Solexforum logo
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
De Solex motor Jump to new posts
Re: Onderdelen dilemma exalto Yesterday at 08:39 PM
Ja blijkt een aandrijfrol van een ,oto 1700-2200 te zijn. Heb vandaag even contact met Bobby solex revisie, gehad. Deze melde aan de hand van fotos dat de bekleding nog goed vast zat. Had voorheen ook al contact gehad met Barry. Maar die verwees mij naar deze forum pagina, omdat ze geen online advies geven over dit soort ombouwingen.
Ik weet eigenlijk niet wat je met de shim bedoeld? is dat die ring die direct onder de aandrijfrol zit? Want die is inmiddels weer mooi in model.
Ik probeer snel te leren door alles op/uit te zoeken, maar het is wat dat betreft nogal verwarrend . groet cor
5 57 Read More
Re: Onderdelen dilemma exalto Yesterday at 08:19 PM
Bedankt voor de info. Ik had dat nummer ingevoerd (B 3033 ) in de solex scanner. Toen kwam eruit dat het 26 inch peperbus , type 45cc kamzuiger uit 1948-1953 zou moeten zijn. Echter heeft het blokje geen kam zuiger met die aparte carburateur enzo. Maar beter dat het een oto blokje is. Die onderdelen voor een peperbus zijn bijna niet te vinden. In dat rechthoekig vakje staat niks. Ook geen sporen dat er ooit iets in heeft gestaan.
De reden om de rol te vervangen is omdat ik dacht dat er te weinig korrels/grip op het rolletje zat. Een andere rol vinden is ook wel weer wat. Als je een site hebt gevonden die de juiste rol hebben, dan moet je de oude inruilen. Dat begint dan bij 99 euro en loopt dan met wat pech nog op. Heb vandaag wel even contact gehad met Bobby solex revisie . Die kan de rol wel opnieuw bekleden. Maar die zei dat de bekleding er nog wel vast op zat. Weet ff niet wat ik er nou mee aan moet. groet cor
5 57 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Restauratie solex 3800 Johnnie Yesterday at 04:41 PM
De resten van een valbeugel.
1 15 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Restauratie solex 3800 Solex_maik Yesterday at 10:44 AM
Ik ben op dit moment bezig om een blauwe solex 3800 te restaureren. Ik kan helaas de kleurcode van de solex niet vinden. Is dit hetzelfde als de ami?

Tevens nog een vraag. Weet iemand de functie van de horizontale bout tussen het blok en de voorvork? Zie foto.

https://we.tl/t-DNdatDjuQ1Pf8g1d
1 15 Read More
Start problemen Jump to new posts
Re: Solex start moeilijk bij warme motor Antoine 19/07/26 06:48 PM
Had of heb je dit probleem alleen bij warm weer?
12 11,888 Read More
Re: Onderdelen dilemma Antoine 19/07/26 06:43 PM
Gezien de 3 schroefgaten die je ziet kan het niets anders dan een OTO motor zijn. De rolunit kan je het beste laten repareren bij Bobby , hij adverteert regelmatig op marktplaats. Ik zal zo wie zo de lagers in het carter vervangen als ook de shim, deze lijkt op mijn kleine scherm beschadigd . Nu je weet welk type motor je hebt kan je via de scanner de juiste onderdelen vinden op de site van Solex Nederland, of even contact opnemen met Barry
5 57 Read More
Start problemen Jump to new posts
Re: Solex start moeilijk bij warme motor 49cc 19/07/26 03:20 PM
Met alle bovengenoemde oplossingen, waarvoor dank, bleef (of blijf frown ) ik hardnekkig lasthouden van dit probleem. Daarom het carburateurtje maar weer eens gedemonteerd. Hierbij bleek dat de brandstofleiding wel heel dicht tegen het uitlaatspruitstukje zat. ( Ca 3 mm tussenruimte) Dit kan niet goed zijn dus de leiding met wat liefde verbogen en er zit nu ruim 12 mm tussen. Heb goede hoop dat dit de oplossing is.
12 11,888 Read More
Re: Onderdelen dilemma FFAnders 19/07/26 09:15 AM
Hallo.
Dit is een Oto motor en geen Peperbus.
B 9033 is niet het motornummer, het nummer hoort in het rechthoekig vlakje onder dat B-nummer ingeslagen te zijn
maar dat is net niet zichtbaar op de foto

Wat is de reden om de rol te vervangen ??
5 57 Read More
Re: Onderdelen dilemma exalto 18/07/26 06:49 PM
nog wat fotos
5 57 Read More
Onderdelen dilemma exalto 18/07/26 06:10 PM
Goedendag, onlangs een solex gekocht als mooi restauratie project.
Nu loop ik tegen wat problemen aan, wat betreft onderdelen. Het lijkt dat het een solex is samengesteld uit verschillende types. Echter omdat dit allemaal nieuw is voor mij , en de mensen van solex Nederland mij hierheen sturen. Hoop ik hier wat meer richtlijnen en advies te krijgen. Dat begon al met het verwijderen van de spoelplaat. De nieuw gekochte spoelplaattrekker past al niet en heb zelf een aangepaste moeten maken.
Het betreft een motor met een wss peperbus carter ( B 3033 )
cilinder met platte zuiger ipv kam
Standaard carburateur.

Motor was werkend bij aankoop.

Ik heb de motor uit elkaar gehaald om een nieuwe aandrijfrol te plaatsen . Nu weet ik door al die verschillende onderdelen niet wat ik als revisie onderdelen kan gebruiken. Zou dat gaan met Otto onderdelen??
Ik kom er zelf niet uit.. frown
5 57 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Remhendel/snelheid AvanSchendel 18/07/26 09:44 AM
Beste forumleden.
Ik ben al langer aan het denken om mijn remhandel/snelheidcombinatie te veranderen.
Normaal knijp ik in de voorrem in waarna de snelheid terugloopt als ik halverwegen de ingetrokken rem handelstand zit.
Normaal word het halve maante �waar de kabel naar de carburateur op loopt� meegenomen als de remhandel halverwege ingetrokken is.
Ik dacht als ik het halve maante zodanig verander dat het meteen word meegenomen als ik de remhandel intrek dan gaat het toerental eerder omlaag voordat ik de remhandel intrek.
Ik heb het halve maante aangepast; met het volgende resultaat; knijp ik de rem in dan kan ik iets spelen met het toerental en trek ik hem verder in dan remt mijn solex met het lage toerental v/h motertje
0 51 Read More
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 56 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
July
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19