Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Hop To
Page 50 of 54 1 2 48 49 50 51 52 53 54
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohja hoor, maar eerst een balansapparaatje maken.
Tzt meer.

met nieuwe snijmesjes voor een pijpensnijder kom je een heel eind


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohja hoor, maar eerst een balansapparaatje maken.
Tzt meer.

met nieuwe snijmesjes voor een pijpensnijder kom je een heel eind


LEGO werkt ook uitstekend
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohja hoor, maar eerst een balansapparaatje maken.
Tzt meer.

met nieuwe snijmesjes voor een pijpensnijder kom je een heel eind


Vind ik een heel goed idee. Is kijken naar zo'n pijpensnijder, hoe goed dat allemaal loopt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je de wieltjes goed gelagerd krijgt dan kan je daar wat moois van maken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ohja hoor, maar eerst een balansapparaatje maken.
Tzt meer.

met nieuwe snijmesjes voor een pijpensnijder kom je een heel eind


LEGO werkt ook uitstekend
Groet
ANdre


zoals ik al schreef, goeie resultaten met LEGO

groet
ANdre

Attached Images
P1200465.JPG (35.37 KB, 60 downloads)
P1200466.JPG (35.53 KB, 53 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi opgelost zo ANdre whistle .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Mecano kan ook. Heb helaas geen foto's frown

Heb helaas ook geen mecano cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Wat voor lagers gebruik je daarbij? Moet echt licht lopen om goed werk mee te kunnen verrichten. Zelfs smeermiddel geeft al snel veel weerstand.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik gebruik lagertjes van 8x4, ooit bedoeld voor Videomotoren, heel licht lopend .
Ik heb daar voorraad van, mocht er een verdacht zijn dan kan ik deze vervangen.
De lagertjes zijn met de hand in de schijvengedrukt dus hebben
bij inzetten en uithalen geen mechanische belasting.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ah. deze dus weer in de snijwieltjes zetten (uitdraaien op 8 mm)
http://nl.aliexpress.com/item/10pcs-Bear...0208.73.KnKFCh
Deze hebben wel een afdichting, maar die kan eruit voor minder weerstand.


Last edited by 49cc; 22/03/16 10:09 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die snijwieltjes kunnen nogwel eens erg hard zijn, de snijrand in ieder geval dus uitdraaien op een H6 maat kan lastig zijn.
Ik gebruik schijven van rond 60mm met een heel smal randje aan de omtrek (zoals een snijwieltje) .
Die afdichting van het lager loopt, als het goed is, vrij van de binnenring dus dat zal geen weerstand geven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Die snijwieltjes kunnen nogwel eens erg hard zijn, de snijrand in ieder geval dus uitdraaien op een H6 maat kan lastig zijn.
Ik gebruik schijven van rond 60mm met een heel smal randje aan de omtrek (zoals een snijwieltje) .
Die afdichting van het lager loopt, als het goed is, vrij van de binnenring dus dat zal geen weerstand geven.

Wieltjes van een pizzasnijder zijn minder hard en makkelijker te bewerken toch
Ook niet zo duur bij bv de action
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: 49cc
Wat voor lagers gebruik je daarbij? Moet echt licht lopen om goed werk mee te kunnen verrichten. Zelfs smeermiddel geeft al snel veel weerstand.


Arjen
Ik heb 634 gebruikt zonder afdichting en ik smeer voor elke balancering met zeer dunne olie/petroleum wel elke keer schoonmaken smeren en ff goed laten doordraaien

Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: john meisters
Mecano kan ook. Heb helaas geen foto's frown

Heb helaas ook geen mecano cry


Opletten met meccano [of gewoon ijzer] als je toevallig met magneetjes werkt om balanceerplaats te bepalen, is LEGO minder gevoelig voor

Groet
ANdre

Last edited by dreke2; 22/03/16 11:40 PM.

't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: dreke2
Origineel bericht van: 49cc
Wat voor lagers gebruik je daarbij? Moet echt licht lopen om goed werk mee te kunnen verrichten. Zelfs smeermiddel geeft al snel veel weerstand.


Arjen
Ik heb 634 gebruikt zonder afdichting en ik smeer voor elke balancering met zeer dunne olie/petroleum wel elke keer schoonmaken smeren en ff goed laten doordraaien

Groet
ANdre

ga dan naar een computer sloop en haal 4 harde schijven ben je in 1 keer klaar die dingen hebben een metalen schijf op een motortje dat heeeeeeeel licht gelagerd is
frame een beetje handig wegzagen

Attached Images
harde-schijf.jpg (72.54 KB, 76 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Joan
ga dan naar een computer sloop en haal 4 harde schijven ben je in 1 keer klaar die dingen hebben een metalen schijf op een motortje dat heeeeeeeel licht gelagerd is ,frame een beetje handig wegzagen
Prima idee enne....mooie selfie Joan grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geniaal gevonden.
Zal straks een fotootje plaatsen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Dit is de eerste.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Dit is de tweede.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Strakjes 2 filmpjes.

Deze apparaten vond ik bij de metaal afdeling in de kasten. Dus maak ik er gebruik van.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel even de filmpjes op "openbaar" zetten Alfons cool


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Gelijk in beslag nemen Alfons, zijn leuke dingen voor thuis. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Wel even de filmpjes op "openbaar" zetten Alfons cool


Gek, vorige keer ook.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Wel even de filmpjes op "openbaar" zetten Alfons cool


Gek, vorige keer ook.


Nu moet het goed zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Nu nog een gewichtje maken en dan kunnen we balanceren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Gelijk in beslag nemen Alfons, zijn leuke dingen voor thuis. smile


Dat zou ik best willen, maar mag niet hè. Ik kan er altijd gebruik van maken dus geen probleem. Een heel goed apparaat iig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse


Die is aardig recht, ik heb er onlangs een onder de pers moeten richten waar een tiende of wat in zat.

Als je geen gereedschap hebt met 2 centerpunten of het center bij de schroefdraad is beschadigd
(dat kom je noga eens tegen) kan je ook 2 kogellagers met een gat van 17mm op de as steken en deze lagers met
b.v. lijmklemmetjes op een plankje of op de werkbank klemmen.

Je hebt er dan natuurlijk nog wel een klok bij nodig maar die worden regelmatig voor een zacht prijsje aangeboden.

https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken?txt=klok#searchTxt=klok


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja het krukasje is helemaal goed. Waar de lager op komen zijn de passingen ook helemaal in orde. Ben benieuwd hoe de balans is. Dat zien we volgende week.
Eerst dat gewichtje draaien. Als me dat nog lukt. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ben benieuwd hoe zwaar je dat gewichtje gaat maken. whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
136 gram. Je weet hoe ik daar over denk. laugh
Of heb je een advies.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
136 gram. Je weet hoe ik daar over denk. laugh
Of heb je een advies.


Was ik al bang voor, zo heeft ieder zijn eigen manier.
Als het eind resultaat maar goed is. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
136 gram. Je weet hoe ik daar over denk. laugh
Of heb je een advies.


Was ik al bang voor, zo heeft ieder zijn eigen manier.
Als het eind resultaat maar goed is. laugh

En daar gaat het om wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Komt goed, geloof me. grin


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Komt goed, geloof me. grin
Laat gerust zien hoe je het verder insteekt.
Je gaat er 100% voor! whistle


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nou, ik heb niet meer van zulke hoge ambities maar voor 56% ga ik er nog wel voor .....

Heeft dat met leeftijd te maken ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 154
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Sep 2011
Posts: 154
Vandaag Solex 3800 ontkoold door de cilinder te demonteren.
Nieuwe kunststof brandstof tank en leidingen carburateur pakkingen carter schoon gemaakt oude pakking resten netjes verwijderd. Na alles weer gemonteerd en test rijden. Helemaal in orde weer.Haal gewoon 35 km en harder als het minder waait.
Ben weer blij dat hij ook niet meer lekt.

Groeten,

Rene


Carpe Diem
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Vanmiddag hebben we hier in mijn werkplaatsje een 2e Drunense "feestuitlaat " gefinaliseerd en als laatste nog even in de rust-oleum lak gezet die mooi aan de droogmolen in het zonnetje kon drogen.
Eigenaar dreke2 is er duidelijk mee in zijn nopjes!
Frank was ook even hier ter plaatse en bij het vertrek wensten dreke2 en Frank elkaar nog een lief en fijn Paasfeest :-)





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: RedFox
Vanmiddag hebben we hier in mijn werkplaatsje een 2e Drunense feestuitlaat gefinaliseerd en als laatste nog even in de rust-oleum lak gezet die mooi aan de droogmolen in het zonnetje kon drogen.
Eigenaar dreke2 is er duidelijk mee in zijn nopjes!
Frank was ook even hier ter plaatse en bij het vertrek wensten dreke2 en Frank elkaar nog een lief en fijn Paasfeest :-)


Zo nou zijn die ook bekend, de feestgangers


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Die is aardig recht, ik heb er onlangs een onder de pers moeten richten waar een tiende of wat in zat.
Gisteren de bij mij aanwezige krukassen gecheckt op slingering.
De krukas die uit het blokje kwam wat ik nu aan het reviseren ben was 0,2mm "krom".
De volle krukas die ik momenteel in bewerking heb was 0,02mm.
De overige exemplaren 0,04 mm, 0,13mm en 0,95(!)mm.
Het beste is uiteraard dat ze geheel recht zijn, wat is een aanvaardbare slingeringstolerantie alvorens een krukas te richten?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Tja, daar kun je nogal wat theorieën op loslaten...
Is de meetmethode van Alfons de juiste?
Je krukas zit tussen 2 lagers opgesloten.
Op die plaatsen zou je ook met meten de krukas moeten inspannen en dan zien wat het uiteinde doet. Daar zit je vliegwiel dus daar kan slingeren het meeste kwaad.
0,1 in het midden kan op het uiteinde veel meer zijn als je op die manier zou meten.

Mijn mening hè, wat denken jullie?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Tja, daar kun je nogal wat theorieën op loslaten...
Is de meetmethode van Alfons de juiste?
Je krukas zit tussen 2 lagers opgesloten. Mijn mening hè, wat denken jullie?
Wij hebben de krukassen op de draaibank tussen de centers ingespannen en gemeten ter hoogte van het lager wat in de statorplaat zit.
De slingering daar was bij alle krukassen een tikje groter dan direct achter de krukwang ter hoogte van waar de krukas in het krukaslager zit (wat ook logisch is).
Een even zo bijna evenredige toename konden we meten aan het einde van de krukas net vlak voor de spiebaan t.b.v. het vliegwiel.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Beter gecontroleerd dan niet toch.
Het krukasje heb ik op het beursje hier gekocht voor 5€.
Alle draad is goed en de lagers kunnen mooi klemmen op hun plek en de pen zit ook mooi recht erop.
Als het strakjes gebalanceerd is, heb ik toch een mooi krukasje denk ik.

Krukassen van auto zijn langer en die mogen maar 0,03 mm slingeren.
Hoeveel een Solex krukasje mag slingeren weet ik niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag toch maar even m'n voorband vervangen.
Het kanvas kwam er al doorheen en dan moet je toch wisselen om een plaaate baaand te voorkomen.

Ook nog 4 Solexen rijklaar gemaakt en dan kom je toch weer verrassingen tegen, sommige Solexen
die afgelopen seizoen prima rijdend weggezet zijn hebben nu toch wat nukken.
Bij de laatste rit afgelopen jaar was het bereslecht weer en daar merk je nu toch de gevolgen van,
vooral de contactpunten hebben wat schoonmaak aandacht nodig


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag het gewichtje gemaakt. Even op de balanceerder en het contragewicht is lichter.

Ik heb even de nieuwe drijfstang ver geleken met de oude normale. De nieuwe is 3 gram zwaarder.

Morgen krijg ik de IR penbusjes en die ga ik eerst ook even wegen om te kijken of er verschil inzit en of ik het gewichtje moet aanpassen.

Als ik de oude drijfstang zou gebruiken zit er minder. onbalans in. Das duidelijk.

Hier nog wat foto's.








Last edited by Alfons_Amuse; 29/03/16 08:26 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ga nog een gewichtje maken maar dan 4 gram lichter en dan eens kijken of er nog zoveel onbalans in zit.

Dit zal iig beter uitpakken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
plaats je ook foto's van het eindresultaat, dus waar en hoe je het gewichtje hebt gemonteerd ?


Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag het gewichtje gemaakt. Even op de balanceerder en het contragewicht is lichter.

Ik heb even de nieuwe drijfstang ver geleken met de oude normale. De nieuwe is 3 gram zwaarder.

Morgen krijg ik de IR penbusjes en die ga ik eerst ook even wegen om te kijken of er verschil inzit en of ik het gewichtje moet aanpassen.

Als ik de oude drijfstang zou gebruiken zit er minder. onbalans in. Das duidelijk.


Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik ga nog een gewichtje maken maar dan 4 gram lichter en dan eens kijken of er nog zoveel onbalans in zit.

Dit zal iig beter uitpakken.

Waarom 4 gram als het verschil tussen de drijfstangen 3 gram is ??

Heb je de onbalans ook al gemeten ?

Ik volg het op de voet hoe iemand dat doet wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Ik volg het op de voet hoe iemand dat doet wink
Ik kijk dan gezellig over jouw schouder mee!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit gewichtje is al 1 gram zwaarder. Dus 3 plus 1 om exact na te bootsen. Als hij dan al beter in balans is gaat de oude drijfstang terug geplaatst worden. En dan fin tuner.

Ik had hem effe erop gelegd en zag meteen dat het niet goed w as.


Last edited by Alfons_Amuse; 29/03/16 10:13 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: solexnl
plaats je ook foto's van het eindresultaat, dus waar en hoe je het gewichtje hebt gemonteerd ?


Han


Gewoon op de pen Han.
Natuurlijk later nog wel een filmpje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ik gok zo dat je al rijdend nog voor "tril"verassingen komt te staan en dat je om daar af te komen toch over gaat op een ander gewicht

want het gewicht van de krukwang zit verdeeld en bij draaien heb je rekening te houden dat A=V^2/R dus de versnelling van een gewichtje is afhankelijk van de plaats waar hij zit ( die "R")

dus ik zou minimaal 3 testen draaien eentje met het best geschatte gewicht eentje met ca 3 gram meer en eentje met ca 3 gram minder en dan kijken of meer of minder iets beter loopt en bij welke snelheid ( originele krukassen beginnen ook boven de 35 a 40 een trilling teweeg te brengen )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Alfons
Een normale krukas is al niet veel in onbalans met de standaard materialen, kleine afwijkingen kunnen voorkomen.
Heb je al gecontroleerd wat de onbalans is met de standaard onderdelen.
Dat zou een vertrekpunt kunnen zijn met je verdere balanceer hobby.
En hoe wil je de krukas corrigeren materiaal aanbrengen of weghalen
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet wat je bedoelt Joan. Het wordt alleen maar statisch balanceren hoor. Niets anders. We hebben toch niet de juiste spullen om serieus te balanceren. Ook ingewikkelde materie hè.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Andre. Je hebt volledig gelijk. Inmiddels heb ik een tweede gewichtje gemaakt en morgen effe controleren op het balans apparaten.
Het is gewoon een probeersel.
Volgend jaar ga ik de Amuse blok uit elkaar halen en dan de krukas wat beter in balans brengen met de onderdelen die dan gebruikt worden.
Ik moet nog ergens een standaard zuiger je hebben enz... en dan is kijken hoe dit krukas je dan standaard in balans was.
Stapje voor stapje om gewoon lekker bezig te zijn met uiteraard altijd wel wat resultaat wat ik later kan gebruiken.
Lasrupsjes erop of wat wegslepen. Hier is natuurlijk wat van te zeggen. Maar beter dan het onbalans.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is het misschien handig om een extra motor op te bouwen en als deze klaar is overzetten op het frame ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Is het misschien handig om een extra motor op te bouwen en als deze klaar is overzetten op het frame ??


Anders kun je een paar weken niet rijden toch, goei idee Ronald
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja Andre. Je hebt volledig gelijk. Inmiddels heb ik een tweede gewichtje gemaakt en morgen effe controleren op het balans apparaten.
Het is gewoon een probeersel.
Volgend jaar ga ik de Amuse blok uit elkaar halen en dan de krukas wat beter in balans brengen met de onderdelen die dan gebruikt worden.
Ik moet nog ergens een standaard zuiger je hebben enz... en dan is kijken hoe dit krukas je dan standaard in balans was.
Stapje voor stapje om gewoon lekker bezig te zijn met uiteraard altijd wel wat resultaat wat ik later kan gebruiken.
Lasrupsjes erop of wat wegslepen. Hier is natuurlijk wat van te zeggen. Maar beter dan het onbalans.
Ik heb voor de 24 uurs machine goede resultaten behaald door simpelweg de diameter van de krukas kleiner te draaien , scheelt iets in volume van het carter dat ruimer word maar daar merk je op het geheel weinig van, je zal zien dat bij een goede "nul" meting de wang naar onderen zakt

ik heb intussen ook weer de foto van een van mijn volle krukassen terug gevonden

Attached Images
krukas-vol.jpg (233.33 KB, 59 downloads)
Last edited by Joan; 31/03/16 02:28 PM. Reason: krukas foto gevonden

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wie weet hoeveel gram een standaard zuiger met pen en veertjes drijfstang, lagers , penbusje, moer en borgplaatje weegt.
De zuiger met 2 veren.

Ik heb geen standaard zuiger liggen. Zodoende deze vraag.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Geen idee want er zijn verschillende standaard zuigers gebruikt.
De onbewerkte JRT zuiger zit zo rond de 75 gram en GOL is onbewerkt wat zwaarder.
En wat heb je aan die wetenschap wat een standaard zuiger weegt als je hem niet gebruikt ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik wil dan een gewichtje maken dat ik dan op het krukas je zet om na te gaan hoe de balans is met de originele delen.

Ik wil eigenlijk ook weten van de mensen die ook al gebalanceerd hebben of er standaard al onbalans in zit.
En wel dat het gewichtje dan uitzakt naar beneden toe en hoe sterk dan naar beneden.
Wie van jullie heeft dat al vastgesteld.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voor de balanceerder zoals jullie.
Nemen jullie ook 1/3 van de drijfstang als gewicht voor de statische balancering of gebruiken jullie een andere verhouding c.q. percentage.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik wil dan een gewichtje maken dat ik dan op het krukas je zet om na te gaan hoe de balans is met de originele delen.

Ik wil eigenlijk ook weten van de mensen die ook al gebalanceerd hebben of er standaard al onbalans in zit.
En wel dat het gewichtje dan uitzakt naar beneden toe en hoe sterk dan naar beneden.
Wie van jullie heeft dat al vastgesteld.

Alfons, zoals je weet heb ik er een paar staan en die zijn deze week uit de winterslaap ontwaakt.

Ik ga dan ook met iedere Solex een stuk rijden om te beoordelen wat er wel of niet aan moet gebeuren om ze weer optimaal te laten rijden.

75% heeft nog de originele onderdelen(krukas-drijfstang-zuiger-cilinder) en dan merk je wel duidelijk verschil,
onderling
,, hoe de balans van de assen zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik wil dan een gewichtje maken dat ik dan op het krukas je zet om na te gaan hoe de balans is met de originele delen.

Ik wil eigenlijk ook weten van de mensen die ook al gebalanceerd hebben of er standaard al onbalans in zit.
En wel dat het gewichtje dan uitzakt naar beneden toe en hoe sterk dan naar beneden.
Wie van jullie heeft dat al vastgesteld.

Alfons, zoals je weet heb ik er een paar staan en die zijn deze week uit de winterslaap ontwaakt.

Ik ga dan ook met iedere Solex een stuk rijden om te beoordelen wat er wel of niet aan moet gebeuren om ze weer optimaal te laten rijden.

75% heeft nog de originele onderdelen(krukas-drijfstang-zuiger-cilinder) en dan merk je wel duidelijk verschil,
onderling
,, hoe de balans van de assen zijn.

schrijf maar rustig ONbalans. Ik heb erbij daar trilt de motorhevel als een waanzinnige en anderen zijn heel rustig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
gisterenavond van een kennis weer eens een solex gedaan die weigerde, startte wel goed maar lopen een drama en heel gevoelig op de choke.
eerst maar eens het hoge dopje op de bougie vervangen door een moertje, iets beter. toen de punten gedaan, iets beter, toen maar een gekeken waarom het boutje van de punten op minder afstand van de spoel af zat dan dat de punten open gingen, boutje korter gevijld. weer iets beter. omdat voor dat vijlen de punten eraf moesten moest ook de moer van de ( bijna nieuwe) condensator ( imitatie, merk waarschijnlijk "aggenibbus") eraf, blijkt de hele bovenkant, dus boutje en rubber nogal heen en weer te zwemmen, toch aanvankelijk laten zitten want je mag maar 1 ding per keer wijzigen, weer iets beter. toch dan maar die condensator vervangen door een echte vd Heem ( wat mag dat kosten zo een NOS condensator) probleem opgelost. alleen nog steeds gevoelig op zijn choke, maar ja er is door een ander dan ergens iets ook opgevoerd. bij goed instellen loopt hij als een speer

Attached Images
ontsteking-3-fouten.jpg (26.88 KB, 59 downloads)
bougie-en-condensator.jpg (140.69 KB, 58 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Allemaal kleine dingetjes, maar bij elkaar een probleem Solex. Ja er wordt wat versleuteld hè.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd FF, een Solex is geen wonder der techniek zullen we maar zeggen. Wij verbeteren iig.

Ronald,jij hebt toch ook gebalanceerd. Heb je ook 1/3 van het gewicht genomen van de drijfstang voor de oscilerende massa?
En jij Joan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Alfons, zou de vraag "how to balance a two-stroke crankshaft" niet een mooie opdracht voor jouw studenten zijn?
In de tegenwoordige tijd overstijgen die nogal eens het niveau van de meester wink
En dan snijdt het mes aan 2 kanten.....


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Idd FF, een Solex is geen wonder der techniek zullen we maar zeggen. Wij verbeteren iig.

Ronald,jij hebt toch ook gebalanceerd. Heb je ook 1/3 van het gewicht genomen van de drijfstang voor de oscilerende massa?
En jij Joan?


Dat van die 1/3 heb ik ooit eens ergens gelezen maar daarna heb ik ook héél veel andere theorien gelezen.
Wat dat betreft geeft goooooochel een schat aan ( verschillende) informatie en moet je toch uiteindelijk zelf beslissen wat de beste methode is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Idd FF, een Solex is geen wonder der techniek zullen we maar zeggen. Wij verbeteren iig.

Ronald,jij hebt toch ook gebalanceerd. Heb je ook 1/3 van het gewicht genomen van de drijfstang voor de oscilerende massa?
En jij Joan?


ik monteer de drijfstang en hang hem dan horizontaal aan een draadje * bij benadering dan, draadje op hoogte krukpenoplegging ) als je dan de krukas draait zwikt dat draadje wel iets naar voor of achter ( links of rechts mag ook hangt ervan af hoe je ervoor staat) maar het small end doet dan net niet mee aan de drijfstang massa maar laat wel de krukas beweging toe, afhankelijk van de stand doet hij dan qua gewicht meer of minder mee


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: RedFox
Alfons, zou de vraag "how to balance a two-stroke crankshaft" niet een mooie opdracht voor jouw studenten zijn?
In de tegenwoordige tijd overstijgen die nogal eens het niveau van de meester wink
En dan snijdt het mes aan 2 kanten.....


Dat zou best kunnen maar ik vrees dat ik dan de oplossing moet geven.
Een 1 cilinder balanceren is moeilijker dan een 4 cilinder bijvoorbeeld.
20 jaar geleden ofzo heb ik met leerlingen lessen balanceren gedaan. Nu niet meer. Doet mijn collega nu. Zelf vind ik het niet zo leuk om te doen die lessen. Teveel theorie.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF, ik heb nu een gewichtje gemaakt van 102 gram (1/3 gewicht van de drijfstang genomen) en aan de krukas gehangen. Is nu enigzins een beetje in balans.
Filmpje volgt.
De theorie klopt wel. Maar gezien het feit dat de drijfstang van een Solex een beetje vreemd is qua model twijfelde ik een beetje over die 1/3. Samen met mijn collega over na zitten denken, maar het moet toch 1/3 zijn volgens ons.
Ja er is heel veel te vinden over dit onderwerp.
Wat wij doen is alleen maar statisch balanceren en dat is niet moeilijk toch.
Maar wel zeer belangrijk om heel veel trillingen eruit te halen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan, hoe jij het doet, moet ik even goed over nadenken. Hoe dat zit. Zou het niet zo zijn dat je die 1/3 na bootst?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag op de Amuse gemonteerd. Bijna nieuw zuigertje met veertjes, inox pen busje, nieuw big-end lager, en de lichtere standaard drijfstang ipv de zwaardere nieuwe betere.
Het tikken van het big-end is weg en nu voel ik ook dat hij minder trilt dankzij de lichtere drijfstang blijkbaar. Trilt zoal weinig.
De gewone koppakking ervan tussen en de o-ring weer gebruikt om zo meer compressie te hebben en hij rijdt weer helemaal super. Ik merk aan het geluid dat hij nu meer compressie heeft. Er zit en mooi knettertje in bij optrekken.
Laat de zon maar weer komen. laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 01/04/16 08:09 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
20 jaar geleden of zo heb ik met leerlingen lessen balanceren gedaan. Nu niet meer. Doet mijn collega nu. Zelf vind ik het niet zo leuk om te doen die lessen. Teveel theorie.
Ooh dat je geen les meer geeft was me niet bekend, maar ja....tijden veranderen.
Wellicht zou je in de koffiekamer je collega het nog als leuk topic voor zijn klas kunnen meegeven?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik had gedacht dat het balanceren wel,simpel,was door de krukas In balans te brengen (statisch) met een gewichtje met dezelfde massa als de complete drijfstang en zuiger samen.
Ik begrijp dat de plank dus helemaal misslaat als je dat doet.
Dynamisch ligt het totaal anders, maar er moet toch een lijn in te ontdekken zijn? Heeft iemand enig idee welk percentage van de massa van drijfstang en zuiger samen je globaal moet nemen om de zaak tussen de 35 en 40 km h zo trillingsvrij mogelijk te maken?


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
20 jaar geleden of zo heb ik met leerlingen lessen balanceren gedaan. Nu niet meer. Doet mijn collega nu. Zelf vind ik het niet zo leuk om te doen die lessen. Teveel theorie.
Ooh dat je geen les meer geeft was me niet bekend, maar ja....tijden veranderen.
Wellicht zou je in de koffiekamer je collega het nog als leuk topic voor zijn klas kunnen meegeven?


Jawel nog steeds les geven.
Vooral 1ste monteurs (niveau 3) en technisch specialisten (niveau 4), natuurlijk auto's. Waarvan 50% practicum en praktijk.
Al 31 jaartjes. Ook tussendoor 10 jaar op de zeevaartschool lesgegeven. Veelal techniek. Een halve week taak.

Last edited by Alfons_Amuse; 01/04/16 11:09 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: 49cc
Ik had gedacht dat het balanceren wel,simpel,was door de krukas In balans te brengen (statisch) met een gewichtje met dezelfde massa als de complete drijfstang en zuiger samen.
Ik begrijp dat de plank dus helemaal misslaat als je dat doet.
Dynamisch ligt het totaal anders, maar er moet toch een lijn in te ontdekken zijn? Heeft iemand enig idee welk percentage van de massa van drijfstang en zuiger samen je globaal moet nemen om de zaak tussen de 35 en 40 km h zo trillingsvrij mogelijk te maken?


Nee dan is niet goed, het hele gewicht nemen. 1/3 van het drijfstang gewicht nemen + de rest. Dat is volgens mijn collega en ik toch het juiste gewicht. Theoretisch dan. Maar gezien het feit dat die drijfstang bijna gelijkt is boven en onder, zou het praktisch misschien wel eens anders kunnen zijn. Voorlopig blijf ik bij die 33%.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hier het filmpje.
Het gewichtje is 102 gram. 1/3 drijfstang en de zuiger enz....



Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het kost veel tijd om de juiste manier te vinden.

Jaren geleden begonnen met eerst dynamisch, Ik mocht een schenck vibrobalancer lenen, nou daar moet je geen nee tegen zeggen.

Hier een volle krukas, met aan de zijkant verschillende sterke magneetjes om de juiste balans te vinden.
De piston pen is gevuld met wolfram tot het juiste gewicht van de zuiger. Dus wat je hier ziet draaien, zo draait het ook in je blokje.

Daarna alles uitgewogen, en toen statisch geprobeerd in de goede richting te komen. Dat is gelukt.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hier het filmpje.
Het gewichtje is 102 gram. 1/3 drijfstang en de zuiger enz....




Als ik dat zo bekijk moet je eerst dat balanceertoestel maar eens laten reviseren want dat rolt van geen kanten.
Het vet in de lagers is verhard.
Iedere schijf moet gemakkelijk rond draaien en als er maar eentje wat zwaar draai kan je er nooit goed mee werken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heb dit al aangegeven en we gaan er mee aan de slag.
Het valt reuze mee hoor. Maar kan wel beter. Alles kan beter hè.
Toch werkt hij nog prima zo.
Het is aardig in balans dus draait hij niet zomaar.
Volgende winter als de Amuse misschien uit elkaar gaat, ga ik het gewichtje bepalen en op deze manier verder. Ik vertrouw erop dat dit goed is.
Wat ik nu ga doen is met kleine magneten de wang verzwaren op die plaatsen waar dan mogelijk een rups gelegd zou worden wanneer deze krukas gemonteerd zou worden. Tegen die tijd zal het apparaat ook eens nagezien zijn. Ga ik zelf wel doen.

Maar beter dit, dan niet.

Last edited by Alfons_Amuse; 02/04/16 12:20 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden.
Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op.
Er zat toen dacht ik een sacks krukas in.
Leuk dit terug te zien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden.
Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op.
Er zat toen dacht ik een sacks krukas in.
Leuk dit terug te zien.


Ding heb ikzelf gemaakt, het elektronisch instrument de vibrobalancer hebben we geleend. smile

Last edited by Jan; 02/04/16 12:52 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden.
Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op.
Er zat toen dacht ik een sacks krukas in.
Leuk dit terug te zien.
Naast zien is ook goed luisteren een kunst grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Het kost veel tijd om de juiste manier te vinden.

Jaren geleden begonnen met eerst dynamisch, Ik mocht een schenck vibrobalancer lenen, nou daar moet je geen nee tegen zeggen.

Hier een volle krukas, met aan de zijkant verschillende sterke magneetjes om de juiste balans te vinden.
De piston pen is gevuld met wolfram tot het juiste gewicht van de zuiger. Dus wat je hier ziet draaien, zo draait het ook in je blokje.

Daarna alles uitgewogen, en toen statisch geprobeerd in de goede richting te komen. Dat is gelukt.





Mooi machientje Jan.

Ik had 3 jaar terug ook zoiets gemaakt, 2 piëzo elementjes onder het carter, een ter hoogte van de krukwang en een rechts zo dicht mogelijk bij het vliegwiel en dan nog een optische opnemer .
(Deze zijn hier op het filmpje nog niet aanwezig)
De piëzo's op de (oscillos)scoop aangesloten voor het beeld en de optische opnemer om de scoop te triggeren, zeg maar een soort van referentie punt en om het scoopbeeld netjes stil te zetten.
Wat er toen nog ontbrak was een stroboscoop om op de motor zichtbaar te maken waar de onbalans zat.
Dat is ook het enige wat je ermee kon doen, onbalans zichtbaar maken.
Je kan niet zien hoeveel de onbalans is.
Dit projectje staat in de IJskast oftewel in de vriezer en komt, als het nodig is, wel weet tevoorschijn.

Voorlopig is het statisch balanceren wat minder tijdrovend en mogelijk ook minder nauwkeurig maar wel een methode om sneller resultaat te behalen.




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Manman, aan creativiteit geen gebrek,
Hartstikke mooi zo
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: dreke2
Manman, aan creativiteit geen gebrek,
Hartstikke mooi zo
Groet
ANdre
Heb je in het filmpje van Jan ook het suikerklontje gezien wat op het "pseudo-blokje" staat en er niet aftrilt?
Schitterend! grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, meer ideeën dan tijd om het uit te voeren.
Ik moest er nog een versterker bijmaken om de stoboscooplamp aan te sturen maar daar was op dat moment geen tijd voor (nu nog niet crazy )
Was vorige week bezig om een draaibankje tijdelijk om te bouwen tot rondslijpbankje om een nieuwe overmaat pistonpen op maat te slijpen.
Uitgangsmateriaal is rond 12 en nu 12,1.
Ligt ook al meer dan een week stil omdat er andere dingen meer aandacht nodig hebben.
Vandaag weer Solex rijden dus blijft de rest liggen.

Attached Images
IMG_1214,..jpg (191.91 KB, 51 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden.
Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op.
Er zat toen dacht ik een sacks krukas in.
Leuk dit terug te zien.


Ding heb ikzelf gemaakt, het elektronisch instrument de vibrobalancer hebben we geleend. smile


Knap gemaakt dan.
Dan leek hij op die bij de TU.
Had toen een opdracht gekregen om primaire en secundair te balanceren.
Met dat ding toen vond ik het een eitje.
Scoop en strobolamp.
Er zaten heel wat sensoren op weet ik nog.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Na gisteren de Amuse weer opgebouwd te hebben vandaag een ritje gemaakt. Ik kan toch merken dat er een nagenoeg nieuw zuigertje inzit en iets meer compressie door weer gebruik te maken van de o-ring afdichting. Loopt erg goed bij elk toerental. Bij 32 doet hij zomaar heerlijk snorren en is dan heerlijk stil. Nu maar weer hopen dat hij het de hele zomer lekker doet zoals vandaag.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Na gisteren de Amuse weer opgebouwd te hebben vandaag een ritje gemaakt. Ik kan toch merken dat er een nagenoeg nieuw zuigertje inzit en iets meer compressie door weer gebruik te maken van de o-ring afdichting. Loopt erg goed bij elk toerental. Bij 32 doet hij zomaar heerlijk snorren en is dan heerlijk stil. Nu maar weer hopen dat hij het de hele zomer lekker doet zoals vandaag.

Wat is precies die O-ring afdichting Alfons? Ik heb vast iets gemist. Is het een vervanging van de koppakking zodat de kop wat dichter op de cilinder komt en er daardoor wat meer compressie ontstaat? En waar koop je zo'n O-ring?
Altijd in voor een experimentje met mijn Oto, snap je wink


Groet, Tim
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Vandaag aan de solex gedaan?? Ik niets, maar een ander top team team wou even de testbank gebruiken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Stelletje rare mensen daar

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Huub
Stelletje rare mensen daar

laugh laugh laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: zeezout
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Na gisteren de Amuse weer opgebouwd te hebben vandaag een ritje gemaakt. Ik kan toch merken dat er een nagenoeg nieuw zuigertje inzit en iets meer compressie door weer gebruik te maken van de o-ring afdichting. Loopt erg goed bij elk toerental. Bij 32 doet hij zomaar heerlijk snorren en is dan heerlijk stil. Nu maar weer hopen dat hij het de hele zomer lekker doet zoals vandaag.

Wat is precies die O-ring afdichting Alfons? Ik heb vast iets gemist. Is het een vervanging van de koppakking zodat de kop wat dichter op de cilinder komt en er daardoor wat meer compressie ontstaat? En waar koop je zo'n O-ring?
Altijd in voor een experimentje met mijn Oto, snap je wink


Hoi Tim.
Ik rij met zo'n cnc kopje met de kleine bougie in het midden.
Die heeft een o-ring afdichting, geen koppakking.
Omdat ik iets minder compressie wilde heb ik toen een gewone koppakking ertussen gelegd. Daardoor loopt het iets rustiger.
Nu weer de o-ring ertussen en dan merk je meteen het verschil in geluid .
Een mooi knetterde nu. Mooie trekkracht.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse

Ik rij met zo'n cnc kopje met de kleine bougie in het midden.
Die heeft een o-ring afdichting, geen koppakking.
Nu weer de o-ring ertussen en dan merk je meteen het verschil in geluid .
Een mooi knetterde nu. Mooie trekkracht.
Als het verschil tussen een standaard koppakking van pakweg 0,8mm en nu de o-ring ertussen bij jou nu zo'n significant verschil in geluid en trekkracht geeft ben ik bang dat er dan toch iets niet goed zat bij je vorige configuratie/montage.
Ik kon bij mij soortgelijke verschillen in ieder geval niet in die mate waarnemen en dreke2 heeft ook niet dat effect ervaren bij zijn wisseling van pakking op dezelfde wijze.
Is het mogelijk wat subjectief wat je waarneemt?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De zuiger en veren waren op Geert. Na heel wat jaartjes en km. Als je dan gaat vernieuwen merk je meteen verschil.
De configuratie is helemaal oké. Maak je daar maar geen zorgen over. Slijtage gaat heel geleidelijk en dan merk je dat niet.
Als je eens je schokbrekers van je auto vernieuwd, dan denk je ook, nondeju dat rijd anders.
Hij loopt nu echt weer prima.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar in zo'n kopje zit geen decompressie-klep, hoe zet je het torretje nou uit?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Johnnie
Maar in zo'n kopje zit geen decompressie-klep, hoe zet je het torretje nou uit?




Met een stopknop.


Vriendelijke groeten

Roelof
Page 50 of 54 1 2 48 49 50 51 52 53 54

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 116 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.245s Queries: 221 (0.163s) Memory: 1.9807 MB (Peak: 2.9922 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-13 22:26:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS