Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2024
Posts: 2
J
Joko Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jul 2024
Posts: 2
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, maar al ca 40 jaar eigenaar van een Solex. Ik heb een 3800 gekregen van een oom, begin jaren 80, hij had hem nieuw gekocht, vermoedelijk 67/68, maar hij stond al een tijdje bij hem in de stal. Omdat ze stopten met de boerderij heb ik toen deze meegekregen. Hij heeft vervolgens een studie bij mijn ouders in de schuur gestaan, en 2 verbouwingen en 2 restauraties van oldtimers, bij mij in de schuur.
Uiteindelijk komt de Solex, dus ook aan de beurt. Ik ben een beetje in verwarring voor wat betreft de afdichting van de krukas, direct achter het lager, en vlak voor de rol.

Toen ik de krukas en het lager er uit perste bleek dat er 2 ringen achter zaten, in slechte conditie, en niet vlak, 1 van de ringen had resten van de afdichting er aan vast zitten.
Als ik de informatie op internet bekijk, dan zou in dit carter een vlakke afdichting, zogenaamd oud type moeten passen. Die heb ik besteld, en voor de zekerheid ook een nieuw type. Het oud type past niet, en het nieuwe ook niet. Volgens mij niet in het gat en niet op de as. De speling met de as is net zo ruim as met het gat. Dat ben ik niet gewend van het inbouwen van een Simmering.

Zie ik het verkeert ? of zijn er meer variaties in omloop? Het bestelde krukaslager past wel.
Wie kan mij verder helpen ?

m vr gr

Joost

Attached Images
carter.jpg (129.84 KB, 56 downloads)
afdichting.jpg (151.88 KB, 57 downloads)
ringen.jpg (147.15 KB, 56 downloads)

Restaurateur Solex, naast Panhard
Joined: Oct 2000
Posts: 16,182
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,182
Likes: 82
die vlakke keerring moet wel passen met het rubber en spiraal ringetje naar buiten helaas hebben de fransen dit zo ( achterstevoren) bedacht. het lager weer terug vast zetten zal wel een probleem worden als je hem eruit geperst hebt dan ben je de vastklinkrand kwijt de vlakke stalen ring dient ook nog enigszins als gasafdichting dient te slepen tegen de zijkanten van het lager dankszij de bronzen bussen van het rol lager en de speling op de krukas is dat een perfect gaslek pad de keerring doet daar weinig aan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,902
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,902
Likes: 14
Dit is inderdaad het oude type. Het lager moet eruit om de keerring te vervangen.
De binnenmaat van de keerring past met de bronzen bus van de rol. Zoals Joan al zei is dat niet ideaal want tussen deze bus en de krukas is lekkage onvermijdelijk.

Daarom is het belangrijk om een vlakke afdichtring te plaatsen. Ik laat beide stofkappen op het lager zitten. Alle beetjes helpen om af te dichten. Smering komt toch wel erdoor.

Omdat de veer van de keerring aan de kant van de rol zit duw je het zaakje gauw scheef met monteren. Beetje olie en de koppelingstrommel met de hand lichtjes draaien helpt wel. Niet te veel druk uitoefenen. Succes


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2024
Posts: 2
J
Joko Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Jul 2024
Posts: 2
Hartelijk dank voor de reactie. Een bijzondere oplossing. Het verklaart wel een beetje waarom de koppeling vettig was. Er zat een lager ik met een rubber afdichting aan de buiten kan, aan de binnenkant verwijderd, dus ik denk dat iemand al een keer aan de slag is geweest. De metalen afdichtingen zijn niet gas dicht, het zijn alleen stof afdichtingen, is de rubber afdichting dan een beter oplossing? Met de montage richting van de keerring lekken ze actief door richting de bronze bussen ( en verder).

m vr gr

Joost


Restaurateur Solex, naast Panhard
Joined: Oct 2000
Posts: 16,182
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,182
Likes: 82
inderdaad de metalen "Z" ringen van een lager doen niets alleen het vet erin houden ( de "Z" van het Duitse Zu) nadeel van lagers met rubberen ringen en stalen ringen is dat de lagerschalen te smal zijn voor de echte afdicht sleepring. Ik monteer NOOIT deze lagers alleen de brede van NTN met een perfect vlakke zijkant ook niet de C3 of C4 uitvoering voor de OTO, wel de C3 uitvoering voor de 3800 want daar wordt de binnenring nogal opgerekt door de extreme krukas passing

Last edited by Joan; 16/07/24 06:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 17 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 27 (0.011s) Memory: 0.9599 MB (Peak: 1.1050 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-09-08 04:30:05 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS