Ik heb een solex 3800 met electronische ontsteking. Het is het type zonder gashendel, dus altijd vol gas. Nu is het zo als de solex bijna op snelheid is deze begint te pruttelen en inhouden. Soms komt hij wel goed op toeren, maar begint dan snel weer te smoren. Ik heb het forum al afgezocht en alles wat ik kon vinden gedaan zoals: uitlaat schoongemaakt, uitlaat poort ontkoolt, benzine leiding schoongemaakt, er zit een nieuw pompje op en de nieuwe filters. Met tegenwind doet de solex het beter en pruttelt minder.
Vanwege die tegenwind dacht ik aan de sproeier en carb leidingen. Werkt je remluchtregeling naar behoren?
De elektrodenafstand maakt wel een verschil, maar hoeft daarom nog niet de oorzaak van je probleem te zijn. Ik zet ze tussen 0,65 en 0,80 mm. Je kan best even uitzoeken wat voor jou de beste afstand is.
Last edited by AlienSolexfiend; 08/05/1404:42 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
controleer de ontluchting van je brandstoftank het gebeurt nog wel eens dat op hoog toeren de benzine via de terug voer slang omhoog komt en dat dit dan via de chokeklep sproeier aangezogen word en de motor dan in toerental smoort ( de motor verzuipt even) zodra het toerental gezakt is zakt ook het benzine niveau in de terugvoer slang waarna de motor weer op toeren komt en dan herhaalt de cyclus zich weer .
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.
Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?
Gr. Rene
Ik zou dan een plastick zakje nemen en een gaatje erin prikken en die gebruiken als tankdop. Blijfy hij dan nog pruttelen enz.. dan is het niet de dop.
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.
Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?
Gr. Rene
Zoals Joan al zei, dit komt soms heel precies. Ik vergelijk het altijd met een mengkraan voor de douche, daar blijf je ook aan prutsen omdat je het òf te heet òf te koud vindt.
Ontluchting in de tank: àls het daaraan ligt dan heb je meestal te vol getankt. Blijf ca. 1 cm. onder de vulopening, dan mag je er normaal geen last van hebben.
Dit is niet altijd van toepassing als de ontluchting in de dop dicht zit dan bouw je druk op in de tank wat dus probeert te ontluchten via de retour slang vanaf de carburateur maar daar stroomt ook benzine terug wat dus terug word geblazen omhoog
Dit is niet altijd van toepassing als de ontluchting in de dop dicht zit dan bouw je druk op in de tank wat dus probeert te ontluchten via de retour slang vanaf de carburateur maar daar stroomt ook benzine terug wat dus terug word geblazen omhoog
Denk ook dat Ronald gelijk heeft en dat de ontluchting/beluchting via retourslang en carburateur gebeurt. Heb op de tankdop van mijn 3800 een ventiel zitten wat ik dicht draai als de tank helemaal vol zit om te voorkomen dat ik onder de spetters zit van benzine die uit het gaatje naar boven komt. Ook met dichtgedraaid ventiel en dus geen enkele beluchting via de dop loopt de motor uitstekend.
Ik heb bij een solex nog nooit meegemaakt dat de tank dikker werd wel dat er steeds minder brandstof in zat zo erg zelfs dat se solex er gewoon mee opgehouden is. Toen ik bijna thuis was er iemand riep ,doet hij het niet meer . Ik riep toen maar terug aan de benzine kan het niet liggen ,want die zit er geen meer in. De ontluchting kan normaal geschieden door de uitlaat boven aan de carburateur waar iets lager de tuit voor de afvoerslang is. Toch hebben sommige tankdoppen ook nog een ontluchtings opening . Ik denk eerder dat bij een hoger toerental de pomp er gewoon even de brui aan geeft en niet meer wil doen wat hij zou moeten doen. Dus kijk of er bij een toerental wat even onder het max toerental nog wel voldoende brandstof naar beneden loopt ( dat geld vooral voor motoren waar eens geprobeerd is deze te laten doen waar ze niet voor gemaakt zijn )harder rijden. Meer weten meer vragen
Net de bougie afgesteld op 0.75 (deze stond op ongeveer 0.55) Dit ging naar mate de solex warm werd steeds beter! totdat hij na 3km er helemaal mee stopte..... Na terug gefietst te hebben en de bougie er uit kon halen bleek deze zeiknat te zijn, maar ook na het drogen krijg ik m niet meer aan.
Zou de bougie kapot kunnen zijn? via de overloop loopt er veel benzine uit dus ligt niet aan de toevoer lijkt mij.
Bij een gewone solex ontstekingsspoel zal bij het vergroten van de electroden afstand van 0,55 naar 0,75 de overslagspanning bijna het dubbele moeten zijn als de kompressie druk hoog is. Als een spoel lang niet in gebruik is geweest of wat vocht heeft opgenomen in deze tijd dan zal de spoel gegarandeerd kapot gaan als je de opening gaat vergroten. Om bij een hogere druk een vonk over te laten slaan is er onevenredig meer spanning nodig en zal deze spoel gewoon zeggen (ik doe dat niet meer ,nooit meer ). Dus ga nooit de afstand groter maken dan dat wat de fabrikant zou willen dat je zou doen. Ik ga er hierbij van uit dat degene die dit bedacht heeft het misschien wel weet af ik misschien toch hierin gelijk heb.
Of is dat nu ook al weer anders als vroeger. Ook kunnen condensatoren die in deze lange rustpouze achter de rug in die tijd zoveel vocht hebben gedronken dat bij het warm worden van al dat vocht dit tussen de wikkelingen gaan verdelen zodat de electronen geen zin meer hebben om een nat pak te krijgen en de kortste weg van de ene laag naar de andere laag gaan in de condensator. Bij een hogere opgedrongen hoogspanning hoort ook een hogere condensator spanning. Dit is al lange tijd nog niet veranderd ,was vroeger ook al zo. N meer vragen ook eens meer lezen.
Nee met een CDI zou je ook een spoel moeten hebben (= bobine).
Voor een 3800 lees ik dat de aanbevolen afstand 0,6 mm is. Mijn S4800 heeft er geen last van als ze wijder staat, nogmaals sorry hoor.
Quote:
For Electronic Ignition (Transistor-Assisted or Capacitor Discharge Ignition), a Spark Plug Gap of 0.6 mm is recommended. http://briansolex.free.fr/sparkplug.html
Hopelijk vallen de kosten nog mee, maar ondertussen kan je er toch niet meer op rijden.
Last edited by AlienSolexfiend; 13/05/1403:52 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Testen is het probleem niet. Alleen moet je wel weten wat je aan het doen bent. Verschillende mensen hier op het form weten en kunnen dat allemaal doen. Zomaar even uitleggen gaat niet.
Dat is een interessante theorie. Moet hij nu een krachtigere spoel aanschaffen, of is het gewoon een kwestie om de nieuwe spoel droog te houden?
Misschien is 0,75 mm net wat te veel van het goede voor de standaard spoel van een 3800??
Het spijt me ontzettend dat mijn tip tot een fiasco voor jou spoel leidde.
Ik zet al mijn bougies met electronische ontsteking iets ruimer, 0,7 mm. Vaak lopen ze op 0,45 heel belabberd. Die 0,05 mm meer doen het hem ook niet denk ik.
Ik heb maar zelden een probleem met mijn electronische ontsteking gehad. Alien, heb maar geen schuldgevoel hierover, als het hier werkelijk door komt dan was die spoel toch al ver heen, denk ik
Ik kan deze spoelen niet testen, enkel de traditionele.
veel electronische ontstekingen hebben inderdaad 2 spoelen, eentje on het systeem te voeden en eentje ( weliswaar OOK een dubbel gewikkelde) ontstekingsspoel.
en jan vennix heeft helemaal gelijk want als de bougie opening te groot is dient hij duizenden volts overbruggings spanning meer op te bouwen dat staat dus eerst op de uitgang van de spoel en deze spanning kan dan zo hoog zijn dat die arme oude lak die in de spoel zit als isolatie deze hoge spanning niet meer kan tegenhouden, 1 vonk inwendig verbrand dan de lak, dat word dan verkoold en is een ideaal geleidend pad voor volgende vonken intern die het heel wat makkelijker hebben dus ok al zet je de electrode afstand van de bougie terug, daar heeft je spoel geen weet meer van
Klopt helemaal. Zonder bougie je motor ronddraaien kan ook funest zijn.
Alien merkte al op dat bij electronische ontsteking de afstand volgens fabrieksopgave 0,6 moet zijn. Dat wist ik niet. Op 0,7 liepen ze naar mijn gevoel het mooist. Ik ga ze toekomstig op 0,6 afstellen.
Klopt helemaal. Zonder bougie je motor ronddraaien kan ook funest zijn.
Alien merkte al op dat bij electronische ontsteking de afstand volgens fabrieksopgave 0,6 moet zijn. Dat wist ik niet. Op 0,7 liepen ze naar mijn gevoel het mooist. Ik ga ze toekomstig op 0,6 afstellen.
Ik weet niet of die 0,6 mm ook de aanbeveling van de fabrikant is, ik las deze informatie op:
"For Electronic Ignition (Transistor-Assisted or Capacitor Discharge Ignition), a Spark Plug Gap of 0.6 mm is recommended".
Bij de Chinese bougie die oorspronkelijk op mijn BnR stond, trof ik een afstand van wel 0,80 mm aan. Of het zo door de fabrikant werd ingesteld of door de vorige eigenaar van mijn Solex, daar heb ik het raden naar. Wel kan ik zeggen dat hij het heel goed deed met de NHSP LD E6T op 0,8 mm.
Wat ik niet goed begrijp uit de IMPEX electronic ignition S 3800 folder: (lees ff onderaan de folder pagina) moet je bij dit type dan de punten zelf afstellen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Dat is altijd al zo geweest ( vroeger ook al ). De fabrikant die het vonkenpropje heeft gemaakt kan ( ook weer volgens mij ) nog niet geweten hebben in wat voor een voertuig dat propje zijn leven zal moeten slijten. Dus de afstand zal altijd zo moeten zijn als diegene die er verstand van had ( de solex maker dus ) al voor u had uitgedacht en op een papiertje gezet ( tenzij dat nu ook al anders is voorgeschreven ).
Tja, ik kan het op mijn papiertje nergens vinden, wel een hele uitleg dat de garantievoorwaarden niet gelden bij gebruik van iedere andere vonkenprop die niet van het merk en type is dan de vonkenprop van het aanbevolen merk en type.
De spoel kon hij niet testen. Wel heeft hij dat andere ding getest waar de bougie kabel aan zit, deze was perfect. Het moet dus aan de spoel liggen, deze heb ik besteld en komt volgende week binnen.
Ik heb mezelf er een kado gedaan en met een kleine aanpassing kan de spoel ook getest worden op een onder druk staande bougie
Normaal test je alleen de spoel over een instelbare elektrode of : je test de bougie onder druk, met een ingebouwde bobine die een hoogspanning afgeeft waar je eng van wordt.
JA!!! Hij doet het weer! En beter dan ooit. Waarschijnlijk was de spoel dus al niet best meer en begon die daarom te smoren. Hij loopt nog niet 100% maar heb het advies gekregen om zelf m'n smering te maken met goeie olie en euro 98 en 1:40 te mengen, dus dat ga ik proberen.
JA!!! Hij doet het weer! En beter dan ooit. Waarschijnlijk was de spoel dus al niet best meer en begon die daarom te smoren. Hij loopt nog niet 100% maar heb het advies gekregen om zelf m'n smering te maken met goeie olie en euro 98 en 1:40 te mengen, dus dat ga ik proberen.
Bedankt voor alle adviezen!
Gr. Rene
Ja die adviezen varieren nogal, hangt er erg vanaf wie achter het advies staat.
Met de nieuwe goede kwaliteit benzine en de goeie olie 1:40 gemengd loopt de Solex nog beter! Heerlijk om lekker te toeren nu. En zeker met het mooie weer.
Kreeg gisteren een tip van een kennis van me die veel doet in autocross en motorenduro. Ze hebben grote problemen met het afstellen van de motoren, nu rijdt hi speciaal naar Duitsland vanuit het Gooi en gaat daar Aral 102 halen in 1 slag van alle problemen af en je motor loopt als een racer. Uit onderzoek van het slechter lopen: de klopcensor blijkt met de moderne brandstof steeds in te moeten grijpen en gaat dan via de ECU ( engine control Unit) naar waarden waarbij de motor wel loopt maar bij lange niet het vermogen afgeeft wat opgegeven en/of haalbaar is. Daarmee gaat alle milieuwinst die de brandstof theoretisch zou bieden naar de vaantjes want de motor doet feitelijk wat de titel van dit onderwerp al aangeeft, lange leve de Aral.
Deze brandstof is ontworpen om de schadelijke uitstoot in viertaktmotoren te beperken, maar je kan het evengoed voor een tweetaktmotor gebruiken, zie ik dat goed?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?
Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan : Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie
Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen. Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?
Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan : Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie
Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen. Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?
RODE(can) ASPEN 2 is al standaard gemengd 1:50 Er zijn er hier die al jaren met deze aspen 2 (1:50) rijden. Bijmengen naar 1:40 dan 25 ml olie bijmengen.
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?
Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan : Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie
Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen. Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?
RODE(can) ASPEN 2 is al standaard gemengd 1:50 Er zijn er hier die al jaren met deze aspen 2 (1:50) rijden. Bijmengen naar 1:40 dan 25 ml olie bijmengen.
Ja, en ik wil best geloven dat dat kan, maar als je de keuze hebt om je brandstof te mengen met "één" bepaalde 2-taktolie dan ligt het toch eerder voor de hand dat je Aspen 4 neemt?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Ik heb de Solex rijdend weg gezet. Toen ik m 's morgens wilde starten deed ie het niet meer. De decompressie hendel is een stang die hangt gewoon los en komt gewoon omlaag. De bougie is nat tijdens het starten. Ik heb m een tijdje geleden getankt, ook zonder de tankdop doet ie niet.
Ik denk toch dat het weer de spoel is....die ik 2 weken terug vervangen heb.
Nee, echt niet. Mijn solexen raken regelmatig verzopen. Oorzaak is meestal verkeerd starten, 100 meter lopen met de decompresseur ingetrokken en dan niet even een beetje snelheid maken als ik roep om de decompresseur los te laten. Doe dat 3x achter elkaar dan heb je prijs.
Een zwakke vonk kan ook de oorzaak zijn. Je bougie is dan ook nat als je hem uitdraait.
Dat klinkt inderdaad verwarrend ja. Maar het zit zo. Waarschijnlijk heb ik m bij het starten verzopen. Tenminste dat denk ik. 2 dagen kater startte de solex weer binnen 2 meter. Daarna ging ik een stukje rijden en na een km of 10 begon die slechter te lopen. Ik zag dat er geen benzine meer terug liep door het retourslangetje. Met horte en stote thuis gekomen gelukkig. Nu heb ik het pompje los gehaald en zag dat het plaatje vervormd is. Dus deze maar vervangen.
Om niet gelijk een nieuw onderwerp op te starten.....
Mijn Oto uit ca.'66 loopt eigenlijk prima al heb ik er nog niet heel veel mee gereden dan. Het eerste ritje ging heel goed tot de brandstof op was. Nu rijdt hij nog steeds goed, slaat goed aan en (inmiddels tellertje gemonteerd) loopt ca. 30 - 33 km/h.
Het vreemde is dat ik het eerste ritje de chokehendel al vrij snel helemaal naar rechts kon verplaatsen en nu helemaal niet meer. Bij een heel klein stukje naar rechts gaat hij al slecht lopen.
Het sproeiertje heb ik al doorgeblazen. Of zitten er meerdere in?? De tank zou best nog wat vervuild kunnen zijn.
Overigens is het blokje weer professioneel opgebouwd en getest.
Kijk ook even of er benzine terugloopt naar de tank. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het carburateurfilter nagenoeg dicht zat. Dit filtertje zit onderin de carb. , achter de wartel van de benzineleiding en kan er uitgetrokken worden met een, niet te dikke, spaanplaat/gipsplaatschroef. Loopt er voldoende benzine retour dan is het filter niet (te) vuil.
Om niet gelijk een nieuw onderwerp op te starten.....
Mijn Oto uit ca.'66 loopt eigenlijk prima al heb ik er nog niet heel veel mee gereden dan. Het eerste ritje ging heel goed tot de brandstof op was. Nu rijdt hij nog steeds goed, slaat goed aan en (inmiddels tellertje gemonteerd) loopt ca. 30 - 33 km/h.
Het vreemde is dat ik het eerste ritje de chokehendel al vrij snel helemaal naar rechts kon verplaatsen en nu helemaal niet meer. Bij een heel klein stukje naar rechts gaat hij al slecht lopen.
Het sproeiertje heb ik al doorgeblazen. Of zitten er meerdere in?? De tank zou best nog wat vervuild kunnen zijn.
Overigens is het blokje weer professioneel opgebouwd en getest.
Hoe zet je de hendel dan nu met opgewarmde motor, en is er verder nog een verschil tegenover "het eerste ritje"? Naargelang de toestand van de admosfeer kan het vershillen hoe je hem best afstelt.
Last edited by AlienSolexfiend; 27/06/1404:53 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Kijk ook even of er benzine terugloopt naar de tank. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het carburateurfilter nagenoeg dicht zat. Dit filtertje zit onderin de carb. , achter de wartel van de benzineleiding en kan er uitgetrokken worden met een, niet te dikke, spaanplaat/gipsplaatschroef. Loopt er voldoende benzine retour dan is het filter niet (te) vuil.
ik had laatst een originele OTO carburateur ( al type 3800) met alleen het filter onderin, door de benzine was dit filter iets gezwollen, tenminste de lange onderkant die onder het filterstuk zit. nu is deze onderkant zo lang dat hij tot gelijk komt met de zijopening in de carburatuer naar de sproeier toe, dit gat was dus dichtgezwollen het feitelijke filter zit er net boven en de bedoeling is dat de brandstof langsheen het dichte stuk naar de sproeier druipt, niet dus, ca 1/2 cm van de onderkant afgeknipt, het flensje waar de afdichting (!!?!) mee zou moeten plaatsvinden allang naar de G..miezen) dus die vond dat niet erg om in de bak te verdwijnen. werkt weer.
Ik ga er hopelijk het weekend mee aan de slag. Erloopt wel enzine terug maar of het voldoende is?? Nu blijft het motortje enkel lopen met de choke hendel helemaal links. En dat van het opzwellen van de brandstof heb ik gehad met de tankdop. ..en wel met de benzine die er nog inzat na het opbouwen vh blokje. Nadat ik er zelf benzine ingedaan heb past de dop weer normaal.
Ik ga er hopelijk het weekend mee aan de slag. Erloopt wel enzine terug maar of het voldoende is?? Nu blijft het motortje enkel lopen met de choke hendel helemaal links. En dat van het opzwellen van de brandstof heb ik gehad met de tankdop. ..en wel met de benzine die er nog inzat na het opbouwen vh blokje. Nadat ik er zelf benzine ingedaan heb past de dop weer normaal.
Probeer eens de carb uit te blazen met (mond) een stukje slang in het sproeiergat van de carb, houd hierbij de bovenste opening met vinger afwisselend afgedekt en open om druk te regelen. Spuit er eventueel een beetje benzine door. Let op voor spetters in de ogen!
Last edited by AlienSolexfiend; 28/06/1409:07 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De carburateur en filtertje doorgeblazen, het lijkt niet op een verstopping. Wel merkte ik dat de gasspaak de gasschuif uit de carburateur trekt op het moment dat de rol op de band zit. Op dat moment hoor je duidelijk valse lucht trekken.
De gasschuif kon ik er makkelijk uithalen, ik zou echter verwachten dat deze geborgd zit of mss met een rubber ring is afgedicht. Ik heb er een fotootje van gemaakt.....
Waarschijnlijk niets mis mee. Als ik naar het gasklepplaatje kijk is het iets verbogen. Is dat de reden dat de gasspaak de klep er iets uitrekt als de band op de rol zit? Recht maken.
Dat beetje verbogen zit bij de decompressie-aansluiting en kan dus normaal geen kwaad vwb valse lucht.
waar haak je de veer aan? trekt die hem mss naar buiten? Als hij te ver naar buiten komt kan hij over de aanslag schieten, dan loopt het helemaal belabberd of zelfs niet meer.
Loopt je gasspaak wel voldoende vrij of hikt hij ergens tegenaan? Als hij vrijloopt trekt hij de gasschuif juist naar binnen. Zo niet dan zou ik me mss voor kunnen stellen dat hij als hefboom werkt waardoor trekken duwen wordt, anders kan de gasschuif nooit naar buiten komen.
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.?????
In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.
Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.
Ja hoor Ad, zou best kunnen. Dat messing pijpje is later vervangen door kunststof, en nog later werd dat de gecombineerde filter + ontluchting. Ik heb er geen maar ze bestaan
Van de week ook een Solex die ging "Pruttelen/Smoren", niets geen power meer............
Na eerst de ontsteking, bougie en carburateur gecontroleerd te hebben toch nog even de stroboscoop wat langer erop gezet. Op een gegeven moment viel de motor op stationair uit > geen vonk meer. Na herstarten weer wel maar later , op stationair weer uit. Komplete spoelenplaat uitgewisseld door een met kontaktpunten.
Loopt weer als een Zonnetje / naaimachientje (lopen zonnetjes ??)