Ben nu bezig met een tweede Solex 3800 te reviseren de eerste oto is klaar alleen loopt hij nog niet zoals het moet, tijden het starten knalt hij ? Maar mijn vraag gaat over de 3800 waarvan vliegwiel muurvast zit is het mogelijk deze te verwarmen ? of is er een andere mogelijkheid ?
Goed luisteren naar John Fred! En naar Ronald natuurlijk. Geen poelietrekker gebruiken! Heb ik ook eens gedaan en dan hou je het afgebroken middenstuk van het vliegwiel over Handig als je dat nog eens wilt gebruiken als krukas tegenhouder, maar wel een beetje een dure oplossing want het kost je een nieuw vliegwiel.
Bij een 3800 motor ontbreekt meestal het demonteerplaatje om het vliegwiel er af te halen. Dus zorg dat je het driekante plaatje ( soms ook rond )hebt. Draai de borgmoer enige slagen los. Plaats het driekante plaatje met de drie daarvoor bestemde bouten aan het vliegwiel en zet deze vast (net vastzetten meer niet) en draai nu de borgmoer gewoon verder helemaal los. Houd het vliegwiel goed vast ( als je verstand gebruikt nooit met de borgbout in het carter ) en draai de moer gewoon los totdat het vliegwiel er afkomt dat kan soms wel wat kracht kosten. Dat is afhankelijk van de kracht die is aangewend om het vliegwiel vast te zetten bij de voorgaande keer monteren.
Nu komt natuurlijk de vraag ( waarom de drie boutjes niet te vast te draaien ) Het materiaal van het vliegwiel is zo slecht dat de draad soms de kracht niet kan hebben. Stel de bout wordt met een spanning van 200k.g. gespannen. De draad kan 250 k.g. hebben. Het vliegwiel zit met 500k.g. vast op de as. Dus is er maar 3 maal 50 k.g. over om het vliegwiel er af te halen en kom je dus draadsterkte te kort. Draai je de drie boutjes net aan dan is deze draad sterk genoeg om de grote moer los te draaien. Deze waarden zijn een beetje verzonnen . En zorg dat de boutjes niet zo lang zijn dat ze tegen de spoelen kunnen komen. Dit verhaal is geen onzin want ik heb al meerdere schroefdraad voeringen moeten zetten in de vliegwielen.
Ik heb eens geprobeerd een magneet met hitte te demagneticeren maar dat viel toch tegen. We moesten de magneet bijna rood stoken om hem zover te krijgen. Was een leuke proef. Ook met een hamer geprobeerd maar dat lukte niet. Alleen maar in 2jen geslagen.
Oké, Oké maar ik ga het vliegwiel niet warmstoken. Eerder afkoelen en dan weer een paar slagen de boutjes aandraaien.
Zo gaat het zeker, maar de schroefdraad van de M6 gaten in het vliegwiel krijgen nu de volle belasting. Beter is om er langere bouten voor te nemen (niet tè lang natuurlijk) en daar een paar moeren op te zetten. Boutjes erin, en dan de M6 moeren geleidelijk één voor één aandraaien. Zo komt het vliegwiel veilig los.
Ik ga er van uit dat de solex fabriek het plaatje niet voor niets deze vorm heeft gegeven en de moer zo aan te passen dat je niets hoeft te doen ( als het plaatje er bij is ) gewoon de moer los te draaien en het vliegwiel komt er gewoon af en ook hoef je de kleine boutjes en draadgaten niet zo hoogte belasten
Het is me gelukt met een Poelietrekker. Maar is het monteren van een nieuw vliegwiel nu anders omdat het vliegwiel anders is dan een oto 3800 ? Met andere woorden moet ik bij het plaatsen van vliegwiel nog ergens opletten of kan ik hem er zo opdrukken.
Vraag 2
Motor van oto start redelijk maar naar paar minuten ploft hij bij carburateur en zie dat er geen bezine meer stroomt naar tank, heb nieuw tankje leidingen schoon is dit een probleem van brandstofpompje ?
Is dit dan een ander plaatje dan dat er standaard op zit. In dit filmpje worden de 3 bouten volgens mij rechtsom gedraaid. Je zou dan zeggen dat het plaatje juist stijver op het vliegwiel wordt gedraaid. Bij het plaatje wat ik op mijn vliegwiel heb, moet gewoon de vliegwielmoer linksom worden gedraaid en neemt het plaatje het vliegwiel mee.
Dan doe je het goed Onne en zo is het ook zoals Jan Vennix het uitlegt. Boutjes handvast aandraaien en dan de moer linksom draaien totdat het vliegwiel loskomt.
Helaas kom ik er niet altijd met een passende sleutel tussen om de vliegwielmoer fatsoenlijk los te draaien, het risico dat de sleutel overschiet is me dan te groot, vandaar de langere boutjes met moertjes. Daarmee beschadig ik nooit de schroefdraad van het Solex vliegwiel of de vliegwielmoer, voor mij de veiligste manier.
Ik bewaar daar een oud type moer voor van vóór de OTO, die zijn hoger en dan steekt de kop ver genoeg door het plaatje heen. Die nieuwe moeren zijn veel lager dan de oude typen en zijn goed om vast te draaien maar niet om los te trekken.
Ja maar zoals al geschreven is belast je de zamac schroefdraad te veel, en die gaat kapot. Helicoil is goed te doen maar niet meteen nodig met de juiste werkwijze.
Zou ook graag eventueel mijn vraag over het plaatsen van een nieuw vliegwiel op een 3800 willen weten ?
Vraag 2
Motor van oto start redelijk maar naar paar minuten ploft hij bij carburateur en zie dat er geen bezine meer terugstroomt naar tank, heb nieuw tankje ,leidingen schoon is dit een probleem van brandstofpompje ? tevens is bougie redelijk droog.
Zou ook graag eventueel mijn vraag over het plaatsen van een nieuw vliegwiel op een 3800 willen weten ?
Vraag 2
Motor van oto start redelijk maar naar paar minuten ploft hij bij carburateur en zie dat er geen bezine meer terugstroomt naar tank, heb nieuw tankje ,leidingen schoon is dit een probleem van brandstofpompje ? tevens is bougie redelijk droog.
Draai eens je aftapmoer van de tank los. Misschien zit daar rommel in. Kun je ook zien of het leidinkje een beetje verstopt zit. Ook raadzaam om een streng van een remkabel te nemen en die door de leiding heen trekken om er zeker van te zijn dat deze open is. Gewoon alles schoon maken van je brandstof gebeuren. Doorblazen, doorpeuteren, een nieuw pompmembraam, filters enz...
Als je het retourslangetje aan de carburateurzijde losmaakt en er op blaast, dan moet er branstof uit de carburateur komen. In dit geval is er geen verstopping en zou ik het probleem inderdaad het pompje zoeken . Was het Membraan al vervangen ??
De ontstekingen van een OTO en 3800 zijn verschillend. Bij een 3800 moet je er een 3800 vliegwiel opzetten.
Ja dan draai je natuurlijk eerst de vliegwielmoer er af, je zet het plaatje erop en je draait dan de vliegwielmoer er weer op en vervolgens draai je de 3 boutjes aan. Dan komt het vliegwiel naar je toe. Bij mij neemt de vliegwielmoer, middels het plaatje, het vliegwiel naar mij toe.
Hee Onne, de vliegwielmoer heeft een rand en die rand past niet door het gat van het plaatje. Door de boutjes aan te trekken komt het vliegwiel naar je toe.
Ja dan draai je natuurlijk eerst de vliegwielmoer er af, je zet het plaatje erop en je draait dan de vliegwielmoer er weer op en vervolgens draai je de 3 boutjes aan. Dan komt het vliegwiel naar je toe. Bij mij neemt de vliegwielmoer, middels het plaatje, het vliegwiel naar mij toe.
Eerst de vliegwielmoer een paar slagen losdraaien, plaatje erop, langere moeren dan de 3 orginele nemen en dan om en om vastdraaien. Het plaatje drukt tegen de losgedraaide vliegwielmoer aan en dan komt het vliegwiel los.
Dank voor je antwoord ga ik zo proberen, maar wat betreft vliegwiel in oto zit een spiebaan en 3800 niet moet ik nog ergens opletten als ik nieuw vliegwiel plaats op 3800 of maakt het niks uit en kan ik deze zo plaatsen.
Is de spie niet op de as blijven zitten ? Wanneer dat zo is dan moet er of een nieuwe spie in het vliegwiel gemaakt worden of je moet op zoek naar een nieuwe. Er moet iig WEL een spie in het vliegwiel zitten.
Ja Han en John, zo kan het vliegwiel er inderdaad ook af. Maar is deze manier dan meer belastend voor het vliegwiel, dan op de manier zoals ik het doe? Of maakt dat geen verschil?
Als je aan de boutjes gaat draaien dan komt de belasting op de kleine schroefdraad. De draad van de boutjes is niet zo erg, maar de draad in het vliegwiel is erg snel beschadigd (geen staal maar "zamak", een soort carburateurlegering die niets kan hebben).
Jij draait normaal de vliegwielmoer linksom en dat is prima, zo heeft Solex het ook bedoeld.
Omdat ik liever geen vliegwielmoeren beschadig heb ik langere boutjes met moertjes. Ik draai de vliegwielmoer een stuk los, de langere boutjes draai ik in het vliegwiel, ik draai het plaatje NIET vast! en daarna draai ik de moertjes aan zodat het vliegwiel naar buiten wordt getrokken. Veel uitleg voor een heel simpele handeling
Je zegt dat je de moertjes aandraait in plaats van de boutjes. Maar dat belast dan toch ook de draad in het vliegwiel? Het vliegwiel moet toch naar voren worden getrokken.
Omdat de boutjes in mijn geval niet draaien als er belasting op komt, wurg ik de schroefdraad in het vliegwiel niet eruit. Snap je? Eventueel maak ik een videootje.
Je zegt dat je de moertjes aandraait in plaats van de boutjes. Maar dat belast dan toch ook de draad in het vliegwiel? Het vliegwiel moet toch naar voren worden getrokken.
hoe je het ook wend of keert je M6 draad in het vliegwiel word altijd belast wamt je moet ergens de kracht wegwerken die nodig is om het vliegwiel te trekken en daat gaat vie de boutjes de draad in. Maar als je dan deze boutjes ook nog eens gaat draaien dan "vreet" je aan je draad, dat moet je dus ten alle tijde voor komen.
al het vliegwiel vast zit is het beter om dan lange draadeinden de hebben met moeren M6 en daar aan te draaien. De krukas heeft een sped van M10 x 1.25 en M6 heeft een spoed van M6 x 1. voor elke slag aan de vloegwiel moer komt deze dus 1,25 mm omhoog en een M6 maar 1 mm. alsof je dus een zware last tegen een steile berg opduwt of diezelfde zware last een iets minder steile helling ( maar wel iets langer dan want het resultaa moet hetzelfde zijn een los vloegwiel) aan jouw de keuze
Wat ik ook wel eens heb meegemaakt is dat een krukastandwiel er muurvast op de krukas zat. Automotor. Ik heb toen de trekker erop gezet en heel goed aangedraaid en een nachtje laten staan. S' morgens, zag ik dat het tandwiel los gekomen was. Ook een keer met een nokkenastandwiel gehad.
Ik begrijp dus dat de moertjes tussen het vliegwiel en het plaatje zitten. Door nu de moertjes tegen het plaatje terug te laten draaien, komt het vliegwiel naar voren, zonder de boutjes te draaien
nee, de moertjes zitten òp het plaatje. paar daagjes geduld, maak ik foto's of mss wel een videootje
Hier zijn ze dan
Kort omschreven: Foto 1: moer losdraaien tot hier. Foto 2: rond of driehoekig plaatje monteren Foto 3: langere bouten met moeren, max ca 15 mm indraaien. Foto 4: moeren gelijkmatig aandraaien tot vliegwiel ineens "TAK!" loskomt.
Klopt FF. En dan de vloeigrens. En nu komt het, die vloeigrens die kan verlaagt worden als je een druk of trek belasting op materiaal hebt staan.
Dit is nieuw voor mij ............ maar ik heb tegenwoordig meer verstand van verzekeringen
Ja ik ben ook niet helemaal aangesloten op deze uitspraak. je hebt kruip, maar dat duurt wel even voordat je daar wat van merkt, verder gaan metalen normaliter volgens Hooke ( Hooke's law) tot aan hun vloeigrens ( die wel T afhankelijk is)
Nog een voordeeltje van deze methode: je kunt het vliegwiel makkelijk met je blote handen tegenhouden. (Nou ja, in mijn geval met handschoenen dan ). Als je vanuit het middelpunt werkt dan moet je veel meer kracht zetten.
Ja dat is zo. Je hoeft nu niet meer het vliegwiel te blokkeren met een blokkeerbout. Maar toen ik de vliegwielmoer wilde losdraaien zat hij wel muurvast. Maar toch kreeg ik hem los terwijl ik het vliegwiel met de hand tegenhield
Ik ben op zoek naar een apparaatje, tang of ander hulpmiddel om het vliegwiel tegen te houden wanneer ik de vliegwielmoer los probeer te draaien. Ik heb nu een vliegwielmoer die goed vastzit en die ik niet los kan krijgen terwijl ik het vliegwiel met de hand tegen houdt. Ik wil liever niet de blokkeerstift gebruiken, want ik wil de krukas niet beschadigen. Misschien zijn er mensen die zelf een hulpmiddel gemaakt hebben of iets dergelijks?
Ik neem een vrij platte ringsleutel, of een steek-ringsleutel. Ik houd het vliegwiel met de rechterhand tegen, en druk de ringsleutel met mijn duim op de moer. Laat de sleutel naar links wijzen, op ca 10 uur.
Klop nu met de muis van je linkerhand op het uiteinde van de sleutel. Knappe moer die dan niet loskomt.
John, ik heb het op jouw manier gedaan en ik heb hem losgekregen. Was eerst wel voorzichtig met het kloppen op de sleutel. Bang voor beschadigen van de krukas
John, ik heb het op jouw manier gedaan en ik heb hem losgekregen. Was eerst wel voorzichtig met het kloppen op de sleutel. Bang voor beschadigen van de krukas
Voor de krukas hoef je niet bang te zijn, op deze manier gebeurt er niets mee. Ik heb hier iets vaker mee te maken dan de gemiddelde Nederlander, je krijgt er handigheid in.
Slecht voor de gewrichten... Ja dat geloof ik wel, al heb ik er nog geen last van. Meer moeite krijg ik met strak passende banden opleggen.
Voor allemaal dit soort klusjes geldt: er komt een dag dat het niet meer gaat
De uiteinden van die pensleutel steek je die dan in de sleuven in het vliegwiel tijdens het losdraaien van de moer?
Inderdaad.
Ik doe het normaal ook op John z'n manier maar dan niet met de muis van je hand maar met een klein houten hamertje. Soms is het dat de moer los moet "schrikken" net als het trekken van het vliegwiel, die komt ook wel eens met een knalletje los van de conus.
Werkt zeker goed, kijk wel dat je er een koopt die groot genoeg is, en met leren band, geen polyester. Was vroeger ook mijn methode maar ondertussen genoeg handigheid ontwikkeld en werk nu sneller
en anders kan je altijd nog twee planken gebruiken op dezelfde manier als de planken voor het los solderen van de tank . voor vliegwielen met schoepen gebruik ik ook een pennen sleutel maar dan met de pennen in lijn van de armpjes en niet haaks erop dat past tussen de vinnen ( radiaal gezien dan) wel tussen de voet van de vinnen anders buigen ze om.