Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Jan, je zult er wel meer over na hebben gedacht dan ik. (weet wel zeker), maar ik zat zo te denken, waarom geen unster eraan die de kracht meet. Ik denk als je een remcilinder gebruikt, ben je dan niet bang voor inwendige wrijving, zodat je een meetfout krijgt?

Zou een remcilinder van een scooter ofzo niet goed zijn?



Kijk nu zit alfons aardig in de buurt, dergelijke constructies maken vaak gebruik van de zwaarte kracht, zo ook bijvoorbeeld een kerfslag tester.
als de magneet op 6 uur hang en hij hangt gelagerd zal de kracht hem mee willen nemen in de draairichting echter hoe meer hij meegaat des te zwaarder wordt hij vanwege de zwaartekracht omdat de uitslag ten opzichte van "nul" steeds groter word, en zo is koppel ook gedefinieerd in Nm ( zijn gewicht maal de arm=uitslag ten opzichte van nul) en koppel hang vast aan vermogen. door de magneet dus als "swing" magneet uit te voeren kun je al meten, gewoon een wijzer op een 90 graden schijf ( niet meer dan 90 graden want zodra hij daarover heen gaat word de arm kleiner en gaat hij meedraaien ) per graden omhoog dien je dan de armlengte even uit te rekenen, je kunt ook de "graden" schijf een berekende maat voering geven die direct je koppel aangeeft .
Overigens heb ik nog wel ergen een leuk nieuw kunst stof cylindertje liggen , maar om verschildruk tussen testen te lezen zal je ook nog een magneet verstel systeem erbij nodig hebben om steeds de opgenomen kracht te kunnen veranderen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)