Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#53515 22/03/11 08:04 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
hallo iedereen
ik heh hier een motortje 3800 en als hij koud is start het van de eerste keer en komt het goed op toeren en als ik hem dan stileg krijg ik hem niet meer in gang dus koud wel en warm niet licht dit aan de onstekings bobijn of aande condensator en hoe kan ik dit het beste testen onsteking staat goed op punt en geeft een heel goede vonk iemand ervaring hier mee
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 22/03/11 08:05 AM.
Pierre #53523 22/03/11 08:49 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je nog een goede spoel en condensator hebt liggen dan zal ik ze een voor een vervangen .
B.V. eerst de condensator ,dan testen.
Werkt het , Klaar.
Werkt het niet , spoel vervangen en testen.
Misschien krijg je kortsluiting op de aansluiting van spoel en condensator als de motor warm is ,dat is te meten.
Werkt dat ook niet ,verder zoeken in het brandstof gedeelte.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #53525 22/03/11 09:09 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ok ronald volgens mij is de brandstof toevoer wel in orde ik zal morgen eens de condensater eens vervangen en dan de bobijn maar ik dacht dat ge ze ook zo kon testen
groetjes pierre

Pierre #53526 22/03/11 09:26 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt , John Meisters heeft daar een stukje over geschreven.
Hij doet dat met een 9volt batterij.
Als de motor loopt kan je bij de contaktpunten hele kleine blauwe vonkjes zien,soms wel soms niet.
Als het spetterende vonken zijn ,dan is de condensator niet best.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #53533 22/03/11 08:02 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dan zal john het mij nog wel uitleggen hoe ik dit moet doen als hij dit leest
groetjes pierre

Pierre #53534 22/03/11 09:22 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Pierre
dan zal john het mij nog wel uitleggen hoe ik dit moet doen als hij dit leest
groetjes pierre


John , Jan ,als je het snel zegt ........ smirk

Maar hier is het wat je even door kan lezen :

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...spoel#Post37423


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #53555 23/03/11 04:22 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ok ronald
ik heb het getest en inderdaat lag het aan de condensator dus probleem opgelost maar wat blijk nu ik had een overmaats cilinder geplaatst gehoond door marcel van de ven en als hij na een tijdje warm draaid komt de cilinder vast te zitten maar ik neem aan dat dit normaal is en dat dat na een tijdje wel verdwijnd als alles goed op elkaar is ingelopen of is dat niet zo
groetjes pierre

Pierre #53556 23/03/11 04:36 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Heb je dat tijdens het rijden of bij stilstand als het motortje nog draaid.
Het kan aan het koelen van de cilinder liggen.

Wacht nog even op reactie's van andere forum leden voordat je weer gaat rijden.

Groetjes Carl

#53564 23/03/11 05:33 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
het motortje is nog niet gemonteert op de solex hij staat nog op het testbankje maar ik laat hem wel draaien met het afkoelinkapje op het vliegwiel zo dat hij toch zijn afkoeling heeft en ja de cilinder is gehoond en de zuiger en en zuigerveren waren er bij geleverd de zuiger is ook verzien van de zuiger puntjes
groetjes pierre

Pierre #53566 23/03/11 08:00 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik neem aan dat je 1:50 mengsmering gebruikt .
Doe er een beetje extra olie bij 1:40 - 1:35 , dan heb je minder kans op schade.
Ikzelf heb ook 3 of 4(tel kwijt) warmlopers gehad (windje mee ,wind tegen geen problemen)
Dat probleem is nu ,hoop ik ,over.
Maar we hebben nog geen warme dagen gehad ,dus voorlopig iedere dag een stukje rijden om het spul lekker op elkaar in te laten slijten.
Je kan ook zeggen dat de cilinder nog even aan de zuiger moet wennen , is bij mensen soms ook zo wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Pierre #53570 23/03/11 02:55 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Pierre
het motortje is nog niet gemonteert op de solex hij staat nog op het testbankje maar ik laat hem wel draaien met het afkoelinkapje op het vliegwiel zo dat hij toch zijn afkoeling heeft en ja de cilinder is gehoond en de zuiger en en zuigerveren waren er bij geleverd de zuiger is ook verzien van de zuiger puntjes
groetjes pierre


Nou dat kapje kan je er net zo goed aflaten, dat blaast voor geen meter en dat beetje wat eruit komt doet hooguit de linkerkant.
dat is geen methode om een motor in te laten rijden.
En als hij vastgelopen is dien je ten allen tijde de boel los te halen en te controleren want dan is er metaal op metaal kontakt geweest en daar krijg je straks geen olie meer tussen, bijwerken met een ingolied stukje 400 waterproof schuurpapier.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53589 23/03/11 11:54 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik gebruik altijd 1 op 35 omdat ik ook nog met oudere types rijd maar hij loop nu toch al beter op het testbankje zonder vast te zitten ik denk dat ik het wat te lang op hogge toeren heb laten draaien in het begin en inderdaat dan kan het niet gemoeg afkoelen het draaid nu stukken beter
groetjes pierre en bedankt voor de wijze raad

Pierre #53595 24/03/11 02:05 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ben wel benieuwd hoe je de uitlaatgassen afvoert.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joan #53597 24/03/11 03:55 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Pierre
het motortje is nog niet gemonteert op de solex hij staat nog op het testbankje maar ik laat hem wel draaien met het afkoelinkapje op het vliegwiel zo dat hij toch zijn afkoeling heeft en ja de cilinder is gehoond en de zuiger en en zuigerveren waren er bij geleverd de zuiger is ook verzien van de zuiger puntjes
groetjes pierre


Nou dat kapje kan je er net zo goed aflaten, dat blaast voor geen meter en dat beetje wat eruit komt doet hooguit de linkerkant.
dat is geen methode om een motor in te laten rijden.
En als hij vastgelopen is dien je ten allen tijde de boel los te halen en te controleren want dan is er metaal op metaal kontakt geweest en daar krijg je straks geen olie meer tussen, bijwerken met een ingolied stukje 400 waterproof schuurpapier.


Tja daar verbaasde ik mij ook over. Dat kleine beetje lucht wat eruit komt. Als het kapje eraf is en de motor draait voel je veel lucht blazen in het rond. Maar met kapje valt het tegen.
Is daar iets op te verzinnen.

Wanneer ik mijn reserve blokje laat draaien, hang ik voor de cilinder een fohn en dat koelt goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #53601 24/03/11 04:52 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
voor de uitlaat gassen
ik zet het motortje gewoon buiten om het te proberen dus geen last van de uitlaat gassen wel handig zo een motors houdertje van willem
groetjes pierre

Pierre #53603 24/03/11 05:16 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Pierre
voor de uitlaat gassen
ik zet het motortje gewoon buiten om het te proberen dus geen last van de uitlaat gassen wel handig zo een motors houdertje van willem
groetjes pierre


Wha, ik hang een slang aan de uitlaat naar buiten en dat gaat ook goed hoor.

Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #53606 24/03/11 06:47 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
een ventilater bij zetten misschien ik zou het anders niet weten
groetjes pierre

Alfons_Amuse #53607 24/03/11 08:46 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?

Kijk eens naar de vorm van de kap en naar de vorm va een centrifugaalpomp .
Deze heeft de vorm van een slakkenhuis .
Het kapje is rond met een hapje eruit.

Attached Images
C-Pomp.png (187.64 KB, 77 downloads)
Ven.png (125.39 KB, 55 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Alfons_Amuse #53608 24/03/11 02:48 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
[Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?


Tuurlijk is de blaasopbrengst te verhogen, de oude puchjes 2V hadden met een veel lagere schoepenrad een ongelooflijke blaas.
Om te beginnen de kap heel dicht op de schoepen brengen om de inwendige recirculatie tegen te gaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53615 24/03/11 05:16 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
[Mijn vraag is eigenlijk, kunnen we de blaasopbrengst wat verhogen?


Tuurlijk is de blaasopbrengst te verhogen, de oude puchjes 2V hadden met een veel lagere schoepenrad een ongelooflijke blaas.
Om te beginnen de kap heel dicht op de schoepen brengen om de inwendige recirculatie tegen te gaan


Tja dat is ook weer zoiets waar ze toen wat beter over na gedacht konden hebben. We hebben tegen elkaar al eens gezegd, dat alles wel aan een Solex verbeterd kan worden. Maarja, ik blijf het een fantastisch apparaat vinden en laat het voorlopig maar zo. Als we blijven rijden hebben we lucht genoeg en zetten de motor toch stil als we voor een stoplicht of biertent staan te wachten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #53795 28/03/11 06:30 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze ventilater is niet om de motor te koelen maar alleen om de motor te beschermen tegen te grote hitte bij stilstand van de solex als de motor nog draait en wat warmte van de carburater weg te blazen anders verdampt de benzine teveel in de carburator.
Deze luchtstroom gaat bij het rijden geheel langs de motor en geeft dus geen funtie bij het rijden met de solex.
Let hier dus op bij het laten lopen van de motor zonder te rijden.
Motoren zonder die prulkoppeling hadden geen ventilater.

Jan Vennix #53798 28/03/11 07:55 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze ventilater is niet om de motor te koelen maar alleen om de motor te beschermen tegen te grote hitte bij stilstand van de solex als de motor nog draait en wat warmte van de carburater weg te blazen anders verdampt de benzine teveel in de carburator.
Deze luchtstroom gaat bij het rijden geheel langs de motor en geeft dus geen funtie bij het rijden met de solex.
Let hier dus op bij het laten lopen van de motor zonder te rijden.
Motoren zonder die prulkoppeling hadden geen ventilater.


Ja, goede opmerking Jan. Zo had ik het nog niet bekeken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #53801 28/03/11 01:53 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze ventilater is niet om de motor te koelen maar alleen om de motor te beschermen tegen te grote hitte bij stilstand van de solex als de motor nog draait en wat warmte van de carburater weg te blazen anders verdampt de benzine teveel in de carburator.
Deze luchtstroom gaat bij het rijden geheel langs de motor en geeft dus geen funtie bij het rijden met de solex.
Let hier dus op bij het laten lopen van de motor zonder te rijden.
Motoren zonder die prulkoppeling hadden geen ventilater.


Ja, goede opmerking Jan. Zo had ik het nog niet bekeken.

Als je kijkt naar de spleet tussen vliegwiel en kap ( in de diameter) kun je je ook wel een beetje voorstellen dat dat een enorme barriere is voor de lucht, deze spleet is veels te nauw



Last edited by Joan; 28/03/11 01:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53809 28/03/11 03:49 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja toch voel ik met Jan mee. Wanneer we rijden dan hebben we rijwind voldoende om te koelen. Ook bovenin bij de kop.
Kijk natuurlijk had het een soort centrifugaal pomp moeten zijn, maar dan kan ik mij wel voorstellen, als deze pomp zo goed zou blazen, dat de linker kant van de cilinder te koel blijft en dan zouden we weer ovale cilinder krijgen.
Nee ik begin nu te geloven dat het ontwerp nog niet eens zo slecht bedacht is. Misschien per toeval zo maar goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (Jay, Oto66), 212 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 64 (0.016s) Memory: 1.1475 MB (Peak: 1.4479 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 22:29:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS