Solex forum
Posted By: Cactus3800 pruttelen/smoren - 08/05/14 01:32 AM
Hallo,

Ik heb een solex 3800 met electronische ontsteking. Het is het type zonder gashendel, dus altijd vol gas. Nu is het zo als de solex bijna op snelheid is deze begint te pruttelen en inhouden. Soms komt hij wel goed op toeren, maar begint dan snel weer te smoren. Ik heb het forum al afgezocht en alles wat ik kon vinden gedaan zoals: uitlaat schoongemaakt, uitlaat poort ontkoolt, benzine leiding schoongemaakt, er zit een nieuw pompje op en de nieuwe filters. Met tegenwind doet de solex het beter en pruttelt minder.

Kan iemand me nog een advies geven?
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 08/05/14 02:08 AM
Probeer het eens door de sproeier uit te blazen.

Bij elektrische ontsteking moet de afstand tussen de elektroden van de bougie iets wijder zijn.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 08/05/14 02:26 AM
De sproeier heb ik al schoongemaakt.

De Bougie ga ik proberen wijder te zetten.

Bedankt!

Ik laat weten of dit helpt.

Gr Rene
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 08/05/14 02:35 AM
Vanwege die tegenwind dacht ik aan de sproeier en carb leidingen.
Werkt je remluchtregeling naar behoren?

De elektrodenafstand maakt wel een verschil, maar hoeft daarom nog niet de oorzaak van je probleem te zijn.
Ik zet ze tussen 0,65 en 0,80 mm. Je kan best even uitzoeken wat voor jou de beste afstand is.
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 08/05/14 11:37 AM
Ja en hoe ga je om met je choke/remlucht hevel ???

dat is vaak de anti pruttel hendel en dient in de correcte stand ingeregeld te worden, kan zeer kritisch zijn
Posted By: ami bert Re: pruttelen/smoren - 08/05/14 01:25 PM
controleer de ontluchting van je brandstoftank het gebeurt nog wel eens dat op hoog toeren de benzine via de terug voer slang omhoog komt en dat dit dan via de chokeklep sproeier aangezogen word en de motor dan in toerental smoort ( de motor verzuipt even) zodra het toerental gezakt is zakt ook het benzine niveau in de terugvoer slang waarna de motor weer op toeren komt en dan herhaalt de cyclus zich weer .
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 12:02 AM
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.

Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?

Gr. Rene
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 12:06 AM
Origineel bericht van: Cactus3800
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.

Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?

Gr. Rene


Ik zou dan een plastick zakje nemen en een gaatje erin prikken en die gebruiken als tankdop. Blijfy hij dan nog pruttelen enz.. dan is het niet de dop.
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 12:24 AM
Origineel bericht van: Cactus3800
Met de choke hendel spelen wordt het iets beter maar niet optimaal.

Hoe kan ik de ontluchting in de tank controleren?

Gr. Rene


Zoals Joan al zei, dit komt soms heel precies. Ik vergelijk het altijd met een mengkraan voor de douche, daar blijf je ook aan prutsen omdat je het òf te heet òf te koud vindt.

Ontluchting in de tank: àls het daaraan ligt dan heb je meestal te vol getankt. Blijf ca. 1 cm. onder de vulopening, dan mag je er normaal geen last van hebben.
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 12:47 AM
+ dat de ontluchting/beluchting via retourslang en carburateur gebeurt.
Posted By: ami bert Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 07:59 PM
Dit is niet altijd van toepassing als de ontluchting in de dop dicht zit dan bouw je druk op in de tank wat dus probeert te ontluchten via de retour slang vanaf de carburateur maar daar stroomt ook benzine terug wat dus terug word geblazen omhoog
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 08:05 PM
Origineel bericht van: ami bert
Dit is niet altijd van toepassing als de ontluchting in de dop dicht zit dan bouw je druk op in de tank wat dus probeert te ontluchten via de retour slang vanaf de carburateur maar daar stroomt ook benzine terug wat dus terug word geblazen omhoog


Vergis je je niet?
confused
Posted By: zeezout Re: pruttelen/smoren - 09/05/14 09:30 PM
Denk ook dat Ronald gelijk heeft en dat de ontluchting/beluchting via retourslang en carburateur gebeurt.
Heb op de tankdop van mijn 3800 een ventiel zitten wat ik dicht draai als de tank helemaal vol zit om te voorkomen dat ik onder de spetters zit van benzine die uit het gaatje naar boven komt.
Ook met dichtgedraaid ventiel en dus geen enkele beluchting via de dop loopt de motor uitstekend.

Attached picture P1030215.JPG
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 10/05/14 05:09 AM
Is dat gaatje er ook niet om te beletten dat de tank vacum trekt?

Het gat kan er niet alleen maar zijn om onze broek te besmeuren. wink
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 10/05/14 02:51 PM
Je kunt wel degelijk een probleem hebben met drukopbouw.
Ik heb een Solex gehad waarvan de tank steeds dikker werd.
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 10/05/14 03:10 PM
Metalen tank of kunststof tank?
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 10/05/14 03:23 PM
Kunststof tank Alphons smile
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 10/05/14 03:32 PM
Door drukopbouw of gewoon chemische reactie van de benzine?
laugh
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 10/05/14 04:58 PM
ik heb het niet onderzocht Alphons, de tank is destijds vervangen, daarna is de nieuwe tank in orde gebleven. confused
Posted By: Jan Vennix Re: pruttelen/smoren - 11/05/14 03:20 AM
Ik heb bij een solex nog nooit meegemaakt dat de tank dikker werd wel dat er steeds minder brandstof in zat zo erg zelfs dat se solex er gewoon mee opgehouden is.
Toen ik bijna thuis was er iemand riep ,doet hij het niet meer .
Ik riep toen maar terug aan de benzine kan het niet liggen ,want die zit er geen meer in.
De ontluchting kan normaal geschieden door de uitlaat boven aan de carburateur waar iets lager de tuit voor de afvoerslang is.
Toch hebben sommige tankdoppen ook nog een ontluchtings opening .
Ik denk eerder dat bij een hoger toerental de pomp er gewoon even de brui aan geeft en niet meer wil doen wat hij zou moeten doen.
Dus kijk of er bij een toerental wat even onder het max toerental
nog wel voldoende brandstof naar beneden loopt ( dat geld vooral voor motoren waar eens geprobeerd is deze te laten doen waar ze niet voor gemaakt zijn )harder rijden.
Meer weten meer vragen
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 12:23 AM
Net de bougie afgesteld op 0.75 (deze stond op ongeveer 0.55)
Dit ging naar mate de solex warm werd steeds beter! totdat hij na 3km er helemaal mee stopte..... Na terug gefietst te hebben en de bougie er uit kon halen bleek deze zeiknat te zijn, maar ook na het drogen krijg ik m niet meer aan.

Zou de bougie kapot kunnen zijn? via de overloop loopt er veel benzine uit dus ligt niet aan de toevoer lijkt mij.

Gr Rene
Posted By: Jan Vennix Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:02 AM
Bij een gewone solex ontstekingsspoel zal bij het vergroten van de electroden afstand van 0,55 naar 0,75 de overslagspanning bijna het dubbele moeten zijn als de kompressie druk hoog is.
Als een spoel lang niet in gebruik is geweest of wat vocht heeft opgenomen in deze tijd dan zal de spoel gegarandeerd kapot gaan als je de opening gaat vergroten.
Om bij een hogere druk een vonk over te laten slaan is er onevenredig meer spanning nodig en zal deze spoel gewoon zeggen (ik doe dat niet meer ,nooit meer ).
Dus ga nooit de afstand groter maken dan dat wat de fabrikant zou willen dat je zou doen.
Ik ga er hierbij van uit dat degene die dit bedacht heeft het misschien wel weet af ik misschien toch hierin gelijk heb.

Of is dat nu ook al weer anders als vroeger.
Ook kunnen condensatoren die in deze lange rustpouze achter de rug in die tijd zoveel vocht hebben gedronken dat bij het warm worden van al dat vocht dit tussen de wikkelingen gaan verdelen zodat de electronen geen zin meer hebben om een nat pak te krijgen en de kortste weg van de ene laag naar de andere laag gaan in de condensator.
Bij een hogere opgedrongen hoogspanning hoort ook een hogere condensator spanning.
Dit is al lange tijd nog niet veranderd ,was vroeger ook al zo.
N meer vragen ook eens meer lezen.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:25 AM
Dat is een interessante theorie.
Moet hij nu een krachtigere spoel aanschaffen, of is het gewoon een kwestie om de nieuwe spoel droog te houden?

Misschien is 0,75 mm net wat te veel van het goede voor de standaard spoel van een 3800??

Het spijt me ontzettend dat mijn tip tot een fiasco voor jou spoel leidde. blush
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:31 AM
Ik heb een electronische ontstekeing. Hier zit geen spoel op.

Gr Rene
Posted By: Jan Vennix Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:35 AM
Ik ken geen electronische ontsteking zonder spoel.
Wel zonder contact punten.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:39 AM
De Bobine zorgt toch voor de vonk?

Geeft niet Ali was het proberen waard
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:51 AM
Nee met een CDI zou je ook een spoel moeten hebben (= bobine).

Voor een 3800 lees ik dat de aanbevolen afstand 0,6 mm is.
Mijn S4800 heeft er geen last van als ze wijder staat, nogmaals sorry hoor.
Quote:
For Electronic Ignition (Transistor-Assisted or Capacitor Discharge Ignition), a Spark Plug Gap of 0.6 mm is recommended.
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html

Hopelijk vallen de kosten nog mee, maar ondertussen kan je er toch niet meer op rijden. frown
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:51 AM
Bobine is het Franse woord voor Spoel wink
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 01:54 AM
Origineel bericht van: Cactus3800
Ik heb een electronische ontstekeing. Hier zit geen spoel op.

Gr Rene


Als de spoel op 0,75 de geest geeft dan was deze al niet best.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 02:01 AM
Kan je de spoel misschien even testen?

Kijk wel dat je de juiste spoel test/vervangt, je hebt namelijk ook nog een lichtspoel.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 02:34 AM
Hoe kan ik deze testen?
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 02:50 AM
Met een spoeltester.

http://www.youtube.com/watch?v=qyk0D9vjzCQ

Zie ook:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/37253/Testen_ontstekingsspoel

Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 13/05/14 03:30 AM
Testen is het probleem niet. Alleen moet je wel weten wat je aan het doen bent. Verschillende mensen hier op het form weten en kunnen dat allemaal doen. Zomaar even uitleggen gaat niet.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 14/05/14 12:09 AM
Ik heb de fietsenmaker gebeld en die kan m testen zegt hij.

Wordt vervolgd dus.

Gr
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 14/05/14 02:48 AM
Ik ben dan benieuwd met welk apparaat hij dat doet. Wil je dit aan hem vragen?
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 14/05/14 06:06 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Dat is een interessante theorie.
Moet hij nu een krachtigere spoel aanschaffen, of is het gewoon een kwestie om de nieuwe spoel droog te houden?

Misschien is 0,75 mm net wat te veel van het goede voor de standaard spoel van een 3800??

Het spijt me ontzettend dat mijn tip tot een fiasco voor jou spoel leidde. blush


Ik zet al mijn bougies met electronische ontsteking iets ruimer, 0,7 mm.
Vaak lopen ze op 0,45 heel belabberd.
Die 0,05 mm meer doen het hem ook niet denk ik.

Ik heb maar zelden een probleem met mijn electronische ontsteking gehad.
Alien, heb maar geen schuldgevoel hierover, als het hier werkelijk door komt dan was die spoel toch al ver heen, denk ik frown

Ik kan deze spoelen niet testen, enkel de traditionele.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 15/05/14 10:22 AM
Dat is een hele geruststelling John, en misschien maar goed ook dat de spoel het dicht bij huis begeefde.

Heeft een 3800 dan geen traditionele spoel?
En wat is eigenlijk het verschil met de niet traditionele?
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 15/05/14 11:39 AM
Bij electronische ontsteking zit een diode meegewikkeld in de spoel.
Lees nog maar eens:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/88721/Searchpage/1/Main/7024/Words/Diode/Search/true/Re:_Ontsteking_vervroegt_vanze#Post88721
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 16/05/14 06:06 AM
Ik dacht dat de elektronische ontsteking en de ontstekingsspoel bestaan uit twee aparte apparaten. Als ik het begrijp is dat wel zo bij een BnR.

Ik vond deze afbeelding van een 3800 elektronische ontsteking. Is de ontstekingsspoel en de ontsteking van een 3800 één in één?
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 16/05/14 11:48 AM
veel electronische ontstekingen hebben inderdaad 2 spoelen, eentje on het systeem te voeden en eentje ( weliswaar OOK een dubbel gewikkelde) ontstekingsspoel.

en jan vennix heeft helemaal gelijk want als de bougie opening te groot is dient hij duizenden volts overbruggings spanning meer op te bouwen dat staat dus eerst op de uitgang van de spoel en deze spanning kan dan zo hoog zijn dat die arme oude lak die in de spoel zit als isolatie deze hoge spanning niet meer kan tegenhouden, 1 vonk inwendig verbrand dan de lak, dat word dan verkoold en is een ideaal geleidend pad voor volgende vonken intern die het heel wat makkelijker hebben dus ok al zet je de electrode afstand van de bougie terug, daar heeft je spoel geen weet meer van
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 16/05/14 12:47 PM
Klopt helemaal. Zonder bougie je motor ronddraaien kan ook funest zijn.

Alien merkte al op dat bij electronische ontsteking de afstand volgens fabrieksopgave 0,6 moet zijn. Dat wist ik niet. Op 0,7 liepen ze naar mijn gevoel het mooist. Ik ga ze toekomstig op 0,6 afstellen.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 17/05/14 12:12 AM
Origineel bericht van: john meisters
Klopt helemaal. Zonder bougie je motor ronddraaien kan ook funest zijn.

Alien merkte al op dat bij electronische ontsteking de afstand volgens fabrieksopgave 0,6 moet zijn. Dat wist ik niet. Op 0,7 liepen ze naar mijn gevoel het mooist. Ik ga ze toekomstig op 0,6 afstellen.


Ik weet niet of die 0,6 mm ook de aanbeveling van de fabrikant is, ik las deze informatie op:
Quote:
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html

"For Electronic Ignition (Transistor-Assisted or Capacitor Discharge Ignition), a Spark Plug Gap of 0.6 mm is recommended".


Bij de Chinese bougie die oorspronkelijk op mijn BnR stond, trof ik een afstand van wel 0,80 mm aan. Of het zo door de fabrikant werd ingesteld of door de vorige eigenaar van mijn Solex, daar heb ik het raden naar. Wel kan ik zeggen dat hij het heel goed deed met de NHSP LD E6T op 0,8 mm.

Wat ik niet goed begrijp uit de IMPEX electronic ignition S 3800 folder: (lees ff onderaan de folder pagina) moet je bij dit type dan de punten zelf afstellen? confused
Posted By: Jan Vennix Re: pruttelen/smoren - 19/05/14 03:39 AM
Dat is altijd al zo geweest ( vroeger ook al ).
De fabrikant die het vonkenpropje heeft gemaakt kan ( ook weer volgens mij ) nog niet geweten hebben in wat voor een voertuig dat propje zijn leven zal moeten slijten.
Dus de afstand zal altijd zo moeten zijn als diegene die er verstand van had ( de solex maker dus ) al voor u had uitgedacht en op een papiertje gezet ( tenzij dat nu ook al anders is voorgeschreven ).
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 19/05/14 07:01 AM
Tja, ik kan het op mijn papiertje nergens vinden, wel een hele uitleg dat de garantievoorwaarden niet gelden bij gebruik van iedere andere vonkenprop die niet van het merk en type is dan de vonkenprop van het aanbevolen merk en type.

Ik dacht dat aan een elektrische ontsteking niets af te stellen valt. Blijkbaar niet bij de Hongaarse Solex, die heeft een "spark adjustment bolt".
http://a405.idata.over-blog.com/423x600/...nstructions.jpg
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 22/05/14 01:21 AM
Hallo jongens,

De spoel kon hij niet testen. Wel heeft hij dat andere ding getest waar de bougie kabel aan zit, deze was perfect. Het moet dus aan de spoel liggen, deze heb ik besteld en komt volgende week binnen.

Wordt weer vervolgd

Gr. Rene
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 22/05/14 03:24 AM
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 22/05/14 02:53 PM
Het opsturen en terug sturen kost me bijna net zoveel als een nieuwe. Ik wacht dat eerst even af

Toch bedankt!

Gr
Posted By: Trommel Re: pruttelen/smoren - 22/05/14 05:29 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 22/05/14 06:22 PM
Ik heb mezelf er een kado gedaan en met een kleine aanpassing kan de spoel ook getest worden op een onder druk staande bougie wink

Normaal test je alleen de spoel over een instelbare elektrode
of : je test de bougie onder druk, met een ingebouwde bobine
die een hoogspanning afgeeft waar je eng van wordt.

Attached picture prüfrex.JPG
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 23/05/14 02:55 AM
Origineel bericht van: Cactus3800
Het opsturen en terug sturen kost me bijna net zoveel als een nieuwe. Ik wacht dat eerst even af

Toch bedankt!

Gr


Graag gedaan Cactus.
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 23/05/14 02:56 AM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Nee, dat kan ik niet maar wel goed testen.
Posted By: Trommel Re: pruttelen/smoren - 23/05/14 03:03 AM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Nee, dat kan ik niet maar wel goed testen.

Dan kan hij die spoel toch beter opsturen naar iemand die hem kan testen èn eventueel kan repareren.
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 23/05/14 03:08 AM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Als je de spoel naar me opstuurt kan ik hem wel voor je testen.

Ook repareren en eventueel opnieuw wikkelen ?


Nee, dat kan ik niet maar wel goed testen.

Dan kan hij die spoel toch beter opsturen naar iemand die hem kan testen èn eventueel kan repareren.


Yep, we weten wie. laugh Maar alles heeft zijn prijs he. Gewoon de nieuwe spoel afwachten en dan komt het allemaal in orde.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 04/06/14 01:37 AM
JA!!! Hij doet het weer! En beter dan ooit.
Waarschijnlijk was de spoel dus al niet best meer en begon die daarom te smoren. Hij loopt nog niet 100% maar heb het advies gekregen om zelf m'n smering te maken met goeie olie en euro 98 en 1:40 te mengen, dus dat ga ik proberen.

Bedankt voor alle adviezen!

Gr. Rene
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 04/06/14 02:20 AM
Heb je een Hongaarse spoel?
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 04/06/14 11:40 AM
Origineel bericht van: Cactus3800
JA!!! Hij doet het weer! En beter dan ooit.
Waarschijnlijk was de spoel dus al niet best meer en begon die daarom te smoren. Hij loopt nog niet 100% maar heb het advies gekregen om zelf m'n smering te maken met goeie olie en euro 98 en 1:40 te mengen, dus dat ga ik proberen.

Bedankt voor alle adviezen!

Gr. Rene

Ja die adviezen varieren nogal, hangt er erg vanaf wie achter het advies staat.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 04/06/14 02:45 PM
Weet niet of het een Hongaarse is. Komt bij solexmarkt vandaan.

Gr.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 05/06/14 03:12 AM
Origineel bericht van: Cactus3800
Weet niet of het een Hongaarse is. Komt bij solexmarkt vandaan.

Gr.
Spoel en onsteking van elkaar gescheiden dus.
Heb jij dan zo een ronde CDI?
Ik geraak er niet wijs uit met die verschillende systemen. confused
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 09/06/14 01:46 AM
Ja het is een ronde cdi.

Met de nieuwe goede kwaliteit benzine en de goeie olie 1:40 gemengd loopt de Solex nog beter!
Heerlijk om lekker te toeren nu. En zeker met het mooie weer.

Gr. Rene
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 10/06/14 12:09 PM
Kreeg gisteren een tip van een kennis van me die veel doet in autocross en motorenduro.
Ze hebben grote problemen met het afstellen van de motoren, nu rijdt hi speciaal naar Duitsland vanuit het Gooi en gaat daar Aral 102 halen in 1 slag van alle problemen af en je motor loopt als een racer.
Uit onderzoek van het slechter lopen: de klopcensor blijkt met de moderne brandstof steeds in te moeten grijpen en gaat dan via de ECU ( engine control Unit) naar waarden waarbij de motor wel loopt maar bij lange niet het vermogen afgeeft wat opgegeven en/of haalbaar is.
Daarmee gaat alle milieuwinst die de brandstof theoretisch zou bieden naar de vaantjes want de motor doet feitelijk wat de titel van dit onderwerp al aangeeft, lange leve de Aral.
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 10/06/14 03:00 PM
Is al langer bekend dat de huidige benzine slechter is dan vroeger.
Ook daarom is Aspen / Stihl beter.

Aral 102 octaan kennen we hier ook al. wink

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...012_#Post80189
Posted By: Trommel Re: pruttelen/smoren - 10/06/14 03:33 PM
Over benzine..
http://www.keesvanderspek.nl/downloads/files/Aspen%204-takt%20-%20NOPPEN%20Februari%202012.pdf
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 10/06/14 05:45 PM
Origineel bericht van: john meisters
Is al langer bekend dat de huidige benzine slechter is dan vroeger.
Ook daarom is Aspen / Stihl beter.

Aral 102 octaan kennen we hier ook al. wink

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...012_#Post80189


Leuk om die 2012 berichtjes nog eens te lezen, wereld ziet er inmiddels weer heel anders uit, op naar de 2014 wedstrijd
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 01:46 AM
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 03:52 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 04:11 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Aspen blauw = 4 takt benzine. Gewoon 2takt olie bijmengen, klaar wink
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 03:16 PM
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Aspen blauw = 4 takt benzine. Gewoon 2takt olie bijmengen, klaar wink
Deze brandstof is ontworpen om de schadelijke uitstoot in viertaktmotoren te beperken, maar je kan het evengoed voor een tweetaktmotor gebruiken, zie ik dat goed?
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 03:46 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie

Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen.
Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?
Posted By: Trommel Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 08:09 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie

Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen.
Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?

RODE(can) ASPEN 2 is al standaard gemengd 1:50 Er zijn er hier die al jaren met deze aspen 2 (1:50) rijden. Bijmengen naar 1:40 dan 25 ml olie bijmengen.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 12/06/14 08:43 PM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is er dan geen acrylaat brandstof te verkrijgen die je volledig zelf kan mengen?


Jawel,in de link van Trommel staat op pagina 3,middelste kolom, onderaan :
Aspen 4 is mengbaar met elke 2-takt olie

Oja, nu zie ik het. Een interessant artikel, ik zal het eens helemaal lezen.
Dus wie proper maar niet schraal (1:50) wil rijden, vindt de oplossing bij Aspen4 en dan zelf te mengen met bij voorkeur een hoogwaardige volsynth 2T?

RODE(can) ASPEN 2 is al standaard gemengd 1:50 Er zijn er hier die al jaren met deze aspen 2 (1:50) rijden. Bijmengen naar 1:40 dan 25 ml olie bijmengen.

Ja, en ik wil best geloven dat dat kan, maar als je de keuze hebt om je brandstof te mengen met "één" bepaalde 2-taktolie dan ligt het toch eerder voor de hand dat je Aspen 4 neemt?
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 13/06/14 02:26 AM
En m'n Solex is er weer mee opgehouden.....hij wilde vanmorgen niet meer starten.

Iemand nog goeie ideeën?

Gr. Rene
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 13/06/14 02:54 AM
Loopt de brandstof nog goed door?

Omschrijf de situatie en omstandigheid eens.

Bijvoorbeeld hoe vol is de tank?
Een te volle tank kan voor een slechte beluchting zorgen, een laag peil daar kan dan soms de pomp moeite mee hebben.

Of staat de band niet genoeg op druk, slipt de rol?

Staat de kabel van de decompressiehendel nog voldoende aangespannen?

Ga dit even na, soms zijn het wel zulke kleinigheidjes die voor een startprobleem kunnen zorgen.
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 13/06/14 10:15 AM
Bougie uitdraaien direct na vergeefse startpoging.

Bougie nat: ontstekingsprobleem.
Bougie droog: brandstofprobleem.

Begin daar maar eens mee dan weten we welke richting we op moeten zoeken wink
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 13/06/14 11:49 PM
Ik heb de Solex rijdend weg gezet.
Toen ik m 's morgens wilde starten deed ie het niet meer.
De decompressie hendel is een stang die hangt gewoon los en komt gewoon omlaag. De bougie is nat tijdens het starten. Ik heb m een tijdje geleden getankt, ook zonder de tankdop doet ie niet.

Ik denk toch dat het weer de spoel is....die ik 2 weken terug vervangen heb.

Gr. Rene
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 14/06/14 01:23 AM
Even de losgedraaide en aangesloten bougie op de cilinderkop leggen en een slinger ,rechtsom, aan het vliegwiel geven en kijken ofdat er een vonk is.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 15/06/14 02:54 AM
Er is vonk....
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 15/06/14 01:32 PM
Ik ga er even van uit dat je een goede vonk hebt:

- Loopt er benzine retour naar de tank tijdens de startpoging?
- Is je sproeier schoon?

Mogelijk is hij gewoon verzopen? Luchtmenghendel volledig naar rechts en volgas doorstarten.

Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 15/06/14 03:57 PM
Ja er loopt benzine terug door het retourslangetje.
ik had de bougie al droog gemaakt, maar ga het door starten proberen.

Gr Rene
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 16/06/14 02:05 AM
Hij doet t weer.
Waarschijnlijk toch verzopen inderdaad

Nu krijgt de solex te weinig benzine. Dus alle onderdelen daarvan maar even schoonmaken en controleren

Zo blijven we lekker bezig smile


Bedankt weer!

Gr Rene
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 16/06/14 07:29 PM
Origineel bericht van: Cactus3800
Hij doet t weer.
Waarschijnlijk toch verzopen inderdaad

Nu krijgt de solex te weinig benzine. Dus alle onderdelen daarvan maar even schoonmaken en controleren

Zo blijven we lekker bezig smile


Bedankt weer!

Gr Rene

Ik begrijp het effe niet, eerst verzuipt hij en dan krijgt hij er plots niet genoeg meer van.

Zou er een verband zijn met die "nieuwe moderne benzine" die je nu gebruikt?
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 16/06/14 09:04 PM
Nee, echt niet.
Mijn solexen raken regelmatig verzopen. Oorzaak is meestal verkeerd starten,
100 meter lopen met de decompresseur ingetrokken en dan niet even een beetje snelheid maken als ik roep om de decompresseur los te laten.
Doe dat 3x achter elkaar dan heb je prijs.

Een zwakke vonk kan ook de oorzaak zijn. Je bougie is dan ook nat als je hem uitdraait.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 17/06/14 03:12 AM
Dat klinkt inderdaad verwarrend ja.
Maar het zit zo. Waarschijnlijk heb ik m bij het starten verzopen. Tenminste dat denk ik. 2 dagen kater startte de solex weer binnen 2 meter. Daarna ging ik een stukje rijden en na een km of 10 begon die slechter te lopen. Ik zag dat er geen benzine meer terug liep door het retourslangetje. Met horte en stote thuis gekomen gelukkig. Nu heb ik het pompje los gehaald en zag dat het plaatje vervormd is. Dus deze maar vervangen.

Hopen dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt.

Gr Rene
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 17/06/14 06:57 PM
Vervang dan gelijk ook het membraampje.
Posted By: Cactus3800 Re: pruttelen/smoren - 19/06/14 01:29 AM
Ja heb ik gelijk mee besteld.

Bedankt voor de tip!

Gr Rene
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 26/06/14 03:09 AM
Om niet gelijk een nieuw onderwerp op te starten.....

Mijn Oto uit ca.'66 loopt eigenlijk prima al heb ik er nog niet heel veel mee gereden dan. Het eerste ritje ging heel goed tot de brandstof op was. Nu rijdt hij nog steeds goed, slaat goed aan en (inmiddels tellertje gemonteerd) loopt ca. 30 - 33 km/h.

Het vreemde is dat ik het eerste ritje de chokehendel al vrij snel helemaal naar rechts kon verplaatsen en nu helemaal niet meer. Bij een heel klein stukje naar rechts gaat hij al slecht lopen.

Het sproeiertje heb ik al doorgeblazen. Of zitten er meerdere in?? De tank zou best nog wat vervuild kunnen zijn.

Overigens is het blokje weer professioneel opgebouwd en getest.
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 26/06/14 03:27 AM
Vaak krijgt hij dan ergens valse lucht. in/uitlaatspruitstuk nog goed vast en dicht?
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 26/06/14 03:41 AM
Kijk ook even of er benzine terugloopt naar de tank.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het carburateurfilter nagenoeg dicht zat.
Dit filtertje zit onderin de carb. , achter de wartel van de benzineleiding en kan er
uitgetrokken worden met een, niet te dikke, spaanplaat/gipsplaatschroef.
Loopt er voldoende benzine retour dan is het filter niet (te) vuil.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 27/06/14 02:51 AM
Origineel bericht van: vanGeGo
Om niet gelijk een nieuw onderwerp op te starten.....

Mijn Oto uit ca.'66 loopt eigenlijk prima al heb ik er nog niet heel veel mee gereden dan. Het eerste ritje ging heel goed tot de brandstof op was. Nu rijdt hij nog steeds goed, slaat goed aan en (inmiddels tellertje gemonteerd) loopt ca. 30 - 33 km/h.

Het vreemde is dat ik het eerste ritje de chokehendel al vrij snel helemaal naar rechts kon verplaatsen en nu helemaal niet meer. Bij een heel klein stukje naar rechts gaat hij al slecht lopen.

Het sproeiertje heb ik al doorgeblazen. Of zitten er meerdere in?? De tank zou best nog wat vervuild kunnen zijn.

Overigens is het blokje weer professioneel opgebouwd en getest.


Hoe zet je de hendel dan nu met opgewarmde motor, en is er verder nog een verschil tegenover "het eerste ritje"?
Naargelang de toestand van de admosfeer kan het vershillen hoe je hem best afstelt.
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 27/06/14 11:51 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Kijk ook even of er benzine terugloopt naar de tank.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat het carburateurfilter nagenoeg dicht zat.
Dit filtertje zit onderin de carb. , achter de wartel van de benzineleiding en kan er
uitgetrokken worden met een, niet te dikke, spaanplaat/gipsplaatschroef.
Loopt er voldoende benzine retour dan is het filter niet (te) vuil.

ik had laatst een originele OTO carburateur ( al type 3800) met alleen het filter onderin, door de benzine was dit filter iets gezwollen, tenminste de lange onderkant die onder het filterstuk zit.
nu is deze onderkant zo lang dat hij tot gelijk komt met de zijopening in de carburatuer naar de sproeier toe, dit gat was dus dichtgezwollen het feitelijke filter zit er net boven en de bedoeling is dat de brandstof langsheen het dichte stuk naar de sproeier druipt, niet dus, ca 1/2 cm van de onderkant afgeknipt, het flensje waar de afdichting (!!?!) mee zou moeten plaatsvinden allang naar de G..miezen) dus die vond dat niet erg om in de bak te verdwijnen. werkt weer.
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 27/06/14 01:13 PM
Ik ga er hopelijk het weekend mee aan de slag. Erloopt wel enzine terug maar of het voldoende is?? Nu blijft het motortje enkel lopen met de choke hendel helemaal links.
En dat van het opzwellen van de brandstof heb ik gehad met de tankdop. ..en wel met de benzine die er nog inzat na het opbouwen vh blokje. Nadat ik er zelf benzine ingedaan heb past de dop weer normaal.
Posted By: AlienSolexfiend Re: pruttelen/smoren - 28/06/14 06:56 AM
Origineel bericht van: vanGeGo
Ik ga er hopelijk het weekend mee aan de slag. Erloopt wel enzine terug maar of het voldoende is?? Nu blijft het motortje enkel lopen met de choke hendel helemaal links.
En dat van het opzwellen van de brandstof heb ik gehad met de tankdop. ..en wel met de benzine die er nog inzat na het opbouwen vh blokje. Nadat ik er zelf benzine ingedaan heb past de dop weer normaal.

Probeer eens de carb uit te blazen met (mond) een stukje slang in het sproeiergat van de carb, houd hierbij de bovenste opening met vinger afwisselend afgedekt en open om druk te regelen. Spuit er eventueel een beetje benzine door. Let op voor spetters in de ogen!
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 28/06/14 10:03 PM
De carburateur en filtertje doorgeblazen, het lijkt niet op een verstopping. Wel merkte ik dat de gasspaak de gasschuif uit de carburateur trekt op het moment dat de rol op de band zit.
Op dat moment hoor je duidelijk valse lucht trekken.

De gasschuif kon ik er makkelijk uithalen, ik zou echter verwachten dat deze geborgd zit of mss met een rubber ring is afgedicht. Ik heb er een fotootje van gemaakt.....

Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 12:11 AM
Nee daar hoeft geen rubberen ring om. Zo terug plaatsen.

Vraagje: welk filtertje? Links bovenop wat zit daar?
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 12:43 AM
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.

In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.

Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 02:33 AM
Waarschijnlijk niets mis mee. Als ik naar het gasklepplaatje kijk is het iets verbogen. Is dat de reden dat de gasspaak de klep er iets uitrekt als de band op de rol zit?
Recht maken.
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 03:04 AM
Dat beetje verbogen zit bij de decompressie-aansluiting en kan dus normaal geen kwaad vwb valse lucht.

waar haak je de veer aan? trekt die hem mss naar buiten?
Als hij te ver naar buiten komt kan hij over de aanslag schieten, dan loopt het helemaal belabberd of zelfs niet meer.

Loopt je gasspaak wel voldoende vrij of hikt hij ergens tegenaan?
Als hij vrijloopt trekt hij de gasschuif juist naar binnen. Zo niet dan zou ik me mss voor kunnen stellen dat hij als hefboom werkt waardoor trekken duwen wordt, anders kan de gasschuif nooit naar buiten komen.
Posted By: Trommel Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 04:03 AM
Origineel bericht van: vanGeGo
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.?????

In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.

Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.
Posted By: John Meisters Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 01:54 PM
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: vanGeGo
Links bovenop zit een kunststof pijpje. Lijkt een soort ontluchting te zijn. En het kunststof filtertje steekt van beneden in de carburateur.?????

In de retourleiding lijkt me ook voldoende brandstof te lopen. ..althans er stroomt iets.

Ik zou het choke mechanisme nog kunnen demonteren. ..mss zit daar nog iets dwars.


Ja hoor Ad, zou best kunnen. Dat messing pijpje is later vervangen door kunststof, en nog later werd dat de gecombineerde filter + ontluchting. Ik heb er geen maar ze bestaan wink
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 06:36 PM
Ze bestaan, ik heb ze wel die carburateurfilters.

Van de week ook een Solex die ging "Pruttelen/Smoren",
niets geen power meer............

Na eerst de ontsteking, bougie en carburateur gecontroleerd te hebben toch nog even de stroboscoop wat langer erop gezet.
Op een gegeven moment viel de motor op stationair uit > geen vonk meer.
Na herstarten weer wel maar later , op stationair weer uit.
Komplete spoelenplaat uitgewisseld door een met kontaktpunten.

Loopt weer als een Zonnetje / naaimachientje cool (lopen zonnetjes ??)
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 29/06/14 10:04 PM
Ja als je zoiets voor handen hebt kun je het zo testen of dat het is he.
Simpel en snel.
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 02:18 AM
Nog een beetje bezig geweest, ik heb de originele sproeier eens teruggeplaatst. Nu is het als volgt; chokehendel moet helemaal rechts staan om goed te lopen. Loopt niet harder dan 27km/h en dan pruttelend.
Met de nieuwe spoerier was het dat de chokehendel helemaal links moet staan en dan loopt hij 33km/h en dat zonder pruttelen.

Op de eerste foto het filtertje en de ontluchting. (Ontluchting staat op zijn kop.)
Op de tweede foto de sproeiers, beide 28. Met de linker loopt hij 33, met de rechter 27km/h.

Ik laat het er maar bij, neem wel een sleuteltje en sproeier mee mocht het onderweg toch problemen geven.:-)





PS. Is het nu chokehendel, mengselhendel of remluchthendel??
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 02:37 AM
En toch allebei 28. MMhhhh, kan het zijn dat de rechter sproeier er dieper in zit dan de linker. Het lijkt erop of dat er iets met de carb aan de hand is. Het komt vaker voor dat de sproeiers te strak in zijn geschroefd en de carb heeft dan schade opgelopen, inwendig. Lastig vast te stellen, vanaf hier.

Is het mogelijk dat je de carb van de andere Solex eens overzet en kijk dan hoe hij rijd.
Posted By: Jan Vennix Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 02:48 AM
Dat stukje kunststof hoort hier niet in thuis .
Dit is een stukje wat van een andere filter is afgesneden.
Hier hoort een messing busje op waarin een prop is ingeperst met een drietal gleuven waarlangs de lucht kan ontsnappen.
Soms zijn deze carburatoren ook wel eens voorzien van een kunststof busje met een gaatje van ongeveer 1 tot 1,5 m.m.
Het filter wat er van onderuit in is geschoven is tegelijk ook het afdichtring van de brandstof leiding.
Als deze gasklep er uit komt bij het op de band zetten van de motor dan komt omdat de spaak niet goed gebogen is.
Er moet n.l. een zo grote bocht in zitten dat de spaak niet de carburateur kan raken tegen de bovenkant vlakbij de uitstroom opening naar de tank
meer wetenmeer vragen
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 02:48 AM
Ik heb dat stukje over de werking vd carburateur gelezen en zag daar idd iets staan over beschadigingen. Die heb ik niet gevonden. Een ringetje plaatsen achter de sproeier wil ik nog een keertje proberen. ...maar daar zullen weer een paar dagen overheen gaan. Een andere carburateur bezit ik niet...
Thx voor het meedenken :-)

Ondertussen was er nog een berichtje geplaatst:-)

Of het heel belangrijk is hoe de ontluchting eruit hoort te zien???
De gasspaak hb ik ondertussen zo dat hij vrij blijft.

Thx.
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 03:10 AM
Origineel bericht van: vanGeGo
Nog een beetje bezig geweest, ik heb de originele sproeier eens teruggeplaatst. Nu is het als volgt; chokehendel moet helemaal rechts staan om goed te lopen. Loopt niet harder dan 27km/h en dan pruttelend.
Met de nieuwe spoerier was het dat de chokehendel helemaal links moet staan en dan loopt hij 33km/h en dat zonder pruttelen.


Op de tweede foto de sproeiers, beide 28. Met de linker loopt hij 33, met de rechter 27km/h.




PS. Is het nu chokehendel, mengselhendel of remluchthendel??


Best mogelijk dat de oude sproeier al heel vaak met een ijzerdraadje/naald is schoongemaakt en hierdoor wat te ruim is geworden.

Misschien is het probleem met een nieuwe sproeier 29 of 30 opgelost.
Deze nieuwe is wat te krap en de oude wat te ruim van doorlaat.

Mengsel/remluchthendel.
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 03:19 AM
Ja imitatie is imitatie. Hoe goed zijn ze gemaakt. Maat zegt niet zo veel. Of het nu 26 of 32 is, dat moet je dan maar geloven. Als de Solex prima loopt, met het handeltje in het midden is het goed. En of het dan 26 of 32 is, vind ik niet zo belangrijk. Uitgaande dat de motor goed is he.

Idd Jan V. dat rare stukje bovenop. Dat zou wel eens de oorzaak zijn.

Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 03:42 AM
Ik vind het toch wel prettig als dat getal ergens voor staat.
De fabrikant heeft wel de moeite genomen om er wat op te zetten wink .
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 04:22 AM
Jawel dat wel, maar het wijkt heel vaak af met imitatie sproeiers heb ik vernomen.
Als ie maar lekker loopt toch.
Posted By: Joan Re: pruttelen/smoren - 01/07/14 11:55 AM
ik had laatst dus problemen met een dergelijke carburateur, was het filter zover gezwollen dat de zij uitstroom naar de sproeier dicht zat, filter iets ingekort ( de "pakking"rand was toch al kapot) en filter terug gestoken, door de klemming blijft hij wel op zijn plaats en gaat nu weer goed .
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 03/07/14 12:00 AM
Een kleine update.
Was ik vanmiddag aan het rijden, met de mengselhendel helemaal links, op een zeker moment valt het motortje stil. ... Al rijdend zet ik hem helemaal naar rechts. ..en ja hoor. ..het motortje pakt weer op en rijdt fijn verder. ...
Het hoort ongetwijfeld bij de charmes van de Solex. :-)
....maar begrijpen???

PS. Wat de sproeiers betreft, ik heb het "gevoel " dat de ene zich inderdaad makkelijker laat doorblazen dan de andere.
Posted By: Alfons_Amuse Re: pruttelen/smoren - 03/07/14 02:57 AM
Zet de carburateur van je andere Solex eens over op deze. Karweitje van 10 minuten.
Dan weet je zeker of het hieraan ligt of iets anders. Van hieruit kunnen wij ook alleen maar een beetje gissen.
Posted By: vanGeGo Re: pruttelen/smoren - 03/07/14 05:09 PM
Ik weet het, het is een vreemd probleem en op afstand al helemaal lastig te beoordelen.
Helaas heb ik geen tweede Solex.
Ik ga hier lekker mee rijden en zie hoever ik ermee kom :-)
Posted By: FFAnders Re: pruttelen/smoren - 03/07/14 05:53 PM
Het voordeel van een Solex is dat je er ook gewoon mee kan fietsen als de motor effe geen zin heeft.

Ik zie wel eens Scooterwandelaars tobben met 80 kilo ijzer en plastic crazy .
© Solex Forum