Originally Posted by Joan
Je afdichting van het krukas lager kan inderdaad niet goed zijn, het is een metalen sleepring die zowel tegen de zijkant van de buitenring van het lager alsook tegen de zijkant van de binnenring van het lager aanloopt, zo dicht hij via de zijkanten ( al slepend) het lager af. Dit moet met iets voordruk gebeuren er zit daarom ook nog een ring met verende "tongen" achter ( sommige noemen deze "bloemplaat" vanwege de bloemblad achtige tongen) als het lager zich ook maar iets verzet heeft is die voorspanning weg is de afdichting weg , Of het lager heeft veel speling, dan liggen binnenring en buitenring niet meer in 1 vlak, is de afdichting weg. of jaren gruis dat naar binnen is gekomen heeft het aanlegrandje opgevreten, is de afdichting weg.

Als je zijdeksel is los geweest en je hebt hem weer gemonteerd ZONDER de cilinder er meteen op te zetten , dat moet gebeuren met deksel nog iets los, je trekt dan het pasvlak van het blok EN het pasvlak van het zijdeksel allebei samen naar de onderkant van de cilinder, ze liggen dan op 1 lijn . Het zijdeksel heeft daartoe nogal veel speling op de boutgaten. Dan pas de bouten van het zijdeksel aantrekken. Doe je dat niet blijft er een spleet onder de cilinder over met als gevolg lekkage langs de voetpakking .

Kijk ook met gedemonteerd spruitstuk in het inlaat gat of de zuiger in zijn bovenste stand het inlaatkanaal wel helemaal vrijgeeft zo niet stuk zuiger verwijderen


Hartelijk dank weer voor deze adviezen, heel bruikbaar voor mij. Dat van het deksel omhoogtrekken wist ik niet, kennelijk geluk gehad bij eerdere blokken. Dit blok gaat rigoreus uit elkaar en opnieuw. Jammer genoeg is het blok uit '58 en het frame uit '65 dus eigenlijk niet waard om in deze configuratie op te knappen. Hopelijk vind ik nog eens een bijpassend frame en de rest.. toch blijft het leuk, dat sleutelen.