bedoel je met die extra luchtkanalen de schets van "FOTO" ? en dat zou dan die 80/20 moeten zijn van de foto die niet wil ?
dat systeem gaat niet werken. Er zijn heel veel verschillende inlaat variaties geprobeerd toen de membraan zijn intrede deed. Dat systeem van de foto heeft ietsie pietsie weg van de eerste suzuki crossers die daar heel lang de toon mee aanvoerden maar uiteindelijk is het Honda systeem beter gebleken ( en nu KTM)
Welk systeem je ook kiest, er moet heel veel lucht in een heel korte tijd aangevoerd worden en een lang kanaal van onder uit het carter daar heeft de lucht pas in de gaten dat het aan de beurt is als zijn beurt al over is.
stel 6000 toeren per minuut, dat is al niet eens veel ( 12.000 is gebruikelijker) dat zijn er 100 per seconde, per toer kan de lucht door spoelpoorten maar ca 120 graden van de 360 graden uit 1 rondje spoelen dat is dus 1/3 van een rondje.
bij 100 toeren per seconde is dat dus 1/100 van een seconde voor een rondje om te spoelen is er dus 1/300e van een seconde beschikbaar, moet het gas van onder uit het carter komen dan is dat ca 12 cm naar de poorten toe (120 mm) en dat in 1/300 sec dan moet dat gas dus een gemiddelde snelheid hebben van minimaal 300 maal 12 cm om dat te halen. en dat vanaf stilstand, wat is dan de eindsnelheid ?
Dit soort dingen is door een ander verzonnen met de achterliggende gedachte dat de 80% (lucht)via de korte poorten gebruikt wordt voor spoeling en dat er "later" via het lange kanaal het mengsel erbij komt.
Ik heb wel eens een Solex gezien met een extra membraan luchtinlaat op het carter om snel veel lucht aan te kunnen zuigen waarbij mogelijk een grotere sproeier is gebruikt om het mengsel toch de juiste samenstelling te geven.
Dit soort dingen is door een ander verzonnen met de achterliggende gedachte dat de 80% (lucht)via de korte poorten gebruikt wordt voor spoeling en dat er "later" via het lange kanaal het mengsel erbij komt.
Ik heb wel eens een Solex gezien met een extra membraan luchtinlaat op het carter om snel veel lucht aan te kunnen zuigen waarbij mogelijk een grotere sproeier is gebruikt om het mengsel toch de juiste samenstelling te geven.
Klopt, ik kreeg pas problemen in Joure toen bleek dat ik er een extra carburateur bij op gezet had in een holle ruimte in de tank. Daarna alle andere jaren alleen met het membraan als extra gereden. Er zijn overigens nog meer truuks om extra lucht in de solex te krijgen. de carburateur is bij deze systemen dan het middel om extra brandstof in de cylinder te krijgen zodanig dat toch de verhouding goed is, probleem is om dat bij de lagere toeren goed voor elkaar te krijgen. De meesten hebben de carburateur vol open staan en slaan de motor af met een knop op de onsteking. Ik blies daar altijd mijn potjes mee op dus ben dat anders gaan doen.