hallo iedereen ik heh hier een motortje 3800 en als hij koud is start het van de eerste keer en komt het goed op toeren en als ik hem dan stileg krijg ik hem niet meer in gang dus koud wel en warm niet licht dit aan de onstekings bobijn of aande condensator en hoe kan ik dit het beste testen onsteking staat goed op punt en geeft een heel goede vonk iemand ervaring hier mee groetjes pierre
Als je nog een goede spoel en condensator hebt liggen dan zal ik ze een voor een vervangen . B.V. eerst de condensator ,dan testen. Werkt het , Klaar. Werkt het niet , spoel vervangen en testen. Misschien krijg je kortsluiting op de aansluiting van spoel en condensator als de motor warm is ,dat is te meten. Werkt dat ook niet ,verder zoeken in het brandstof gedeelte.
ok ronald volgens mij is de brandstof toevoer wel in orde ik zal morgen eens de condensater eens vervangen en dan de bobijn maar ik dacht dat ge ze ook zo kon testen groetjes pierre
Klopt , John Meisters heeft daar een stukje over geschreven. Hij doet dat met een 9volt batterij. Als de motor loopt kan je bij de contaktpunten hele kleine blauwe vonkjes zien,soms wel soms niet. Als het spetterende vonken zijn ,dan is de condensator niet best.
ok ronald ik heb het getest en inderdaat lag het aan de condensator dus probleem opgelost maar wat blijk nu ik had een overmaats cilinder geplaatst gehoond door marcel van de ven en als hij na een tijdje warm draaid komt de cilinder vast te zitten maar ik neem aan dat dit normaal is en dat dat na een tijdje wel verdwijnd als alles goed op elkaar is ingelopen of is dat niet zo groetjes pierre
het motortje is nog niet gemonteert op de solex hij staat nog op het testbankje maar ik laat hem wel draaien met het afkoelinkapje op het vliegwiel zo dat hij toch zijn afkoeling heeft en ja de cilinder is gehoond en de zuiger en en zuigerveren waren er bij geleverd de zuiger is ook verzien van de zuiger puntjes groetjes pierre
Ik neem aan dat je 1:50 mengsmering gebruikt . Doe er een beetje extra olie bij 1:40 - 1:35 , dan heb je minder kans op schade. Ikzelf heb ook 3 of 4(tel kwijt) warmlopers gehad (windje mee ,wind tegen geen problemen) Dat probleem is nu ,hoop ik ,over. Maar we hebben nog geen warme dagen gehad ,dus voorlopig iedere dag een stukje rijden om het spul lekker op elkaar in te laten slijten. Je kan ook zeggen dat de cilinder nog even aan de zuiger moet wennen , is bij mensen soms ook zo
het motortje is nog niet gemonteert op de solex hij staat nog op het testbankje maar ik laat hem wel draaien met het afkoelinkapje op het vliegwiel zo dat hij toch zijn afkoeling heeft en ja de cilinder is gehoond en de zuiger en en zuigerveren waren er bij geleverd de zuiger is ook verzien van de zuiger puntjes groetjes pierre
Nou dat kapje kan je er net zo goed aflaten, dat blaast voor geen meter en dat beetje wat eruit komt doet hooguit de linkerkant. dat is geen methode om een motor in te laten rijden. En als hij vastgelopen is dien je ten allen tijde de boel los te halen en te controleren want dan is er metaal op metaal kontakt geweest en daar krijg je straks geen olie meer tussen, bijwerken met een ingolied stukje 400 waterproof schuurpapier.
ik gebruik altijd 1 op 35 omdat ik ook nog met oudere types rijd maar hij loop nu toch al beter op het testbankje zonder vast te zitten ik denk dat ik het wat te lang op hogge toeren heb laten draaien in het begin en inderdaat dan kan het niet gemoeg afkoelen het draaid nu stukken beter groetjes pierre en bedankt voor de wijze raad
het motortje is nog niet gemonteert op de solex hij staat nog op het testbankje maar ik laat hem wel draaien met het afkoelinkapje op het vliegwiel zo dat hij toch zijn afkoeling heeft en ja de cilinder is gehoond en de zuiger en en zuigerveren waren er bij geleverd de zuiger is ook verzien van de zuiger puntjes groetjes pierre
Nou dat kapje kan je er net zo goed aflaten, dat blaast voor geen meter en dat beetje wat eruit komt doet hooguit de linkerkant. dat is geen methode om een motor in te laten rijden. En als hij vastgelopen is dien je ten allen tijde de boel los te halen en te controleren want dan is er metaal op metaal kontakt geweest en daar krijg je straks geen olie meer tussen, bijwerken met een ingolied stukje 400 waterproof schuurpapier.
Tja daar verbaasde ik mij ook over. Dat kleine beetje lucht wat eruit komt. Als het kapje eraf is en de motor draait voel je veel lucht blazen in het rond. Maar met kapje valt het tegen. Is daar iets op te verzinnen.
Wanneer ik mijn reserve blokje laat draaien, hang ik voor de cilinder een fohn en dat koelt goed.
voor de uitlaat gassen ik zet het motortje gewoon buiten om het te proberen dus geen last van de uitlaat gassen wel handig zo een motors houdertje van willem groetjes pierre
voor de uitlaat gassen ik zet het motortje gewoon buiten om het te proberen dus geen last van de uitlaat gassen wel handig zo een motors houdertje van willem groetjes pierre
Wha, ik hang een slang aan de uitlaat naar buiten en dat gaat ook goed hoor.
Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?
Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?
Kijk eens naar de vorm van de kap en naar de vorm va een centrifugaalpomp . Deze heeft de vorm van een slakkenhuis . Het kapje is rond met een hapje eruit.
[Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?
Tuurlijk is de blaasopbrengst te verhogen, de oude puchjes 2V hadden met een veel lagere schoepenrad een ongelooflijke blaas. Om te beginnen de kap heel dicht op de schoepen brengen om de inwendige recirculatie tegen te gaan
[Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?
Tuurlijk is de blaasopbrengst te verhogen, de oude puchjes 2V hadden met een veel lagere schoepenrad een ongelooflijke blaas. Om te beginnen de kap heel dicht op de schoepen brengen om de inwendige recirculatie tegen te gaan
Tja dat is ook weer zoiets waar ze toen wat beter over na gedacht konden hebben. We hebben tegen elkaar al eens gezegd, dat alles wel aan een Solex verbeterd kan worden. Maarja, ik blijf het een fantastisch apparaat vinden en laat het voorlopig maar zo. Als we blijven rijden hebben we lucht genoeg en zetten de motor toch stil als we voor een stoplicht of biertent staan te wachten.
Deze ventilater is niet om de motor te koelen maar alleen om de motor te beschermen tegen te grote hitte bij stilstand van de solex als de motor nog draait en wat warmte van de carburater weg te blazen anders verdampt de benzine teveel in de carburator. Deze luchtstroom gaat bij het rijden geheel langs de motor en geeft dus geen funtie bij het rijden met de solex. Let hier dus op bij het laten lopen van de motor zonder te rijden. Motoren zonder die prulkoppeling hadden geen ventilater.
Deze ventilater is niet om de motor te koelen maar alleen om de motor te beschermen tegen te grote hitte bij stilstand van de solex als de motor nog draait en wat warmte van de carburater weg te blazen anders verdampt de benzine teveel in de carburator. Deze luchtstroom gaat bij het rijden geheel langs de motor en geeft dus geen funtie bij het rijden met de solex. Let hier dus op bij het laten lopen van de motor zonder te rijden. Motoren zonder die prulkoppeling hadden geen ventilater.
Ja, goede opmerking Jan. Zo had ik het nog niet bekeken.
Deze ventilater is niet om de motor te koelen maar alleen om de motor te beschermen tegen te grote hitte bij stilstand van de solex als de motor nog draait en wat warmte van de carburater weg te blazen anders verdampt de benzine teveel in de carburator. Deze luchtstroom gaat bij het rijden geheel langs de motor en geeft dus geen funtie bij het rijden met de solex. Let hier dus op bij het laten lopen van de motor zonder te rijden. Motoren zonder die prulkoppeling hadden geen ventilater.
Ja, goede opmerking Jan. Zo had ik het nog niet bekeken.
Als je kijkt naar de spleet tussen vliegwiel en kap ( in de diameter) kun je je ook wel een beetje voorstellen dat dat een enorme barriere is voor de lucht, deze spleet is veels te nauw
Ja toch voel ik met Jan mee. Wanneer we rijden dan hebben we rijwind voldoende om te koelen. Ook bovenin bij de kop. Kijk natuurlijk had het een soort centrifugaal pomp moeten zijn, maar dan kan ik mij wel voorstellen, als deze pomp zo goed zou blazen, dat de linker kant van de cilinder te koel blijft en dan zouden we weer ovale cilinder krijgen. Nee ik begin nu te geloven dat het ontwerp nog niet eens zo slecht bedacht is. Misschien per toeval zo maar goed.