Solex forum
Op dit forum staan veel vragen over hoe de rolunit en de koppeling gemonteerd moet worden.
Deze montage is volgens de standaard tekening van de Solex 3800.

Duidelijke film.
Leuk hoor.
Goede vraag nr 1 :-) Waarom zit er bij oa een 2200 een grote veering tussen de koppeling en de moer en is het verstandig om deze ring ook bij een 3800 te monteren?
Bedoel je die borgclip 11116?

Al vanaf de 1700 zit er een ring onder de koppeling en koppelingsmoer.
Ik bedoel van de OTO tekening artikel nr: 10827, dit is een grote veerring (tussen koppeling en moer aan de kant van de ontsteking)
Daar heb ik geen theoretisch onderbouwd antwoord op.

Joan heeft al eens eerder terecht opgemerkt dat er verschillende functies zijn voor de verschillende ringen.
Een sluitring (volksmond revetje) is gemaakt om onder een moer te plaatsen.
Een opvulring is gemaakt om twee onderdelen gescheiden te houden (Het brons en de stalen moer).
Een bus is gemaakt om een bepaalde afstand te behouden.

Alledrie kunnen ze dezelfde dikte, gat en diameter hebben maar de functie is verschillend.
Volgens de tekening nr 10827 lijkt het me geen opvulring, en beide onderdelen bewegen niet tov elkaar.
Aangezien het op de 2200 ineens de dunne nr 10808 is geworden, lijkt het me een afstand busje.
En op de 3800 staat hij er helemaal niet meer op, terwijl dit dezelfde trommel en koppeling is.

Kort gezegd: Als het een sluitring was voor de moer, dan had de 3800 er ook een gehad.
Ik zou denken aan een busje om die moer dichter naar het spoelenplaat lager te brengen.
Misschien was de eerste gedachte dat die het spoelenplaat lager op z'n plek hield?
Posted By: Joan Re: Video Rolunit en Koppeling montage tekening - 24/08/21 09:58 AM
de OTO's hadden er in ieder geval een onmondig dikke veerring (spiraalveer-ring) tussen zitten om te voorkomen dat de moer die de hele bups ( koppeling/rolunit/vulbussen/stofkap bij carter) niet los zou lopen want de koppeling blijft zitten bij de gratie van de druk die de moer erop uitoefent, de open einden van de spiraalveer graven nogal in de moer en de plaat van de koppeling zeker bij losdraaien, bij de 3800 kom ik deze ring meestal niet tegen want twee moeren, busje,ring en plaat van de koppelingarmen bij elkaar opgeteld kost nogal wat lengte aan schroefdraad, is bij de 3800 wel langer dan bij een OTO krukas maar ook niet oneindig. Overigens zie ik op de film twee zaken die ik zelf niet doe, de achterste moer gaat sowieso nooit een sleutel op en de keerring is voorgemonteerd in het stof/vangkapje
Originally Posted by Joan
de achterste moer gaat sowieso nooit een sleutel op

Bedoel je dan echt handvast Joan? Dus vast zetten zonder sleutel, alleen met je vingers/hand?!
Posted By: Joan Re: Video Rolunit en Koppeling montage tekening - 24/08/21 03:40 PM
ja, die tweede moer drukt de boel juist vast, als je de eerste moer vast draait druk je hem vast tegen de flanken van het draad aan de kant van het uiteinde terwijl als je hem daarna aandrukt met moer twee je hem opduwt zodat de draadflanken aan de krukwang kant belast gaan worden, hij steekt dus net de flankenspeling over en dan heb je de kans dat je het kleine borstje waar ook in de video sprake van is opduwt hetgeen niet best is voor de lagerpassing van een krukas
Posted By: Joan Re: Video Rolunit en Koppeling montage tekening - 28/08/21 09:49 AM
nog even terug komen op aandraaien eerste moer: vandaag een 3800 uit elkaar gehaald die echt volkomen verkeerd in elkaar zat, met name krukaslager. Hier kennelijk ook de eerste moer goed aangedraaid en met tweede moer ( extreem vast) opgedrukt, gevolg eerste moer in elkaar gedrukt draad vervormd en nauwelijks van de krukas af te krijgen, draad op krukas nu ernstig beschadigt . dat krukaslager niet goed zat goed te zien aan de carters, zowel zijdeksel als middencarter tonen aanloopsporen van de zijdelingse speling van de krukas
Wij hadden ook problemen met het verwijderen van de 2de moer. Het leek wel dat deze vastgevreten zat in de koppeling. Bij losdraaien kwam de koppeling ook omhoog (draaide mee)
Die ring tussen de koppeling en 2e moer (vastzetmoer) voorkomt wel dat die moer zich in de koppeling vast vreet.
En zoals wel vaker volg ik het advies Joan, handvast gebruik je de hele draad, veel vaster gebruik je de minder draad.
Hoe kan het dat de koppeling aanloopt aan achterzijde van het koppelings huis na het vastdraaien van de tweede moer
alle onderdelen zijn geplaatst zoal op Explorer tekening
betreft een 3800 motorblok
Wie weet de oorzaak
M.v.g
Posted By: Joan Re: Video Rolunit en Koppeling montage tekening - 22/12/21 09:33 AM
dan dien je van voor naar achter te controleren of het goed zit, begint al met de positie van het hoofdlager en of de krukas goed genoeg door het lager heen is getrokken ( is zeg express getrokken en niet gedrukt) de steel van het lager ( kruktap) dient wel lang genoeg te zijnom alle delen te kunnen monteren. mogelijk loopt na het monteren van de eerste moer ( ik zeg express niet vastdraaien) de rol unit ook al niet vrij van het carter deze unis moet nam montage van de eerste moer nog iets heen en weer te kunnen op de kruktap verder heb je de tekening gebruikt dus ik neem aan dat alle ringen en de stofkap aanwezig zijn
Ik denk dat ik het probleem heb opgelost het koppelinghuis was schijnbaar niet meer in de goed vorm
Met verwijderen denk ik wat uit de vorm getrokken heb hem gericht en nu is het probleem opgelost
Alles loopt nu lekker vrij
Ik gebruik Deze trekker daarvoor.
Werkt perfect.
Posted By: Joan Re: Video Rolunit en Koppeling montage tekening - 23/12/21 08:40 AM
ik gebruik de bout doorvoergaten van het carter om te trekken, gaat als deze gaten vrijkomen na demontage van spoelenplaat meteen M7 draad in ( heb ik een tap voor) en dan draadeinden M7 zodat ik met een trekjuk over de kruktap de constructie met rol en koppeling los kan trekken. Kom je ergens zo een carter tegen met M7 in deze gaten grote kans dat deze ooit eens hier langs is geweest
Hallo ik gebruik die zelfde als John
Maar zou u een foto kunnen plaatsen zoals u het doet
M.v.g
Posted By: Joan Re: Video Rolunit en Koppeling montage tekening - 01/01/22 01:39 PM
er was nog een aanvraag ( zie hierboven) voor een foto van de trekjuk die ik gebruik om rolcarters te trekken. ik tap daarvoor wel eerst M7 in de doorvoergaten voor de carterbouten , niet te diep tappen anders tap je het M6 draad van het onderliggende carter mee.. soms komen de carterdelen met de hand los maar meestal zit er zo veel zand en corrosie in de spleet tussen de twee carters dat ze aan elkaar gegroeid lijken. "als nieuw" en volgens tekening zitten de onderdelen los in elkaar dus handmatig te verwijderen maar in de praktijk valt het meestal tegen ...... Bij deze de foto >>>> kan geen foto plaatsen mag maar 0Kb zijn
Oke bedankt voor de duidelijke
Verder wens ik iedereen op dit forum een gelukkig en gezond 2022
© Solex Forum