Solexforum logo
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
De Solex motor Jump to new posts
Lager spoelenplaat Oto 1700 Cees59 5 hours ago
Beste Solex vrienden,

De aandrijfrol van mijn Solex Oto 1700 (frans blok) is tijdens het rijden "uit elkaar gespat", dus nu ben ik begonnen het blok uit elkaar te halen om de rol te vervangen. Gelijk bij het demonteren van de spoelenplaat loop ik vast. Ik krijg met geen mogelijkheid de plaat van de as getrokken, er zit wel wat speling in (vermoedelijk speling in het lager) maar de plaat komt niet los: kruipolie, wd40, verwarmen met fohn, olie met teflon, maar hij blijft muurvast. De beugels van mijn trekker zelfs krom getrokken. Ik zie vlakbij het lager wat sporen van roest op de as, dus ik vermoed dat roest de boosdoener is.

Ik denk er aan om coca-cola te proberen. Dus het motortje op zijn kant op een bakje gevuld met cola te zetten zodanig dat het aseinde t/m de spoelenplaat in de cola ondergedompeld is. Hopelijk zal de cola tussen de as en het lager kruipen en e.e.a. losweken. In het algemeen is coca-cola volgens mij een probaat middel om roestige verbindingen los te weken.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een ander idee om de tegenstribbelende plaat los te krijgen.

Bvd Cees
0 6 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Welke Solex is dit? Johnnie 12 hours ago
Okay, dan is de Lex gemaakt tussen 1960(juni) - 1961 en de motor van 1962.
3 49 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Welke Solex is dit? FFAnders Yesterday at 04:36 PM
Als het Nederlands is dan kan je het hier terugvinden :
3 49 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Welke Solex is dit? Johnnie 05/06/26 10:03 AM
Hallootjes, lijkt mij een 23er koffertje van ongeveer 1966.
3 49 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Welke Solex is dit? Citroensolex 04/06/26 07:34 PM
3 49 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Zuigerveren 39.8 mm peter57 10/05/26 05:19 AM
Nope.
6 648 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Zuigerveren 39.8 mm Johnnie 09/05/26 04:29 PM
Rechtsboven bij het je naam, een knipperend envelopje?
6 648 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Zuigerveren 39.8 mm peter57 09/05/26 12:42 PM
Niks gehad Johnnie.

Peter
6 648 Read More
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 39 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
June
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.023s Queries: 6 (0.005s) Memory: 2.7919 MB (Peak: 2.8486 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2026-06-07 23:45:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS