Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#43108 02/07/10 07:25 PM
H
Hare
Unregistered
Hare
Unregistered
H
Hallo Solex liefhebbers
Heb pas een nieuw uitlaatje gekocht voor een OTO door dat mijn
andere veel lawaai veroorzaakte dat was zo'n een met een dikkere pijp heb toen de gene gekocht die er normaal op hoort te zitten
maar ook deze blijft een rot lawaai geven het lijkt er op dat er aan de bovenkant meer ontsnapt dan aan de onderkant.Iemand misschien een tip om dit op te lossen is er een manier van monteren met de motor omlaag of juist omhoog??

b.v.d. Martin

#43109 02/07/10 07:35 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...tdelen#Post5509

Peter Vennix heeft eens mooi omschreven hoe je een zadelveer kunt plaatsen van uitlaat naar voorvork, zo zit de uitlaat altijd strak.

ik merk veel verschil onder mijn Solexen. de ene is muisstil, de andere maakt een rotherrie, bij originele bevestiging.

een zadelveer werkt goed maar die zijn inmiddels op frown

2 foto's bijgevoegd om een idee te geven.

Attached Images
014.JPG (62.93 KB, 673 downloads)
015.JPG (58.02 KB, 584 downloads)
Last edited by john meisters; 02/07/10 09:18 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor het vastmaken van deze veer kan men het beste een gaatje boren van 4 m.m. in het afschermplaatje van de voorvork ongeveer 2 tot 3 m.m. van de voorkant van het plaatje zodat je de veer er makelijk kan inhaken en ongeveer 25 - 30 m.m. van de kant van het afdekplaatje.
Hierdoor hangt de veer schuin naar beneden en trekt de uitlaat goed tegen de schetsplaat aan.
In de lip waar het bevestigingsgat zit moet nog een gaatje van 4 m.m. gemaakt worden om het andere einde van de veer aan te haken.
na een korte tijd is de uitlaat een beetje ingesleten op elkaar en is dan voor altijd goed dicht. veel geluk er mee.
De veer mag gerust strak zitten.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
ik heb het bestaande gat gebruikt.
een (te lange) M6 bout, "HILTI" strip erdoor,
veer inhaken, moertje erop,
door het aandraaien van de bout zet je de veer goed op spanning.

niet zo deftig, maar het werkt perfect.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
O ja, en dan niet vergeten de bovenste ophanging van de uitlaatbocht aan de schetsplaat los te nemen zodat de uitlaat alleen aan de veer en onderaan het spatbord vast zit.

anders trek je de motor in de uitlaat en niet de uitlaat aan de motor.

vaak zit de fout erin dat de beugeltjes aan de uitlaat niet kloppen met de gaten in de schetsplaat en zo de uitlaat op de verkeerde plek komt, eventueel de beugel(s) bijbuigen
De juiste positie is te vinden door de uitlaat goed tegen het motorspruitstuk aan te drukken ( motor op de band) en dan te koekeloeren waar de gaten van uitlaatbeugel en schetsplaat zitten.

Last edited by Joan; 07/07/10 07:16 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #43256 07/07/10 09:39 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
John als je veren zoekt ik heb er nog wel een paar geef maar een seintje vrachtkosten is genoeg doe er ook de evt lengte bij en hoeveel je er nodig hebt gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
hartstikke mooi Hans, het wordt wel winterwerk, voorlopig doe ik andere dingen tired
ik kom er later op terug.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Is het ook niet mogelijk om er een hittebestendige (rubberen) ring in te zetten?

Last edited by B___MAN; 22/08/12 08:34 PM.

Groeten,
Jeroen!
B___MAN #80981 23/08/12 02:17 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is altijd mogelijk, maar zoek maar eens een ring die die temperaturen aankan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
John als ik eind september bij jou ben moet je maar eens goed kijken hoe ik het met die veer heb gedaan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
B___MAN #80992 23/08/12 03:39 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: B___MAN
Is het ook niet mogelijk om er een hittebestendige (rubberen) ring in te zetten?

Waar wil je die ring dan plaatsen ??
Het onderste , dikke, gedeelte van het uitlaatspruitstuk is kogelvormig en moet in principe in de uitlaat afdichten.
Door ouderdom/slijtage is dit gedeelte dunner gesleten.
Hierbij komt dat de uitlaatfabrikant de diameter van het bovenste stukje uilaat nogal ruim bemeten hebben.
Kortom,er zit altijd ruimte tussen spruitstuk en uitlaat en daar komt de herrie vandaan.
Het aantrekken met behulp van een veer ,zoals John en vele anderen beschreven hebben, is een mogelijke oplossing.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#85815 03/01/13 02:22 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Veer is het beste maar als je het origineel wil houden.....je moet zorgen dat de hals van de uitlaat goed strak om de kogel van het spruitstuk past, ik maak van een stukje halfduims dikwandig verwarmingsbuis op draaibank een nieuwe hals op de uitlaat, stukje buis van binnen pas draaien zodat hij perfect om de kogel past, deze nieuwe hals op de uitlaat lassen of hardsolderen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #85816 03/01/13 02:38 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo gaat dat en bij Willem is het een opgeschroefd busje , dat is ook na te maken , alleen de vraag of het kogelgedeelte rond genoeg is .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#85821 03/01/13 05:03 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat bedoel ik , een los busje

Attached Images
Busje..jpg (21.45 KB, 221 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Hier kan je mooi aan zien dat in het begin het meeste geproduseerd is op duurzaamheid.. en steeds meer richting de 3800 op wegwerp, uitlaathals er af schroeven en nieuwe er op ipv de hele uitlaat vervangen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #85823 03/01/13 06:58 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ook het "Tonnetje" op het spruitstuk is uitwisselbaar

Attached Images
Tonnetje.jpg (17.69 KB, 225 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nieuw busje en tonnetje klaar Willem.


Vriendelijke groeten

Roelof

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 282 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 52 (0.014s) Memory: 1.0749 MB (Peak: 1.3151 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-07 01:17:59 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS