz in orde is natuurlijk.
ja zo doe je dat, geleerd in de tijd dat er geen cent te makken was en "het" toch moest werken het is en blijft geen "Arabier" onder de paarden

Last edited by Joan; 03/12/18 07:03 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Berth #131446 03/12/18 07:08 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Bertie
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alain
foto geplaatst van de zuiger met krassen , hierover heb ik nog geen enkele mening gelezen , zou ik nochthans ook leuk vinden
Alain


Vullisbak!

************************************************************

Ho Ho Mark, niet meteen gaan schelden he. wink


Nee hoor, maar Alain vroeg om een reactie, en naar mij bescheiden mening ga je een zuiger die zo gehavend is toch niet meer gebruiken als je een blokje opnieuw gaat opbouwen, en al helemaal niet als je max 30 tientjes kwijt bent voor een nieuw zuigertje met veren. Het is natuurlijk een hobby maar ik zie de bui al hangen als die volgend voorjaar met goed weer gaat rijden en het blkkie toch niet helmaal lekker wil lopen. Kan natuurlijk niet in de knip van Alain kijken maar dit schuurt tegen verkeerde zuinigheid aan, om maar even bij het gehavende onderwerp te blijven.


Salut!
Mark
MarkN #131449 03/12/18 08:43 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
oeps , ik heb inderdaad om reactie gevraagd , blijkbaar heeft dit hier wat losgemaakt;
ik zal mezelf als niet mekanieker moeten vinden tussen de goedkoopste manier( Joan ) nieuwe veren plaatsen 9€( die blijkbaar de grootstse inpakt hebben binnen de cilinder ) en een volledig nieuwe zuiger die bij even rondsnuffelen ook géén kapitaal kost( 35€ ex btw ) die meer zekerheid bied.
logischer wijze zal ik , daar het bijlange nog géén voorjaar is , beginnen met de goedkoopste manier ,( herstellen is trouwens ook hobby) , en zien waar we eindigen , het is zeker niet de bedoeling om bij de eerste helling stil te staan !!
ik kan me dus weer wat uitleven bij mijn solexje , beetje bij beetje zal dit goed komen , zeker weten.
nog een gezellige avond allen
Groeten
Alain

Alain #131451 03/12/18 10:26 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
andere zuigerveren plaatsen moet je los zien van het bijwerken van de zuiger. Je kunt geen goede zuigerveren zetten en een zuiger gebruiken die kennelijk plaatselijk TE groot is en verruwd door opname van vreemd materiaal Het zomaar plaatsen van een nieuwe zuiger in de gebruikte cilinder kan best leiden tot een zuiger die er alsnog hetzelfde gaat uitzien als de zuiger die eruit komt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131452 03/12/18 11:44 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
nu begrijp ik het even niet Joan.
eerstens : de cilinder ziet er mooi glad uit , géén krassen en blinkt als een spiegel.
tweedes : als ik de zuiger oppoets zoals je het aangeeft zal de diameter toch niet groter worden , toch ?
derdes :zijn nieuwe standaard veren dan uit den boze ? of heeft het te maken met de groeven waarin ze horen ?
trouwens , de enige reden waarom ik overweeg om eventueel nieuwe veren ( zelfde type ) te plaatsen is omdat er daar ook enkele krassen op zitten.
of is dit soms een delicate klus waar ik beter met mijn pollen afblijf ? graag zou ik toch op de een of andere wijze de beste compressie verkrijgen .
groeten
Alain

Alain #131453 04/12/18 11:11 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
nu begrijp ik het even niet Joan.
eerstens : de cilinder ziet er mooi glad uit , géén krassen en blinkt als een spiegel.maar hij kan lokaal onrond zijn of bij warm worden ongelijkmatig uitzetten
tweedes : als ik de zuiger oppoets zoals je het aangeeft zal de diameter toch niet groter worden , toch nee dan word hij kleiner, dat er nu sporen zijn betekent dat hij daar lokaal ten opzichte van de cilinder te weinig toleratie had, dat kan een nieuwe zuiger ook overkomen?
derdes :zijn nieuwe standaard veren dan uit den boze ? of heeft het te maken met de groeven waarin ze horen nee zeker niet maar de suggestie was gewekt dat alleen nieuwe veren de oplossing zou kunnen zijn maar het is EN/EN en niet OF/OF ?
trouwens , de enige reden waarom ik overweeg om eventueel nieuwe veren ( zelfde type ) te plaatsen is omdat er daar ook enkele krassen op zitten.inderdaad en die zijn moeilijker weg te poetsen en als je die weg poets heb je kans dat daar een compressielek ontstaat met als gevolg lokale oververhitting van de zuiger en dan gaat die er alsnog aan
of is dit soms een delicate klus waar ik beter met mijn pollen afblijf ? graag zou ik toch op de een of andere wijze de beste compressie verkrijgen solex is sowieso al geen compressie monster dus doe je best om dat beetje wat mogelijk is te optimaliseren .
groeten
Alain


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131454 04/12/18 12:07 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
oké , nu snap ik het Joan , mijn besluit staat vast , zal de zuiger mooi poetsen en nieuwe zuigerveren plaatsen , lijkt mij de meest logische oplossing.
dank voor uw technische uitleg.
groeten
Alain

Alain #131469 08/12/18 05:47 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
bij griendtsveen nieuwe rolunit besteld , carterplaat was gebarsten en rolunit uitgehold.
gisteren aangekomen , alles reeds voorgemonteert , carterdeksel /rolunit / koppelingshuis , compleet en strak op elkaar gezet ( 59 €) zendingskost inbegrepen.
vandaag op het carter gezet , zonder al te veel moeite ,en ja , alles loopt netjes , géén vreemde geluiden te horen .
alléén , bij het plaatsen van de spoelenplaat viel een klein verkreukeld rubbertje op de grond , waar het vandaan komt heb ik niet gezien , het heeft een diameter van +- 1cm , is hol en heeft een dikte breedte van 0.5 mm.
iemand een idee waar het vandaan zou kunnen komen ?
Groetjes
Alain

Alain #131472 08/12/18 06:24 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Maak een foto dan zien we tenminste iets


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
soms zit iets dergelijk om de bougiekabel heen om hem op spanning te houden vanaf de doorvoer wartel naar de koperen lip op de spoel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131477 08/12/18 09:17 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
Rubbertje ???

Attached Images
rubbertje.JPG (158.09 KB, 256 downloads)
Alain #131480 09/12/18 09:57 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik denk ook aan het rubber ringetje bij de spoel, vreemd dat het open is. Zit je kabel nog strak tegen de spoel aan of heb je speling en daarmee los contact?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
k'heb een foutje gemaakt John , mijn bougiekabel vergeten te plaatsen blush, zal voor morgen zijn , weet dus zeker dat dit rubbertje daar niet van komt. de bougiekabel is trouwens nieuw en dat rubbertje heeft zijn beste tijd gehad , misschien de reden dat het opengeknakt is .
heb ook wat rondgesnuffeld op het net , en ik heb een vaag vermoeden dat dit wel eens zou kunnen komen van de contactpunten , eerst nakijken dus , maar die kleine onderdelen zijn vaak niet zo duidelijk afgebeeld.
groeten
Alain

Alain #131482 09/12/18 12:37 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Alain
k'heb een foutje gemaakt John , mijn bougiekabel vergeten te plaatsen blush, zal voor morgen zijn , weet dus zeker dat dit rubbertje daar niet van komt. de bougiekabel is trouwens nieuw en dat rubbertje heeft zijn beste tijd gehad , misschien de reden dat het opengeknakt is .
heb ook wat rondgesnuffeld op het net , en ik heb een vaag vermoeden dat dit wel eens zou kunnen komen van de contactpunten , eerst nakijken dus , maar die kleine onderdelen zijn vaak niet zo duidelijk afgebeeld.
groeten
Alain


Bij de contactpunten zit niet zo'n rubbertje.
Wil je de kabel fatsoenlijk plaatsen dan moet je dit doen alvorens je de spoel plaatst. Veel mensen proberen de kabel in het gat te schroeven maar er zit door dat rubbertje best veel voorspanning op waardoor je vaak de eerste windingen van de kunststof schroefdraad vermeubelt. Denk niet sneller te werken, probeer juist béter te werken, soms kost dat iets meer moeite.
Eerst de kabel plaatsen zonder spoel, daarna pas de spoel ertegen schroeven. Zit je vliegwiel er al op? Dan moet dat er uiteraard allereerst van af.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank voor het advies ;
morgen mijn domme fout meteen verhelpen en misschien komt het rubbertje/plaats toch te voorschijn;
nog een vraagje : kan het hoge stationair draaien teruggedrongen worden door eventueel een kleinere sproeier te plaatsen ? zit nu een 28 in , of is dit een verkeerde veronderstelling ?
groeten
Alain

Alain #131485 09/12/18 05:17 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
dank voor het advies ;
morgen mijn domme fout meteen verhelpen en misschien komt het rubbertje/plaats toch te voorschijn;
nog een vraagje : kan het hoge stationair draaien teruggedrongen worden door eventueel een kleinere sproeier te plaatsen ? zit nu een 28 in , of is dit een verkeerde veronderstelling ?
groeten
Alain
solex heeft geen stationair, vol gas of half gas zijn de keuzes en anders ga je maar fietsen dat kan ook met een solex


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131500 14/12/18 08:34 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
hallo ,
motertje staat weer op zijn plaats. zuiger gepoetst op de wijze van Joan, nieuwe veren erop , compressie getest ( de huid van mijn handpalm was bijna mee naar binnen ) , lijkt mij allemaal normaal , carburator teruggeplaatst , idem uitlaatspruitstuk.
poging gedaan om te starten , zoals verwacht , niks dus !!
nieuw probleem : ik zie géén terugstroom van benzine ( tankje halfvol ) leidingen en filters waren reeds gecontroleerd op verstopping , wanneer ik de leiding van tank naar pomp omlaag haal loopt de benzine er zo uit , maar géén broem .
heb dus maar het pompje erafgehaald , lijkt mij vrij normaal , alleen het membraam lijkt me iets vervormd ( foto in bijlage )
ook waren de 2 onderste boutjes doorheen het carter ( draad kapot ?? ) aan de binnenzijde vastgezet met een moertje.
met welke mogelijke oorzaken kan ik nu weer te maken hebben ?
mag ik jullie advies.
groeten
Alain

Attached Images
DSCI0413.JPG (184.52 KB, 145 downloads)
Alain #131501 14/12/18 09:27 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het membraampje is wel helemaal op hoor. Sowieso vernieuwen.
Dat zal zeker beter werken dan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alain #131502 14/12/18 09:28 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Heb je het pompplaatje goed gemonteerd, plat tegen het carter en over het uitgaande gaatje van het carter? Anders voorzichtig in de tank blazen en zo de brandstof omhoog persen.

Johnnie #131503 15/12/18 12:45 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik ben benieuwd hoe je de lager vast hebt gezet, of zit deze nog steeds los in het carter?


solexliefhebbers.nl
Antoine #131505 15/12/18 10:52 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
het lager in het carter ben ik wijselijk afgebleven ! ( was vrij recent en zat gewoon los , een klein tikje en de hele zaak was eruit ) daarna de nieuwe keering peplaatst , de grote ring ertegen en het lager opnieuw erin met loctittte , enkele tikjes met een rubberen hamer en de zaak zat zonder probleem op zijn plaats.
daarna de test gedaan door het carterdeksel met de hand tegen het carter gehouden en de krukas rondgedraaid , géén enkele hapering ( wat voordien wel het geval was , te zien aan de slijtage binnenin het deksel ) . tijdens de draaibeweging binnengeken naar de passage tussen wang en deksel , ik schat zo'n 3 a 5 mm speling , moet voldoende zijn denk ik.
de kant van de ontsteking :nieuwe carterplaat met voorgemonteerde rol en koppelingshuis ( solex Griendsveen ) , een 5 tal keren moeten herhalen , het veertje van de keering aanvaarde de penetratie van de rolbuseind niet onmiddelijk , nochtans ingeolied om gemakkelijker te glijden , daarna de spoelenplaat , nieuw lager erin vastgezet met loctitte en op de krukas geplaatst , met een eindje ( 15 cm ) sanitairbuis( paste mooi tussen de spoelen ) voorzichtig enkele tikjes tot ik grip kreeg met de 3 bevestigingsbouten en zo beetje bij beetje aangedraaid tot alles mooi strak zat , zoals Joan reeds in een vroeger bericht had meegedeeld .
de contactpunten opnieuw afgesteld , vliegwiel mooi aangespannen en bij het ronddraaien géén enkele sleping te horen , zal oké zijn denk ik.
de zuiger heb ik mooi gepolijst met olie en schuurpapier( 600 ) nieuwe zuigerveren geplaatst , lekker ingeolied teruggeplaatst in de cilinder ( vooraf reeds netjes gezet ) even de compressie getest( lijkt mij goed ) en de hele zaak terug dicht. enkele dagen gewacht en nu de ultieme proef.
bougie erin , tankje halfvol erop , draaien en ........... niks dus. krijg ik géén benzine ( maak ik uit daar er géén terugstroom is )
heb nu een nieuw pompje en sproeier (28 ) besteld bij Van De Ven.
zo , mijn beknopte ( eerste ) ervaring met solex 3800 , met jullie tips en advies ( geweldig forum ) en mijn eigen mogelijkheden , opmerkingen over foute handelingen zijn uiteraard welkom !
word vervolgd !!
Groeten
Alain wink

Alain #131506 15/12/18 01:59 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Er zijn in dit topic enkele tips gegeven hoe je het lager vast moet zetten. Die heb je zo te lezen niet opgevolgd. Daarna begrijp ik niet goed hoe je de spoelenplaat geplaatst hebt, maar ik heb zo'n vermoeden dat je de 3 carterbouten hebt gebruikt om het zaakje bij elkaar te trekken/duwen?

Deze reparatie is onbetrouwbaar. Ik ga niet meeredeneren waarom je Solex niet loopt, sorry. Mocht hij straks lopen dan zit je lager binnen de kortste keren weer los in de behuizing. Loctite gaat dat niet op zijn plaats houden.

Er was nog een tip, om de spullen mee te nemen naar bv Marcel van de Ven of Ad van Heerbeek. Die tip herhaal ik hier nog eens, verder ga ik er niet meer op in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
beste John , ik heb wel degelijk aandacht besteed aan jullie tips en advies , want ik ben en blijf een leek , maar ik moet me behelpen met jullie kennis/ervaring en mijn aanwezig materiaal , dat het niet de meest evidente manier van werken is besef ik ook wel , maar ik kan me moeilijk een kast materiaal aanschaffen om een eenmalig project te repareren .
de spoelenplaat heb ik inderdaad met behulp van de aanwezige bouten voorzichtig beetje bij beetje aangehaald en alles zit mooi strak.
het zal dus bij dit ene solexje blijven , die ik alleen gebruik om een beetje te tuffen bij mooi weer , mede daar mijn echtgenote inmobiel is en zich buitenshuis dient te verplaatsen met een electrisch scootertje , bekomen via het ziekenfonds door haar handicap. zo kunnen we samen ook nog eens op stap , anderszijds dient alles met de wagen te gebeuren.

uw advies om met de onderdelen naar nederland te komen is zeker verstandig , maar dit is een beetje eeen brug te ver gezien de afstand . ikzelf ben met ouder worden niet meer zo'n held in het drukke hedendaagse verkeer , en uiteraard probeer ik graag zelf iets te repareren , vandaar mijn persoonlijke beslissingen.

alvast toch bedankt voor uw tips & advies.
vriendelijke groeten
Alain smile smile

Alain #131509 15/12/18 03:36 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het is altijd je eigen keuze hoe je je Solex repareert. Het is alleen jammer want wij hebben hier met zijn allen de ervaring dat dit geen reparatie is die je als leek moet gaan uitvoeren. Respect dat je het toch hebt geprobeerd, maar de konsekwentie is wel dat je Solex niet lekker in elkaar zit. Je lager is losgekomen omdat er speling is ontstaan, je lagergat is groter dan je lager. Loctite, nogmaals, gaat dat niet houden.

Ik heb hier al vaker Solexen binnen gehad van mensen die het zelfde geprobeerd hadden, zonder succes. Om dat weer in orde te brengen is nooit een leuk klusje.
Ik vrees ervoor dat dit bij jou ook het geval gaat zijn. Ik gun je dat zeker niet maar de kans is helaas aanwezig.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kun je nog beschrijven hoe je het pompje hebt gemonteerd, ook hier is veel aandacht voor nodig zeker gezien dat veel van de plastic achterplaten niet passen op het carter en meestal het centrale gat iets uitgeruimd moet worden om over een opstandje heen te vallen, doe je dat niet goed gaat het fladderplaatje ( membraan) dat tussen pomp en achterplaat hoort ( werkt tevens als pakking) nooit meer fladderen en zo geen benzine verplaatst.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131514 16/12/18 12:00 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
eigenlijk was ik nog niet aan het pompje geweest , daar het voordien toch werkte maar enigzins toch"lekte"
daar het motertje nu weer volledig samen zit , was ik van plan om eens te starten , maar er komt géén benzine , heb dus besloten om het pompje eraf te halen en testen op eventuele fouten , op de manier die je in uw handleiding beschreven hebt ,ik had de indruk dat bij het blazen in de uitstroom deze niet helemaal afdichte . van het uiteen gehaalde pompje heb ik enkele berichten terug een foto geplaatst.
Alfons heeft me de raad gegeven het membraam te vervangen daar het reeds ver heen was.
dus heb ik een volledig nieuw pompje besteld bij Van DE Ven , zo ben ik er vrijwel zeker van dat de onderdelen passend zullen zijn , tegelijk ook een nieuwe sproeier (28 ) besteld daar dit ook een belangrijk onderdeel blijkt te zijn.
nu lees ik ook dat het plaatsen van de hele zwik ook nauwkeurig en niet zomaar dient te gebeuren , dubbel opletten dus !
het is me voorlopig een raadsel dat er géén benzinestroming komt , zal de leidingen en zeefjes in afwachting ook nog eens uitblazen.

het poetsen van de zuiger is mooi verlopen en de nieuwe zuigerveren zijn geplaatst en sluiten beter aan dan de vorige , de openingen heb ik zo geplaatst : onderste >>carterdeksel ; midden >>vliegwielkant ; bovenste >> recht vooruit , bij het draaien aan het vliegwiel en mijn hand op de cilinder voel ik een stevige zuigkracht.
indien niet correct hoor ik het graag
vriendelijke groet
Alain

Alain #131523 16/12/18 09:44 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Geen slotjes in de zuigerveren dan maakt het geen bal uit hoe je de openingen plaatst,, de veren gaan vanzelf draaien en dan is het reëel te zeggen dat ze wel in een of ander spoelkanaal belanden.


Salut!
Mark
MarkN #131525 17/12/18 11:53 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Geen slotjes in de zuigerveren dan maakt het geen bal uit hoe je de openingen plaatst,, de veren gaan vanzelf draaien en dan is het reëel te zeggen dat ze wel in een of ander spoelkanaal belanden.
toch moet je ergens beginnen en veelal valt dat draaien ook best nog wel mee. Kijk als je ze meteen al de kans geeft, dan is je zaak verloren. Het is overigens altijd de uitlaat die pijn gaat doen. De spoelpoorten zijn relatief klein en hebben ook een taartschep model ( als poort volkomen uit de boze) ( sommige zeggen dat ze het model van een vlag hebben maar dan zeker het model van de seinvlaggen zoals op boten gebruikt dus houd ik het maar bij taartschep) om het veeruiteinde te geleiden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131790 19/01/19 05:22 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
hallo solexisten , eerst en vooral de beste wensen voor dit nieuwe jaar , al ben ik er zelf wat ziekjes aan begonnen.

vandaag ben ik weer aan de slag kunnen gaan met sleutelen , mijn probleem met het pompje is nog niet opgelost , alhoewel ik bij Marcel een nieuw compleet pompje , membraam en achterplaatje heb aangeschaft , en gemonteerd zoals jullie het hebben geadviseerd , platte kant tegen het carter , past perfect op het opstaande gaatje , dan het membraam (zwart) en daarna het pompje aangespannen met gevoel om de draad niet te beschadigen.
daarna in het onderste gaatje de leiding van het tankje en in het bovenste de leiding naar de carburator , ook weer met gevoel.
leidingen zijn zuiver en ook heb ik een nieuwe sproeier geplaatst , ik krijg echter géén benzine !! te zien in in het terugstroom buisje.
nu heb ik de leiding van het pompje naar de carburator losgemaakt maar op die wijze zie ik ook géén benzine komen uit de leiding.
ik weet even niet meer waar ik moet zoeken , wel ondervind ik weinig tegenstand bij het ronddraaien van het vliegwiel maar misschien heeft dit niets te maken met de werking van het pompje , ook heb ik nieuwe zuigerveren geplaatst op de huidige zuiger en bijkomend vraagje : hoeft er geen pakkingringetje bij de sproeier ?
het tankje heb ik tot de rand gevuld zodat het pompje zo reeds zonder werken brandstof krijgt !
graag hoor ik jullie mening
vriendelijke groet
Alain frown frown

Alain #131792 19/01/19 07:39 PM
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alain
wel ondervind ik weinig tegenstand bij het ronddraaien van het vliegwiel maar misschien heeft dit niets te maken met de werking van het pompje ,


Wat bedoel je met weinig weerstand? Kun je het vliegwiel met je pink ronddraaien? Je zult als de zuiger in het bovenste dode punt komt toch best wat moeite moeten doen om hem daar doorheen te krijgen. Als je dat met je pink lukt dan zijn je zuiger/cilinder/veren niet in orde!

[/quote]
hoeft er geen pakkingringetje bij de sproeier ?
[/quote]

Nee, dit is een conische afdichting, met beleid vast zetten!

Vragen is makkelijk maar als je nou eens het 'solex doe het zelf boekje' download, dat zal je erg helpen met het zelf sleutelen.. https://myalbum.com/album/7lBmqTAOO6bO#PUZZ77QZ


Salut!
Mark
Alain #131797 19/01/19 10:55 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
hallo solexisten , eerst en vooral de beste wensen voor dit nieuwe jaar , al ben ik er zelf wat ziekjes aan begonnen.

leidingen zijn zuiver en ook heb ik een nieuwe sproeier geplaatst , ik krijg echter géén benzine !! te zien in in het terugstroom buisje.
nu heb ik de leiding van het pompje naar de carburator losgemaakt maar op die wijze zie ik ook géén benzine komen uit de leiding.

is verder wel alles gemonteerd ? pompje werkt alleen maar als alle onderdelen ook goed zijn gemonteerd en er een carter onderdruk en overdruk aangemaakt kan worden bij rond draaien van het vliegwiel. Blaas ook eens met de mond ( via een slang ) wat druk in de tank met alle pomponderdelen goed gemonteerd, je druk van het blazen in de tank moet volstaan om de brandstof bovenuit de leiding van de carburateur te drukken, zo niet steekt er ergens toch iets vast


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131803 20/01/19 10:57 AM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank voor de tips , heb mij het "doe het zelf handleiding" aangeschaft , lijkt mij handiger dan steeds weer met de laptop op de werkbank bezig te zijn .
zal morgen eens een beetje druk in het tankje blazen , we zien wel wat het geeft.

ondertussen heb ik ook eens opgezocht waar Sevenum( M Van de Ven ) ligt , is 246 km van bij mij thuis , zal dus de allerlaatste optie zijn indien het mij niet lukt.

Alain #131806 20/01/19 06:09 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Misschien kun je bij Tomtim eens vragen, hij woont in Ingelmunster, dat is maar een half uurtje


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
goed idee John , TomTim is mij onbekend maar Ingelmunster is inderdaad vlakbij , zal zijn adres of tel. eens opzoeken
bedankt
groeten
Alain smile

Alain #131822 23/01/19 01:58 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
eindelijk heb ik na wat sleutelen en blazen met jullie advies het motertje aan de praat gekregen , zij het naar mijn mening nog niet 100% .
raar maar waar , wanneer de moter draaid lekt het tankje , geef ik wat gas bij lekt het nog harder , en bij niet draaien lekt die dan weer niet.
ook aan het in/uitlaat spruitstuk zie ik lekkage alhoewel dit volledig vernieuwd is inclusief de pakking , waarna het hele zaakje strak vast zit .
kan iemand me raad geven ??
groetjes
Alain crazy

Alain #131824 23/01/19 04:50 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Veel pakkingen zijn slecht van pasvorm. Goed kijken zowel op cilinder als het spruitstuk.
De flens van het spruitstuk controleren op vlakheid.
Ik denk zelf dat je wartel op het pomje misschien lekt en dan loopt het naar beneden en lijkt of het tankje lekt.
Je geeft niet aan waar je eventueel lekkage ziet.

Last edited by Alfons_Amuse; 23/01/19 04:51 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wat voor tank zit erop ? controleer ook of je retour slang van de carburateur goed aansluit op de pilaar van de tank. gebruik GEEN slangeklem om de slang aan de tank te maken, daar gaat in 90 van de 100 gevallen de slang van open staan, mocht je daar extra spanning op de slang willen aanbrengen dan is een rond hulsje om de slang de beste manier om aan te drukken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131826 23/01/19 06:01 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
op het pompje zelf ziet alles mooi droog , is trouwens ook nieuw.
het tankje is het originele kunststoftankje dat er voordien opzat , maar het spruitstuk is nieuw en de leiding van pompje naar carburator ziet ook niet droog ,
het lekt onderaan het tankje , wanneer ik een doekje tegen de wartel hou , stopt het lekken , vandaar dat ik denk de draad vernield te hebben of net niet genoeg heb aangedraaid , ook heb ik een nieuw filtertje in het tankje gestopt .
maar waarom lekt het tankje enkel wanneer het motertje draaid , komt er misschien extra druk in de leidingen bij het draaien , vind ikzelf vreemd.
groe whistletjes
Alain

Alain #131827 24/01/19 09:45 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nou een solex trilt nogal en dat geeft hij door aan dat leidinkje, alsof je er steeds zelf aan zit te frutten. Ik schuif een minuscuul o ringetje over de leiding zodat hij afknelt tussen het uiteinde ( bolletje) van de leiding en de wartel zelf, dan zet de o ring iets uit en blokkeert de passage van benzine je hoeft dan de wartel ook niet in extrema aan te draaien want dat gaat niet, trek je het plastic draad uit de tank


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131890 03/02/19 02:00 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
hoe zit de simmerring ( kant van het carterdeksel ) juist geplaatst , met veertje wijzend naar het carterdeksel of omgekeerd ??
ik stel deze vraag omdat voordien ik een lekkage had en na demontage bleek de simmerring met veertje (richting rol) uit elkaar.
nu heb ik een nieuwe geplaatst op dezelfde wijze als voordien , maar de lekkage lijkt niet opgelost , moet het dan toch andersom.
ook merk ik dat er voor een 3800 twee simmerringen bestaan , met en zonder veertje , welke is nu de juiste ??
graag jullie mening
groetjes
Alain eek

Alain #131891 03/02/19 06:26 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er bestaan wel twee soorten keerringen voor de 3800, die voor een bus van 20 mm en die voor een bus van 21 mm. Zonder veertje ken ik niet, je hebt daar ook niets aan. Wel zijn er keerringen in dezelfde maatvoering die specifiek zonder veertje gemaakt worden , bedoeld voor lage druk toepassingen zoals stof buiten houden of uitgaande assen van versnellingsbakcarters de olie tegen te houden daar is de constructie veelal geplaagd door gebrek aan constructieruimte . Dit type zou je niet moeten misbruiken voor compressie carters

Is je bronzen bus nog wel OK ? dat spul laat zich op die plek nogal makkelijk verslijten. Ook de krukas, die niet gehard is, kan nogal tamelijk versleten zijn dan golfed die bus daar ook maar een beetje in de rondte omheen.


Je ziet ze altijd met het veertje naar buiten ( zichtbaar dus) hoewel ik zelf vind dat montage technisch gezien het veertje aan de binnenkant moet. met het veertje naar buiten: als je dan met een bus gaat duwen, dan duw je bij montage de keerring dicht (kleiner) vaak met gevolg dat het veertje uit zijn groefje spring en dus niets meer doet. Met het veertje naar binnen: als je dan met een bus gaat duwen dan duw je de keerring open, de bus gaat er makkelijker in en het veertje blijft sowieso op zijn plek. Met het veertje naar binnen wil wel eens niet gaan ten opzichte van het lager.

waarom ooit begonnen met veertje naar buiten ? Nou de eerste 3800's hadden een vlakke keerring die je van binnen in het carter moest stoppen, rubber en veertje staken daar buiten de rand van de vlakke keerring dus moest het wel naar buiten wijzen want aan de binnenkant kwam het lager al . Verbeter ( nou ja eigenlijk niet) je de constructie door een wat ander type keerring ( een bredere) te gebruiken blijven ze vasthouden aan dat "veertje naar buiten" systeem

Last edited by Joan; 03/02/19 06:29 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131893 03/02/19 07:22 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dank voor de technische uitleg Joan , met de "bus" bedoel je vast het eindje aan de aandrijfrol die in de keerring gaat , deze is nieuw en zou dan ook oké moeten zijn .
ik zal dus eens proberen de keerring andersom te plaatsen , en inderdaad zou de bus er dan gemakkelijker moeten ingaan , mits gebruik van wat vet misschien .
groeten
Alain

Alain #131898 04/02/19 09:15 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
dank voor de technische uitleg Joan , met de "bus" bedoel je vast het eindje aan de aandrijfrol Inderdaad, de ingeperste bronzen lagerbus die in de keerring gaat , deze is nieuw en zou dan ook oké moeten zijn .
ik zal dus eens proberen de keerring andersom te plaatsen , en inderdaad zou de bus er dan gemakkelijker moeten ingaan , mits gebruik van wat vet misschien .
groeten
Alain


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #131993 18/02/19 08:53 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
vandaag is mijn 3800 weer helemaal in elkaar smile , mooi weer , dus dacht ik even testen waar we staan , nergens dus . mad
na alle werkzaamheden wil het motertje niet starten.
contactpunten mooi afgesteld , nieuw benzinepompje , leidingen zuiver , compressie lijkt mij oké ( zonder ingedrukte decompressiehendel krijg ik de pedalen bijna niet rond ) nieuwe pakkingen , alles strak gezet , géén schurende geluiden , ik weet even niet meer waar ik nog kan zoeken?
vaststelling : na een 100m fietsen staat de carburateur nat /vettig ; durft zelfs te lekken ,alhoewel alles strak zit , idem de bougie , bij controle staat die nat en via terugstroombuisje naar het tankje is er niks te zien , darmpje losgemaakt en opnieuw geprobeert , géén terugstroom van overtollige benzine !!! sick mad frown
iemand een idee of advies die me kan helpen ?
alvast bedankt
groeten Alain

Alain #131994 18/02/19 09:37 PM
Joined: Aug 2017
Posts: 108
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Hallo Alain , ziet er precies naar uit <geen ontsteking ?? >testen met nieuwe bougie of de ontstekingskabel iets (1mm) van de massa houden en dan draaien aan vliegwiel

Ludos #132179 02/03/19 04:21 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
Gelijk had je Ludos , na alles wat ik reeds potdicht en strak gemonteerd had bleef er maar de ontsteking meer over , alles gecontroleerd , geschuurd , zo goed mogelijk afgesteld en ja , hij doet het tired
enkele trappen en vertrokken , snelheid testen , gaan met die banaan dacht ik , een 30 tal km gesnord en haal vlak gemakkelijk 30/35 km/u , dalend zelfs 40 km/u en opwaarts valt die terug tot 25 km/u .
alle gebreken ( zoals lekken ) zijn blijkbaar van de baan en alle functies ( koplamp / achterlicht / remlicht / tellerverlichting ) werken zoals het hoort . Hopelijk blijft dit ook zo cry
ik ben dus héél tevreden over mijn opknapwerk ; foto in bijlage.
dank aan iedereen hier op het forum die mij tips en advies hebben gegeven , zonder was het zeker niet gelukt !!! smile

Attached Images
solex 3800 opgefrist.jpg (130.53 KB, 143 downloads)
Page 2 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.103s Queries: 153 (0.042s) Memory: 1.6202 MB (Peak: 2.3285 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 14:13:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS