Heb de foto even beter bekeken, dit is een overgangsmodel uit 1967. Er zit een goede voorvelg in maar de achtervelg mist de "bolling" in het midden, daar hoort er net zo een in als het voorwiel.
het blok dat je nu hebt is een aardig samenraapsel van onderdelen, de onderkant lijkt op 1 van de eerste sleutelgatblokken,( metalen vliegwieldeksel, nog geen pastiek) de bovenbouw van een DO en de kop zit een kwart slag gedraaid
Last edited by Joan; 14/05/1203:38 PM. Reason: te veel typefouten
De rol drijft met behulp van een koppeling de krukas aan, de motor zogezegd. Als de krukas niet meedraait bij het aanlopen/starten dan kan het zijn dat de koppelingbevestiging (zeskant moer , maatje bougiesleutel) is losgekomen of een héle vette koppeling. Als je met de hand aan het vliegwiel draait dan moet de rol ook meedraaien.
De rol drijft met behulp van een koppeling de krukas aan, de motor zogezegd. Als de krukas niet meedraait bij het aanlopen/starten dan kan het zijn dat de koppelingbevestiging (zeskant moer , maatje bougiesleutel) is losgekomen of een héle vette koppeling. Als je met de hand aan het vliegwiel draait dan moet de rol ook meedraaien.
Was inderdaad zo dat de moer los was gelopen. Deze weer vastgezet en gestart, en direct weer losgelopen. Hoe zet men die normaal vast? Heb er nu loctide aangesmeerd.
Direct weer los halen die locktide er tussen weg halen... dit werkt niet.
De rol moet met de moer vastgetrokken worden op de trommel, je zal de rol moeten tegenhouden om de moer aan te draaien, je kan een hulpmiddeltje maken door een blok hout te pakken van ongeveer 4cm dik en 8cm lang en breed, hier boor je een gat in van de zelfde diameter als de rol en dan zaag je door het hart van het gat het blokje doormidden, nu kan je de 2 helften om de rol klemmen en in de bankschroef klemmen, en nu moet je nog een pijpsleutel hebben om de moer aan te draaien.
Als het goed is heb je 2 moeren. Als de krukas in het carter is gestoken, dan schuif je het rolletje met de koppelingshuis in het carter. Deze zet je met een moer vast, onder deze moer zit een ringetje. Dan gaat er een blikken dekseltje over heen, dan gaat de koppeling erin (met de juiste kant boven)en dan wordt er nog een moer opgedraaid. Dit is de juiste volgorde.
vaak zit er vuil aan de punten dat bij lopen ertussen komt dan stopt hij ineens. is bij montage van de nieuwe condensator alles wel goed gedaan en gegaan, er worden veel fouten gemaakt bij zo een ogenschijnlijk simpele operatie, alle isolatie plaatjes dienen op de juiste plek weer terug gemonteerd te worden andesr is het electrische verhaal ontregeld en ook het vliegwiel terug plaatsen gaat soms fout een kapotte spie tot gevolg
Contactpunten nog een keer schoongemaakt, bougie en kabel vernieuwd. En de onsteking iets vroeger gezet. Ding loopt nog beter dan voorheen. Nu de 3800 nog, morgen weer een dag.
Even een vraag tussendoor. Heb nu een franse 2200, helemaal compleet op de velgen na.Gaat om zo een: Krijg ik daar mijn 3800 velgen passend in? De 3800 achtervelg heeft namelijk een naafrem.
Even een vraag tussendoor. Heb nu een franse 2200, helemaal compleet op de velgen na.Gaat om zo een: Krijg ik daar mijn 3800 velgen passend in? De 3800 achtervelg heeft namelijk een naafrem.
Waarschijnlijk heb je geen gleuf in het frame waar de remankerplaat vast komt te zitten. Je bedoeld toch een trommelrem?
Last edited by AlienSolexfiend; 27/05/1211:56 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Wanneer je op ebay op Solex Moyeu zoekt kun je het weer orgineel krijgen, je moet de spaken 22,5/14 hebben, die kunnen dan in een gewone 3800 velg geplaatst worden.
Dit is inderdaad de 2200 die ik heb gekocht zonder ''wielen''. Zitten nu nog de 3800 velgen in, de 2200 franse velgen gaan vandaag op de post. Ja er zitten Nederlandse stickers op.
In de framesteun die van je zadel naar de achteras loopt, zit daar thv de band wel een gat in ? Anders kun je namelijk de velgrem niet monteren. De achterrem zit op dezelfde wijze aan het frame als de voorrem.
De achtervork zit er trouwens verkeer om in, de sleuf gaten voor de achternaaf moeten met de open kant naar voren, zoals het nu is kan het wiel tijdens het rijden er uit lopen.
De achtervork zit er trouwens verkeer om in, de sleuf gaten voor de achternaaf moeten met de open kant naar voren, zoals het nu is kan het wiel tijdens het rijden er uit lopen.
ja de staanders dus, niet de liggers, goed gezien van Roelof em als je dan toch bezig bent, die steuntjes van de bagagedrager misschien aan de binnenkant ertegen monteren in plaast van aan de buitenkant
afhankelijk van het type van je remankerplaat heb je niet echt horizontale liggers nodig met een glefgat voor de remplaatverankering maar een speciale M8 bout met een opstaande pin op zijn kop is voor dat andere type al voldoende, dan valt een gleuf van de remankerplaatverankering om deze pen heen, deze bout komt in het gat waar je de horizontale en (2)verticale liggers mee aan elkaar bout ( linkerkant van de solex) Onder deze bout kun je vaak ook met een speciaal gekruld lipje de draadstangen van het achterspatbord vastklemmen OF je moet het type hebben met de geprofileerde stangetjes, dan komen deze ook onder de bout
Had al in de gaten dat deze verkeerd om zaten, kwam al niet weg met de achterrem. Is ook mijn eerste Solex die ik opbouw vanuit een paar kratjes. Dus weet ook nog niet hoe alles precies zit. Maar ook dat gaat goed komen.
Bovenaan zitten er op de boutjes van de deksel van het voorremsysteem 2 extra beugeltjes en onderaan aan de bouten van de spatlap een stuk gebogen ijzerdraad wat naar beneden loopt. De spatlap steek je vervolgens aan de bovenzijde in de beugels. Dit is soms wat wrikken en vervolgens kun je hem met de veer die onderaan de spatlap zit vast hangen aan die ijzerdraad beugel.
Suc6.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
als ik ze op de trappers zet net zo breed als het windscherm en als ik ze op de treeplank zet ( NIET aan te bevelen voor het type "koffertje" want dan stamp je het deksel plat) dan veel minder. Met schoenmaat 43 komt dat neer (bij "treeplank"gebruik) op ca 25 CM
Zoals gezegd: Ik merk op mijn km-teller geen verschil of ik nu met of zonder rijd. Maar je bent natuurlijk vrij om hem te verkopen, zal vast wel iemand naar op zoek zijn.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
zo'n regenscherm heb ik ook gehad, maar heb ik weer verkocht. was onhandig in mijn stalling en aangezien ik een mooi-weerrijder ben hing het er eigenlijk maar zo'n beetje bij.
zo'n regenscherm heb ik ook gehad, maar heb ik weer verkocht. was onhandig in mijn stalling en aangezien ik een mooi-weerrijder ben hing het er eigenlijk maar zo'n beetje bij.
Regenschermen horen aan je stuur en dien je net doorheen of overheen te kijken, wel de blits met zo een ding, jammer dat je hem hebt weggedaan