Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#45482 26/09/10 07:03 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zeker de moeite waard!!!
Design and Simulation of Two-Stroke Engines Book.

In PDF, maar wel ruim 50 mb, ik heb het hier geparkeerd.

Je kan het downloaden, ik weet niet hoeveel keer maar dat zien we wel.

http://www.2shared.com/document/9fqT3V79/Design_And_Simulation_Of_Two-S.html

laugh smile whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
#45487 26/09/10 04:44 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ergens onderaan staat met hele kleine lettertjes.....save file to your pc: click here.....die moet je hebben.

Met een afbeelding van een dikke V6 Mercury.......jaja daar is i weer Mercury

Last edited by Roelof; 26/09/10 04:47 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #45491 26/09/10 11:55 PM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Beetje lastig zo met die reclame, had even geen andere mogelijkheid.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #45493 27/09/10 12:23 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Leuk boekje ,ruim 600 pagina's !!
Ben al op de helft,maar leer de formules niet uit m'n hoofd crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #45513 27/09/10 03:55 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Leuk boekje ,ruim 600 pagina's !!
Ben al op de helft,maar leer de formules niet uit m'n hoofd crazy


Vandaar dat ik maar wat formules in excel hebt gestopt en die daar plaatjes mee uit laat rekenen

Overigens is dit een boek voor als je met niets begint, helaas bestaat solex al en daar zit zo een beetje alles in wat je niet zou ontwerpen.

Ik heb dingen moeten doen om hem snel te maken die tegen elke logica in gaan.

Jan Vennix oa heeft ook goed begrepen wat je WEL moet doen om hem sneller te maken, maar het blijft behelpen.

Ik heb oa met heel hoge uitlaatpoorten en heel korte zuigers ( bij de inlaat) gewerkt en het blijft lopen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Jan #45562 28/09/10 07:44 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Heb ik wel eens eerder gezien wink op een solex zo'n extra luchtinlaat maar werkt het??

Attached Images
80-20%.jpg (69.55 KB, 2 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#45564 28/09/10 01:54 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
foto is niet te zien


Ik ook niet.
weet wel van extra luchtinlaten, heb daar diverse truken voor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
FFAnders #45566 28/09/10 03:34 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
confused kan alle plaatjes erbij zetten behalve die ene.
bijna alles geprobeerd,pruttelpot doet het wel...
Dan maar via omweg, foto van scherm enzv.

Attached Images
Pruttelpot.jpg (48.24 KB, 608 downloads)
Foto.jpg (87.68 KB, 265 downloads)
Last edited by FFAnders; 28/09/10 04:23 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #45568 28/09/10 06:31 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bedoel je met die extra luchtkanalen de schets van "FOTO" ?
en dat zou dan die 80/20 moeten zijn van de foto die niet wil ?

dat systeem gaat niet werken.
Er zijn heel veel verschillende inlaat variaties geprobeerd toen de membraan zijn intrede deed.
Dat systeem van de foto heeft ietsie pietsie weg van de eerste suzuki crossers die daar heel lang de toon mee aanvoerden maar uiteindelijk is het Honda systeem beter gebleken ( en nu KTM)

Welk systeem je ook kiest, er moet heel veel lucht in een heel korte tijd aangevoerd worden en een lang kanaal van onder uit het carter daar heeft de lucht pas in de gaten dat het aan de beurt is als zijn beurt al over is.

stel 6000 toeren per minuut, dat is al niet eens veel ( 12.000 is gebruikelijker) dat zijn er 100 per seconde, per toer kan de lucht door spoelpoorten maar ca 120 graden van de 360 graden uit 1 rondje spoelen dat is dus 1/3 van een rondje.

bij 100 toeren per seconde is dat dus 1/100 van een seconde voor een rondje om te spoelen is er dus 1/300e van een seconde beschikbaar, moet het gas van onder uit het carter komen dan is dat ca 12 cm naar de poorten toe (120 mm) en dat in 1/300 sec dan moet dat gas dus een gemiddelde snelheid hebben van minimaal 300 maal 12 cm om dat te halen. en dat vanaf stilstand, wat is dan de eindsnelheid ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45569 28/09/10 07:14 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit soort dingen is door een ander verzonnen met de achterliggende gedachte dat de 80% (lucht)via de korte poorten gebruikt wordt voor spoeling en dat er "later" via het lange kanaal het mengsel erbij komt.

Ik heb wel eens een Solex gezien met een extra membraan luchtinlaat op het carter om snel veel lucht aan te kunnen zuigen waarbij mogelijk een grotere sproeier is gebruikt om het mengsel toch de juiste samenstelling te geven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #45570 28/09/10 07:54 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Dit soort dingen is door een ander verzonnen met de achterliggende gedachte dat de 80% (lucht)via de korte poorten gebruikt wordt voor spoeling en dat er "later" via het lange kanaal het mengsel erbij komt.

Ik heb wel eens een Solex gezien met een extra membraan luchtinlaat op het carter om snel veel lucht aan te kunnen zuigen waarbij mogelijk een grotere sproeier is gebruikt om het mengsel toch de juiste samenstelling te geven.


Klopt, ik kreeg pas problemen in Joure toen bleek dat ik er een extra carburateur bij op gezet had in een holle ruimte in de tank.
Daarna alle andere jaren alleen met het membraan als extra gereden.
Er zijn overigens nog meer truuks om extra lucht in de solex te krijgen.
de carburateur is bij deze systemen dan het middel om extra brandstof in de cylinder te krijgen zodanig dat toch de verhouding goed is, probleem is om dat bij de lagere toeren goed voor elkaar te krijgen.
De meesten hebben de carburateur vol open staan en slaan de motor af met een knop op de onsteking. Ik blies daar altijd mijn potjes mee op dus ben dat anders gaan doen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 249 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 39 (0.011s) Memory: 1.0180 MB (Peak: 1.2122 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 17:08:24 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS