Heb net een Solex opgehaald:
Een 3800 als ik het goed heb.
Nu heb ik er ook een blokje bij.
Maar hoort dit daarbij?
Uploaded with
ImageShack.us
Nee helaas, dit is een blokje zonder koppeling, die zijn tot halverwege 1960 gebruikt en niet op een 3800
Heb de foto even beter bekeken, dit is een overgangsmodel uit 1967.
Er zit een goede voorvelg in maar de achtervelg mist de "bolling" in het midden, daar hoort er net zo een in als het voorwiel.
Zo zag ie eruit
klopt. nederlands, dus met framenummer, gunstig voor de keuring straks. Tenminste, ik verwacht niet dat hier een kenteken op zit...?
Is inderdaad met frame nummer, er zit nog geen kenteken op.
Nu nog een blok zoeken, en het oude verkopen of ruilen.
het blok dat je nu hebt is een aardig samenraapsel van onderdelen, de onderkant lijkt op 1 van de eerste sleutelgatblokken,( metalen vliegwieldeksel, nog geen pastiek) de bovenbouw van een DO en de kop zit een kwart slag gedraaid
Zal eens naar een blokje op zoek gaan. Staat van de solex is redelijk goed.
Blokje hangt eraan, nu het andere nog verkopen.
Wat voor koplamp hoort hier eigenlijk op?
Een ronde langs het stuur? Of zo'n vierkante in de voorkap.
Een vierkante grijze of zwarte. In plaats van 3800 moet er OTO op staan.
Kan het zijn dat het aandrijfrolletje, niet goed loopt ten op zichte van het blok?
Kan hem namelijk niet aanrennen.
De rol drijft met behulp van een koppeling de krukas aan, de motor zogezegd.
Als de krukas niet meedraait bij het aanlopen/starten dan kan het zijn dat de koppelingbevestiging (zeskant moer , maatje bougiesleutel) is losgekomen of een héle vette koppeling.
Als je met de hand aan het vliegwiel draait dan moet de rol ook meedraaien.
of héél véél compressie waardoor de koppeling toch doorslipt. ik heb er ook zo een.
Decompresseur niet aangesloten / niet goed afgesteld...?
De rol drijft met behulp van een koppeling de krukas aan, de motor zogezegd.
Als de krukas niet meedraait bij het aanlopen/starten dan kan het zijn dat de koppelingbevestiging (zeskant moer , maatje bougiesleutel) is losgekomen of een héle vette koppeling.
Als je met de hand aan het vliegwiel draait dan moet de rol ook meedraaien.
De rol draait heel minimaal mee.
of héél véél compressie waardoor de koppeling toch doorslipt. ik heb er ook zo een.
Decompresseur niet aangesloten / niet goed afgesteld...?
Decompresseur is inderdaad nog niet aangesloten.
Was inderdaad zo dat de moer los was gelopen.
Deze weer vastgezet en gestart, en direct weer losgelopen.
Hoe zet men die normaal vast? Heb er nu loctide aangesmeerd.
Direct weer los halen die locktide er tussen weg halen...
dit werkt niet.
De rol moet met de moer vastgetrokken worden op de trommel, je zal de rol moeten tegenhouden om de moer aan te draaien, je kan een hulpmiddeltje maken door een blok hout te pakken van ongeveer 4cm dik en 8cm lang en breed, hier boor je een gat in van de zelfde diameter als de rol en dan zaag je door het hart van het gat het blokje doormidden, nu kan je de 2 helften om de rol klemmen en in de bankschroef klemmen, en nu moet je nog een pijpsleutel hebben om de moer aan te draaien.
En ga de rol niet tegen houden met een grote tang want door krijg je spijt van en maak je iemand anders hier weer gelukkig.
Oke bedankt vooe de info, maar waarom werkt die locktide niet?
Pijp sleutel heb ik niet, ringsleutel wel
Je kan niet de rol aan de trommel lijmen.
Je kan niet de rol aan de trommel lijmen.
Snap je even niet?
De moer moet goed strak aangedraaid worden dan hoeft er geen locktide tussen, kijk eens rusig naar de rolunit dan zie je wel wat ik bedoel.
Oke op die manier, ga er morgen mee verder.
Als het goed is heb je 2 moeren. Als de krukas in het carter is gestoken, dan schuif je het rolletje met de koppelingshuis in het carter. Deze zet je met een moer vast, onder deze moer zit een ringetje. Dan gaat er een blikken dekseltje over heen, dan gaat de koppeling erin (met de juiste kant boven)en dan wordt er nog een moer opgedraaid.
Dit is de juiste volgorde.
Nog een Solex rijder in de gemeente.
En ga de rol niet tegen houden met een grote tang want door krijg je spijt van en maak je iemand anders hier weer gelukkig.
Citaat :"Ieder nadeel heeft z'n voordeel"
Zit nu goed vast, nu de rest nog.
Net nieuwe onderdelen gehaald, kan ik weer vooruit.
In de gemeente Helden (Peel en Maas) zijn veel meer solex rijders dan je denkt! We kunnen een heel mooi clubje beginnen als we dat willen.
Heeft er iemand een plaatje hvan hoe de remkabel, aande carberateur zit? En dan door naar de rem?
En de looprol loopt alweer niet op de band..
heb je hier iets aan?
Heeft er iemand een plaatje hvan hoe de remkabel, aande carberateur zit? En dan door naar de rem?
Lees
dit ook even, er staat een duidelijke foto bij.
heb je hier iets aan?
Super heb ik zeker iets aan.
Heeft er iemand een plaatje hvan hoe de remkabel, aande carberateur zit? En dan door naar de rem?
Lees
dit ook even, er staat een duidelijke foto bij.
Bedankt
Eindelijk de koppeling goed aan de gang, is nu de vonk weg grrrrrrrr
En nu 2 solexen zonder vonk.
Wat heb ik geprobeerd:
1 nieuwe bougie
2 Nieuwe kabel
3 contactpunten gaan open en dicht.
Moet ik nu gaan denken aan een nieuwe condensator?
van te voren vonkte hij wel?
denk dan aan mogelijke fout bij monteren: contact spoel - bougiekabel, sluiting bij condensator (valse massa) oid
Vonkte nog, uitgezet praatje gemaakt. En deed niks meer.
Geen vonk.
Andere vokte ook nog naar montage niks meer.
Een condensator is die door te meten? Zoja hoe?
Het is te testen, maar als je twijfeld gewoon vernieuwen. Zelf goed getesten kunnen als ze eenmaal warm worden toch raar doen.
Dan morgen maar eens een nieuwe condensator halen.
Oto loopt ondertussen weer, alleen met veel minder vermogen.?
vaak zit er vuil aan de punten dat bij lopen ertussen komt dan stopt hij ineens.
is bij montage van de nieuwe condensator alles wel goed gedaan en gegaan, er worden veel fouten gemaakt bij zo een ogenschijnlijk simpele operatie, alle isolatie plaatjes dienen op de juiste plek weer terug gemonteerd te worden andesr is het electrische verhaal ontregeld en ook het vliegwiel terug plaatsen gaat soms fout een kapotte spie tot gevolg
Contactpunten nog een keer schoongemaakt, bougie en kabel vernieuwd.
En de onsteking iets vroeger gezet.
Ding loopt nog beter dan voorheen.
Nu de 3800 nog, morgen weer een dag.
Ben altijd tevreden, haha. Nu de 3800 aan het vonken krijgen.
Zal deze week wel niets worden, druk druk.
En er staat weer een Solex in de garage, een franse 2200.
Ligt alleen helemaal uit elkaar, maar heeft wel al een kenteken.
Morgen maar eens gaan beginnen, om het ding te monteren.
Even een vraag tussendoor.
Heb nu een franse 2200, helemaal compleet op de velgen na.Gaat om zo een:
Krijg ik daar mijn 3800 velgen passend in?
De 3800 achtervelg heeft namelijk een naafrem.
Even een vraag tussendoor.
Heb nu een franse 2200, helemaal compleet op de velgen na.Gaat om zo een:
Krijg ik daar mijn 3800 velgen passend in?
De 3800 achtervelg heeft namelijk een naafrem.
Waarschijnlijk heb je geen gleuf in het frame waar de remankerplaat vast komt te zitten.
Je bedoeld toch een trommelrem?
Die is er inderdaad niet, maar valt er niets aan te maken?
Misschien helpt deze topic je een beetje:
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/43238/Trommelrem_probleemWat ik ervan begrijp is dat de Hollandse S3800 geen dergelijke gleuf heeft. Maar hoe het dan zit, daar probeer ik me ook maar wat van in te beelden.
Ik zit zo met de zelfde vraag, maar dan voor een Black 'n Roll.
Ik ben benieuwd.
Wanneer je op ebay op Solex Moyeu zoekt kun je het weer orgineel krijgen, je moet de spaken 22,5/14 hebben, die kunnen dan in een gewone 3800 velg geplaatst worden.
Han
Gaat me niet helemaal om het orginele.
Vraag me af hoe zo'n velg wordt vastgezet in een franse 2200.
Is ook helemaal anders dan een nl 2200.
De Franse 2200 achteras wordt net zo vastgezet als een vooras omdat het achterwiel geremd wordt door een knijprem en geen trommelrem
De Franse 2200 achteras wordt net zo vastgezet als een vooras omdat het achterwiel geremd wordt door een knijprem en geen trommelrem
Is die achtervelg, dan hetzelfde als een voorvelg?
(alleen met tandwiel erbij)
De Franse 2200 achteras wordt net zo vastgezet als een vooras omdat het achterwiel geremd wordt door een knijprem en geen trommelrem
Is die achtervelg, dan hetzelfde als een voorvelg?
(alleen met tandwiel erbij)
Bedoel je het wiel?
Velgen Wielen zijn gevonden.
En zo staat die nu op de brug:
Foto gaat helaas niet beter, garage is te klein.
Is maar wat je vlug noemt, vanmorgen toch al aan begonnen.
Je gaat er stevig tegen aan, dat vind ik tof.
Is dit de "2200" die je hebt gekocht zonder velgen (wielen) ?
zo te zien een franse en een nederlandse velg, frans zadel en bagagedrager, en nederlandse stickers.
Allemaal niet erg hoor, als je geen originaliteitsfreak bent
Dit is inderdaad de 2200 die ik heb gekocht zonder ''wielen''.
Zitten nu nog de 3800 velgen in, de 2200 franse velgen gaan vandaag op de post.
Ja er zitten Nederlandse stickers op.
Vraagje,
In de framesteun die van je zadel naar de achteras loopt, zit daar thv de band wel een gat in ? Anders kun je namelijk de velgrem niet monteren.
De achterrem zit op dezelfde wijze aan het frame als de voorrem.
Han
En zo staat die nu op de brug:
Foto gaat helaas niet beter, garage is te klein.
De achtervork zit er trouwens verkeer om in, de sleuf gaten voor de achternaaf moeten met de open kant naar voren, zoals het nu is kan het wiel tijdens het rijden er uit lopen.
En zo staat die nu op de brug:
Foto gaat helaas niet beter, garage is te klein.
De achtervork zit er trouwens verkeer om in, de sleuf gaten voor de achternaaf moeten met de open kant naar voren, zoals het nu is kan het wiel tijdens het rijden er uit lopen.
ja de staanders dus, niet de liggers, goed gezien van Roelof
em als je dan toch bezig bent, die steuntjes van de bagagedrager misschien aan de binnenkant ertegen monteren in plaast van aan de buitenkant
afhankelijk van het type van je remankerplaat heb je niet echt horizontale liggers nodig met een glefgat voor de remplaatverankering maar een speciale M8 bout met een opstaande pin op zijn kop is voor dat andere type al voldoende, dan valt een gleuf van de remankerplaatverankering om deze pen heen, deze bout komt in het gat waar je de horizontale en (2)verticale liggers mee aan elkaar bout ( linkerkant van de solex)
Onder deze bout kun je vaak ook met een speciaal gekruld lipje de draadstangen van het achterspatbord vastklemmen OF je moet het type hebben met de geprofileerde stangetjes, dan komen deze ook onder de bout
Had al in de gaten dat deze verkeerd om zaten, kwam al niet weg met de achterrem.
Is ook mijn eerste Solex die ik opbouw vanuit een paar kratjes.
Dus weet ook nog niet hoe alles precies zit. Maar ook dat gaat goed komen.
Ja hoor al doende leerd men en nieumand is op de solex geboren.
Ik heb trouwens ook zo'n leren Solex windscherm liggen, heeft er toevallig iemand een plaatje hoe die gemonteerd hoort te zitten?Gevonden:
Mooie Oto op die foto zeg ;-)
Bovenaan zitten er op de boutjes van de deksel van het voorremsysteem 2 extra beugeltjes en onderaan aan de bouten van de spatlap een stuk gebogen ijzerdraad wat naar beneden loopt.
De spatlap steek je vervolgens aan de bovenzijde in de beugels. Dit is soms wat wrikken en vervolgens kun je hem met de veer die onderaan de spatlap zit vast hangen aan die ijzerdraad beugel.
Suc6.
Even gepast, maar of het makkelijk en fijn rijd weet ik niet.
Misschien maar in de verkoop doen.
Zit me niks in de weg hoor en hij gaat er niks zachter om.
Lijkt me wel een erge windvanger.
Valt mee. Ik merk geen verschil. Vandaag nog zonder gereden en top blijft hetzelfde. Geur in je broek is met alleen iets minder.
Hij vangt niet meer wind dan jij met je benen, en wind kun je maar 1 keer vangen.
Valt mee. Ik merk geen verschil. Vandaag nog zonder gereden en top blijft hetzelfde. Geur in je broek is met alleen iets minder.
Hangt ervan af wat je wil ruiken
Hij vangt niet meer wind dan jij met je benen, en wind kun je maar 1 keer vangen.
Ik weet niet hoe breed jouw benen zijn, maar die van mij zijn een heel stuk smaller dan dat regenscherm.
Dus vangt wel degelijk meer wind.
als ik ze op de trappers zet net zo breed als het windscherm en als ik ze op de treeplank zet ( NIET aan te bevelen voor het type "koffertje" want dan stamp je het deksel plat) dan veel minder. Met schoenmaat 43 komt dat neer (bij "treeplank"gebruik) op ca 25 CM
Zoals gezegd: Ik merk op mijn km-teller geen verschil of ik nu met of zonder rijd. Maar je bent natuurlijk vrij om hem te verkopen, zal vast wel iemand naar op zoek zijn.
Even het daglicht laten zien:
Velgen zijn nog steeds niet aangekomen, post faalt ook steeds vaker.
Weet je waar het framenummer staat in je 2200 ??
Han
Welke de oto of de franse?
De oto boven onder het zadel, en de Franse onder bij de framebuis.
Onder bij de standaard ? dan is het idd een Franse.
Jup onder boven bij de standaard, zeg maar net er boven, en langs de framebuis.
Staat ook in het schauwingsrapport, dat het een franse is.
zo'n regenscherm heb ik ook gehad, maar heb ik weer verkocht.
was onhandig in mijn stalling en aangezien ik een mooi-weerrijder ben hing het er eigenlijk maar zo'n beetje bij.
zo'n regenscherm heb ik ook gehad, maar heb ik weer verkocht.
was onhandig in mijn stalling en aangezien ik een mooi-weerrijder ben hing het er eigenlijk maar zo'n beetje bij.
Regenschermen horen aan je stuur en dien je net doorheen of overheen te kijken, wel de blits met zo een ding, jammer dat je hem hebt weggedaan
Ik heb ook nog een regenscherm, deze moet je om je nek doen geloof ik, model babyslabbetje.
Ik zie ze niet zoveel, schijnen redelijk zeldzaam te zijn en volgens mij in Nederland nooit gebruikt??
ik ken deze alleen als voerzak
Is dat schort zwaar ??
Die gebruiken ze op de Röntgenafdeling
Zo zou het moeten, je zit bijna overdekt, het heeft wel wat maar ik zie me er nog niet mee rijden.
Is idd een Frans type, op Franse sites zie je ze regelmatig
Han
Zo zou het moeten, je zit bijna overdekt, het heeft wel wat maar ik zie me er nog niet mee rijden.
Hahaha... ik was er echt mee weg dat het om je nek moet. Hahaha!!!
Ik zie het al voor me!
He blokje heeft ook zijn eerste pufjes gemaakt net.
Heeft ze hooikoorts dan ??
Ze is net genezen van de vogelgriep
Hoe hoort de valbeugel van een Franse solex gemonteerd te zitten?
Bij mijn Oto valt die precies over de moeren van de voorvork.
Maar bij de Franse beugel past dat niet.
Hoort wel te passen, heb je wel de juiste beugel ?
Begin ik nu over te twijfelen.
He 2 verschillende en passen beide niet?
Kan voor zonder koppeling zijn of voor 3800
Zal zometeen eens de schuur in duiken, en even een fototje maken van mijn beugels.
Uploaded with
ImageShack.usVoor welk type is deze dan?
De beugel die past is helaas in slechte staat.
Deze is in erg goede staat vandaar.
Volgens mij moet deze beugel met een soort klem vastgezet worden, het is moeilijk uit te leggen, ik zal vandaag even een foto van zo'n klem maken
volgens mij moet deze klem erbij
Die heb ik inderdaad op de andere zitten.
Dacht al dat het een geheel was.
Volgens mij is dit een beugeltje voor een type zonder koppeling
Die heb ik inderdaad op de andere zitten.
Dacht al dat het een geheel was.
Is bij mij een geheel, eens kijken of die beugeltjes los te krijgen zijn.
Zo vandaag de ontbrekende delen gehaald bij Marcel van de Ven.
-3 nieuwe spaken erin, en slagje eruit gehaald
-Achterrem gehaald en compleet schoongemaakt, en gemonteerd.
-Crankstel gehaald en gemonteerd.
-Ketting en freewheel gehaald en gemonteerd.
-Trappers gehaald en gemonteerd.
-Lagers van de wielen afgesteld.
Morgen eens kijken wat de bekleder van mijn zadel zegt.
En nu tijd voor een biertje
U vraagt wie draaien:
Nu alleen nog een hele hoop kleine dingen
Ik zie dat je de gasnemer links heb zitten.
Wanneer je wilt kun je deze laten vervallen ( het gat zit er voor de bel) en de decompressiehandle en de gasnemer aan de rechterkant combineren ( zo zit het orgineel)
Han
De Gasnemer links? Kan je even niet volgen volgens mij.
Je bedoeld de gasnemer die aan de carberateur zit?
Die heb ik bij de rem zitten.
Hij staat mooi schuin op de middenstandaard , maar hij staat
De Gasnemer links? Kan je even niet volgen volgens mij.
Je bedoeld de gasnemer die aan de carberateur zit?
Die heb ik bij de rem zitten.
Of is dat de remkabel die ik links zie zitten ??
Hij staat mooi schuin op de middenstandaard , maar hij staat
Nou ik stond er van te kijken, dat die er zo opstaat.
Kwam net op dat moment een rukwind en viel om, was al aan het vallen toen ik knipte
Is inderdaad de remkabel.
Ik heb niks gezegd.....
Als ik jou was, zou ik proberen aan een origineel Solexzadel te komen. Dat zit 10 x beter dan dit fietszadel en het is mooier.
Even een paar berichten terug lezen
Ne eerste kleine rondje gereden, loopt redelijk.
Wat voor slot zit normaal op een 2200?
Een gewoon solex slot voor achter gaat niet passen.
Volgens mij alleen een hangslot, geen standaard Solex-slot.
Oke weet ik dat ook weer.
Ik heb solexen daar zit het slot aan de horizontale beugels naar het achterspatbord, dus net onder het achterlicht en kennelijk is dat standaard zo, dat gaat je bij een 2200 ook lukken.
??? Heb je daar ee foto van ??
Han
volgt, effe in mijn archief duiken
volgens mij staat hier op het forum ook ergens een foto.
Zoeken is makkelijk maar het vinden.............
.
nu wel, zoals toegezegd en hij zit daar omdat het type 3800 frame met zijn brede plaatwerk staanders het niet eenvoudig maakt daat een slotbeugeltje omheen te krullen, ik heb ze wel die daar een slot hebben zitten, maar dat zit heel lullig
Vangt ie op deze plek niet heel veel zand en ander vuil?
misschien nu wel met die blauwe modderhapper achterop, maar de laatste 40 jaar is het steeds goed gegaan, af en toe een druppie olie maar dat heeft elk slot nodig en niet teveel anders koekt daar het zand aan
Bedankt voor de foto's, donderdag echte eerste kleine ritje gemaakt. Liep fijn, nu alleen een lekkage waardoor die niet meer loopt.
Dus even gaan kijken waar het vandaan komt.
Zo ze is klaar
Op het zadel en achterlicht na.
Vandaag eerst de lekkage verholpen aan de carberateur, bleek dat die vacuum kreeg.Dus tank dop schoongemaakt, en opgelost..
Daarna de naven ingevet, en toen gelijk een ritje van 10 km gemaakt.
En ze loopt perfect
Zo nu eerst een
bavaria paar sfeer plaatjes:
Nu ben ik nog opzoek naar een mooi zadel, en een frans achterlichtje.
Helaas laatst een krat met achterlichten gekocht, maar de beste man had die ook nog aan iemand anders verkocht.
Even op ebay.fr kijken en zoeken naar feu arriere
15 euro verzendkosten sow he. En mijn Frans is ook ronduit belabbert
De verzendkosten zijn inderdaad erg hoog maar helaas dat is niet anders.
Als je een verkoper vind die een zadel en een achterlichtje heeft , hoef je maar 1x verzendkosten te betalen.
Er zijn ook Fransen die Engels spreken en schrijven dus het kan meevallen.
En als je vooraf de totaalkosten opvraagt , kom je niet voor verrassingen te staan .
Waarom een Frans achterlicht het zijn toch gewoon Hollandse Solexen ,als het die van die fotos zijn dat zijn gewoon Lucia lichten die hierop horen vr gr Hans Welp
He Hans.
Eentje de achterste is een echte Hollandse, maar de voorste is een Franse met verkeerd achterlicht en verkeerde bestikkering
Dit had ik nog liggen namelijk
Trouwens de Franse loopt iets sneller
als je je niet druk maakt over originaliteit dan kan dat Lucia achterlichtje net zo goed blijven zitten. Of je zoekt een Vespa Ciao achterlicht, ouder type. daar is redelijk goed aan te komen en veel verschil met een frans achterlicht ziet een leek niet
en dat ene wiel dat zojuist opgeschoten is in de tuin zou ik ook maar vast oogsten, voordat hij extra water krijgt en te groot groeit
Vanmiddag, als ik de tijd heb even een zadel en achterlichtje ophalen bij Marcel.
Mooi dus je gaat voor origineel. Dan ook even de stickers verwijderen
En de orginele kun je dan weer in frankrijk bestellen.....(autocollants)
Zo nieuw zadeldek en ander achterlicht.
Terzijnder tijd worden de stickers verwisseld.
Uploaded with
ImageShack.us
Benzine blik houder met blik gemonteerd, foto's volgen
Een paar sfeer plaatjes van vanmiddag:
Een paar sfeer plaatjes van vanmiddag:
Leuke plaatjes, je hebt er plezier in dat is te merken.
Plezier heb ik er zeker wel in.
Mooie plaatjes, rijden de solexen goed?
Mooie plaatjes, rijden de solexen goed?
De Solexen rijden perfect,alleen de Oto start slecht als die warm is. Verder lopen ze goed.
De chokehendel hoe staat die dan?
Bij het starten met warme moter moet de chokehendel naar rechts staan, bij koude motor naar links.
Start hij vlot met het licht uit?
Choke hendel hoef ik nu helemaal niet te bedienen. Maakt niet uit hoe die staat. Lijkt net of het pompje iets teveel doorlaat tijdens het uitzetten.
Maar als je weet hoe je die goed kunt starten, dan is het wel te doen.
In principe doet elke solex dat, de benzine in de leidingen word warm/heet door het carter en uitlaat, als de benzine even weer rondgepompt is start hij weer normaal.
heb ik zelf ook gehad , na zoeken en testen met andere pomp en spoel bleek het de condensator te zijn deze was de boosdoender nu geen problemen meer zowel met warme als koude motor
het is altijd te proberen kost je 4 euro
mvg rinus
Heb nieuwe spoelen liggen.