Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136832 28/05/20 05:58 AM
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo Mensen

Ik heb een solex die problemen heeft met stationair lopen.
Als ik hem koud start dan loopt hij op de choke eigenlijk mooi maar als ik dan de stand verander dan gaat hij pruttelen.
Na ongeveer een km of 3 dan gaat hij steeds beter lopen en als hij warm is dan loopt hij best goed ( 35kmh ).
Dan zou je zeggen , dat is normaal, en dat klopt ook.
Maar tijdens het rijden ben ik regelmatig met het schuifje bezig om dit optimaal lopen te corrigeren.
En dan na ong een half uur rijden en ik kom tot stilstand , dus met ingeknepen rem dan pruttelt ie en slaat af.
Om stistaand dat ding te laten lopen moet ik weer gasgeven anders prutteld ie dood.
Wie kan mij hiermee helpen

gr Willem

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
een solex heeft geen stationair, als dat al eens lukt is het zelfs slecht voor hem . stilstaan is uitzetten . alle andere pogingen verbranden de koppeling, de rol of de voorband en dat in alle mogelijke combinaties.
en je beschrijving is "mijn solex" maar daar heb je diverse uitvoeringen in. Het zal gaan om een solex met "koppeling" (zelf zegt solex dat niet die noemt het "wegrijhulp') , de oude met gas spaak bediening was zo dat als je het gas dicht trok de kleplichter ging en dan was hij uit, met wat foezelen met de hevel aan de gas spaak lukt het dan om iets wat op een stationair lijkt te bewerken. de latere uitvoering met draaigas en aparte bediening van de decompressie een regelrechte ramp wat "stationair' betreft. Om verzuipen te voorkomen gaat er bij 'gas dicht" juist een extra gat achterin de carburateur open voor extra lucht maar zonder aanzuig van benzine , gaat hij juist harder van lopen en die stand is met het draaigas niet te halen, daar heb je een goede afstelling van de voorrem voor nodig die OOK het gas bedient , daar mankeert het ook nogal eens aan , dus alleen met de rem erop zou het kunnen lukken. Dat heb je nodig ook want anders rukt de solex je alsnog naar de overkant van de straat ( zie opmerking in de eerste zin ) . Het is te sjoemelen door die extra lucht aan de achterkant af te blinden, daar zijn ook al veel opmerkingen over gemaakt. Als je de carburateur hebt met het gaatjesdekseltje, die eraf lichten, plasticje erin om gaatjes te dichten en weer terug duwen

heel populair is daarom de ombouw met éénwegvrijlooplager ( nodig om te starten) en puch maxi of tomos koppelings schoenen dan lukt het wel , zo een setje kost je met inruil van oude goede onderdelen ( ombouwregeling ) ca 180 euro

Last edited by Joan; 28/05/20 09:28 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136904 03/06/20 06:31 AM
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Jij hebt gelijk joan, mijn info was niet al te best.
Solex 3800 met gashandel uit 64.
Ik heb 4 solexen ( alle 3800 ) en die andere 3 draaien gewoon met ingeknepen rem mooi stationair.
Of dat nou wel of niet de goede benaming is dat doet even niet terzake, maar waarom doet die ene het dan niet.
Ik heb het geprobeert om met dat gasheveltje tijdens het remmen even open tre trekken en dat werkt wel maar zou zo niet moeten zijn.
Ik denk ook dat het een lucht kwestie is omdat ik vaak met optrekken ook merk dat ie stotterd.
Je hebt het erover dat bij gas dicht met de gashandel er juist in de carburateur ergens een gaatje opengaart voor lucht.
waar zit dat gaatje dan, want het is net wat jij zegt, tijdens het bijna stilstaan verzuipt ie.

gr Willem

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by willem23
Jij hebt gelijk joan, mijn info was niet al te best.
Solex 3800 met gashandel uit 64.
Ik heb 4 solexen ( alle 3800 ) en die andere 3 draaien gewoon met ingeknepen rem mooi stationair.
Of dat nou wel of niet de goede benaming is dat doet even niet terzake, maar waarom doet die ene het dan niet.
Ik heb het geprobeert om met dat gasheveltje tijdens het remmen even open tre trekken en dat werkt wel maar zou zo niet moeten zijn.
Ik denk ook dat het een lucht kwestie is omdat ik vaak met optrekken ook merk dat ie stotterd.
Je hebt het erover dat bij gas dicht met de gashandel er juist in de carburateur ergens een gaatje opengaart voor lucht.als je de gasgever achter uit de carburateur trekt zie je in het gat dat ontstaat een gleuf richting cilinder lopen, ( naast de ronde luchtgaten onder en boven in de carburateur) je gasgever zelf heeft naast 1 doorlopend rond gat ook een 3 hoekige gleuf die richting cilinder wijst, bij "gas dicht" staan die twee gleuven bij elkaar en maken zo een kortsluiting waar lucht doorheen kan naar de kant van de carburateur die tegen je cilinder aan staat , hij trekt daar dan vieze niet gefilterde hete lucht weg die niet langs de venturibuis komt en dus qua benzine "droge" lucht is
waar zit dat gaatje dan, want het is net wat jij zegt, tijdens het bijna stilstaan verzuipt ie.

gr Willem

Last edited by Joan; 03/06/20 11:40 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 248 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 23 (0.008s) Memory: 0.9449 MB (Peak: 1.0765 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-08 20:44:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS