BINGO!!
Na een week van ups en downs, is dan het probleem uiteindelijk opgelost en loop het blokje weer als een naaimachine.
Vanochtend het hele blokje ontleed met 2 spontaan aangeboden extra handjes van dreke2 onder het motto "2 zien meer dan 1".
Carter, krukaslager, bloemenplaatje, rolunit etc. was allemaal in orde bij inspectie.
Dus om 14:30u was het blokje weer op het frame gebouwd en kwam de vraag: "doet ie het of doet ie het niet".
Hij deed het inderdaad onbelast en ook met blokje op de band was er schijnbaar niets aan de hand.
Dus toen hup, op het zadel en de straat op, alwaar het verschijnsel van inhouden meteen weer aanwezig was en hakkelend een snelheid van 25 km/h werd gehaald en vermogen steeds verder inzakte.
Dus nu opnieuw nadenken wat er wel en niet was gewisseld aan onderdelen van de ontsteking, want het carter etc. was immers in orde.
Lichtspoel vandaag vervangen, spoel ook weer vervangen, contactpunten vervangen.........maar de condensator was nog steeds de wimo condensator ingebouwd in behuizing van originele Solex condensator.
Omdat dit nog de enige component was die niet was vervangen na vorig weekend heb ik bijna ten einde raad toch weer de oeroude condensator terug geplaatst die tot vorige week op de spoelenplaat zat.
Opnieuw starten met boormachine op krukasmoer: blokje loopt.
Opnieuw blokje op de band: blokje loopt nog steeds.
Opnieuw de straat op: bingo!
Het blokje had nu weer de kracht om zonder inhouden, terugslag, geplof en hakkelen mijn gewicht in beweging te brengen en mijn mondhoeken weer te doen omkrullen! smile
We rijden weer!
De 6,5mm carburateur in combinatie met mijn oude cilinder (met klein beetje uitgewerkte poorten) en licht afgevlakt origineel petje brachten me tot een keurige 35+ in de Drunense polder.
Met recht reden voor blijdschap, maar de vraag blijft me toch nog enigszins bezighouden: wat was er nu aan de hand met die condensator!?
Het monteren van het nieuwe petje zoals aan het begin van dit draadje getoond komt binnenkort dan nog wel, maar nu eerst even lekker rijden.
Uiteindelijk was het wel een mooie leerschool!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63