Zit met verbazing en bewondering te kijken!

Behalve dat het motortje natuurlijk fantastisch loopt, maar dat had ik van Jan niet anders verwacht, wordt dit toch wel een prachtige testbank. Metingen mogelijk met een simulatie van een berijder van 90 kg! smile.
Dat is nog eens wat anders dan het servicestation van Stokvis in Rotterdam waar mijn vader ieder jaar zijn Solex een onderhoudsbeurt liet geven halverwege de 50-er jaren. Ik stond erbij en volgde alles. Een soort rollenbank, een paar metertjes (mechanisch uiteraard), controleren, puntjes afstellen en afrekenen. Daarna ging Pa's Solex wel weer een jaar mee inclusief vakanties met bepakking, dat wel. Maar goed ook want Pa kon een band plakken maar daar hield het wel mee op.

Waarom ben ik dan altijd bezig met mijn Solex zelfs als ie goed rijdt? crazy Ik heb wel een idee. Je hoort een rateltje, (Pa hoorde dat nooit ook niet als het er was) en je wilt het perse weg hebben. Hij gaat maar 35 terwijl je 40 wilt (Voor Pa was 35 meer dan genoeg. Hij trekt wat minder de laatste tijd. Pa trapte gewoon wat bij, enz, enz.

Nogmaals, ik vind de testbank van Jan fantastisch en neem mijn petje af voor de technische kennis die er achter zit. Het is een prachtig middel om de Solex zo perfect mogelijk te maken, maar ik wil alleen maar zeggen dat een niet zo'n perfecte Solex misschien soms ook wel een beetje bij de Solex past. Dat ie af en toe wat stottert of niet zo hard loopt maar vroeger toch hele generaties veel plezier heeft gegeven. In ieder geval de generatie van mijn ouders want die hebben jarenlang hun vakanties tot ver in Frankrijk met de Solexjes doorgebracht. (met mij als kleuter achterop; dat is mijn Solex trauma grin )


Groet, Tim