Wat zou het fijn zijn als je een solexblokje op een frame schroeft, en kan horen zien voelen meten, hoe het blokje loopt.

Daar zijn we aan begonnen, zeker met als doel om een goed lopend blokje te maken voor de race.
Met het door de straat rijden voel je de kleine verschillen niet echt. Als het op deze manier lukt dan kan je elk klein verschil gelijk zien, en dat is wat ik graag zou willen.

We gaan het in eerste instantie proberen met een "magneetpoederkoppeling" mocht dit niet lukken (warmte) dan is plan B al in werking en wordt het een werveltroomrem.

Maar ik hoop dat als we het blokje warm hebben gedraaid we een paar minuten vol gas kunnen draaien, dat zou voldoende moeten zijn.

Als je op een magneetpoederkoppeling geen spanning zet loopt hij vrij, maar als je er spanning op gaat zetten, dan gaat hij weerstand leveren. Bij deze 24 volt koppeling is 24 volt "vast" , en zo kan je de rem met de spanning instellen.

Het koppel wordt gemeten d.m.v een remcilinder welke op een klok aangesloten word.

De koppeling was precies 100 mm diameter, daar hebben we een naaf voor gedraaid, en spaken op maat laten maken.
De bedoeling is dat het i.v.m. de beperkte ruimte een klein compact ding moet worden.

Ik hou jullie op de hoogte smile





[Linked Image from jandelaat.nl]