een solex heeft geen stationair, als dat al eens lukt is het zelfs slecht voor hem . stilstaan is uitzetten . alle andere pogingen verbranden de koppeling, de rol of de voorband en dat in alle mogelijke combinaties.
en je beschrijving is "mijn solex" maar daar heb je diverse uitvoeringen in. Het zal gaan om een solex met "koppeling" (zelf zegt solex dat niet die noemt het "wegrijhulp') , de oude met gas spaak bediening was zo dat als je het gas dicht trok de kleplichter ging en dan was hij uit, met wat foezelen met de hevel aan de gas spaak lukt het dan om iets wat op een stationair lijkt te bewerken. de latere uitvoering met draaigas en aparte bediening van de decompressie een regelrechte ramp wat "stationair' betreft. Om verzuipen te voorkomen gaat er bij 'gas dicht" juist een extra gat achterin de carburateur open voor extra lucht maar zonder aanzuig van benzine , gaat hij juist harder van lopen en die stand is met het draaigas niet te halen, daar heb je een goede afstelling van de voorrem voor nodig die OOK het gas bedient , daar mankeert het ook nogal eens aan , dus alleen met de rem erop zou het kunnen lukken. Dat heb je nodig ook want anders rukt de solex je alsnog naar de overkant van de straat ( zie opmerking in de eerste zin ) . Het is te sjoemelen door die extra lucht aan de achterkant af te blinden, daar zijn ook al veel opmerkingen over gemaakt. Als je de carburateur hebt met het gaatjesdekseltje, die eraf lichten, plasticje erin om gaatjes te dichten en weer terug duwen
heel populair is daarom de ombouw met éénwegvrijlooplager ( nodig om te starten) en puch maxi of tomos koppelings schoenen dan lukt het wel , zo een setje kost je met inruil van oude goede onderdelen ( ombouwregeling ) ca 180 euro
Last edited by Joan; 28/05/20 09:28 AM.