Ik gebruik lagertjes van 8x4, ooit bedoeld voor Videomotoren, heel licht lopend . Ik heb daar voorraad van, mocht er een verdacht zijn dan kan ik deze vervangen. De lagertjes zijn met de hand in de schijvengedrukt dus hebben bij inzetten en uithalen geen mechanische belasting.
Die snijwieltjes kunnen nogwel eens erg hard zijn, de snijrand in ieder geval dus uitdraaien op een H6 maat kan lastig zijn. Ik gebruik schijven van rond 60mm met een heel smal randje aan de omtrek (zoals een snijwieltje) . Die afdichting van het lager loopt, als het goed is, vrij van de binnenring dus dat zal geen weerstand geven.
Die snijwieltjes kunnen nogwel eens erg hard zijn, de snijrand in ieder geval dus uitdraaien op een H6 maat kan lastig zijn. Ik gebruik schijven van rond 60mm met een heel smal randje aan de omtrek (zoals een snijwieltje) . Die afdichting van het lager loopt, als het goed is, vrij van de binnenring dus dat zal geen weerstand geven.
Wieltjes van een pizzasnijder zijn minder hard en makkelijker te bewerken toch Ook niet zo duur bij bv de action Groet ANdre
Wat voor lagers gebruik je daarbij? Moet echt licht lopen om goed werk mee te kunnen verrichten. Zelfs smeermiddel geeft al snel veel weerstand.
Arjen Ik heb 634 gebruikt zonder afdichting en ik smeer voor elke balancering met zeer dunne olie/petroleum wel elke keer schoonmaken smeren en ff goed laten doordraaien
Wat voor lagers gebruik je daarbij? Moet echt licht lopen om goed werk mee te kunnen verrichten. Zelfs smeermiddel geeft al snel veel weerstand.
Arjen Ik heb 634 gebruikt zonder afdichting en ik smeer voor elke balancering met zeer dunne olie/petroleum wel elke keer schoonmaken smeren en ff goed laten doordraaien
Groet ANdre
ga dan naar een computer sloop en haal 4 harde schijven ben je in 1 keer klaar die dingen hebben een metalen schijf op een motortje dat heeeeeeeel licht gelagerd is frame een beetje handig wegzagen
ga dan naar een computer sloop en haal 4 harde schijven ben je in 1 keer klaar die dingen hebben een metalen schijf op een motortje dat heeeeeeeel licht gelagerd is ,frame een beetje handig wegzagen
Prima idee enne....mooie selfie Joan
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Die is aardig recht, ik heb er onlangs een onder de pers moeten richten waar een tiende of wat in zat.
Als je geen gereedschap hebt met 2 centerpunten of het center bij de schroefdraad is beschadigd (dat kom je noga eens tegen) kan je ook 2 kogellagers met een gat van 17mm op de as steken en deze lagers met b.v. lijmklemmetjes op een plankje of op de werkbank klemmen.
Je hebt er dan natuurlijk nog wel een klok bij nodig maar die worden regelmatig voor een zacht prijsje aangeboden.
Ja het krukasje is helemaal goed. Waar de lager op komen zijn de passingen ook helemaal in orde. Ben benieuwd hoe de balans is. Dat zien we volgende week. Eerst dat gewichtje draaien. Als me dat nog lukt.
Vandaag Solex 3800 ontkoold door de cilinder te demonteren. Nieuwe kunststof brandstof tank en leidingen carburateur pakkingen carter schoon gemaakt oude pakking resten netjes verwijderd. Na alles weer gemonteerd en test rijden. Helemaal in orde weer.Haal gewoon 35 km en harder als het minder waait. Ben weer blij dat hij ook niet meer lekt.
Vanmiddag hebben we hier in mijn werkplaatsje een 2e Drunense "feestuitlaat " gefinaliseerd en als laatste nog even in de rust-oleum lak gezet die mooi aan de droogmolen in het zonnetje kon drogen. Eigenaar dreke2 is er duidelijk mee in zijn nopjes! Frank was ook even hier ter plaatse en bij het vertrek wensten dreke2 en Frank elkaar nog een lief en fijn Paasfeest :-)
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Vanmiddag hebben we hier in mijn werkplaatsje een 2e Drunense feestuitlaat gefinaliseerd en als laatste nog even in de rust-oleum lak gezet die mooi aan de droogmolen in het zonnetje kon drogen. Eigenaar dreke2 is er duidelijk mee in zijn nopjes! Frank was ook even hier ter plaatse en bij het vertrek wensten dreke2 en Frank elkaar nog een lief en fijn Paasfeest :-)
Die is aardig recht, ik heb er onlangs een onder de pers moeten richten waar een tiende of wat in zat.
Gisteren de bij mij aanwezige krukassen gecheckt op slingering. De krukas die uit het blokje kwam wat ik nu aan het reviseren ben was 0,2mm "krom". De volle krukas die ik momenteel in bewerking heb was 0,02mm. De overige exemplaren 0,04 mm, 0,13mm en 0,95(!)mm. Het beste is uiteraard dat ze geheel recht zijn, wat is een aanvaardbare slingeringstolerantie alvorens een krukas te richten?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Tja, daar kun je nogal wat theorieën op loslaten... Is de meetmethode van Alfons de juiste? Je krukas zit tussen 2 lagers opgesloten. Op die plaatsen zou je ook met meten de krukas moeten inspannen en dan zien wat het uiteinde doet. Daar zit je vliegwiel dus daar kan slingeren het meeste kwaad. 0,1 in het midden kan op het uiteinde veel meer zijn als je op die manier zou meten.
Tja, daar kun je nogal wat theorieën op loslaten... Is de meetmethode van Alfons de juiste? Je krukas zit tussen 2 lagers opgesloten. Mijn mening hè, wat denken jullie?
Wij hebben de krukassen op de draaibank tussen de centers ingespannen en gemeten ter hoogte van het lager wat in de statorplaat zit. De slingering daar was bij alle krukassen een tikje groter dan direct achter de krukwang ter hoogte van waar de krukas in het krukaslager zit (wat ook logisch is). Een even zo bijna evenredige toename konden we meten aan het einde van de krukas net vlak voor de spiebaan t.b.v. het vliegwiel.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Beter gecontroleerd dan niet toch. Het krukasje heb ik op het beursje hier gekocht voor 5€. Alle draad is goed en de lagers kunnen mooi klemmen op hun plek en de pen zit ook mooi recht erop. Als het strakjes gebalanceerd is, heb ik toch een mooi krukasje denk ik.
Krukassen van auto zijn langer en die mogen maar 0,03 mm slingeren. Hoeveel een Solex krukasje mag slingeren weet ik niet.
Vandaag toch maar even m'n voorband vervangen. Het kanvas kwam er al doorheen en dan moet je toch wisselen om een plaaate baaand te voorkomen.
Ook nog 4 Solexen rijklaar gemaakt en dan kom je toch weer verrassingen tegen, sommige Solexen die afgelopen seizoen prima rijdend weggezet zijn hebben nu toch wat nukken. Bij de laatste rit afgelopen jaar was het bereslecht weer en daar merk je nu toch de gevolgen van, vooral de contactpunten hebben wat schoonmaak aandacht nodig
Dit gewichtje is al 1 gram zwaarder. Dus 3 plus 1 om exact na te bootsen. Als hij dan al beter in balans is gaat de oude drijfstang terug geplaatst worden. En dan fin tuner.
Ik had hem effe erop gelegd en zag meteen dat het niet goed w as.
ik gok zo dat je al rijdend nog voor "tril"verassingen komt te staan en dat je om daar af te komen toch over gaat op een ander gewicht
want het gewicht van de krukwang zit verdeeld en bij draaien heb je rekening te houden dat A=V^2/R dus de versnelling van een gewichtje is afhankelijk van de plaats waar hij zit ( die "R")
dus ik zou minimaal 3 testen draaien eentje met het best geschatte gewicht eentje met ca 3 gram meer en eentje met ca 3 gram minder en dan kijken of meer of minder iets beter loopt en bij welke snelheid ( originele krukassen beginnen ook boven de 35 a 40 een trilling teweeg te brengen )
Alfons Een normale krukas is al niet veel in onbalans met de standaard materialen, kleine afwijkingen kunnen voorkomen. Heb je al gecontroleerd wat de onbalans is met de standaard onderdelen. Dat zou een vertrekpunt kunnen zijn met je verdere balanceer hobby. En hoe wil je de krukas corrigeren materiaal aanbrengen of weghalen Groet ANdre
Ik weet wat je bedoelt Joan. Het wordt alleen maar statisch balanceren hoor. Niets anders. We hebben toch niet de juiste spullen om serieus te balanceren. Ook ingewikkelde materie hè.
Ja Andre. Je hebt volledig gelijk. Inmiddels heb ik een tweede gewichtje gemaakt en morgen effe controleren op het balans apparaten. Het is gewoon een probeersel. Volgend jaar ga ik de Amuse blok uit elkaar halen en dan de krukas wat beter in balans brengen met de onderdelen die dan gebruikt worden. Ik moet nog ergens een standaard zuiger je hebben enz... en dan is kijken hoe dit krukas je dan standaard in balans was. Stapje voor stapje om gewoon lekker bezig te zijn met uiteraard altijd wel wat resultaat wat ik later kan gebruiken. Lasrupsjes erop of wat wegslepen. Hier is natuurlijk wat van te zeggen. Maar beter dan het onbalans.
Ja Andre. Je hebt volledig gelijk. Inmiddels heb ik een tweede gewichtje gemaakt en morgen effe controleren op het balans apparaten. Het is gewoon een probeersel. Volgend jaar ga ik de Amuse blok uit elkaar halen en dan de krukas wat beter in balans brengen met de onderdelen die dan gebruikt worden. Ik moet nog ergens een standaard zuiger je hebben enz... en dan is kijken hoe dit krukas je dan standaard in balans was. Stapje voor stapje om gewoon lekker bezig te zijn met uiteraard altijd wel wat resultaat wat ik later kan gebruiken. Lasrupsjes erop of wat wegslepen. Hier is natuurlijk wat van te zeggen. Maar beter dan het onbalans.
Ik heb voor de 24 uurs machine goede resultaten behaald door simpelweg de diameter van de krukas kleiner te draaien , scheelt iets in volume van het carter dat ruimer word maar daar merk je op het geheel weinig van, je zal zien dat bij een goede "nul" meting de wang naar onderen zakt
ik heb intussen ook weer de foto van een van mijn volle krukassen terug gevonden
Last edited by Joan; 31/03/1602:28 PM. Reason: krukas foto gevonden
Geen idee want er zijn verschillende standaard zuigers gebruikt. De onbewerkte JRT zuiger zit zo rond de 75 gram en GOL is onbewerkt wat zwaarder. En wat heb je aan die wetenschap wat een standaard zuiger weegt als je hem niet gebruikt ??
Ik wil dan een gewichtje maken dat ik dan op het krukas je zet om na te gaan hoe de balans is met de originele delen.
Ik wil eigenlijk ook weten van de mensen die ook al gebalanceerd hebben of er standaard al onbalans in zit. En wel dat het gewichtje dan uitzakt naar beneden toe en hoe sterk dan naar beneden. Wie van jullie heeft dat al vastgesteld.
Voor de balanceerder zoals jullie. Nemen jullie ook 1/3 van de drijfstang als gewicht voor de statische balancering of gebruiken jullie een andere verhouding c.q. percentage.
Ik wil dan een gewichtje maken dat ik dan op het krukas je zet om na te gaan hoe de balans is met de originele delen.
Ik wil eigenlijk ook weten van de mensen die ook al gebalanceerd hebben of er standaard al onbalans in zit. En wel dat het gewichtje dan uitzakt naar beneden toe en hoe sterk dan naar beneden. Wie van jullie heeft dat al vastgesteld.
Alfons, zoals je weet heb ik er een paar staan en die zijn deze week uit de winterslaap ontwaakt.
Ik ga dan ook met iedere Solex een stuk rijden om te beoordelen wat er wel of niet aan moet gebeuren om ze weer optimaal te laten rijden.
75% heeft nog de originele onderdelen(krukas-drijfstang-zuiger-cilinder) en dan merk je wel duidelijk verschil, onderling,, hoe de balans van de assen zijn.
Ik wil dan een gewichtje maken dat ik dan op het krukas je zet om na te gaan hoe de balans is met de originele delen.
Ik wil eigenlijk ook weten van de mensen die ook al gebalanceerd hebben of er standaard al onbalans in zit. En wel dat het gewichtje dan uitzakt naar beneden toe en hoe sterk dan naar beneden. Wie van jullie heeft dat al vastgesteld.
Alfons, zoals je weet heb ik er een paar staan en die zijn deze week uit de winterslaap ontwaakt.
Ik ga dan ook met iedere Solex een stuk rijden om te beoordelen wat er wel of niet aan moet gebeuren om ze weer optimaal te laten rijden.
75% heeft nog de originele onderdelen(krukas-drijfstang-zuiger-cilinder) en dan merk je wel duidelijk verschil, onderling,, hoe de balans van de assen zijn.
schrijf maar rustig ONbalans. Ik heb erbij daar trilt de motorhevel als een waanzinnige en anderen zijn heel rustig
gisterenavond van een kennis weer eens een solex gedaan die weigerde, startte wel goed maar lopen een drama en heel gevoelig op de choke. eerst maar eens het hoge dopje op de bougie vervangen door een moertje, iets beter. toen de punten gedaan, iets beter, toen maar een gekeken waarom het boutje van de punten op minder afstand van de spoel af zat dan dat de punten open gingen, boutje korter gevijld. weer iets beter. omdat voor dat vijlen de punten eraf moesten moest ook de moer van de ( bijna nieuwe) condensator ( imitatie, merk waarschijnlijk "aggenibbus") eraf, blijkt de hele bovenkant, dus boutje en rubber nogal heen en weer te zwemmen, toch aanvankelijk laten zitten want je mag maar 1 ding per keer wijzigen, weer iets beter. toch dan maar die condensator vervangen door een echte vd Heem ( wat mag dat kosten zo een NOS condensator) probleem opgelost. alleen nog steeds gevoelig op zijn choke, maar ja er is door een ander dan ergens iets ook opgevoerd. bij goed instellen loopt hij als een speer
Alfons, zou de vraag "how to balance a two-stroke crankshaft" niet een mooie opdracht voor jouw studenten zijn? In de tegenwoordige tijd overstijgen die nogal eens het niveau van de meester En dan snijdt het mes aan 2 kanten.....
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Idd FF, een Solex is geen wonder der techniek zullen we maar zeggen. Wij verbeteren iig.
Ronald,jij hebt toch ook gebalanceerd. Heb je ook 1/3 van het gewicht genomen van de drijfstang voor de oscilerende massa? En jij Joan?
Dat van die 1/3 heb ik ooit eens ergens gelezen maar daarna heb ik ook héél veel andere theorien gelezen. Wat dat betreft geeft goooooochel een schat aan ( verschillende) informatie en moet je toch uiteindelijk zelf beslissen wat de beste methode is.
Idd FF, een Solex is geen wonder der techniek zullen we maar zeggen. Wij verbeteren iig.
Ronald,jij hebt toch ook gebalanceerd. Heb je ook 1/3 van het gewicht genomen van de drijfstang voor de oscilerende massa? En jij Joan?
ik monteer de drijfstang en hang hem dan horizontaal aan een draadje * bij benadering dan, draadje op hoogte krukpenoplegging ) als je dan de krukas draait zwikt dat draadje wel iets naar voor of achter ( links of rechts mag ook hangt ervan af hoe je ervoor staat) maar het small end doet dan net niet mee aan de drijfstang massa maar laat wel de krukas beweging toe, afhankelijk van de stand doet hij dan qua gewicht meer of minder mee
Alfons, zou de vraag "how to balance a two-stroke crankshaft" niet een mooie opdracht voor jouw studenten zijn? In de tegenwoordige tijd overstijgen die nogal eens het niveau van de meester En dan snijdt het mes aan 2 kanten.....
Dat zou best kunnen maar ik vrees dat ik dan de oplossing moet geven. Een 1 cilinder balanceren is moeilijker dan een 4 cilinder bijvoorbeeld. 20 jaar geleden ofzo heb ik met leerlingen lessen balanceren gedaan. Nu niet meer. Doet mijn collega nu. Zelf vind ik het niet zo leuk om te doen die lessen. Teveel theorie.
FF, ik heb nu een gewichtje gemaakt van 102 gram (1/3 gewicht van de drijfstang genomen) en aan de krukas gehangen. Is nu enigzins een beetje in balans. Filmpje volgt. De theorie klopt wel. Maar gezien het feit dat de drijfstang van een Solex een beetje vreemd is qua model twijfelde ik een beetje over die 1/3. Samen met mijn collega over na zitten denken, maar het moet toch 1/3 zijn volgens ons. Ja er is heel veel te vinden over dit onderwerp. Wat wij doen is alleen maar statisch balanceren en dat is niet moeilijk toch. Maar wel zeer belangrijk om heel veel trillingen eruit te halen.
Vandaag op de Amuse gemonteerd. Bijna nieuw zuigertje met veertjes, inox pen busje, nieuw big-end lager, en de lichtere standaard drijfstang ipv de zwaardere nieuwe betere. Het tikken van het big-end is weg en nu voel ik ook dat hij minder trilt dankzij de lichtere drijfstang blijkbaar. Trilt zoal weinig. De gewone koppakking ervan tussen en de o-ring weer gebruikt om zo meer compressie te hebben en hij rijdt weer helemaal super. Ik merk aan het geluid dat hij nu meer compressie heeft. Er zit en mooi knettertje in bij optrekken. Laat de zon maar weer komen.
20 jaar geleden of zo heb ik met leerlingen lessen balanceren gedaan. Nu niet meer. Doet mijn collega nu. Zelf vind ik het niet zo leuk om te doen die lessen. Teveel theorie.
Ooh dat je geen les meer geeft was me niet bekend, maar ja....tijden veranderen. Wellicht zou je in de koffiekamer je collega het nog als leuk topic voor zijn klas kunnen meegeven?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik had gedacht dat het balanceren wel,simpel,was door de krukas In balans te brengen (statisch) met een gewichtje met dezelfde massa als de complete drijfstang en zuiger samen. Ik begrijp dat de plank dus helemaal misslaat als je dat doet. Dynamisch ligt het totaal anders, maar er moet toch een lijn in te ontdekken zijn? Heeft iemand enig idee welk percentage van de massa van drijfstang en zuiger samen je globaal moet nemen om de zaak tussen de 35 en 40 km h zo trillingsvrij mogelijk te maken?
20 jaar geleden of zo heb ik met leerlingen lessen balanceren gedaan. Nu niet meer. Doet mijn collega nu. Zelf vind ik het niet zo leuk om te doen die lessen. Teveel theorie.
Ooh dat je geen les meer geeft was me niet bekend, maar ja....tijden veranderen. Wellicht zou je in de koffiekamer je collega het nog als leuk topic voor zijn klas kunnen meegeven?
Jawel nog steeds les geven. Vooral 1ste monteurs (niveau 3) en technisch specialisten (niveau 4), natuurlijk auto's. Waarvan 50% practicum en praktijk. Al 31 jaartjes. Ook tussendoor 10 jaar op de zeevaartschool lesgegeven. Veelal techniek. Een halve week taak.
Ik had gedacht dat het balanceren wel,simpel,was door de krukas In balans te brengen (statisch) met een gewichtje met dezelfde massa als de complete drijfstang en zuiger samen. Ik begrijp dat de plank dus helemaal misslaat als je dat doet. Dynamisch ligt het totaal anders, maar er moet toch een lijn in te ontdekken zijn? Heeft iemand enig idee welk percentage van de massa van drijfstang en zuiger samen je globaal moet nemen om de zaak tussen de 35 en 40 km h zo trillingsvrij mogelijk te maken?
Nee dan is niet goed, het hele gewicht nemen. 1/3 van het drijfstang gewicht nemen + de rest. Dat is volgens mijn collega en ik toch het juiste gewicht. Theoretisch dan. Maar gezien het feit dat die drijfstang bijna gelijkt is boven en onder, zou het praktisch misschien wel eens anders kunnen zijn. Voorlopig blijf ik bij die 33%.
Jaren geleden begonnen met eerst dynamisch, Ik mocht een schenck vibrobalancer lenen, nou daar moet je geen nee tegen zeggen.
Hier een volle krukas, met aan de zijkant verschillende sterke magneetjes om de juiste balans te vinden. De piston pen is gevuld met wolfram tot het juiste gewicht van de zuiger. Dus wat je hier ziet draaien, zo draait het ook in je blokje.
Daarna alles uitgewogen, en toen statisch geprobeerd in de goede richting te komen. Dat is gelukt.
Hier het filmpje. Het gewichtje is 102 gram. 1/3 drijfstang en de zuiger enz....
Als ik dat zo bekijk moet je eerst dat balanceertoestel maar eens laten reviseren want dat rolt van geen kanten. Het vet in de lagers is verhard. Iedere schijf moet gemakkelijk rond draaien en als er maar eentje wat zwaar draai kan je er nooit goed mee werken.
Heb dit al aangegeven en we gaan er mee aan de slag. Het valt reuze mee hoor. Maar kan wel beter. Alles kan beter hè. Toch werkt hij nog prima zo. Het is aardig in balans dus draait hij niet zomaar. Volgende winter als de Amuse misschien uit elkaar gaat, ga ik het gewichtje bepalen en op deze manier verder. Ik vertrouw erop dat dit goed is. Wat ik nu ga doen is met kleine magneten de wang verzwaren op die plaatsen waar dan mogelijk een rups gelegd zou worden wanneer deze krukas gemonteerd zou worden. Tegen die tijd zal het apparaat ook eens nagezien zijn. Ga ik zelf wel doen.
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden. Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op. Er zat toen dacht ik een sacks krukas in. Leuk dit terug te zien.
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden. Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op. Er zat toen dacht ik een sacks krukas in. Leuk dit terug te zien.
Ding heb ikzelf gemaakt, het elektronisch instrument de vibrobalancer hebben we geleend.
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden. Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op. Er zat toen dacht ik een sacks krukas in. Leuk dit terug te zien.
Naast zien is ook goed luisteren een kunst
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Jaren geleden begonnen met eerst dynamisch, Ik mocht een schenck vibrobalancer lenen, nou daar moet je geen nee tegen zeggen.
Hier een volle krukas, met aan de zijkant verschillende sterke magneetjes om de juiste balans te vinden. De piston pen is gevuld met wolfram tot het juiste gewicht van de zuiger. Dus wat je hier ziet draaien, zo draait het ook in je blokje.
Daarna alles uitgewogen, en toen statisch geprobeerd in de goede richting te komen. Dat is gelukt.
Mooi machientje Jan.
Ik had 3 jaar terug ook zoiets gemaakt, 2 piëzo elementjes onder het carter, een ter hoogte van de krukwang en een rechts zo dicht mogelijk bij het vliegwiel en dan nog een optische opnemer . (Deze zijn hier op het filmpje nog niet aanwezig) De piëzo's op de (oscillos)scoop aangesloten voor het beeld en de optische opnemer om de scoop te triggeren, zeg maar een soort van referentie punt en om het scoopbeeld netjes stil te zetten. Wat er toen nog ontbrak was een stroboscoop om op de motor zichtbaar te maken waar de onbalans zat. Dat is ook het enige wat je ermee kon doen, onbalans zichtbaar maken. Je kan niet zien hoeveel de onbalans is. Dit projectje staat in de IJskast oftewel in de vriezer en komt, als het nodig is, wel weet tevoorschijn.
Voorlopig is het statisch balanceren wat minder tijdrovend en mogelijk ook minder nauwkeurig maar wel een methode om sneller resultaat te behalen.
Ja, meer ideeën dan tijd om het uit te voeren. Ik moest er nog een versterker bijmaken om de stoboscooplamp aan te sturen maar daar was op dat moment geen tijd voor (nu nog niet ) Was vorige week bezig om een draaibankje tijdelijk om te bouwen tot rondslijpbankje om een nieuwe overmaat pistonpen op maat te slijpen. Uitgangsmateriaal is rond 12 en nu 12,1. Ligt ook al meer dan een week stil omdat er andere dingen meer aandacht nodig hebben. Vandaag weer Solex rijden dus blijft de rest liggen.
Yep dit apparaat ken ik. Bij de TU in Delft proeven mee gedaan een 15 tal jaartjes geleden. Of het moet een soortgelijke zijn geweest maar lijkt er erg veel op. Er zat toen dacht ik een sacks krukas in. Leuk dit terug te zien.
Ding heb ikzelf gemaakt, het elektronisch instrument de vibrobalancer hebben we geleend.
Knap gemaakt dan. Dan leek hij op die bij de TU. Had toen een opdracht gekregen om primaire en secundair te balanceren. Met dat ding toen vond ik het een eitje. Scoop en strobolamp. Er zaten heel wat sensoren op weet ik nog.
Na gisteren de Amuse weer opgebouwd te hebben vandaag een ritje gemaakt. Ik kan toch merken dat er een nagenoeg nieuw zuigertje inzit en iets meer compressie door weer gebruik te maken van de o-ring afdichting. Loopt erg goed bij elk toerental. Bij 32 doet hij zomaar heerlijk snorren en is dan heerlijk stil. Nu maar weer hopen dat hij het de hele zomer lekker doet zoals vandaag.
Na gisteren de Amuse weer opgebouwd te hebben vandaag een ritje gemaakt. Ik kan toch merken dat er een nagenoeg nieuw zuigertje inzit en iets meer compressie door weer gebruik te maken van de o-ring afdichting. Loopt erg goed bij elk toerental. Bij 32 doet hij zomaar heerlijk snorren en is dan heerlijk stil. Nu maar weer hopen dat hij het de hele zomer lekker doet zoals vandaag.
Wat is precies die O-ring afdichting Alfons? Ik heb vast iets gemist. Is het een vervanging van de koppakking zodat de kop wat dichter op de cilinder komt en er daardoor wat meer compressie ontstaat? En waar koop je zo'n O-ring? Altijd in voor een experimentje met mijn Oto, snap je
Na gisteren de Amuse weer opgebouwd te hebben vandaag een ritje gemaakt. Ik kan toch merken dat er een nagenoeg nieuw zuigertje inzit en iets meer compressie door weer gebruik te maken van de o-ring afdichting. Loopt erg goed bij elk toerental. Bij 32 doet hij zomaar heerlijk snorren en is dan heerlijk stil. Nu maar weer hopen dat hij het de hele zomer lekker doet zoals vandaag.
Wat is precies die O-ring afdichting Alfons? Ik heb vast iets gemist. Is het een vervanging van de koppakking zodat de kop wat dichter op de cilinder komt en er daardoor wat meer compressie ontstaat? En waar koop je zo'n O-ring? Altijd in voor een experimentje met mijn Oto, snap je
Hoi Tim. Ik rij met zo'n cnc kopje met de kleine bougie in het midden. Die heeft een o-ring afdichting, geen koppakking. Omdat ik iets minder compressie wilde heb ik toen een gewone koppakking ertussen gelegd. Daardoor loopt het iets rustiger. Nu weer de o-ring ertussen en dan merk je meteen het verschil in geluid . Een mooi knetterde nu. Mooie trekkracht.
Ik rij met zo'n cnc kopje met de kleine bougie in het midden. Die heeft een o-ring afdichting, geen koppakking. Nu weer de o-ring ertussen en dan merk je meteen het verschil in geluid . Een mooi knetterde nu. Mooie trekkracht.
Als het verschil tussen een standaard koppakking van pakweg 0,8mm en nu de o-ring ertussen bij jou nu zo'n significant verschil in geluid en trekkracht geeft ben ik bang dat er dan toch iets niet goed zat bij je vorige configuratie/montage. Ik kon bij mij soortgelijke verschillen in ieder geval niet in die mate waarnemen en dreke2 heeft ook niet dat effect ervaren bij zijn wisseling van pakking op dezelfde wijze. Is het mogelijk wat subjectief wat je waarneemt?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De zuiger en veren waren op Geert. Na heel wat jaartjes en km. Als je dan gaat vernieuwen merk je meteen verschil. De configuratie is helemaal oké. Maak je daar maar geen zorgen over. Slijtage gaat heel geleidelijk en dan merk je dat niet. Als je eens je schokbrekers van je auto vernieuwd, dan denk je ook, nondeju dat rijd anders. Hij loopt nu echt weer prima.