Daar heb ik geen theoretisch onderbouwd antwoord op.

Joan heeft al eens eerder terecht opgemerkt dat er verschillende functies zijn voor de verschillende ringen.
Een sluitring (volksmond revetje) is gemaakt om onder een moer te plaatsen.
Een opvulring is gemaakt om twee onderdelen gescheiden te houden (Het brons en de stalen moer).
Een bus is gemaakt om een bepaalde afstand te behouden.

Alledrie kunnen ze dezelfde dikte, gat en diameter hebben maar de functie is verschillend.
Volgens de tekening nr 10827 lijkt het me geen opvulring, en beide onderdelen bewegen niet tov elkaar.
Aangezien het op de 2200 ineens de dunne nr 10808 is geworden, lijkt het me een afstand busje.
En op de 3800 staat hij er helemaal niet meer op, terwijl dit dezelfde trommel en koppeling is.

Kort gezegd: Als het een sluitring was voor de moer, dan had de 3800 er ook een gehad.
Ik zou denken aan een busje om die moer dichter naar het spoelenplaat lager te brengen.
Misschien was de eerste gedachte dat die het spoelenplaat lager op z'n plek hield?


Onderhoud of trappen dat het mauwt...