Solex forum
Posted By: Jan Tuning - 26/09/10 05:03 AM
Zeker de moeite waard!!!
Design and Simulation of Two-Stroke Engines Book.

In PDF, maar wel ruim 50 mb, ik heb het hier geparkeerd.

Je kan het downloaden, ik weet niet hoeveel keer maar dat zien we wel.

http://www.2shared.com/document/9fqT3V79/Design_And_Simulation_Of_Two-S.html

laugh smile whistle
Posted By: Roelof Re: Tuning - 26/09/10 02:44 PM
Ergens onderaan staat met hele kleine lettertjes.....save file to your pc: click here.....die moet je hebben.

Met een afbeelding van een dikke V6 Mercury.......jaja daar is i weer Mercury
Posted By: Jan Re: Tuning - 26/09/10 09:55 PM
Beetje lastig zo met die reclame, had even geen andere mogelijkheid.
Posted By: FFAnders Re: Tuning - 26/09/10 10:23 PM
Leuk boekje ,ruim 600 pagina's !!
Ben al op de helft,maar leer de formules niet uit m'n hoofd crazy
Posted By: Joan Re: Tuning - 27/09/10 01:55 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Leuk boekje ,ruim 600 pagina's !!
Ben al op de helft,maar leer de formules niet uit m'n hoofd crazy


Vandaar dat ik maar wat formules in excel hebt gestopt en die daar plaatjes mee uit laat rekenen

Overigens is dit een boek voor als je met niets begint, helaas bestaat solex al en daar zit zo een beetje alles in wat je niet zou ontwerpen.

Ik heb dingen moeten doen om hem snel te maken die tegen elke logica in gaan.

Jan Vennix oa heeft ook goed begrepen wat je WEL moet doen om hem sneller te maken, maar het blijft behelpen.

Ik heb oa met heel hoge uitlaatpoorten en heel korte zuigers ( bij de inlaat) gewerkt en het blijft lopen.
Posted By: FFAnders Re: Tuning - 28/09/10 05:44 AM
Heb ik wel eens eerder gezien wink op een solex zo'n extra luchtinlaat maar werkt het??

Attached picture 80-20%.jpg
Posted By: Joan Re: Tuning - 28/09/10 11:54 AM
Origineel bericht van: ghostrider
foto is niet te zien


Ik ook niet.
weet wel van extra luchtinlaten, heb daar diverse truken voor
Posted By: FFAnders Re: Tuning - 28/09/10 01:34 PM
confused kan alle plaatjes erbij zetten behalve die ene.
bijna alles geprobeerd,pruttelpot doet het wel...
Dan maar via omweg, foto van scherm enzv.

Attached picture Pruttelpot.jpg
Attached picture Foto.jpg
Posted By: Joan Re: Tuning - 28/09/10 04:31 PM
bedoel je met die extra luchtkanalen de schets van "FOTO" ?
en dat zou dan die 80/20 moeten zijn van de foto die niet wil ?

dat systeem gaat niet werken.
Er zijn heel veel verschillende inlaat variaties geprobeerd toen de membraan zijn intrede deed.
Dat systeem van de foto heeft ietsie pietsie weg van de eerste suzuki crossers die daar heel lang de toon mee aanvoerden maar uiteindelijk is het Honda systeem beter gebleken ( en nu KTM)

Welk systeem je ook kiest, er moet heel veel lucht in een heel korte tijd aangevoerd worden en een lang kanaal van onder uit het carter daar heeft de lucht pas in de gaten dat het aan de beurt is als zijn beurt al over is.

stel 6000 toeren per minuut, dat is al niet eens veel ( 12.000 is gebruikelijker) dat zijn er 100 per seconde, per toer kan de lucht door spoelpoorten maar ca 120 graden van de 360 graden uit 1 rondje spoelen dat is dus 1/3 van een rondje.

bij 100 toeren per seconde is dat dus 1/100 van een seconde voor een rondje om te spoelen is er dus 1/300e van een seconde beschikbaar, moet het gas van onder uit het carter komen dan is dat ca 12 cm naar de poorten toe (120 mm) en dat in 1/300 sec dan moet dat gas dus een gemiddelde snelheid hebben van minimaal 300 maal 12 cm om dat te halen. en dat vanaf stilstand, wat is dan de eindsnelheid ?
Posted By: FFAnders Re: Tuning - 28/09/10 05:14 PM
Dit soort dingen is door een ander verzonnen met de achterliggende gedachte dat de 80% (lucht)via de korte poorten gebruikt wordt voor spoeling en dat er "later" via het lange kanaal het mengsel erbij komt.

Ik heb wel eens een Solex gezien met een extra membraan luchtinlaat op het carter om snel veel lucht aan te kunnen zuigen waarbij mogelijk een grotere sproeier is gebruikt om het mengsel toch de juiste samenstelling te geven.
Posted By: Joan Re: Tuning - 28/09/10 05:54 PM
Origineel bericht van: FFAnders
Dit soort dingen is door een ander verzonnen met de achterliggende gedachte dat de 80% (lucht)via de korte poorten gebruikt wordt voor spoeling en dat er "later" via het lange kanaal het mengsel erbij komt.

Ik heb wel eens een Solex gezien met een extra membraan luchtinlaat op het carter om snel veel lucht aan te kunnen zuigen waarbij mogelijk een grotere sproeier is gebruikt om het mengsel toch de juiste samenstelling te geven.


Klopt, ik kreeg pas problemen in Joure toen bleek dat ik er een extra carburateur bij op gezet had in een holle ruimte in de tank.
Daarna alle andere jaren alleen met het membraan als extra gereden.
Er zijn overigens nog meer truuks om extra lucht in de solex te krijgen.
de carburateur is bij deze systemen dan het middel om extra brandstof in de cylinder te krijgen zodanig dat toch de verhouding goed is, probleem is om dat bij de lagere toeren goed voor elkaar te krijgen.
De meesten hebben de carburateur vol open staan en slaan de motor af met een knop op de onsteking. Ik blies daar altijd mijn potjes mee op dus ben dat anders gaan doen.
© Solex Forum