En dan te bedenken dat dit een frame was waar je cent meer voor zou geven, Losse ingevreten onderdelen in een doosje. Maar er zat wel een kenteken bij. Dus wat nettere onderdelen hier en daar op de kop getik. Maar wat hebben we daar al veel plezier aan beleeft in Heeswijk, en zoals John Meisters al eerder zei, dat kan alleen bij SOLEX!!! Onbetaalbaar!!
ik heb ook van de RVS schetplaten gekocht, zit een foutje in het snijprogramma, het gaatje voor het boutje voor de veren aan te hechten zit bij mij aan de achterkant dus net boven het onderste gat voor de ophangbout, in plaats van ervoor aan de ronding zit hij erboven aan de rechte achterkant
ook weer een paar solex krukassen aan het balanceren, vooral om de dwarse trillingen eruit te krijgen ( scheuren motorlifthaak bij snelheden boven de 40 )
Dit zijn ook echte kilometers, gereden in Heeswijk volgens de normen van het reglement. Misschien gaat het dit jaar weer lukken maar dan met wat minder sleuteluurtjes .
Wij zijn volop in beweging! Vandaag komen de vorkpoten en de achterste brugdelen terug, deze zijn verstevigd. Afbouwen kan bijna beginnen.
Het frisse kleurtje dat we bedacht hebben is Black Mamba zwart met hier en daar nog een biesje als dat nog erop zit. De rode koffertjes-sticker en het van der Heem wapen (allemaal nog origineel) maken er een echt pronkstuk van .
Ik heb wel de ervaring met aral 102, stinkt als een beest, je zet je Solex buiten de deur om het binnen leefbaar te houden.
Ik test nu binnen ook met Aspen, slang aan de uitlaat en de andere kant van de slang on een fles. In de fles zit nu al een kwart liter water, is géén drinkwater,
Voorheen altijd met motomix van stihl gereden, maar wat hebben we nu in Nederland..... http://competition102.com/
Geen Ethanol gewoon een zuivere brandtsof met een octaan van 102, geweldig toch. Binnenkort testen op ons testbankje.
En de prijs is ongeveer de helft van motomix, onder de 2 euro.
Word vervolgt.....
Interessant en redelijk in de buurt te koop,(coevorden) ben bezig een nieuw carter op te bouwen met viton kering, zou mooi zijn om gelijk met brandstof zonder bio ethanol te draaien.
Ik heb wel de ervaring met aral 102, stinkt als een beest, je zet je Solex buiten de deur om het binnen leefbaar te houden.
Ik test nu binnen ook met Aspen, slang aan de uitlaat en de andere kant van de slang on een fles. In de fles zit nu al een kwart liter water, is géén drinkwater,
na wat speurwerk schijnt die 102 uit Duitsland ook niet helemaal 102 te zijn. ben benieuwd op de testbank(je)
Compressie kan omhoog voor maximaal rendement natuurlijk maar t is niet noodzakelijk.Het grote voordeel van dit soort benzine is dat t n heel snelle verbranding opleverd en weinig residu achterlaat. Vorig jaar heb ik met racebenzine gereden met een nog veel hoger octaangetal en daar liep ie echt beter van,nadeeltje was er wel; de prijs.
Ook hier na het werk even een litertje of 5 "Competition 102" gescoord om te testen met 1:40 gemengd met Castrol A747! Prijs ook Euro 1,859 per liter, dat is 50% van de prijs van de Aspen die ik tot nu toe gebruik.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Blijft goedkoper dan Aspen, als het daar om gaat moet je hier op overgaan. Mij gaat het ook om het feit dat Aspen geen doordringende benzinegeur verspreidt. Dat is me de meerprijs waard
Al geprobeerd om er een lekker geurtje aan toe te voegen?
en dan maar gek vinden dat de brommers afgeschilderd worden als de grootste vervuilers , hoewel er tegenwoordig op de snelweg ook regelmatig auto's oorbij komen die naar frituur ruiken. )
HaAhAAa, dit kende ik nog niet. Wel een leuke oplossing. Als we met de brommerclub soms aan het toeren zijn en we rijden een dorpje binnen en mensen staan dan te kijken doen ze opzettelijk hun neuzen dichtknijpen om aan te geven dat de brommers stinken.
HaAhAAa, dit kende ik nog niet. Wel een leuke oplossing. Als we met de brommerclub soms aan het toeren zijn en we rijden een dorpje binnen en mensen staan dan te kijken doen ze opzettelijk hun neuzen dichtknijpen om aan te geven dat de brommers stinken.
Hier in Drenthe doen ze dat niet....staan ze te klappen aan de kant van de weg....
Oh maar dat maken we ook mee hoor. Over het algemeen vinden de mensen het natuurlijk hartstikke leuk om die oude krengen te zien. Zeker als je ergens ga drinken en eten dan komen ze altijd ook wel de bekende praatjes maken he. Zo mooi die verhalen wat je soms hoort. Oke back to the topic.
Ik heb vanavond een niet wetenschappelijke vergelijkstest uitgevoerd met 2 brandstoffen voor mijn Solex:
1. Aspen 2T, met Castrol RS 2T tot 1:40 gemengd. 2. Competition 102, met Castrol A747 tot 1:40 gemengd.
Om een zoveel als mogelijk eerlijk vergelijk aan te gaan i.v.m. windrichting etc. het ik dezelfde stukje route 2 x gereden en met de 2 bovengenoemde brandstoffen op dezelfde plek in de route de maximum snelheid afgelezen.
Het resultaat was dat ik met de Competition 102 een verschil kon vaststellen op de elektronische teller van 2,3-2,5 km/h sneller.
Gevoelsmatig leek het blokje ook wat beter te trekken, maar mogelijk is dat ook een beetje suggestie geweest.
Ook is de olie niet 100% dezelfde, ik verwacht echter niet dat daar een significant verschil in zal zitten.
Voor mij staat vast wat mijn Van der Heem vanaf nu te drinken krijgt!
102 rules !
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nu nog een vergelijking met Euro 95 dan is het completer. Waarom 2 verschillende soorten mengolie ??
Nog een klein puntje : als de cilinder/zuiger er onlangs nog af is geweest duurt het een aantal kilometers dat alles zich weer "gezet" heeft (soort van inlopen). Zo ook na plaatsen van nieuwe zuigerveren.
Zo nu en dat test ik 2 of 3 cilinders op een en hetzelfde carter en zuiger( ) , dat is een momentopname van wat de cilinder op dat moment presteert. Als ik deze set op een carter (met wielen eronder) zet en een flink stuk door de polder ga rijden , dan merk ik dat de prestaties verbeteren.
Misschien eerst een tijdje rijden en dat het vergelijk nog een keer herhalen.
Ik heb vanavond een niet wetenschappelijke vergelijkstest uitgevoerd met 2 brandstoffen voor mijn Solex:
1. Aspen 2T, met Castrol RS 2T tot 1:40 gemengd. 2. Competition 102, met Castrol A747 tot 1:40 gemengd.
Om een zoveel als mogelijk eerlijk vergelijk aan te gaan i.v.m. windrichting etc. het ik dezelfde stukje route 2 x gereden en met de 2 bovengenoemde brandstoffen op dezelfde plek in de route de maximum snelheid afgelezen.
Het resultaat was dat ik met de Competition 102 een verschil kon vastellen op de elektronische teller van 2,3-2,5 km/h sneller.
Gevoelsmatig leek het blokje ook wat beter te trekken, maar mogelijk is dat ook een beetje suggestie geweest.
Ook is de olie niet 100% dezelfde, ik verwacht echter niet dat daar een significant verschil in zal zitten.
Voor mij staat vast wat mijn Van der Heem vanaf nu te drinken krijgt!
102 rules !
Castrol A747 is een halfsynthetische olie en voor watergekoelde high performance motoren, het kan zelfs schade veroorzaken bij laagtoerige motoren.......lees ff.
Tja, dan toch maar even tussendoor reageren voordat de lijst van eerste reacties al te lang wordt:
@ allen: zoals ik schreef is het een niet wetenschappelijke test, eerder zogenaamd "quick and dirty" en mijn eigen, deels subjectieve waarneming waarbij ik niet uitsluit dat er ook een verschil van windinvloed was tussen de twee testen.
@ FFAnders: de A747 heb ik erin gemengd omdat de andere flacon (de RS 2T) leeg was
@ Roelof: ik heb een redelijk groot netwerk in Frankrijk inmiddels en daar is de A747 de populairste mengolie, en dat niet alleen in de zogenaamde "competition", zeg maar alternatief voor de 24h races hier in NL.
@ dreke2: die test zullen we mogelijk dit weekend nog gaan doen, don't worry
Ziezo, de baan is weer vrij voor de volgende feedback!
P.S. Soms maakt onbekend ook onbemind!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
A747 is niet geschikt voor gietijzeren cilinders heb ik wel eens gelezen. Het grote voordeel van racebenzine in dit geval is dat het een snellere verbranding opleverd dan gewone benzine . Er is nog interessantere racebrandstof te koop, alleen is die niet aan de pomp te koop en is t spul ook erg kostbaar en door de samenstelling van t spul zuipt ie er ook nog meer van. Denk aan prijzen van ongeveer 6 euro per liter. En dan kan t nog gekker want ik heb ook nog brandstof van 15 euro per liter,maar dat heeft ook echt geen nut in n Solex.
A747 is niet geschikt voor gietijzeren cilinders heb ik wel eens gelezen. Het grote voordeel van racebenzine in dit geval is dat het een snellere verbranding opleverd dan gewone benzine . Er is nog interessantere racebrandstof te koop, alleen is die niet aan de pomp te koop en is t spul ook erg kostbaar en door de samenstelling van t spul zuipt ie er ook nog meer van. Denk aan prijzen van ongeveer 6 euro per liter. En dan kan t nog gekker want ik heb ook nog brandstof van 15 euro per liter,maar dat heeft ook echt geen nut in n Solex.
Afgezien van de prijs zijn er ook voordelen. Als je er 4 of 5km/uur sneller mee gaat ten opzichte van Euro 95 ( als uitgangspunt) dan is het misschien de moeite van het investeren waard. Dat alleen als je in de top meerijdt.
Alhoewel als je hard kunt fietsen kan je misschien op petroleum gaan rijden
A747 is niet geschikt voor gietijzeren cilinders heb ik wel eens gelezen. Het grote voordeel van racebenzine in dit geval is dat het een snellere verbranding opleverd dan gewone benzine . Er is nog interessantere racebrandstof te koop, alleen is die niet aan de pomp te koop en is t spul ook erg kostbaar en door de samenstelling van t spul zuipt ie er ook nog meer van. Denk aan prijzen van ongeveer 6 euro per liter. En dan kan t nog gekker want ik heb ook nog brandstof van 15 euro per liter,maar dat heeft ook echt geen nut in n Solex.
Sowieso is een olie voor watergekoelde motoren niet geschikt voor luchtgekoelde motoren (of het moet vermeld staan) omdat de cilinder veel hogere temp. berijkt.
Je leest heel veel over betere prestaties en dat de motor gretiger wordt enz...
Op een testbank met een auto gaf de 102, 15 PK meer. Het mooie is dat er geen ethanol in zit en dat is voor motoren die lang stil staan goed uiteraard.
Ik heb een mail gedaan en gevraagd wat de verbrandingswaarde is.
Je leest heel veel over betere prestaties en dat de motor gretiger wordt enz...
Op een testbank met een auto gaf de 102, 15 PK meer. Het mooie is dat er geen ethanol in zit en dat is voor motoren die lang stil staan goed uiteraard.
Ik heb een mail gedaan en gevraagd wat de verbrandingswaarde is.
Effe afwachten dan.
Prima gedaan Alfons, we horen het graag. Wie weet trekt de een of andere er nog lering uit voor de 24h!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Je leest heel veel over betere prestaties en dat de motor gretiger wordt enz...
Op een testbank met een auto gaf de 102, 15 PK meer. Het mooie is dat er geen ethanol in zit en dat is voor motoren die lang stil staan goed uiteraard.
Ik heb een mail gedaan en gevraagd wat de verbrandingswaarde is.
Effe afwachten dan.
Prima gedaan Alfons, we horen het graag. Wie weet trekt de een of andere er nog lering uit voor de 24h!
Er werd al met 102 gereden omdat het net wat meer power geeft, dus wat dat betreft niets nieuws. Ook wij hebben het afgelopen jaar ermee gereden. Wat wel nieuws is , is dat het nu in Nederland eenvoudig verkrijgbaar is .
Je leest heel veel over betere prestaties en dat de motor gretiger wordt enz...
Op een testbank met een auto gaf de 102, 15 PK meer. Het mooie is dat er geen ethanol in zit en dat is voor motoren die lang stil staan goed uiteraard.
Ik heb een mail gedaan en gevraagd wat de verbrandingswaarde is.
Effe afwachten dan.
Prima gedaan Alfons, we horen het graag. Wie weet trekt de een of andere er nog lering uit voor de 24h!
Er werd al met 102 gereden omdat het net wat meer power geeft, dus wat dat betreft niets nieuws. Ook wij hebben het afgelopen jaar ermee gereden. Wat wel nieuws is , is dat het nu in Nederland eenvoudig verkrijgbaar is .
Nou FF, ze "NOEMEN" het de 102 maar het schijnt in werkelijkheid 100 te zijn, maar evengoed een goede brandstof. We gaan gewoon e.e.a testen. Deze 102 is wel echt 102 en bijna op elke de hoek te krijgen, nou ja bijna dan We gaan proberen morgen te kijken op het testbankje met een al ingelopen blokje.Ben benieuwd.
Oh ja, wij smeren putoline MX7. Op aanraden van Onze Christ (stoolex) Blokjes zagen er netjes uit, van binnen dan
In principe is 98 al goed genoeg voor de 24u race maar de truc zit m in de samenstelling van racebenzine en niet in het octaangetal, dus 100 of 102 maakt niet uit, wel de chemische samenstelling.
Het is een leuk topic geworden inmiddels hier over de brandstof! En dat allemaal naar aanleiding van een "quick and dirty" test die ik eerder vandaag deed, LOL!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
De plantaardige ricinusolie in A747 zou de nadelige eigenschap hebben veel koolafzetting op de zuiger en zuigveren te veroorzaken. Dat ze bij 16000 rpm goed blijft smeren, heb je bij een Solex dan ook geen meerwaarde aan, zelfs al is je karos wat opgevoerd.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
A747 is niet geschikt voor gietijzeren cilinders heb ik wel eens gelezen.
Sowieso is een olie voor watergekoelde motoren niet geschikt voor luchtgekoelde motoren omdat de cilinder veel hogere temp. berijkt.
Dan zouden er in Frankrijk toch al een heel leger Solexen daardoor op de schroot moeten zijn beland. Mijn info uit die richting is echter een andere.
Ik neem aan dat Castrol niet voor niets de waarschuwing in de beschrijving zet :
"excessive deposit formation may result".
"Het gaat net zo lang goed tot dat het fout gaat" DUSSSSS
Ik ga me er ook niet verder in verdiepen, denk dat Castrol RS al veel te goed is voor een standaard Solex en een mindere kwaliteit ook net zo goed zijn werk zal doen, sommigen blijven volhouden dat voor de solex een minerale olie het beste is, ik hou het bij Castrol RS2T....bevalt prima en geen problemen.
Gisteren nog met Aral 102 gereden(restant 24-uurs), het was nagenoeg windstil maar ik heb nog geen verschil opgemerkt t.o.v. Aspen. Komende week nog maar eens een stuk rijden en hopen dat het dan ook windstil is .
Verwacht ook geen wonderen van racebenzine, wanneer je formule 1 brandstof in n lelijke eend gooit loopt ie er echt niet harder van. De motor moet wel aangepast worden om de voordelen te kunnen benutten.
Ik zal ook nog eens experimenteren, vooral de compressie moet het hem dan doen anders heb je niets aan een hoger octaangetal. met meer co,mpressie trekt die iets harder, dat kun je dan weer misbruiken door de uitlaatpoort iets hoger te maken, dan loopt hij weer wat harder OF je maakt de rol iets groter alleen dan zakt hij bij tegenslag wat makkelijkre terug ( hetgeen je niet op een testbank merkt.
dus 1 ding veranderen om daar winst uit te halen moet je een hop verbouwen. kunne we die 24 uur niet een paar maanden uitstellen ?
vooral dat laatste. dat is leuk bij mijn rondje polder, kom je allerlei omstandigheden tegen, ook bergop en berg af ( de tunnel onder de provinciale weg ) om te testen is daar dan het exerimentele blok. uitgangspunt gietijzeren cylinder, van deze uitvoering zit ook al een versie van op een "boodschappenfiets" en dat werkt goed, heeft al veel kilometers gedraaid en mishandeld bij de solexrace in Eemnes op koningsdag
Bij die laatste foto Joan, hoe zit dat met die schroefdraad. ?
welke schroefdraad ?
bij 1 komt nog een blokje om de veer te beschermen tegen uitvliegen door centrifugale kracht ( 2 gaten op 180 graden) bij 2 zit draad om een koppelingtrekker te gebruiken ( afzetten tegen de trommel kan ook door een draadeind te gebruiken ) ook hier 2 gaten op 180 graden. of bedoel je ander draad ?
Ik denk dat ie de draad op de krukas bedoeld voor de vliegwielmoer.
kwestie van de hoek van aanschieten en belichten, op foto 1 is tie nog goed toch ? anders had ik geen week werk in die krukas gestoken .
Ja dat bedoelde ik. Ik zag die draad niet. Ja, je weet maar nooit met jou toch.
Klopt, er is inderdaad ook een andere krukas daar zit inderdaad geen draad meer op, ook het tapse stuk voor het vliegwiel is weg. * die draad was overigens al door de vorige eigenaar naar de jachtvelden gestuurd dus dat was een gewillig slachtoffer.
Onze Solex groeit gestaag! Verlengde voorvork is klaar, nog even op maat slijpen en alles bevestigen.
Volgend vraagstuk: De verlichting. Ik heb een gelijkrichter aangeschaft type ZJ-125... wie weet welke kabelkleuren wat zijn? Rood zal wel + zijn, zwart massa, resteert nog geel en rose
Een aantal berichten terug kwamen we vorige week te spreken over mengolie, o.a. de Castrol A747 met het lekkere geurtje. Er werden toen nog een aantal waarschuwende vingers opgestoken in verband met een verhoogd risico als je dit in je Solex benzine zou mengen. Ik rijd er inmiddels een 200km mee en tot nu toe zonder probleem in combinatie met de Competition 102 benzine. Ik kreeg gisteren een advies van een mij bekende Franse Solex specialist die als alternatief voor de Castrol A747 zelf ook geregeld de Motul 800 2T Road Racing olie 1:40 mengt. Dit is, in tegenstelling tot de A747 een 100% synthetische olie met excellente eigenschappen. Ik krijg binnenkort van hem een halve liter om eens wat te testen. Mogelijk is er al iemand hier op het forum die deze olie inzet of ooit heeft ingezet?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik zie nergens iets vermeld staan over de verkoelende eigenschappen.
Hier is nog een Duitstalige beschrijving Ali, zie de regel in blauw
Öl 2T Takt Motul 800 Road Racing vollsynthetisch 1000 ml 1l Öl -MOTUL 800 Road Racing- 2-Takt vollsynthetisch (doppel Ester) - 1000ml MOTUL 800 2T ROAD RACING ist ein vollsynthetisches 2-Takt-Hochleistungsmotorenöl auf doppelter Esterbasis. Speziell abgestimmt auf die extremen Beanspruchungen im Straßenrennsport, sowohl für wasser- als auch für luftgekühlte Motoren. Für den MX-Motorradsport ist MOTUL 800 2T OFF ROAD empfohlen. Verwendbar für Normalbenzin und bleifreies Benzin bis zu 124 Oktan. HINWEIS: Nur für Selbstmischung!!!
SPEZIFIKATIONEN/STANDARDS NORMEN: API TC
VORTEILE FÜR MOTOR UND UMWELT Sehr hohes Druckaufnahmevermögen. Senkung der Betriebstemperatur, was sich leistungssteigernd in den oberen Drehzahlen auswirkt. Durch das hervorragende Reinigungsvermögen bleiben Kolben und die gesamten Motorenteile sauber. Dadurch werden Ablagerungen und Verkokungen im Brennraum, an Zündkerzen und in der Auspuffanlage verhindert. Vermeidet ein Festsetzen der Kolbenringe. Kaum Verbrennungsrückstände. Weniger Reibung und Verschleiß. Herausragende Schmiereigenschaften.
HINWEISE Nur für Selbstmischung, nicht in Autolube-Systemen verwenden. Empfohlenes Mischungsverhältnis für GP-Sport von 3 - 4% (33:1 / 25:1). Im Normalbetrieb kann das Mischungsverhältnis um 0,5% reduziert werden. Feinabstimmung nach eigenen Erfahrungen in Verbindung mit den Herstellervorgaben.
Zo de eerste spullen voor 2015 liggen al weer op de plank. ben benieuwd wanneer het 2015 reglement komt en ook of daar de "peperbus" in past want de mijne hebben gegoten spruitstukken en daar past sleuteltje 10 niet op. tevens zit het potje hoog onder de tank, en vanaf het potje is het vrij, goed dat dat zo is heb je ruimte om een demper te plaatsen maar voor "potje hoog" zijn er dan nog legio andere opties.
misschien een reden om ook een 3800 uit te voeren met een kamzuiger uitlaat ??
zo het frame voor de peperbus schiet aardig op, Had er eerst een 36 tands tandwiel op ( reglement) maar dat hoort niet op een zwanenhals, zit nu een 40 op ( soms) maar ook dan zie je dat deze nogal klein is ten opzichte van de kettingkast. waarom zit zwanenhals niet in het reglement ? is toch ook solex !
Joan, zoals begreep van de organisatie is 38 tanden voor en 16 achter voor dit type solex. HELP!! Als dit niet klopt.
Jan, ik heb een schrijffout gevonden, maar ik hou hem
" 14.Standaard tandwielverhoudingen, geen versnellings naven toegestaan en ook niet vast gelast. Type solex 3800/5000 tandwielverhouding 35-16.Type oto tandwielverhouding 36-16 "
Joan, zoals begreep van de organisatie is 38 tanden voor en 16 achter voor dit type solex. HELP!! Als dit niet klopt.
er staa wel "standaard" verhoudingen en dan een paar voor beelden, heb nog een ongerestaureerd exemplaar kan die natuurlijk meenemen en in de jurybus gooien en zeggen "heren zie hier een standaard exemplaar" dat hij niet in de lijst voorkomt, er is wel meer niet volledig want ik zie ook de kamzuiger en DO niet in de lijst laat staan de diverse zwanenhalzen zoals waar ik nu mee bezig ben