Originally Posted by Joan
Originally Posted by Steven66
Hartelijk dank voor deze bruikbare tips en alle andere zeer handige tips op dit forum. Je hebt eerder al deze Solex op voorjand gered met het "eerst reinigen na lang stilstaan" verhaal. Hij glimt van binnen en is goed vet.

Ik heb deze spoelenplaattrekker gebruikt, ging soepel en geleidelijk zonder veel weerstand. Er zit een bronzen moer in, handvast is voldoende begrijp ik ?

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat zo'n rol ook aan de flenzen verlijmd kan worden met epoxy. Heeft dat nut ? En het aanbrengen van een laagje amaril grid (ook met epoxy) ? Eerst maar eens aan de slag met linnen en zal 'm op deze wijze centreren.
Goed bezig. deze spoelenplaat trekker kan ook gebruikt worden als "aan"trekker in plaats van "los"trekker als je er de lange huls bij hebt. ( je vouwt dan zijn "oren" naar buiten en gebruikt alleen de schroefspil) een nadeel is wel dat de krukas vrij moet kunnen rond draaien dus OF geen cilinder erop OF de bougie eruit dat de zuiger vrij op en neer kan


De rol zit er weer goed op met linnen ringen gemaakt van oude spijkerbroek , slipt niet, draait niet door. Dank voor de hulp.
Nu de volgende vraag..
De motor wil nog niet echt. Start goed, blijft mooi lopen, van het wiel af reageert ie goed op het gas en maakt flink toeren. Op de weg niet voorruit te branden.
Dit heb ik gedaan (Solex koffertje zonder koppeling had sinds 1974 niet meer gelopen) Carter gereinigd, nieuwe pakkingen, carter pakking met extra vloeibare pakking. Decompressieklep ingeslepen (compressie is goed nu). Carburateur gereinigd, nieuwe sproeier (2800) geen verschil. Spruitstuk ontkoold (zat bijna dicht). Andere uitlaat getest, geen verschil. Ontsteking werkt prima, puntjes staan perfect. Nieuw membraam brandstofpomp, brandstof gutst naar behoren terug door retourleiding.
In de carter achter de krukas zit nog een afdichting die luchtdicht moet zijn. Kan hier iets aan verdrogen ? Wat kan er nog aan de hand zijn ?