De standaard verhouding op een peperbus sleutelgat zwanenhals is 40 /16 ook het uitlaatje achter de tank maar je zult meemaken als je daar staat dat je overgeleverd bent aan de willekeur van de keurmeester ik heb vorig jaar de keuring al eens geopserveerd en vond sommige ge dingen wel heel bedenkelijk
Ik denk dat je t zo moet zien : t type solex doet er niet zoveel toe, maar de tandwielverhouding en t motorblok moet Oto of 3800 zijn. Ik weet dat er dan nog veel wazige dingen in het regelement zitten maar wat ik begrijp van de organisatie is dat ze vooral uitgaan van de Oto en de 3800 techniek. Dan kom je nog op het punt "origineel" wat ze aanvoeren in het regelement ,maar dat rammelt ook aan alle kanten. Het ene originele onderdeel mag aangepast worden en t andere originele onderdeel niet, maar hoeveel en wat wordt niet vermeldt,dat mag je maar afwachten bij de keuring of t geaccepteerd wordt of niet.
Ik denk dat je t zo moet zien : t type solex doet er niet zoveel toe, maar de tandwielverhouding en t motorblok moet Oto of 3800 zijn. Ik weet dat er dan nog veel wazige dingen in het regelement zitten maar wat ik begrijp van de organisatie is dat ze vooral uitgaan van de Oto en de 3800 techniek. Dan kom je nog op het punt "origineel" wat ze aanvoeren in het regelement ,maar dat rammelt ook aan alle kanten. Het ene originele onderdeel mag aangepast worden en t andere originele onderdeel niet, maar hoeveel en wat wordt niet vermeldt,dat mag je maar afwachten bij de keuring of t geaccepteerd wordt of niet.
Het reglement geldt voor alle deelnemers, dus wordt er toch met 1 maat gemeten naar mijn mening. Mogelijk is de ene wat wakkerder dan de ander, maar ja da's dan ook deel van de wedstrijd....
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nu is er een probleem met dat "een maat meten". Bij Solex worden verschillende maten voor hetzelfde soort onderdeel gebruikt. Er wordt met OTO, 3800, 2200, zwanehals e.d. gereden (4 maten). Zo ook met verschillende motoren, uitlaten, cilinderuitvoeringen (eivorm ??), wielmaten en ga zo maar door. Dit is niet in het reglement beschreven en ik denk dat het een boekwerk wordt als het wel omschreven gaat worden
Ja, en als het reglement niet voorziet beslist de keurmeester of het toelaatbaar is of niet. Je hebt strenge keurmeesters en héél strenge keurmeesters.
We hebben ons te schikken hierin. Extra spannend, die keuringen
Ja maar we hebben het hier over racers met doorgelaste frames voorvoken aangepaste wielen aldanniet met schijf remtrommels remblokken ook kompleet aangepaste motoren van krukasmoer koppeling krukas drijfstang zuigers cilinders koppen carters motorschetsplaten benzine pompen uitlaten cranckstellen en dan spreken we over orgineel en dan een solex af keuren omdat het tankje niet orgineel bevestigt is omdat in het zijdekseltje niet de drie gaatjes zaten voor de ophang punten maar drie plaatjes waar de tank aanhangt ik vind dat spijkers op laag water zoeken Er zijn mensen die aan deze race veel geld verdienen dus een beetje aan de teams en hun werk denken zou dan wel wenselik zijn zonder teams geen race en ook geen evenement
Klopt helemaal Huub, Er word ook in het voordeel van de twijfel gekeurd, maar er zijn dan altijd weer mensen die zoeken de grens op en maken er een potje van. Het houd een keer op.
Die wens was er al langer Alfons, maar de poorten/wand dikke liet dit niet toe. Nu is er toch één type gietijzer cilinder die dit wel toelaat. Loopt nu gelijk met een (opgevoerde)aluminium.
De ervaring met aluminium is goed, maar eenmaal op temperatuur zal de gietijzeren langer zijn vermogen vasthouden.
Bijna klaar!! Girl Power. Voor mij de eerste keer met gietijzer cilinder.
Die reed afgelopen zondag toch ook nog mee Jan en bestuurd door Mevr. Stoolex??
Nee Geert, dat was de 103, de dames/dochter van Stoolex. Daar zat het blokje van het zijspan op. Christ (stoolex) reed op de 104 team Ad van Heerbeek, deze moet even loskomen/inlopen.
waar voor dient het schroefje bij de lager heb je er nu 1 in zitten in plaats van 3 zoals standaart oto ?...leuke balanceren heb je daarom de koppeling ook gebalanceerd als tegen gewicht ?
waar voor dient het schroefje bij de lager heb je er nu 1 in zitten in plaats van 3 zoals standaart oto ?...leuke balanceren heb je daarom de koppeling ook gebalanceerd als tegen gewicht ?
cnc carters hebben helemaal geen schroefjes, ik boor ze er ook in , materiaal zat. als je een verzonken kopt neemt en je boort hem precies net genoeg naast het lager dat het uiterste vleugeltje van de verzonken kop op de afgeschuinde kant van het lager komt borg je hem ik gebruik 1 schroef op de ca 10 uur positie .
waar voor dient het schroefje bij de lager heb je er nu 1 in zitten in plaats van 3 zoals standaart oto ?...leuke balanceren heb je daarom de koppeling ook gebalanceerd als tegen gewicht ?
Dit is zo'n laatste nieuw carter waar dus die drie schroefjes inzitten om het lager te borgen.
waar voor dient het schroefje bij de lager heb je er nu 1 in zitten in plaats van 3 zoals standaart oto ?...leuke balanceren heb je daarom de koppeling ook gebalanceerd als tegen gewicht ?
Dit is zo'n laatste nieuw carter waar dus die drie schroefjes inzitten om het lager te borgen.
ik moet het doen met de oudere versie want heb er totaal 3 gekocht en dan vind ik het wel welletjes.
eindelijk het frame op wielen, alleen de remankerplaat was al 2 avonden nog wat dingen te doen oa het standaard zo maken dat hij in de bochten de grond niet raakt en het stuur aanpassen dan het complete blok nog , nog steeds geen peperbus carter gevonden maar al wel een DO carter aangepast als peperbus oa "dommetje" aan gemaakt
Ik zie andere dingen, het lijkt ofdat de framebuis veranderd is. Gezichtsbedrog ??
dat is gezichtbedrog er zitten alleen twee extra strips 1/2 wege ter hoogte van de kettingkast om knikken van die dunne platen die de V vormen tegen te gaan bij stuiteren ben ik bang dat het daar instabiel wordt die strips zitten gaten in om eventueel een accubak te kunnen monteren, ook gebruikt om ze bij lassen in positie te houden. wat helpt is dat er ook een bagagedrager van een ander type op zit moest alleen recht gemaakt worden dat brengt de boel dichter naar het wiel toe probleem om de band in de achterbrug onder te brengen alleen een smallere rol profiel past >>> met wat truuks.
een peperbus motor heeft dan ook een peperbus tank nodig zit verschil in achterkant qua deuken ( zie foto's)
had laats nog iemand op bezoek waar ze een andere cylinder op gezet hadden, zat deuk 2 niet in de tank hing de tank tegen de cylinder aan en helemaal diagonaal op het blok want hij kon niet ver genoeg naar achteren, heel oneerbiedig met een hamertjes voorzicht een deuk type 2 in de tank moeten slaan, pastte nu wel en je ziet er niet van. voor het peprbus project toch maar naar tank met alleen deuk 1
Blokjes voor team Ad van Heerbeek en dames team Europower zijn klaar. Vandaag heeft Chris deze getest, en ik mag zeggen "we hebben er weer iets bij" Is de afgelopen winter toch niet voor niets geweest. Nu maar weer hopen dat het zaakje heel blijft.
Blokjes voor team Ad van Heerbeek en dames team Europower zijn klaar. Vandaag heeft Chris deze getest, en ik mag zeggen "we hebben er weer iets bij" Is de afgelopen winter toch niet voor niets geweest. Nu maar weer hopen dat het zaakje heel blijft.
Gelukkig komt die auto niet iets eerder achteruit de weg op rijden Volgende keer een helmpie op mannen! Ik wil nog langer van jullie mooie bouwsels blijven genieten!
Als ik het zo bekijk is een ietwat naar achter geplaatst zadel ook niet verkeerd. Deze mannen zitten niet echt en het is een aanslag op je dijbeenspieren. Zo kan je nog evt. verbeter puntjes uit zo'n kort filmpje halen, niet onbelangrijk voor een winnend team
Als ik het zo bekijk is een ietwat naar achter geplaatst zadel ook niet verkeerd. Deze mannen zitten niet echt en het is een aanslag op je dijbeenspieren. Zo kan je nog evt. verbeter puntjes uit zo'n kort filmpje halen, niet onbelangrijk voor een winnend team
ach dat is hier op het rechte, ook in het "circus" zijn ze gewend daar vreselijk trappend tekeer te gaan. die combinatie heeft ze al een paar jaar de winst geholpen voor het circus staat het zadel ongetwijfeld goed .
(NOOT: "circus" voor mij de afkorting van alles rondom de feesttent waar de solexen qua kilometers maar een heel klein stukje van meemaken maar wel lastig om door te komen. je wint het niet alleen op het rechte.
Als ik het zo bekijk is een ietwat naar achter geplaatst zadel ook niet verkeerd. Deze mannen zitten niet echt en het is een aanslag op je dijbeenspieren. Zo kan je nog evt. verbeter puntjes uit zo'n kort filmpje halen, niet onbelangrijk voor een winnend team
ach dat is hier op het rechte, ook in het "circus" zijn ze gewend daar vreselijk trappend tekeer te gaan. die combinatie heeft ze al een paar jaar de winst geholpen voor het circus staat het zadel ongetwijfeld goed .
(NOOT: "circus" voor mij de afkorting van alles rondom de feesttent waar de solexen qua kilometers maar een heel klein stukje van meemaken maar wel lastig om door te komen. je wint het niet alleen op het rechte.
Nou Joan, niet helemaal met je eens. Wat denk je van die meiden vorig jaar. 2 stuks van 16 en 17 jaar, een wat ouder. die hebben het echt van de snelheid gehad. Zitten lange stukken in!!
Gelukkig komt die auto niet iets eerder achteruit de weg op rijden Volgende keer een helmpie op mannen! Ik wil nog langer van jullie mooie bouwsels blijven genieten!
Auto hoorden bij het team geen probleem dus.
Gr christ
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Als ik het zo bekijk is een ietwat naar achter geplaatst zadel ook niet verkeerd. Deze mannen zitten niet echt en het is een aanslag op je dijbeenspieren. Zo kan je nog evt. verbeter puntjes uit zo'n kort filmpje halen, niet onbelangrijk voor een winnend team
Ze zijn ingehuurd voor hard te gaan dus zadel is niet belangrijk en pijn is fijn zeggen de jongens.
Gr christ
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Mooie top zo met 67,7 km/h Jan. Is dat "belast" via het onderstel waar hij op stond? Heb je ook nog koppel kunnen meten? Probeer ook nog eens een petje erbij op, dat brengt ook nog een hele verbetering! Komt goed hier in Drunen!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Komt helemaal goed daar in Drunen Geert, die jongen heeft mooie spullen, en weet wat tunen is. Ben heel benieuwd, Laurens gaat ook 2 blokjes doen voor Heeswijk. Hopelijk kunnen we wat leren van elkaar.
Komt helemaal goed daar in Drunen Geert, die jongen heeft mooie spullen, en weet wat tunen is. Ben heel benieuwd, Laurens gaat ook 2 blokjes doen voor Heeswijk. Hopelijk kunnen we wat leren van elkaar.
Best of both worlds!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Hier ook nog wat gefreubeld. Motortje is zolang erop gezet, kan hij met de ritjes mee en kunnen de spaken zich zetten. Zadel is niet super, nog vervangen. Nog even wachten op het wedstrijdmotortje, alles komt goed
Dat zou ook een toepassing kunnen zijn maar het is meer bedoeld om de onbalans met een stroboscooplamp zichtbaar te maken. Met piëzo elementjes kan je wel de trillingen zichtbaar maken op een scoop en vervolgens moet het signaal versterkt worden om de stroboscoop aan te sturen. Wegens gebrek aan vrije tijd nog niet af kunnen maken. Ook het toerental is nogal aan de lage kant wat wel simpel op te lossen is.
Dat zou ook een toepassing kunnen zijn maar het is meer bedoeld om de onbalans met een stroboscooplamp zichtbaar te maken. Met piëzo elementjes kan je wel de trillingen zichtbaar maken op een scoop en vervolgens moet het signaal versterkt worden om de stroboscoop aan te sturen. Wegens gebrek aan vrije tijd nog niet af kunnen maken. Ook het toerental is nogal aan de lage kant wat wel simpel op te lossen is.
Ja ik dacht ook al zoiets over het filmpje van Jan. Alleen zie ik en begrijp ik nog niet precies hoe het zo kan vast gesteld worden of dat het echt wel zo werkt. Kortom, ik ga misschien weer wat leren.
net een 24 uurs blok geheel in de revisie gedaan vooral de koppeling had aandacht nodig, en zowat een kilo zand uit alle hoeken en gaten verder viel het wel mee. Het team zou wat vetter mogen smeren want de zuiger was gortdroog verder kan het blok er weer tegen, wat verbeterd aan 1 spoelpoort en het luchtfilter staa nu beter op de kop ( en nog wat kleine fritjes gedaan)
Ik had het plan om het eind van deze maand , en dat is morgenavond 12 uur (als Griekenland zo'n beetje failliet gaat), het frame of de motor af te hebben . Bijna gelukt, maar ik heb nog 24 uurrrrrrr......
ZO! Onze Solex is getest! Ritje gemaakt met een flinke zwaargewicht erop.
Alles goed gebleven op een ding na....
Kleinigheidje hou je altijd
wacht je nog op een motor ?
want er zit qua rol nog iets ontwikkelingswerk in dat komt volgens mij tot een goed einde in de vakantie want dan word er 24 uur per dag doorgebuffeld ( als de Temp niet is zoals nu )
Iets minder dan de helft van die uren maar wel, gedeeltelijk, in een gekoelde blokhut en gedeeltelijk in een wat koeler onderhuis. Buiten werken is gevaarlijk als er geen beschutting is.
Hier is het frame ook bijna klaar, vanmiddag de balhoofdbuis nog 3mm in moeten korten om wat meer schroefdraad voor de bovenste moer over te houden. Nu nog wat maken voor de kentekenplaat.
Verder nog werk zat : verlichting, goede koppeling en vooremmen nzv.
Die eindstreep wordt gehaald, al is het lopend met een kruiwagen met een Solex erin. Een jaar geleden was de vraag ofdat het er veel zouden zijn die de 40km/uur konden halen. Toen werd door diverse teams de 50 al gehaald. Het is wel de bedoeling om alles heel te houden, denk dat dat de nieuwe uitdaging is voor dit en anders het volgend jaar.
60 rijden doen we niet dus dat hoef je dan ook niet af te remmen.
I ding scheelt, met al het andere werk dat ik ertussen door doe word die peperbus van het jaar waarschijnlijk niet op tijd klaar
Ik ben geschrokken hoe snel de tijd voorbij gaat. Net als jij zijn we hier toch best op tijd begonnen maar ineens is het vakantie, schuur verboden terrein en moet er best nog veel gebeuren. Na de vakantie staan we zó in Heeswijk
inmiddels blijft de teller op 52 steken, wel voor de wind uit, tijd zat om nog wat te experimentern het weer werkt mee. veel fratsen er weer uitgehaald, zit nu een peter vennix rol in ( lag nog ergens op een plank) en een gewone solex koppeling . de ontsteking heeft een lichspoel en een externe bobine gekregen (Mobylette) en de nok voorzien van een spie wel makkelijk werken met zo een mobylette, de nok blijft zitten en het vliegwiel haal je zo los