Hallo Solex liefhebbers Heb pas een nieuw uitlaatje gekocht voor een OTO door dat mijn andere veel lawaai veroorzaakte dat was zo'n een met een dikkere pijp heb toen de gene gekocht die er normaal op hoort te zitten maar ook deze blijft een rot lawaai geven het lijkt er op dat er aan de bovenkant meer ontsnapt dan aan de onderkant.Iemand misschien een tip om dit op te lossen is er een manier van monteren met de motor omlaag of juist omhoog??
Voor het vastmaken van deze veer kan men het beste een gaatje boren van 4 m.m. in het afschermplaatje van de voorvork ongeveer 2 tot 3 m.m. van de voorkant van het plaatje zodat je de veer er makelijk kan inhaken en ongeveer 25 - 30 m.m. van de kant van het afdekplaatje. Hierdoor hangt de veer schuin naar beneden en trekt de uitlaat goed tegen de schetsplaat aan. In de lip waar het bevestigingsgat zit moet nog een gaatje van 4 m.m. gemaakt worden om het andere einde van de veer aan te haken. na een korte tijd is de uitlaat een beetje ingesleten op elkaar en is dan voor altijd goed dicht. veel geluk er mee. De veer mag gerust strak zitten.
ik heb het bestaande gat gebruikt. een (te lange) M6 bout, "HILTI" strip erdoor, veer inhaken, moertje erop, door het aandraaien van de bout zet je de veer goed op spanning.
O ja, en dan niet vergeten de bovenste ophanging van de uitlaatbocht aan de schetsplaat los te nemen zodat de uitlaat alleen aan de veer en onderaan het spatbord vast zit.
anders trek je de motor in de uitlaat en niet de uitlaat aan de motor.
vaak zit de fout erin dat de beugeltjes aan de uitlaat niet kloppen met de gaten in de schetsplaat en zo de uitlaat op de verkeerde plek komt, eventueel de beugel(s) bijbuigen De juiste positie is te vinden door de uitlaat goed tegen het motorspruitstuk aan te drukken ( motor op de band) en dan te koekeloeren waar de gaten van uitlaatbeugel en schetsplaat zitten.
John als je veren zoekt ik heb er nog wel een paar geef maar een seintje vrachtkosten is genoeg doe er ook de evt lengte bij en hoeveel je er nodig hebt gr Hans Welp
Is het ook niet mogelijk om er een hittebestendige (rubberen) ring in te zetten?
Waar wil je die ring dan plaatsen ?? Het onderste , dikke, gedeelte van het uitlaatspruitstuk is kogelvormig en moet in principe in de uitlaat afdichten. Door ouderdom/slijtage is dit gedeelte dunner gesleten. Hierbij komt dat de uitlaatfabrikant de diameter van het bovenste stukje uilaat nogal ruim bemeten hebben. Kortom,er zit altijd ruimte tussen spruitstuk en uitlaat en daar komt de herrie vandaan. Het aantrekken met behulp van een veer ,zoals John en vele anderen beschreven hebben, is een mogelijke oplossing.
Veer is het beste maar als je het origineel wil houden.....je moet zorgen dat de hals van de uitlaat goed strak om de kogel van het spruitstuk past, ik maak van een stukje halfduims dikwandig verwarmingsbuis op draaibank een nieuwe hals op de uitlaat, stukje buis van binnen pas draaien zodat hij perfect om de kogel past, deze nieuwe hals op de uitlaat lassen of hardsolderen.
Hier kan je mooi aan zien dat in het begin het meeste geproduseerd is op duurzaamheid.. en steeds meer richting de 3800 op wegwerp, uitlaathals er af schroeven en nieuwe er op ipv de hele uitlaat vervangen.